hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > یادداشت > تلاش برای ادامه حیات

تلاش برای ادامه حیات

«جنگ‌های آینده بر سر آب است» شعاری که شاید تا چند سال قبل باورش کمی سخت بود و بسیاری آن را نمی‌پذیرفتند اما اکنون با گسترش تغییرات اقلیمی، جمعیت روبه رشد جهان، توسعه صنایع و... کمتر کسی را می‌توان یافت که اهمیت صرفه‌جویی در مصرف آب را درک نکرده باشد


«جنگ‌های آینده بر سر آب است» شعاری که شاید تا چند سال قبل باورش کمی سخت بود و بسیاری آن را نمی‌پذیرفتند اما اکنون با گسترش تغییرات اقلیمی، جمعیت روبه رشد جهان، توسعه صنایع و... کمتر کسی را می‌توان یافت که اهمیت صرفه‌جویی در مصرف آب را درک نکرده باشد. در این شرایط سخت که کشور با خشک‌سالی روبرو است و حتی بارش‌های پاییزی نیز تاکنون نتوانسته کمبودها را جبران کند، تنها راه باقیمانده برای نجات از بحران کم‌آبی، افزایش صرفه‌جویی و کاهش مصارف غیرضروری است. همه می‌دانیم امروز جهان دچار بحران کم‌آبی است، بخصوص ایران که یک کشور کم آب بشمار می‌آید.
متأسفانه باوجوداینکه در کشور کم‌آبی به سر می‌بریم؛ اما سرانه مصرف آب برای هر نفر در ایران از میانگین جهانی بالاتر است و این نشان از عدم مصرف درست آب است؛ اما خبر خوب این است که برخلاف تصور اکثر ما، می‌توانیم با انجام کارهای ساده و کوچک قدم‌های بزرگ در صرفه‌جویی مصرف آب برداریم.
در ادامه چند مورد از ساده‌ترین روش‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف آب در خانه ذکر شده که با رعایت حداقل یکی از آن‌ها می‌توان کمک شایانی به کاهش مصرف آب کرد.
در هنگام حمام کردن می‌توان زیر دوش یک تشت یا دبه قرار داد تا آب دوش بجای اینکه داخل فاضلاب بریزد و به هدر برود، در دبه جمع شود و از این آب برای آبیاری باغچه، شستن توالت یا بجای کشیدن سیفون و … می‌توان استفاده کرد.
انتخاب ماشین لباسشویی و ظرف‌شویی با مصرف آب پایین، همچنین ماشین لباسشویی و ظرف‌شویی را تا زمانی که کاملاً پر نشده‌اند؛ روشن نکنیم. ماشین لباسشویی پر می‌تواند تا ۸۰ لیتر در مصرف آب صرفه‌جویی کند. عادت کنیم وقتی مسواک می‌زنیم و یا دستان خود را می‌شوییم، شیر آب را ببندیم.
می‌توان وقتی شیر آب حمام یا ظرف‌شویی را باز می‌گذاریم تا آب گرم شود، زیر شیر آب را یک ظرف قرار دهیم تا آب به هدر نرود و از این آب برای آبیاری و یا شستشو استفاده کنیم. لباس‌هایی که بسیار کهنه هستند و دیگر پوسیده و قابل‌استفاده نیستند، در ابعاد خیلی کوچک تکه کرده و برای گردگیری و تمیز کردن گاز استفاده شود و بعد دور انداخته می‌شوند و دیگر آبی برای شستشوی پارچه استفاده نمی‌شود. با این روش هم خودتان راحت‌تر هستید و هم مصرف آب کم می‌شود.
شیر و لوله‌هاي‌ آب را چک کنید که نشتی نداشته باشند. یک چکه کوچک از شیر آب قدیمی و خراب می‌توانید 75 لیتر آب را دریک روز هدر دهد. نشت‌هاي‌ بزرگ‌تر این هدر رفتن آب را به صدها لیتر در روز می‌رسانند. از کنتور آب برای چک کردن نشتی‌هاي‌ پنهان آب استفاده کنید.
کنتور آب خانه را بخوانید، دو ساعت از آب استفاده نکرده و دوباره شماره آنرا بخوانید. اگر شماره یکسان نباشد حتماً نشتی در خانه وجود دارد. البته این‌ها تنها بخشی از راهکارهای مؤثر در صرفه‌جویی آب به‌عنوان گوهر درخشان آینده جهان است، لازم است هر کدام از ما با مسؤولیت پذیری در راستای کاهش مصرف آب قدم برداریم تا تلاشی کوچک برای ادامه حیات داشته باشیم.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
احمدرضا منزه
احمدرضا منزه
خبرنگار اقتصادی

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد