hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > از دیابت بارداری چه می دانیم؟!

از دیابت بارداری چه می دانیم؟!

دیابت حاملگی نوعی دیابت است که زنان حامله به آن مبتلا می شوند. این بیماری یکی از شایعترین عوارض حاملگی است.

بارداری یک دوران چالش بر انگیز است، هم از لحاظ احساسی و هم از لحاظ فیزیولوژیکی. حفظ سطح قند خون مطلوب در دوران بارداری باعث جلوگیری از مشکلات جدی مادر و فرزند می شود.
دیابت حاملگی نوعی دیابت است که زنان حامله به آن مبتلا می شوند. این بیماری یکی از شایعترین عوارض حاملگی است.سیستم گوارش بیشتر غذای خورده شده را به نوعی قند به نام گلوکز می شکند. گلوکز وارد خون شده و با کمک انسولین (هورمونی که از لوزالمعده یا پانکراس ترشح می شود) سوخت لازم برای سلول های بدن را فراهم می کند.
در دیابت حاملگی هم نظیر دیابت های نوع یک و دو (که در افراد غیر حامله بروز می کند)، گلوکز به جای رفتن به درون سلول ها و تبدیل شدن به انرژی در داخل خون باقی می ماند.
سبک زندگی ماشینی زنگ خطری جدی در افزایش ابتلا به دیابت است
رویا کبودمهری متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ و نازایی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به علل ابتلا مادران به دیابت اظهار کرد: چاقی شدید، سابقه خانوادگی دیابت نوع دو، وجود سابقه قبلی دیابت، سن بالای مادر، وزن بالای مادر قبل از بارداری و ... از علل ابتلا مادران به دیابت در دوران بارداری است.

بیشتر بخوانید: 

بیماری خاموشی که افراد بالای ۳۰ سال را هدف قرار داده است
بارداری خارج از رحم چیست؟
تفاوت شکر سفید و قهوه‌ای چیست؟
16 نشانه هشدار برای دیابت!
اگر فرزندی زیبا میخواهید این مواد غذایی را بخورید!

وی کنترل قند خون را یکی از مهم ترین عوامل در دوران بارداری دانست و گفت: در هفته های ۲۴ – ۲۸ حاملگی تست تحریکی با گلوکز خوراکی انجام می شود، در صورتی که قند خون بیمار بین ۹۳ تا ۱۲۵ باشد بیمار به عنوان پره دیابتی (مرحله قبل از دیابت) تلقی می شود و برای وی توصیه های تغذیه ای و ورزشی پیش بینی می شود.
متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ و نازایی، توجه و رعایت نکات تغذیه‌ای در دوران بارداری برای پیشگیری از دیابت را مهم برشمرد و افزود: برای ارزیابی خطر ابتلا به دیابت و مراقبت از سطح قند خون در حد طبیعی، مراقبت های اولیه و مداوم در دوران بارداری بسیار مهم است.
کبودمهری سبک زندگی ماشینی را زنگ خطری جدی در افزایش ابتلا به دیابت بیان کرد و گفت: رعایت نکردن رژیم مناسب غذایی و انجام ندادن ورزش باعث ایجاد سیر فزاینده در این بیماری شده است.
وی با اشاره به شیوع بی رویه چاقی و رژیم نامناسب غذایی بدلیل استفاده از غذاهای آماده، غذاهای پرچرب و پرگلوگز، استفاده از غذاهای حاوی نگهدارنده، افزود: استفاده از میوه و سبزیجات به مادران باردار توصیه می شود.
متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ و نازایی خاطرنشان کرد: در صورتیکه مادر قبل از حاملگی مبتلا به دیابت باشد و در صورت عدم کنترل مناسب قندخون اقدام به باردار شدن کند بنابراین در طی بارداری احتمال عوارض جنینی مانند سقط جنین، زایمان زودرس، ناهنجاری های مادرزادی، اختلالات رشد جنین، اختلالات قلبی و تکاملی و ... در نوزادان افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه کنترل قند خون، خطر عوارض در حال رشد برای مادر و نوزاد را کاهش می دهد، افزود: به افراد مبتلا به دیابت قبل از بارداری توصیه می شود میزان قند خون خود را قبل و در طول بارداری، بسیار خوب کنترل کنند.
دیابت بارداری، در ۴ درصد از بارداری‌ها بروز می‌کند
رخ شاد مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر و غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه دیابت به چهار نوع دیابت نوع یک، نوع دو، بارداری و انواع اختصاصی تر دیابت تقسیم می شوند، اظهار کرد: در دیابت نوع یک، بدن نمی‌تواند انسولین تولید کند و یا بسیار کم تولید می‌کند، به همین دلیل در این نوع دیابت، حتما باید انسولین تزریق شود تا نیاز بدن تامین شود.
وی در خصوص دیابت نوع دو گفت: در این نوع بیماری، بدن به مقدار کم انسولین تولید می‌کند و یا بدن نمی‌تواند به طور کامل از انسولین تولید شده استفاده کند (مقاومت به انسولین). در اغلب این بیماران نیاز به مصرف قرص‌های پایین آورنده‌ی قندخون و در تعدادی از آن‌ها نیز نیاز به مصرف انسولین وجود دارد.
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر و غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به دیابت بارداری ادامه داد: دیابت بارداری به شرایطی گفته می‌شود که افزایش قند خون برای اولین بار، در طی دوران بارداری دیده شود. دیابت بارداری، تقریباً در چهار درصد از بارداری‌ها بروز می‌کند.
رخ  شاد با بیان اینکه انواع اختصاصی تر دیابت از دیگر انواع دیابت است، گفت: این نوع دیابت به علت بیماری های دیگر مثل اختلالات ژنتیکی، بیماری اگزوکرین پانکراس، آندوکرینوپاتی ها، مصرف برخی داروها، عفونت ها یا اختلالات سیستم ایمنی ایجاد می شود.
وی در پایان با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد گیلانی مبتلا به دیابت نوع دو هستند خاطرنشان کرد: بیشترین نوع ابتلا در همه جای دنیا از جمله گیلان دیابت نوع دو است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد