hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > متهم کردن دانشجویان پاک کردن صورت مسئله است

متهم کردن دانشجویان پاک کردن صورت مسئله است

در حوادث اخیر شاهد موارد بسیاری از هتک حرمت دانشجو و تعرض به محدوده آموزشی دانشجویی بوده‌ایم که حاکی از بغض و کینه و انتقام‌گیری از فرهیختگان کشور است

کمال‌الدین پیرموذن در یادداشتی با عنوان «تکریم دانش‌اندوزان آگاهی‌بخش» برای روزنامه اعتماد نوشت: در کنار حوادث اخیر متاسفانه بار دیگر شاهد موارد متعددی از هتک حرمت دانشجو و دانشگاه مانند تعرض شدید به کتابخانه، خوابگاه، پارکینگ و محدوده آموزشی دانشجویی بوده‌ایم که حاکی از نوعی بغض و کینه و انتقام‌گیری از فرهیختگان کشور است.

ناآرامی‌های چند روز اخیر در کشور به ویژه در دانشگاه‌ها و حتی در مدارس، شرایط قابل تاملی را ایجاد نموده است. متاسفانه به دلیل عدم توجه به برخی مطالبات بحق مردم و ناکافی بودن بسترهای مناسب برای نقد منطقی از حاکمیت، اعتراضات کوچک صنفی و اجتماعی زمینه‌ساز بحران‌ها، اغتشاشات دامنه‌دار و حتی کشتار مردم و مامور می‌شود که در مواردی، طمع بیگانگان نسبت به دخالت در امور داخلی کشور و جنگ روانی و رسانه‌ای معاندین داخلی و خارجی را هم آشکارا در پی داشته است.

علی‌رغم برخوردهای نامهربانانه با معترضین و به ویژه با دانشجویان و دانشگاه و بانوان در ماه‌های اخیر، مواجهه جنبش و نارضایتی دانشجویی با حوادث اخیر دلسوزانه، مسوولانه و عقلانی توام با هیجان طبیعی بوده است. حرکت دانشجویی نشان داد که بلوغ و عقلانیت کافی برای تفکیک روش‌های قانونمند، هر چند صریح و جدی از اقدامات نسنجیده و ماجراجویانه، را دارند.

در کنار حوادث اخیر متاسفانه بار دیگر شاهد موارد متعددی از هتک حرمت دانشجو و دانشگاه مانند تعرض شدید به کتابخانه، خوابگاه، پارکینگ و محدوده آموزشی دانشجویی بوده‌ایم که حاکی از نوعی بغض و کینه و انتقام‌گیری از فرهیختگان کشور است. حاکمیت بایستی نه‌تنها همواره شنوای انتقادات دلسوزانه آنان باشد و پاسخگوی اقدامات خود در هر جمعی باشد بلکه از کلیه فعالیت‌های دانشجویی در چارچوب قانون حمایت کند.

متهم نمودن بی‌دلیل جریانات دانشجویی منتقد و معترض، پاک کردن صورت‌مساله است که خود آن موجب و موجد استمرار این حرکات بحران‌ساز برای توسعه علمی و منافع ملک و ملت است. دانشجویان عزیز، بی‌تردید مراقب تحرکات عناصر مشکوک بوده و نیک می‌دانند که راه اصولی دست‌یابی به نتیجه اعتراض و مطالبات‌شان و حرکت‌های مدنی بر قرارداد اجتماعی است.

همه صاحب‌منصبان و نیروهای کشور و خاصه مسوولان و متولیان دانشگاه مجدانه باید در جهت حفظ و حراست از منزلت و حرمت دانشجو و دانشگاه و همچنین ایجاد امنیت و آرامش تلاش کنند تا در سایه درایت و حوصله و تلاش آنان و دانشجویان فرهیخته و آزاده بیش از پیش محیط دانشگاه‌ها را در جهت انجام رسالت‌های آموزشی و پژوهشی به منظور پیشرفت ایران بزرگ و ارتقای کیفیت زندگی دانشجویان و هموطنان، آماده سازند.

همگان نه‌تنها حق اعتراض، حق انتقاد دانشجویان، پزشکان و اساتید دانشگاه‌ها را باید پاس بدارند بلکه ادای احترام و تکریم نسبت به منزلت والای خردورزی و دانش‌اندوزی و آگاهی‌بخشی آنان، همواره باید سرلوحه امورات تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان کشور قرار گیرد.

بی‌تردید دانشگاه همواره در عرصه مقدرات جامعه ما، جایگاهی برجسته و تاثیرگذار داشته و البته این نقش در برهه‌های حساس و سرنوشت‌ساز ملت و کشور، فراموش نشدنی و نمایان‌تر است. حضور فعال و پرنشاط دانشگاه و نقش‌آفرینی کارسازتر آنان و به ویژه پزشکان و دانشجویان عزیز که امام راحل همواره دانشگاه را مبدا تحولات قلمداد می‌کردند به مثابه یک خواست ملی تلقی می‌شود.

پرواضح است هیچ جنبه‌ای از ابعاد علمی و فرهنگی و سیاسی منزلت دانشگاه نباید فدای جنبه دیگر شود. دانشگاه همواره بایدکانون دانش‌پژوهی، خردورزی، ژرف‌اندیشی و نقد آزادانه و روشنگری اندیشمندانه باشد و هر عامل محدودکننده و اخلالگر در این نقش‌آفرینی، مغایر مصالح نظام و کیان و منافع ملک و ملت قلمداد می‌شود.

لزوم هوشیاری هر چه بیشتر دانشجویان در موقع بیان انتقادات و اعتراضات در محیط‌های دانشجویی و محکوم ساختن هرگونه افراطی‌گری و خشونت‌آفرینی با هر نام و شعار مشهود بوده و ضرورت حفظ حرمت و شأن نهاد دانشگاه و قشر دانشجو و دانشگاهی کشور و آزاد کردن دانشجویان معترض را در همه سطوح یادآور می‌شوم.


۲۱۲۲۰

منبع: khabaronline-1698658

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد