hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > روز جهانی وعده‌ها

روز جهانی وعده‌ها

همه ساله همزمان با سوم دسامبر مصادف با ۱۲ آذر ماه که توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی معلولین نام‌گذاری شده مسئولین کشور در تریبون‌های گوناگون از مشکلات معلولین سخن می گویند و برای حل آن‌ها وعده می‌دهند

همه ساله همزمان با سوم دسامبر مصادف با ۱۲ آذر ماه که توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی معلولین نام‌گذاری شده مسئولین کشور در تریبون‌های گوناگون از مشکلات معلولین سخن می گویند و برای حل آن‌ها وعده می‌دهند. وعده‌هایی که به اعتقاد معلولان و خانواده‌های آن‌ها معمولا عملیاتی نمی‌شود یا حجم زیادی از این وعده‌ها فراموش می‌شود؛ سال بعد از راه می‌رسد و مجددا وعده‌ها تکرار می‌شود و تکاپو برای هیچ شکل می‌گیرد.
این در حالی است که کمتر کسی می‌تواند مشکلات معلولین در کشور را انکار کند. توان‌خواهان کشورمان با مشکلات متعددی از جمله مشکلات درون و برون‌شهری، شغل، بیمه، برخورد افراد جامعه، زندگی شخصی، مشکلات مالی از بیکاری گرفته تا نداشتن مسکن مناسب، مشکلات تحصیلی، مشکلات ورزشی و رفاهی و مشکلات ازدواج دست‌وپنجه نرم می کنند و قطعا با شعار دادن و برگزاری مراسم بزرگداشت این مشکلات عمیق و بنیادین حل نمی‌شود.
امسال رئیس‌جمهور در مراسم گرامیداشت «روز جهانی افراد دارای معلولیت» از ضرورت ایجاد فرصت‌های اجتماعی برابر برای افراد دارای معلولیت سخن گفت. او همچنین در زمینه حل مشکلات بیکاری معلولین وعده داد و گفت: ایجاد اشتغال مناسب برای معلولان مایه نشاط اجتماعی و ارتقای مشارکت عمومی آن‌ها می‌شود.
او همچنین از تحقق رؤیای متناسب‌سازی خیابان‌ها برای معلولین سخن گفت و افزود: متناسب‌سازی وضعیت خیابان‌ها و مراکز عمومی و شهری برای تردد افراد دارای معلولیت از مهم‌ترین مسئولیت‌های همه مسئولان و دستگاه‌ها در قبال این افراد است. همچنین ایجاد مراکز و امکانات توان‌بخشی برای افراد دارای معلولیت باید با یک کار جهادی و انقلابی دنبال شود تا همه معلولان کشور بتوانند به شکل مناسب و کافی به این دست مراکز دسترسی داشته باشند و از این طریق مشکلات آن‌ها به شکل مؤثری کاهش یابد.
رئیس‌جمهور در سخنانش مشکل مسکن معلولین را هم نادیده نگرفت و به وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد که واگذاری مسکن و زمین به افراد دارای معلولیت و خانواده آن‌ها در اولویت قرار گیرد و تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این موضوع را به تأخیر نیندازند و در اسرع وقت پیگیر این کار باشند.
به‌طور چکیده می‌توان گفت محور اصلی سخنان رئیس‌جمهور در 4 بخش خلاصه می‌شود:
حل مشکل بیکاری، متناسب‌سازی خیابان‌ها، حل مشکل مسکن و ایجاد مراکز و امکانات توان‌بخشی.
در اینکه این 4 موضوع، محور اصلی مطالبات معلولان است شکی وجود ندارد و قطعا با حل این موضوعات زندگی بهتری برای معلولان کشور رقم می‌خورد اما سؤال این است که چه ارگان یا ارگان‌هایی قرار است این مباحث را پیگیری کند و در صورت عدم تحقق وعده‌ها کدام اهرم فشاری قرار است بازخواست مسئول یا مسئولان ذی‌ربط را انجام دهد؟ به‌عبارت‌دیگر چه راه‌حلی ارائه‌شده تا وعده‌ها در حد شعار باقی نماند و عملیاتی شود و پس از سال‌ها شاهد بهبود سطح زندگی معلولان کشور باشیم؟
به‌عنوان‌مثال اگر شهرداری، متولی اصلی متناسب‌سازی خیابان‌هاست رئیس‌جمهور چگونه شهرداری را ملزم به متناسب‌سازی می‌کند و درصورتی‌که متناسب‌سازی صورت نگیرد شهرداری چگونه بازخواست می‌شود؟ در شرایط کنونی کم بودن سهم جامعه معلول از کل جامعه در سرشماری‌ها؛ نبود کفایت منابع مالی شهرداری‌ها و نبود درک ضرورت اجرای ضوابط و مقررات متناسب با نیاز جامعه معلولین از سوی مسئولین ذی‌ربط از اهم دلایل عدم انطباق معابر متناسب با نیاز معلولین است و تا زمانی که این مشکلات حل نشود صحبت از متناسب‌سازی صرفا شعارهای زودگذر است.
از رئیس‌جمهور انتظار می‌رود سال آینده در چنین روزی به دستاوردهای دقیق دولت در این عرصه اشاره کند و آمار و ارقام دقیق حل مشکلات معلولان ارائه شود. همچنین ارگان یا ارگان‌های موفق و غیر موفق در این زمینه معرفی شوند و به‌طور دقیق اعلام شود که هر یک از محورها چند درصد پیشرفت داشته و این پیشرفت‌ها شامل چه مواردی است؛ در غیر این صورت چرخه شعاردهی در روز جهانی معلولین همچنان ادامه می‌یابد و باری هم از دوش معلولان کشور برداشته نمی‌شود.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
ثنا روغنی
ثنا روغنی
خبرنگار و دبیر سرویس روزنامه رویداد امروز

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد