hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > آنکارا: دیداری میان اردوغان و اسد در کار نیست

آنکارا: دیداری میان اردوغان و اسد در کار نیست

ایرنا نوشت: به دنبال گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال برگزاری دیداری میان سران ترکیه و سوریه پس از لحن آشتی‌جویانه ماه‌های اخیر مقامات آنکارا در قبال دمشق، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در سخنانی گفت که چنین دیداری به زودی در کار نخواهد بود.

به گزارش از پایگاه خبری المنار، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در این باره اظهار داشت: ترکیه برنامه‌ای برای انجام دیدار قریب الوقوع میان رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و بشار اسد همتای سوری‌ وی ندارد.

کالین با اشاره به اظهارات اخیر اردوغان درباره دیدار با بشار اسد و طرح شرط و شروط برای دمشق افزود: اردوغان پیامی به اسد می‌فرستد و محتوای آن این است که اگر مسئولانه عمل کند، نگرانی‌های امنیتی ترکیه را برطرف کند، روند سیاسی سوریه را پیش ببرد و امنیت و حفاظت از مرزهای ترکیه و سوریه را تضمین کند، آماده دیدار با وی است.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به موضوع مخالفان سوری مورد حمایت آنکارا پرداخت و در این باره افزود: ترکیه بر خلاف آمریکا، اروپا و بسیاری از کشورهای عربی که مخالفان را به حاشیه رانده و فراموش کرده‌اند، به حمایت از آنها ادامه خواهد داد.

این اظهارات درحالی بیان شده است که خبرگزاری رویترز شنبه ۱۲ آذر طی گزارشی مدعی شد: دمشق با تاکید بر لزوم خروج نیروهای نظامی ترکیه، پیشنهاد دیدار سران دو کشور در حضور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، را رد کرده است.

رویترز به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد: دمشق معتقد است چنین دیداری در آستانه انتخابات سال آینده میلادی ترکیه به سود اردوغان تمام خواهد شد، به خصوص اگر قصد ترکیه در مورد بازگرداندن ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار پناهنده سوری به کشورشان در آن مطرح شود.

یکی از این دو فرد مطلع تصریح کرد: چرا به رایگان پیروزی را تقدیم اردوغان کنیم؟ پیش از انتخابات روابط حسنه نخواهد شد.

وی افزود که سوریه با برگزاری نشست وزیران امور خارجه نیز مخالفت کرده است.

رویترز به نقل از یک دیپلمات مطلع دیگر از پیشنهاد مذکور نوشت: دمشق چنین دیداری را مادامی که نتیجه ملموسی به همراه نداشته باشد، بی فایده می داند. آنچه که سوریه تا کنون درخواست کرده، عقب‌نشینی کامل نیروهای ترکیه از خاک این کشور است.

نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه درامور سوریه پیشتر اعلام کرده بود که مسکو در تلاش است تا دیداری میان «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه و «رجب طیب اردوغان» ‌ رئیس جمهوری ترکیه ترتیب دهد.

الکساندر لاورنیتف به العربیه گفت: باتوجه به اینکه آنکارا و دمشق به یکدیگر نزدیک شده اند، مشکلی در زمان [برگزاری این دیدار] وجود ندارد بلکه دو کشور برای نزدیکی به هم باید تمایل داشته باشند.

وی درباره اینکه چه چیزی در حال حاضر مانع نزدیک شدن دولت سوریه و ترکیه می‌شود، گفت:بر هیچکس پوشیده نیست که تماس‌های بین سرویس‌ های اطلاعاتی دو کشور برپاست و ادامه دارد و این به حل برخی از مسائل مربوط به وضعیت میدانی کمک می‌کند.

پیشتر رئیس جمهور ترکیه از احتمال دیدار با همتای سوری خود خبر داده بود.

310310

منبع: khabaronline-1703389

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد