hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > خراسان رضوی| کوچ شعربافی از خراسان

خراسان رضوی| کوچ شعربافی از خراسان

شَعربافی یا دست‌بافی در خطه خراسان، از گذشته‌های دور به‌عنوان یکی از مشاغل و هنرهای دستی محسوب می‌شده که این روزها چرخ این صنعت، کند می‌چرخد و هنر شَعربافی در آستانه فراموشی قرارگرفته است.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی اظهار کرد: در سال جاری که به نام حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری شده، حمایت از صنایع‌دستی به‌عنوان کالای اصیل ایرانی امری ضروری‌تر می‌کند.

ابوالفضل مکرمی فر بیان کرد: هنرها و صنایع‌دستی از اهمیت بالایی در تثبیت و ماندگاری هویت برخوردارند لذا راهبردها و برنامه‌ریزی‌های اولیه برای حمایت از صنایع‌دستی در دستور کار است.

وی افزود: همه رشته‌های صنایع‌دستی از اهمیت و ارزش برخوردارند و در جایگاه خود باید برای حفاظت، صیانت و حمایت از آن‌ها کوشید و هنرمندان این بخش نیز به‌خصوص هنرمندان قدیمی از ارزش والایی برخوردارند و آنان را نیز موردحمایت قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه صنایع‌دستی، هنرهایی ماندگار و اصیل باقی‌مانده از گذشتگان هستند، افزود: هنر شَعربافی یکی از هنرهای سنتی در خراسان قدیم است که هنوز نیز در این استان و برخی استان‌های کشور هنرمندان آن مشغول فعالیت‌اند.

وی تأکید کرد: با توجه به تغییر سبک زندگی و تغییر نیازها، توجه به نیاز مصرف‌کنندگان و ایجاد نوآوری و تغییر کاربری در محصولات صنایع‌دستی از ضرورت‌هایی است که باید به آن توجه کرد.

وی بابیان اینکه هنر شعربافی بعد از قالی‌بافی یکی از هنرهای مهم درگذشته بوده است، افزود: پرداختن به این صنعت دستی هنوز در برخی شهرهای استان مانند سبزوار، گناباد و تربت‌حیدریه به‌صورت خانگی و کارگاهی دیده می‌شود.

وی تأکید کرد: اصولا برای ماندگاری چنین رشته‌ها و هنرهایی علاوه بر اعمال سیاست‌های حمایتی باید نسبت به نمایش عمومی نحوه تولید آن به‌ویژه برای گردشگران اقدام کرد تا آنان نیز از زیبایی، سختی و خاص بودن روند تولید این محصولات آگاه شوند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد