hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > یزد| آب‌شور به یزد هم رسید

یزد| آب‌شور به یزد هم رسید

هفته گذشته خبر شور بودن آب آشامیدنی در آبادان و خرمشهر به گوش رسید و حالا یزدی‌ها هم از شوری آب آشامیدنی‌شان می‌گویند. اگرچه مسئولان متولی اعلام می‌کنند که طعم‌داری و افت فشار آب تنها مربوط به مناطق محدودی از شهر یزد است، اما با توجه به حجم گلایه‌های مردمی، به نظر می‌رسد این مناطق در حال افزایش است.

اگرچه مسئولان حوزه بهداشت و درمان خبر از سلامت آب شرب و عاری بودن آن از هرگونه آلودگی میکروبی می‌دهند، اما بسیاری از مردم به‌ویژه کودکان این روزها دچار ناراحتی‌های گوارشی شده و روانه مراکز درمانی شده‌اند.

استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب که این روزها فروش آن رونق خوبی پیداکرده نیز از سوی مسئولان بهداشتی توصیه نمی‌شود زیرا معتقدند سختی آب اکنون در حد استاندارد و حتی کمتر از استانداردها است اما واقعیت این است که این استانداردها به ذائقه مردم خوش نمی‌آید.

آب سالم اما شور

مدیر دفتر کنترل کیفیت آب‌های استان یزد در این زمینه اظهار داشت: خط قرمز وزارت نیرو، عاری بودن آب شرب ازنظر آلودگی‌های میکروبی است و به‌طورقطع می‌توانیم بگوییم با توجه به گندزدایی کاملی که در آب شرب انجام می‌شود، هیچ نقطه و هیچ قطره آلوده‌ای در شبکه آب‌رسانی نداریم.

ابراهیم علی‌دوست با اشاره به اینکه در سلامت آب ازنظر آلودگی‌های میکروبی جای هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد، افزود: ازنظر شیمی آب، با توجه به شوری بالا، سختی بالا و EC بالا، به‌طورقطع امسال آب شرب مانند سال‌های گذشته گوارا نیست. دستگاه‌های تصفیه آب PH آب را از بین می‌برند، بعد از مدتی فیلتر اولیه کثیف می‌شود و از سوی دیگر تمام ریزمغذی‌های آب مثل کلسیم و منیزیم و مواد دیگری که برای بدن لازم است، از بین می‌رود و آب درواقع تبدیل به آب مقطر می‌شود که این امر به‌هیچ‌وجه توجیه بهداشتی ندارد

وی در مورد دستگاه‌های تصفیه آب نیز بیان کرد: اگر این دستگاه‌ها درست استفاده شود، به‌طور موقت مشکلی ایجاد نمی‌کند اما واقعیت این است که این دستگاه‌ها PH آب را از بین می‌برند، بعد از مدتی فیلتر اولیه کثیف می‌شود و از سوی دیگر تمام ریزمغذی‌های آب مثل کلسیم و منیزیم و مواد دیگری که برای بدن لازم است، از بین می‌رود و آب درواقع تبدیل به آب مقطر می‌شود که این امر به‌هیچ‌وجه توجیه بهداشتی ندارد.

علی‌دوست ادامه داد: البته در مواردی که آب گوارایی لازم را ندارد، برای کوتاه‌مدت می‌توان از آب‌معدنی آن‌هم آب‌معدنی استاندارد و دارای تاریخ تولید و انقضا که در شرایط بهداشتی نگهداری شده باشد، استفاده کرد.

وی تأکید کرد: دستگاه تصفیه آب هم به‌طور موقت با اختلاط با آب شهر، آب را گوارا می‌کند اما در درازمدت مشکل‌ساز می‌شود.

علی‌دوست خاطرنشان کرد: در حال حاضر در هیچ نقطه‌ای از شبکه آب‌رسانی، سختی و شوری آب، بالاتر از استاندارد نیست بر این اساس استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب یا آب‌معدنی را تائید و توصیه نمی‌کنیم.

مدیر دفتر کنترل کیفیت آب‌های استان یزد یادآور شد: حد مجاز سختی آب، ۲۳۰۰ است که در یزد در هیچ نقطه‌ای این میزان بیشتر از ۱۹۰۰ نیست که آن‌هم محدود و در حد پنج درصد از شبکه آب‌رسانی را در برمی‌گیرد و درمجموع به‌طور متوسط، سختی آب در یزد بین ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ است.

وی در مورد نگرانی مردم از بروز سنگ کلیه یا سایر بیماری‌ها به خاطر استفاده از آب با سختی بالا بیان کرد: هیچ ارتباطی بین سختی آب و سنگ کلیه وجود ندارد و اصلا کلسیم و منیزیم بدن، تنها ۳۰ درصد از آب دریافت می‌شود و ۷۰ درصد از غذاها دریافت می‌شود.

علی‌دوست در مورد سیستم گندزدایی آب نیز بیان کرد: یزد مجهزترین و بزرگ‌ترین سامانه گندزدایی کشور را در مخازن شحنه داراست و به‌جای کلر از نمک طعام برای گندزدایی استفاده می‌کنیم و یزد درواقع اولین استانی بود که به سمت جایگزینی نمک طعام به‌جای کلر برای گندزدایی آب رفت.

اگرچه این توضیحات بارها و بارها از رسانه ملی نیز به مردم ارائه‌شده اما ذهنیت مردم اکنون از وضعیت آب دچار خدشه است و به‌راحتی نمی‌توانند سخنان مسئولان را پذیرا باشند به‌ویژه در شرایطی که برخی پزشکان مستقر در درمانگاه‌ها، علت ناراحتی‌های گوارشی آن‌ها را، سختی بالای آب اعلام می‌کنند.

بهبود وضعیت آب با افزایش سهمیه آب انتقالی یزد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب یزد دراین‌باره گفت: آنچه مسلم است در تابستان سهمیه آب انتقالی یزد کاهش می‌یابد و ما ناچار به استفاده از منابع آبی داخل استان هستیم.

علی اسلامی بیان کرد: متأسفانه منابع آبی استان کیفیت مورد انتظار مردم را ندارند و این امر سبب شده شاهد گلایه‌هایی از سوی مردم در مورد شوری و طعم‌دار بودن آب و درمجموع گوارا نبودن آب در تابستان امسال نسبت به سال گذشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: به‌طورقطع با افزایش سهمیه آب یزد از خط انتقالی اصفهان، این مشکل برطرف می‌شود و ما پیگیر این موضوع هستیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد