hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > پیگیری ماجرای یک تغییر در حوزه هنری

پیگیری ماجرای یک تغییر در حوزه هنری

ایسنا نوشت: در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر تغییر مدیریت در مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در برخی رسانه‌ها از جمله رسانه‌های وابسته به این نهاد مطرح و از برخی افراد هم به‌عنوان گزینه‌های جایگزین نام برده شده است.

مدیریت مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری را در این مدت سیدمسعود شجاعی طباطبایی برعهده داشته که تاکید می‌کند، او و همکارانش تمام تلاش خود را کرده‌اند تا بتوانند اتفاقات هنرهای تجسمی را در عرصه‌ی بین‌المللی مطرح کنند. احسان آقایی اما یکی از گزینه‌هایی است که گمانه‌زنی‌ها حول او شکل گرفته است؛ با این حال مدیر سابق موزه هنرهای معاصر تهران این گمانه را رد کرده است.

مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری یکی از زیرمجموعه‌های این نهاد انقلابی فرهنگی است که در کنار رشته‌های دیگر مانند سینما و هنرهای نمایشی فعالیت می کند. این مرکز که مدیریت آن از سال ۱۳۹۶ برعهده‌ی سیدمسعود شجاعی طباطبایی بود، بر اساس خبرهای احتمالی قرار است میزبان مدیر جدیدی باشد.

واکنش احسان آقایی به خبر تغییر

یکی از مدیرانی که از او به‌عنوان مدیر جایگزین نام برده شده، احسان آقایی است که پیش‌تر مدیریت موزه هنرهای معاصر تهران را برعهده داشت. او که در دوران مدیریتی خود نمایشگاه‌هایی مانند آثاری از «اندی وارهول» را برگزار کرده بود، می‌گوید که هنوز پیشنهادی از مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری دریافت نکرده است. آقایی درباره‌ی این موضوع می‌گوید: «آن زمان که درباره‌ی انتخاب مدیرعامل خانه هنرمندان ایران از افراد مختلفی به‌ عنوان جایگزین نام برده می‌شد، به اسم من نیز اشاره‌هایی شده بود.»

پیگیری ماجرای یک تغییر در حوزه هنری احسان آقایی


او ادامه می دهد: «نگاه من به فضای هنری کشور با دوستان در حوزه هنری کمی فاصله دارد و اولا من هنوز پیشنهادی دریافت نکردم و دوما به دلیل این فاصله، من پیشنهادی را قبول نخواهم کرد. از طرفی هم فکر نمی کنم با توجه به این نکته من جزو انتخاب‌های دوستان بوده باشم. یکی دو جای دیگر نیز به من پیشنهاد کار داده بودند اما نپذیرفتم.»

واکنش سیدمسعود شجاعی طباطبایی به خبر تغییر

سید مسعود شجاعی طباطبایی، هنرمند کاریکاتوریست و گرافیستی است که در رشته‌ی نقاشی از دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شده است. او که مدیریت خانه کاریکاتور ایران، خانه کاریکاتور انقلاب و مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری را در کارنامه‌ی خود دارد، در سال ۱۳۹۶ به‌عنوان چهره‌ی سال هنر انقلاب اسلامی از سوی حوزه هنری معرفی شد.
آثار این هنرمند ویژگی بارزِ درهم تنیدگی با مضامین و مسائل اجتماعی سیاسی را در خود دارد و تاکنون در نمایشگاه‌های متعددی به نمایش گذاشته شده است.

پیگیری ماجرای یک تغییر در حوزه هنری مسعود شجاعی‌طباطبایی

طباطبایی در طول دوران مدیریتش در مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری اقدام به برپایی نمایشگاه‌های متعددی از آثار هنر انقلاب کرد. این هنرمند با اشاره به تلاشِ حوزه هنری برای برقراری تعامل با هنرمندان داخل و خارج ایران می‌گوید: «ما در این مدت تمام تلاش خودمان را کردیم که بتوانیم اتفاقات هنرهای تجسمی را در عرصه‌ی بین‌المللی مطرح کنیم. یکی از مباحثی که در حوزه هنری به صورت ویژه به آن توجه شده، این است که با هنرمندان خوب ایران و جهان در تعامل باشیم. مسابقه‌های متعددی در مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری برگزار شد که از جمله می‌توان به مسابقه‌هایی با موضوع «ترامپ» و «پایان داعش» اشاره کرد که استقبال خوبی هم از آن صورت گرفت.»

او ادامه می‌دهد: «الان رویکرد غالب دنیا در هنر خیلی رنگ و بوی سیاسی علیه ایران و اسلام دارد. با توجه به این نکته حوزه هنری با خط مشی که از سوی رهبر انقلاب اسلامی ایران مشخص شده، به نمایش آثاری پرداخته که منطبق با این خط مشی باشند و از طرفی استعمار و استثمار آمریکا را نیز مورد انتقاد قرار دهند.»

طباطبایی در آخر با اشاره به آثار انتقادی که توسط مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری به نمایش گذاشته شده، اظهار می‌کند: «ما در مواردی هم آثاری را با انتقاد از «آقازاده‌ها» و «اختلاس» خلق کردیم و حوزه هنری سعی داشته در کنار خط مشی‌های رهبر انقلاب، رویکردی انتقادی نیز به جامعه داشته باشد. بحث فاصله طبقاتی و موضوعاتی از این دست مورد توجه مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری بوده است.»

۵۵۵۵

منبع: khabaronline-1700837

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد