hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > واکنش سیدمحمد خاتمی به وقایع اخیر کشور: نیازمند بهبود حکمرانی هستیم

واکنش سیدمحمد خاتمی به وقایع اخیر کشور: نیازمند بهبود حکمرانی هستیم

سیدمحمد خاتمی عصر روز سه‌شنبه، با ابراز تأسف عمیق از وقایع اخیر کشور و جان باختن عده‌ای از هموطنان، اقدام دولت برای کاهش فشار و باز شدن فضای گفت‌وگو برای ترمیم پیوند آسیب دیده میان جامعه و حاکمیت را خواستار شد.
محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران در واکنش به اعتراضات اخیر کشته‌شدن شماری از شهروندانی ایرانی در اعتراضات اخیر را "تسلیت" گفته و از "معترضان مسالمت‌جو" خواسته صف خود را از "آشوب‌طلبان"‌‌ جدا کنند.
او درباره اعتراضات اخیر ایران گفته "عمیقاً از جان‌باختن عده‌ای از هموطنانم متأسف و دردمندم و به مردم ایران تسلیت می‌گویم".
رئیس جمهوری پیشین گفته "هیچ حکومتی حق ندارد در مواجهه با معترضان به خشونت و سرکوب متوسل شود".
او در این پیام نوشته "صف معترضان مسالمت‌جو را باید از کسانی که طالب آشوب‌اند جدا نمود".
'خاتمی می‌گوید من اگر "تکرار" هم کنم، دیگر مردم رأی نمی‌دهند'
هشدار منتقدان و مخالفان سیاسی درباره برخورد حکومت با معترضان در ایران
روحانی: من هم مثل مردم، صبح جمعه فهمیدم قیمت بنزین تغییر کرده
این پیام محمد خاتمی در شرایطی منتشر می‌شود که جریان‌های اصلاح‌طلبان به خاطر سکوت در اعتراض‌های اخیر مورد انتقاد بوده‌اند. هر چند پیش از این بیانیه، ۷۷ فعال سیاسی عمدتا اصلاح‌طلب، در بیانیه‌ای ضمن حمایت از معترضان، از دولت ایران خواسته‌ بودند تا "با احترام به حقوق مردم به ویژه حق اعتراض مسالمت آمیز و آزادی بیان از اعمال خشونت در هر سطحی پرهیز کنند و فورا نسبت به تعقیب کیفری آمران و عاملان تیراندازی به سوی مردم اقدام کرده و نتیجه آن را به اطلاع مردم برسانند."
مصطفی تاجزاده، از چهره های سیاسی نزدیک به محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران اردیبهشت امسال در مصاحبه‌ای گفته بود پس از اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶در شهرهای ایران، "تردید نسبت به بهبود اوضاع و امور کشور با روند جاری به حدی بالا رفته است که آقای خاتمی می‌گوید: من اگر "تکرار" هم کنم، دیگر مردم رأی نمی‌دهند."
آقای خاتمی در اعتراض‌های دی‌ماه ۱۳۹۶ نیز دو هفته پس از اعتراض‌ها، به طور ضمنی به این اعتراضات واکنش نشان داده بود.
در جریان اعتراضات در ده‌ها شهر ایران در دی ماه ۱۳۹۶ معترضان شعارهایی در بی اعتمادی به اصلاح طلبان و اصولگریان سر داده‌ بودند. "اصلاح طلب، اصولگرا، دیگر تمام است ماجرا" از شعارهای معترضان دی ماه ۹۶ بود.
امتیاز: 5 (از 1 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد