hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > دانش و مهارت > پزشکی > شربت کتوتیفن چیست؟ موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

شربت کتوتیفن چیست؟ موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

1401/10/2 , 16:26
کتوتیفن آنتی هیستامین است و علائم حساسیت را کاهش می دهد. در ادامه به معرفی کتوتیفن و اشکال آن، هشدار، منع مصرف، تداخل دارویی و مصرف کتوتیفن در کودکان می پردازیم

کتوتیفن دارویی آنتی هیستامین است که برای کنترل و کاهش علائم حساسیت به کار می رود.

 

معرفی داروی کتوتیفن

نام علمی(ژنریک)

کتوتیفن(Ketotifen)

نام تجاری

کتوتیفن،آمتین، کتوفتالمیک، کتوبایوفن،کترام، زیکسفن،زادیتن،

نوع 

 گشاد کننده های برونش و داروهای ضد آسم

اشکال

قرص، شربت، قطره چشمی و قطره خوراکی

کاربرد

آنتی هیستامین

مورد استفاده

برای درمان یا کنترل حساسیت، رینیت، کهیر، درماتیت آتوپیک، آسم، آنافیلاکسی، سندرم روده تحریک‌پذیر تجویز می شود. 

گروه سنی

کودکان و بزرگسالان

دسترسی

با نسخه

تداخل دارویی

دونپزیل، داروهای ضد دیابت خوراکی، آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای خواب‌آور و آرام‌بخش‌ها 

عوارض مصرف

ضعف، خستگی، خواب آلودگی، سرگیجه، ضایعات پوستی و خشکی دهان

 

کتوتیفن
کتوتیفن

کتوتیفن چیست؟

کتوتیفن(Ketotifen)،داروی ضد حساسیت یا آنتی هیستامین است که برای درمان یا کنترل حساسیت، رینیت، کهیر، درماتیت آتوپیک، آسم، آنافیلاکسی، سندرم روده تحریک‌پذیر تجویز می شود. همچنین کتوتیفن برای بیماری آسم همراه با سایر داروهای ضد آسم جهت کاهش دفعات، شدت و طول مدت علائم آسم نیز استفاده می شود.کتوتیفن برای پیشگیری یا درمان حملات حاد آسم موثر نیست.

عملکرد کتوتیفن به این صورت است که گیرنده های هیستامین در بدن که باعث التهاب و علائم آسم می شوند را مهار می کند.

 کتوتیفن تنها با نسخه پزشک برای بزرگسالان و کودکان با نظر پزشک با دوز و اشکال مختلف قرص، شربت، قطره چشمی و قطره خوراکی تجویز می شود.شربت کتوتیفن در دوز 1 میلی گرم/5میلی لیتر( 120,100 و 60 میلی لیتر) برای کودکان بیشترین مصرف را دارد اما قرص کتوتیفن در دوز 1 میلی گرم، قطره چشمی کتوتیفن در دوز 0.25میلی گرم و قطره خوراکی در دوز 1 میلی گرم هم در صورت نیاز تجویز و مصرف می شود.

هشدار مصرف کتوتیفن  

  • حساسیت و آلرژی: اگر به کتوتیفن حساسیت دارید یا در صورت سابقه ی هرگونه حساسیت دارویی به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین در صورتی که به غذاها، رنگ ها، مواد نگهدارنده یا حیوانات حساسیت دارید این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • بارداری: مصرف کتوتیفن در بارداری در گروه c قرار دارد و مطالعات حیوانی مواردی از عارضه جانبی برای جنین نشان داده است. منافع دارو در مقابل خطرات احتمالی، تعیین کننده مصرف یا عدم مصرف کتوتفین در دوران بارداری است.اگر در حین استفاده از کتوتیفن باردار شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.
  • شیردهی: کتوتیفن در شیردهی، به شیر مادر منتقل می شود. بنابراین مصرف کتوتفین در شیردهی توصیه نمی شود مگر با نظر پزشک.
  • کودکان: کتوتیفن در کودکان آزمایش شده است و عوارض جانبی یا مشکلات متفاوتی نسبت به بزرگسالان ایجاد نشده است. با این وجود با توجه به این موضوع که کودکان بدن حساس تری دارند باید در زمان مصرف شربت یا قرص کتوتیفن حالات آنها را مد نظر داشته باشید.
  • سالمندان: کتوتفین در سالمندان، مطالعه نشده است و معلوم نیست دقیقاً به همان شیوه ای عمل می کنند که در افراد جوانتر عمل می کنند یا خیر.
  • افزایش حساسیت به نور: مصرف داروی کتوتیفن ممکن است باعث افزایش حساسیت پوست به نور خورشید شود، لذا در مدت درمان با این دارو از لباس‌ و ضد آفتاب‌های مناسب استفاده کرده و از گرفتن حمام آفتاب بپرهیزید.
  • خواب آلودگی: با مصرف داروی کتوتیفن ممکن است احساس خواب آلودگی یا سرگیجه داشته باشید. بنابراین از رانندگی و کار با ابزاری که نیاز به احتیاط دارند، خودداری نمایید.
  • الکل: در مدت درمان با کتوتیفن از مصرف الکل بپرهیزید.
  • سابقه بیماری: قبل از مصرف کتوتیفن سوابق پزشکی خود را با پزشک خود در میان بگذارد به‌ویژه بیماری های: صرع، مشکلات کبدی،مشکلات کبدی،مشکلات کلیوی، بیماری‌های چشمی مانند گلوکوم (آب سیاه)،پورفیری،مشکلات گوارشی نظیر انسداد روده‌ای، مشکلات پروستات و یا دفع ادرار
  • بیماران دیابتی: مصرف شربت کتوتیفن ممکن است بر سطح قند خون تاثیر بگذارد. اگر متوجه تغییر در نتایج آزمایشات قند خون یا ادرار خود شدید یا اگر سؤالی دارید، با پزشک خود مشورت کنید.
  • بی قراری:مصرف داروی کتوتیفن باعث بیقراری، بی خوابی و هیجان زدگی در فرد می شود.
  • در صورت تغییر رنگ محلول یا وجود ذرات معلق نباید داروی چشمی را مصرف کرد.
  • لیست داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها، مکمل های غذایی و محصولات گیاهی را در اختیار پزشک قرار دهید.
  • قبل از تزریق کتوتیفن، لنزهای تماسی خود را بردارید و ۱۰ دقیقه بعد دوباره آنها را داخل آن قرار دهید.
  • هر 5 میلی لیتر شربت کتوتیفن حاوی 24/3 گرم کربوهیدرات است، لذا مصرف آن در بیماران مبتلا به دیابت ملیتوس باید با احتیاط انجام گیرد.
کتوتیفن
قرص کتوتیفن

 کاربرد کتوتیفن  

  • داروی کتوتیفن برای درمان و تسکین علائم حساسیت تجویز می شود.
  • قرص کتوتیفن برای درمان کهیر، درماتیت آتوپیک، نافیلاکسی، سندرم روده تحریک‌پذیر استفاده می شود.
  • کتوتیفن به پیشگیری از حملات آسم حاد کمک می‌کند اما آسم را درمان نمی‌کند.
  • قطره چشمی کتوتیفن برای پیشگیری و درمان خارش چشم ناشی از آلرژی (التهاب ملتحمه آلرژیک/فصلی) استفاده می شود

 7 نکته درباره نحوه استفاده از کتوتیفن 

  1. بروشور داروی کتوتیفن را قبل از شروع درمان با دقت مطالعه کنید تا اطلاعات کاملی راجع به دارو به‌دست آورید و از عوارض جانبی این دارو آگاه شوید.
  2. کتوتیفن را دقیقا طبق توصیه پزشک مصرف نمایید. با این حال به طور معمول در بزرگسالان یک قرص یک میلی گرم دو بار در روز و در کودکان بالای سه سال یک پیمانه شربت (معادل ۵ میلی لیتر )دو بار در روز توصیه می شود.
  3. دوز و مقدار داروی کتوتیفن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لذا دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نموده و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار و مدت زمان مصرف اجتناب نمایید.
  4. داروی کتوتیفن را می توانید همراه با یک وعده غذایی سبک یا میان وعده میل کنید.در صورت مشکل بلع می‌توانید یک لیوان آب همراه با دارو مصرف نمایید.
  5. کتوتیفن را می‌توانید بدون توجه به وعده‌های غذایی مصرف نمایید اما برای کاهش عوارض گوارشی، دارو را با غذا مصرف کنید.
  6. کتوتیفن برای بیماری الان شما تجویزشده است، لذا از مصرف آن در موارد مشابه و یا توصیه آن به دیگران جدا خودداری نمایید.
  7. اکثر افراد نیاز به استفاده طولانی مدت از آنتی هیستامین ها ندارند و به محض اینکه علائم حساسیت برطرف شد می توانید مصرف این دارو را قطع نمایید.

اشکال دارویی کتوتیفن

شکل دارو

نوع دارو

دوز دارو

قرص  قرص کتوتیفن 1 میلی گرم
شربت شربت کتوتیفن

1میلی گرم/5میلی لیتر در دوزهای(60،100 و 120 میلی لیتر)

قطره چشمی قطره چشمی کتوتیفن  0.25میلی گرم
قطره خوراکی قطره خوراکی کتوتیفن 1 میلی گرم
کتوتیفن
قرص کتوتیفن

قرص کتوتیفن

قرص کتوتیفن برای جلوگیری از حملات آسم تجویز می شود.قرص کتوتیفن ۱را قبل از شروع حملات آسم باید مصرف کنید و هرگز نمی تواند حمله آسم را که از قبل شروع شده است تسکین دهد. 

طریقه مصرف قرص کتوتیفن 1 به این صورت است که با یا بدون غذا می توان مصرف کرد.میزان مصرف قرص کتوتیفن بر اساس سن، وزن و شرایط بدنی بیمار مشخص خواهد شد.قرص کتوتیفن را می توانید طبق دستور العمل زیر مصرف کنید:

  • برای بهبود آسم: بزرگسالان و کودکان 3 سال به بالا، دوز معمول 1 میلی گرم (میلی گرم) (1 قرص یا 5 میلی لیترشربت) دو بار در روز ، یکبار صبح و یکبار عصر است.
  • برای بهبود آسم: نوزادان و کودکان 6 ماهه تا 3 ساله، میزان مصرف بر اساس وزن بدن تعیین می شود و باید پزشک در این مورد تصمیم گیری کند. معمولا 25/0 میلی لیتر شربت به ازای هر کیلوگرم (کیلوگرم) وزن بدن دو بار در روز، یکبار صبح و یکبار عصر، تجویز می گردد.
کتوتیفن
شربت کتوتیفن

شربت کتوتیفن

شربت کتوتیفن برای درمان و کنترل آسم و آلرژی در کودکان با تجویز پزشک مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که شربت کتوتیفن را خودسرانه به کودک بدهید، نه تنها  سرفه کودک رفع نمی شود، بلکه احتمال ایجاد عوارض جانبی مانند کم شدن ریتم تنفسی، اختلال در ضربان قلب، سرگیجه و در بعضی موارد مرگ کودک وجود دارد.

دوز مصرف شربت کتوتیفن در کودکان ۶ ماه تا ۳ سال با توجه به وزن کودک در دو دوز صبح و عصر تجویز می شود. دوز مصرفی شربت کتوتیفن برای کودکان ۳ سال به بالا با توجه به وزن بدن دو نوبت صبح و عصر استفاده می شود. نکته بسیار مهم در مورد مصرف شربت کتوتیفن این است که مصرف آن برای کودکان زیر یک سال ممنوع است.

قطره چشمی کتوتیفن
قطره چشمی کتوتیفن 

قطره چشمی کتوتیفن

قطره چشمی کتوتیفن برای پیشگیری و درمان خارش چشم ناشی از آلرژی(التهاب ملتحمه آلرژیک/فصلی) استفاده می شود.
نحوه استفاده از قطره کتوتیفن به این صورت است که 1 قطره در پلک پایین چشم بمالید و به سمت پایین نگاه کنید. به آرامی چشمان خود را به مدت 1 تا 2 دقیقه ببندید. معمولاً دو بار در روز (هر 8 تا 12 ساعت) یا طبق دستورالعمل پزشک از قطره کتوتیفن استفاده کنید.قبل از استفاده از قطره چشم، مطمئن شوید که دستانتان تمیز هستند. برای جلوگیری از آلودگی، نوک قطره چکان را لمس نکنید و اجازه ندهید که با چشم یا هر سطح دیگری تماس پیدا کند. قبل از استفاده از قطره چشم، لنزهای تماسی خود را بردارید.
قطره خوراکی کتوتیفن
قطره خوراکی کتوتیفن

قطره خوراکی کتوتیفن

قطره خوراکی کتوتیفن، برای درمان كونژنكتويت و پيشگيری از آلرژی و پيشگيري موقت خارش چشم ناشی از كونژنكتیويت آلرژیک استفاده می شود.

دستور مصرف کتوتیفن

دستور مصرف کتوتیفن به سن، وزن، نوع بیماری، سابقه پزشکی و شدت بیماری بستگی دارد. اما در کل مقدار و نحوه صحیح مصرف کتوتیفن به این صورت است:

  • برای بهبود آسم در بزرگسالان و کودکان 3 سال به بالا، 1 میلی گرم (1 قرص یا 5 میلی لیترشربت) دو بار در روز ، یکبار صبح و یکبار عصر است.
  •  برای نوزادان و  کودکان  6 ماهه تا 3 ساله، میزان مصرف بر اساس وزن بدن تعیین می شود و باید پزشک در این مورد تصمیم گیری کند. معمولا 25/0 میلی لیتر شربت به ازای هر کیلوگرم (کیلوگرم) وزن بدن دو بار در روز، یکبار صبح و یکبار عصر، تجویز می گردد.

عوارض کتوتیفن 

عوارض کتوتیفن مانند سایر داروها اجتناب ناپذیر است .عوارض شایع کتوتیفن در بیش تر از 10 درصد افرادی که این دارو را مصرف می کنند تجربه شده است و اگر این عوارض ادامه داشت، برطرف نشد یا تشدید پیدا کرد با داروساز یا پزشک خود مشورت کنید.

با توجه به اینکه لیست عوارض کتوتیفن کامل نیست ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

کتوتیفن
بروشور دارویی شربت کتوتیفن

منع مصرف کتوتیفن

منع مصرف کتوتیفن برای کودکان زیر یک سال می باشد مگر با نظر پزشک متخصص.

اگر شرایط یا بیماری های زیر را دارید، قبل از تجویز کتوتیفن پزشک را مطلع کنید:

  • حساسیت به این دارو یا دیگر داروها و مواد
  • بارداری یا اقدام به بارداری
  • شیردهی
  • پورفیری
  • صرع
  • بیماران دیابتی
  • بیماری‌های چشمی مانند گلوکوم (آب سیاه)
  • مشکلات کبدی
  • مشکلات کلیوی
  • مشکلات گوارشی نظیر انسداد روده‌ای
  • مشکلات پروستات و یا دفع ادرار

تداخل دارویی کتوتیفن

تداخل دارویی کتوتیفن با سایر داروها، ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. 

آکلیندینیوم آزلاستین  بروم پریدول
سیمتروپیوم الوکسادولین  گلیکوپیرولات
گلیکوپیرونیوم ایپراتروپیوم لوسولپیرید
 اورفنادرین اوکساتومید اوکسوممازین
پارالدهید  پیتولیسانت  پتاسیم کلرید
پتاسیم سیترات روفناسین  تالیدومید
تیوتروپیوم  اومکلیدینیوم بتاهیستین
پروکاینتیک الکل پیتولیسانت
سکرتین بلونانسرین  بوپرنورفین
کلوزاپین فلونیترازپام فلونیترازپام
پتاسیم سیترات پتاسیم کلرید زولپیدم


جدول تداخل دارویی کتوتیفن کامل نیست و اگر دارویی مصرف می کنید حتما با پزشک مشورت کنید. همچنین مصرف شربت کتوتیفن ممکن است بر سطح قند خون تاثیر بگذارد. اگر متوجه تغییر در نتایج آزمایشات قند خون یا ادرار خود شدید یا اگر سؤالی دارید، با پزشک خود مشورت کنید

مصرف بیش از حد (اوردوز) کتوتیفن 

مصرف بیش از حد کتوتیفین با علائمی چون خواب‌آلودگی،نیستاگموس، هوشیاری گیج، بی‌حسی، برادی یا تاکی کاردی، کاهش فشار شریانی، تنگی نفس، سیانوز، تشنج، افزایش تحریک‌پذیری (به ویژه در کودکان) همراه است که با مشاهده این علائم با با اورژانس تماس بگیرید.

فراموش کردن مصرف یک نوبت کتوتیفن 

اگر مصرف یک نوبت کتوتیفن را فراموش کردید، به محض یادآوری دوز فراموش شده را مصرف کنید. با این حال، اگر تقریبا زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را رها کنید و برنامه دوز منظم خود را ادامه دهید. برای جبران دوز فراموش شده، 2 دوز مصرف نکنید.

شرایط نگهداری از کتوتیفن

  • کتوتیفن را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • داروی کتوتیفن را در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت نگهداری کنید.
  • توجه داشته‌باشید که داروی منقضی‌شده کتوتیفن را مصرف نکنید.

اطلاعات تخصصی درباره کتوتیفن

مکانیسم اثر کتوتیفن

يک داروی مشابه كرومولين با اثرات ضدهيستامين با خواص ضدآنافيلاكسی است .

فارماکوکینتیک کتوتیفن

از راه خوراكی به خوبی جذب می شود و اثرش تا 12 ساعت باقی مي ماند. شروع اثر پيشگيری كننده دارو آهسته می باشد. براي رسيدن به بيشينه اثر دارویی 6-4 هفته زمان لازم است.
کتوتیفن
عکس قرص کتوتیفن
اسامی تجاری کتوتیفن موجود در ایران


نام تجاری

تولید کننده

قیمت به ریال

تاریخ

شربت آمتین 60 میلی لیتر

امین

- -

شربت کتوتیفن پورسینا 1میلی گرم

پورسینا

100,110 1401/09/09

قطره چشمی کتوتیفن دی.پی 0.25% 5میلی لیتر

کارخانه 

 75,665 1401/09/09

قطره کتوفتالمیک 0.25 میلی گرم/میلی لیتر 5 میلی لیتر

سینا دارو

- -

قطره کتوبایوفن 0.025% 5میلی لیتر

باختر بیوشیمی

- -

قطره چشمی کتوتیفن 0.25% 5میلی لیتر

شفا یاب گستر

 400,000 1401/09/09

قطره خوراکی کتوتیفن-بهسا 1میلی گرم/میلی لیتر

بهسا 

34,478 1401/09/09

قطره خوراکی کتوتیفن امین 1میلی گرم/میلی لیتر 30 میلی لیتر

امین 

- -

قرص کترام 1 میلی گرم

راموفارمین 

- -

قرص کتوتیفن-سها چهارباغ 1 میلی گرم

سها

333,700 1401/09/09

قرص کتوتیفن-الحاوی 1 میلی گرم

الحاوی

- -

قرص کتوتیفن-عبیدی 1 میلی گرم

عبیدی

333,700  1401/09/09

قرص کتوتیفن رها 1 میلی گرم

رها 

333,700  1401/09/09

قرص کتوتیفن پورسینا 1 میلی گرم

پور سینا 

100,110 1401/09/09

قرص کتوتیفن مداوا 1 میلی گرم

مداوا 

- -

قرص کتوتیفن لقمان 1 میلی گرم

لقمان 

333,700  1401/09/09

قرص کتوتیفن فاخر 1 میلی گرم

فاخر 

333,700  1401/09/09

قرص کتوتیفن امین 1 میلی گرم

امین 

333,700  1401/09/09

شربت کترام 1 میلی گرم/5 میلی لیتر

راموفارمین

- -

شربت کتوتیفن-سها

سها 

210,200 1401/09/09

شربت کتوتیفن-حکیم 1میلی گرم/5میلی لیتر 120 میلی لیتر

حکیم

- -

شربت کتوتیفن-پور سینا 1میلی گرم/5میلی لیتر 120 میلی لیتر

پورسینا

210,200  1401/09/09

شربت زیکسفن 1میلی گرم/5میلی لیتر 120 میلی لیتر

اکسیر

 210,200 1401/09/09

شربت کتوتیفن-عبیدی 1میلی گرم/5میلی لیتر

عبیدی 

- -

شربت کتوتیفن 1میلی گرم/5میلی لیتر

دنیای بهداشت

210,200  1401/09/09

شربت کتوتیفن 1میلی گرم/60 میلی لیتر

امین

168,100 1401/09/09

شربت کتوف 1میلی گرم/5میلی لیتر 100 میلی لیتر

HEXAL 

- -

قطره چشمی زادیتن 0.25میلی گرم/میلی لیتر

NOVARTIS

- -

شربت زادیتن 1میلی گرم/5میلی لیتر

NOVARTIS 

- -

قرص زادیتن 1میلی گرم

NOVARTIS 

- -

قرص کتوتیفن 1 میلی گرم

SOPHARMA 

- -

قرص آسمافورت 1 میلی گرم

JULPHAR

- -

قرص دنرل 1میلی گرم

MEDOCHEMIE

- -

شربت زادیکس 1میلی گرم/5میلی لیتر 100 میلی لیتر

تهران شیمی 

210,200 1401/09/09

قطره چشمی اطفال آلاوی 0.25میلی گرم/میلی لیتر

LOMB 

- -

شربت کتوتیفن فومارات خوارزمی 1 میلی گرم/5 میلی لیتر 60 میلی لیتر

خوارزمی 

168,100 1401/09/09

شربت کتوتیفن-الحاوی 1میلی گرم/5میلی لیتر 120 میلی لیتر-زادی کید

الحاوی 

- -

قرص کتوتیفن زهراوی 1 میلی گرم

زهراوی 

- -

قرص کتوتیفن پارس دارو 1 میلی گرم

پارس دارو 

333,700  1401/09/09

شربت کتوتیفن تولید دارو 1میلی گرم/5میلی لیتر 120 میلی لیتر

 تولید دارو

210,200 1401/09/09

شربت کتوتیفن البرز دارو 1میلی گرم/5میلی لیتر 120 میلی لیت

البرز دارو

 210,200 1401/09/09

شربت کتوتی سنس 1 میلی گرم/5 میلی لیتر 120 میلی لیتر

تریتا داروی  

 210,200  1401/09/09

شربت پریتیفن لیتو 1 میلی گرم/5 میلی لیتر 120 میلی لیتر

خوارزمی

 210,200 1401/09/09

توجهات پزشکی – پرستاری: 

  • در صورت مصرف داروهای ضد آسم توسط بیمار ادامه درمان حداقل دو هفته پس از مصرف‌کتوتیفن لازم است‌.
  • عدم ثبوت بی‌ خطری و کارآیی دارو در کودکان‌ کمتر از ٣ سال

آموزش بیمار – خانواده:

  • درصـورت فراموش نمودن دوز مصرف‌ بلافاصله آن‌ پس از به‌ یادآمدن آن و پرهیز از دو برابر نمودن دوز دارو؛
  • پرهیز از رانندگی و کارهای نیارمند به هوشیاری کامل تا مشخص نشدن‌ کامل اثر دارو.

دارو های هم گروه کتوتیفن

  •  ستیریزین
  • دسلوراتادین
  •  فکسوفنادین
  •  لووستریزین
  • لوراتادین
  • ستریزین+پزدوافدرین

پرسش های متداول

کتوتیفن به انگلیسی؟
کتوتیفن به انگلیسی Ketotifen
کتوتیفن در بارداری منع مصرف دارد؟
 کتوتیفن در بارداری در گروه c قرار دارد و با نظر پزشک باید مصرف شود.
کتوتیفن در دوران شیردهی مجاز است؟
کتوتفین در شیردهی توصیه نمی شود مگر با نظر پزشک.
بهترین زمان مصرف کتوتیفن چه موقع از روز است؟
بهترین زمان مصرف کتوتیفن، قبل از شروع حملات آسم باید مصرف شود.
روش قطع دارو کتوتیفن چگونه است؟
روش قطع دارو کتوتیفن به این صورت است که به محض اینکه علائم حساسیت برطرف شد می توانید مصرف این دارو را قطع نمایید.

نام تجاری داروی کتوتیفن چیست؟

Zaditen

کاربرد داروی کتوتیفن در چه مواردی است؟

تسکین علائم حساسیت، پیشگیری از آسم

اشکال دارویی کتوتیفن چه هستند؟ 

قرص، شربت، قطره چشم
کتوتیفن برای چیست و چه بیماری هایی را درمان می کند؟
داروی کتوتیفن یک داروی ضد حساسیت یا آنتی هیستامین است که علائم حساسیت را تسکین می‌دهد و از تشدید شدن آنها جلوگیری می‌نماید.
شربت کتوتیفن چیست؟
شربت کتوتیفن نوعی داروی ضد آلرژی برای درمان و کنترل آسم و آلرژی در کودکان مورد استفاده قرار می گیرد.

مصرف شربت کتوتیفن در کودکان چگونه است؟

مصرف شربت کتوتیفن در کودکان باید طبق تجویز پزشک باشد.

دوز مصرف شربت کتوتیفن در کودکان چه مقدار است؟

دوز مصرفی شربت کتوتیفن برای کودک ۶ ماه تا ۳ سال با توجه به وزن کودک در دو دوز صبح و عصر تجویز می شود. دوز مصرفی برای کودکان ۳ سال به بالا با توجه به وزن بدن دو نوبت صبح و عصر استفاده می شود. نکته بسیار مهم در مورد مصرف شربت کتوتیفن این است که مصرف آن برای کودکان زیر یک سال ممنوع است.

عوارض شربت کتوتیفن چیست؟

تب و لرز، سرفه ، اسهال،کاهش وزن، کاهش اشتها،تهوع، استفراغ، آبریزش بینی

آیا می توان از شربت کتوتیفن برای درمان سرفه استفاده کرد؟

 کتوتیفن باعث کاهش تعداد حملات سرفه و تعداد دفعات تنگی نفس می شود

آیا شربت کتوتیفن فورا اثر می کند؟

شروع اثر کتوتیفن آهسته است و ممکن است ۴ تا ۶ هفته طول بکشد.

آیا کتوتیفن دارویی آنتی بیوتیک است؟

کتوتیفن یک آنتی هیستامین برای چشم است که با مسدود کردن یک ماده طبیعی خاص (هیستامین) علائم آلرژیک را درمان می کند.

آیا شربت کتوتیفن برای کودکان بی خطر است؟

خیر. به همین دلیل شربت کتوتیفن برای کودکان از ۶ ماه تا ۳ سال – دوز بر اساس وزن بدن است و باید توسط پزشک تعیین شود.

آیا کتوتیفن همان ستیریزین است؟

خیر. ستیریزین نسبت به اگزاتومید و کتوتیفن برای تسکین احتقان بینی و رینوره مؤثرتر بود و مسئول کاهش قابل‌توجه نمایش ائوزینوفیل اسمیر بینی پس از درمان بود.

کدام دارو برای سرفه بهتر است؟

سرکوب‌کننده‌های سرفه (ضد سرفه)، مانند دکسترومتورفان برای سرفه بهتر است.

آیا شربت کتوتیفن آنتی هیستامین است؟

کتوتیفن متعلق به دسته ای از داروهای ضد هیستامین یا ضد حساسیت است که عمدتاً برای درمان طیف گسترده ای از آلرژی ها استفاده می شود. همچنین برای درمان علائم آسم با کاهش التهاب در ریه ها استفاده می شود.

نام دیگر کتوتیفن چیست؟

Zaditor
آیا کتوتیفن شما را گرسنه می کند؟

تحریک اشتها و افزایش وزن عوارض جانبی رایج  کتوتیفن است.

آیا کتوتیفن ویژگی ضد التهابی هم دارد؟

کتوتیفن مانند آزلاستین دارای فعالیت ضد التهابی غیر آنتی هیستامینی قوی است

طریقه مصرف قرص کتوتیفن چگونه است؟

طریقه مصرق قرص کتوتیفن 1 را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد.
دوز مصرف قرص کتوتیفن در بزرگسالان و کودکان چه است؟

بزرگسالان و کودکان 3 سال به بالا، دوز معمول 1 میلی گرم (میلی گرم) دو بار در روز ، یکبار صبح و یکبار عصر است.

نوزادان و کودکان 6 ماهه تا 3 ساله، میزان مصرف بر اساس وزن بدن تعیین می شود و باید پزشک در این مورد تصمیم گیری کند. 

در صورت فراموش کردن شربت یا قرص کتوتیفن چه کار کنیم؟

در صورت فراموش کردن مصرف این دارو، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر تقریبا زمان بعدی دوز مصرفی شما نزدیک است، تا آن زمان صبر کنید. هرگز مقدار دارو را به دلیل این که فراموش کرده اید یک دوز را مصرف کنید دو برابر نکنید
قرص کتوتیفن برای چیست؟
Zaditor (کتوتیفن) اولین گزینه درمانی OTC برای خارش چشم های مرتبط با آلرژی است، اما عفونت ها را درمان نمی کند و ممکن است برای آلرژی های جدی تر کمکی نکند.

قرص کتوتیفن برای درمان کرونا موثر است؟

قرص کتوتیفن برای کرونا توصیه نمی شود.

قرص کتوتیفن بر سیستم تولید اسپرم در مردان تأثیر منفی دارد؟

برخی از مطالعات نشان می دهند که مصرف این قرص تحرک اسپرم ها را افزایش می دهد. اما باید بدانید این قرص نباید خودسرانه برای درمان مشکلات مرتبط با اسپرم مورد استفاده قرار گیرد.

آیا قرص کتوتیفن خواب آور است؟

بله! این قرص باعث بروز احساس خواب آلودگی می شود. به همین دلیل تا زمانی که احساس خواب آلودگی دارید نباید رانندگی کنید و یا از ماشین آلات استفاده کنید.
 دیابت دارم و انسولین می زنم مصرف قرص کتوتیفن باعث خواب آلودگی و گیجی شدید می شود آیا خطری ندارد و مصرف آن را ادامه بدهم؟
خیر چنین مشکلاتی ایجاد نمی کند و با انسولین هم تداخلی ندارد. می توانید به مصرف ادامه دهید.

سه هفته است که شب ها بینی ام کیپ میشود وصبح ها آبریزش بینی، عطسه زیاد، خارش چشم دارم آیا می توانم از کتوتفین استفاده کنم؟

بله
مسموميت با کتوتفین؟
درصورت مصرف بيش از 12 ميلي گرم، علائم گيجی و عدم هوشياری، تشنج ،‌كاهش يا افزايش ضربان قلب و كاهش فشارخون مشاهده ميشود، دراين صورت بيمار را به اولين مركز درمانی انتقال دهيد.
کتوتیفن برای چیست؟
 کتوتیفن آنتی‌هیستامین‌ است که برای درمان حساسیت، سرماخوردگی، رینیت، آلرژی، کهیر و... تجویز می‌شود.
شربت کتوتیفن برای چیست؟
شربت کتوتیفن هنگام سرماخوردگی یا بروز حساسیت فصلی استفاده می شود. 
قیمت قرص کتوتیفن چقدر است؟
قیمت قرص کتوتیفن -عبیدی 333,700  ریال در آذر 1401 است.
قیمت شربت کتوتیفن چقدر است؟
قیمت شربت کتوتیفن 210,200 ریال در آذر 1401 است.

سخن آخر

 کتوتیفن داروی ضد حساسیتی است که علائم حساسیت را تسکین و از تشدید آن جلوگیری می کند و با عوارضی چون خستگی، خواب آلودگی، سرگیجه و خشکی دهان همراه است. همچنین این دارو با  داروهای ضد دیابت خوراکی، آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای خواب‌آور و آرام‌بخش‌ها تداخل دارویی دارد. شربت دیفن هیدرامین هم نوعی آنتی هستامین است. ما شربت دیفن هیدرامین چیست؟ موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی را در مطالبی معرفی کرده ایم. اگر درباره کتوتیفن، نحوه مصرف، عوارض و تداخل دارویی آن سوالی دارید در قسمت نظرات سؤال خود را مطرح کنید و یا تجربه خود را از مصرف این دارو با سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد