hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ترس دشمن از دغدغه نخبگان نسبت به مشکلات کشور

ترس دشمن از دغدغه نخبگان نسبت به مشکلات کشور

سخنگوی دولت با بیان اینکه دشمن از اندیشیدن نخبگان و دغدغه‌مندی آنان نسبت به مسائل کشور ترس دارد، گفت: کلید حل مشکلات کشور، گفت‌وگوی نخبگانی، استدلال و مباحثه است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بنیاد ملی نخبگان؛ نشست هم‌اندیشی و تبادل نظر جمعی از نخبگان و مستعدان برتر کشور با سخنگوی دولت و مسئولان بنیاد ملی نخبگان برگزار شد.

در این نشست علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت با اشاره به لزوم نهادینه شدن فرهنگ گفت‌وگو در جامعه، گفت: به عنوان سخنگوی دولت تنها زمانی می‌توانم سخنگوی بهتری باشم که در وهله اول شنونده بهتری باشم. دولتمردان هر چه شنونده بهتری باشند، بهتر می‌توانند رسالت‌های خود را انجام دهند. برگزاری این نشست نوعی احترام به گفتن شنیدن و مباحثه است.

بهادری جهرمی ادامه داد: تا زمانی که این فرهنگ بین حاکمیت و نظام نخبگان زنده است، حتماً آینده از آن ماست و می‌توان به اصلاح همه کاستی‌ها و نقایص در کشور و جامعه امیدوار بود.

سخنگوی دولت اضافه کرد: دشمن از اندیشیدن نخبگان و دغدغه‌مندی آنان نسبت به مسائل کشور ترس دارد چراکه به خوبی می‌داند کلید حل مشکلات کشور در دست نخبگان است و در جنگ اراده‌ها قطعاً اراده نخبگان کشور پیروز خواهد شد. دشمن به خوبی از نزدیک توان و استعداد نخبگان غیرمقیم کشور را می‌بیند و از دور نیز اثر نخبگان مقیم را به خوبی لمس می‌کند و به خوبی می‌داند تنها اگر بتواند جامعه دانشگاهی را از مسیر توسعه کشور خارج کند، به هدف خود دست می یابد.

جامعه دانشگاهی ایران در زمره جامعه نخبگان قرار می‌گیرند

وی با بیان اینکه غالب جامعه دانشگاهی ایران در زمره جامعه نخبگان قرار می‌گیرند، اظهار داشت: دشمن به خوبی می‌داند اگر جامعه جوانان دانشگاهی ایران و جامعه نخبگان ایرانی به مشکلات و مسائل داخلی فکر کنند و توان و انرژی خود را برای حل آنها به کار بگیرند، قطعاً راه‌حل را نیز با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی خواهند یافت و این توهم که کلید حل مشکلات کشور در خارج از کشور است، از بین خواهد رفت و در نتیجه نمی‌توانند توهم را گسترش دهند.

سخنگوی دولت تأکید کرد: اگر در کشور روی برخی مشکلات و گلایه‌ها، آشوب ایجاد می‌شود به این دلیل است که می‌خواهند صدای اعتراض به مشکلات واقعی شنیده نشود تا مبادا توجه نخبگان به مشکلات واقعی جلب و برای حل آنها دست به کار شوند. در واقع آشوب‌ها سبب می‌شود صدای اعتراض‌های واقعی و به حق شنیده نشود چراکه صدای اعتراض در محیط مسالمت‌آمیز و محیط نخبگانی و در فضای گفت‌وگو و مباحثه شنیده می‌شود.

بهادری جهرمی بیان داشت: کشور ما در دوره‌های پادشاهی در ۳۰۰ سال اخیر در تمام شاخص‌های توسعه عقب مانده بود. این عقب‌ماندگی به نسبت تمدن ایرانی اسلامی و استعدادهای موجود در کشور بسیار زیاد بود؛ اما در سال‌های بعد از انقلاب تا امروز، کشور در حوزه‌های مختلف رشد داشته است که کتاب صعود چهل ساله یکی از منابع موجود برای اثبات این ادعاست که تمام موضوعات مطرح شده در آن به استناد منابع خارجی است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در شاخص‌های مختلف اعم از حقوق زنان، رفاه عمومی، تکنولوژی، علم، اقتصاد و دیگر حوزه‌ها، جمهوری اسلامی به شکل جهشی رشد داشته ولی در ده سال اخیر مشکلات بسیاری برای کشور به وجود آمد که رشد مذکور را متوقف کرد.این مدت رشد اقتصادی کشور تقریباً صفر بود که نشان می‌دهد در حوزه اقتصاد، در دوره قبل کشور در جا زده است. رشد اقتصادی صفر یعنی اشتغال و طرح صنعتی اجرا نشده است؛ همزمان تورم‌های بالایی داشتیم و هزینه‌ها بالا رفت اما سرانه درآمد بالا نرفت؛ این یعنی سفره مردم کوچک شد. مردم در ۱۰ سال گذشته به معنای واقعی سختی کشیدند.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم نیز به معنای واقعی این سختی را درک کرده اما معتقد است حل مشکلات موجود کشور در گرو میز مذاکرات برجام و مذاکره با کشورهای غربی نیست بلکه مشکلات کشور تنها با اتکا به اراده جوانان کشور و اعتماد به آنان حل می‌شود؛ البته این به معنای ترک کردن میز مذاکره نیست چراکه کشور در تمام این سال‌ها مورد ظلم واقع شده و برای احقاق حق نبایستی در مقابل دشمنان کوتاه بیاید، به همین دلیل همزمان با مذاکرات، معتقد است حلال اصلی مشکلات کشور به جای میز برجام، میز نخبگان است.

کشور در مسیر رشد

بهادری جهرمی تأکید کرد: دشمن به خوبی کشور را رصد می‌کند، چون بسیاری از تله‌های موجود را خود آنان طراحی کردند و بسیاری از مسیرها را خودشان ایجاد کرده‌اند، گرچه در این بین نمی‌توان از کوتاهی برخی در گذشته نیز به راحتی گذشت. آمریکا در یک سال گذشته به خوبی متوجه شده کشور در مسیر رشد قرار گرفته و به همین دلیل است که تمام قد وارد عرصه شده و همه کشورها را با هم همراه می‌کند و همه ظرفیت‌های رسانه‌ای خود را کاملاً عیان به کار می‌گیرد و شفاف اظهارنظر رسمی می‌کند و تلاش می‌کند بر موج اعتراضات و خواسته‌ها و مطالبات بر حق مردم سوار شوند تا بتوانند این حرکت رو به جلو را متوقف کنند. آنان به خوبی می‌دانند مشکلات به زودی یک به یک حل می‌شوند و سرمایه اجتماعی و رضایتمندی اجتماعی افزایش پیدا خواهد کرد.

سخنگوی دولت اظهار داشت: رشد اقتصادی در یک سال و چند ماه اخیر نزدیک ۵ درصد بوده است اما به دلیل وجود تورم ۴۰ درصدی، آثار این رشد در سفره مردم دیده نمی‌شود چون هنوز تورم کشور به صفر نرسیده است. کشور چهار سال تورم چند ده درصدی داشت و این بسیاری از ظرفیت‌ها را تحت‌تأثیر قرار داد؛ البته این عدد حاصل اعتماد به دشمن و اعتماد به کشورهای غربی برای حل مشکلات است. این اعتماد نتیجه‌ای جز از کار افتادن چرخ‌های صنعت، افزایش تورم و درجا زدن اقتصاد کشور نداشت. در چنین شرایطی اقتصاد کشور به بیماری سختی دچار شده بود.

هندسه قدرت در منطقه در حال اصلاح شدن است

بهادری جهرمی یادآور شد: در حوزه‌های اقتصادی نیز دولت تغییر رویکردهای بسیاری داشت که نتایج مثبتی نیز به ارمغان آورد. یکی از آنها توسعه صادرات با کشورهای همسایه و خارج کردن حجم تجارت از محدوده چند کشور خاص بود. این مهم تأثیر بسزایی در رشد اقتصادی مثبت در همین مدت اخیر داشت. تجارت خارجی با کشورهای همسایه به طور میانگین بالای ۲.۵ برابر شده که این عدد در برخی از موارد به بالای ۵ برابر نیز می‌رسد؛ این یعنی هندسه قدرت در منطقه در حال اصلاح شدن است.

وی تأکید کرد: در واقع کشورهای منطقه (عضو شانگهای) به جای آن که نیازهای خود را با استفاده از توان کشورهای غربی جبران کنند، تلاش دارند در سایه تعامل با یکدیگر و تجارت درون‌منطقه‌ای، نیازهای خود را تأمین کنند. در جنگ اخیر در اوکراین حوزه انرژی تحت‌تاثیر قرار گرفت که همین موضوع به خوبی نشان‌دهنده ظرفیت بالای اقتصادی در منطقه شانگهای است. از طرفی این یعنی طبق معادلات جدید، غرب نمی‌تواند قدرت خود را در منطقه حفظ کند. با این رویکرد جوان ایرانی نه تنها در جامعه ایرانی بلکه در معادلات هندسه قدرت در جهان نیز تأثیرگذار خواهد بود و این مطلوب کشورهای غربی نیست چون می‌دانند این تأثیرگذاری چند دهه ادامه خواهد یافت. الان نیز کشور در زمان استراتژیکی قرار دارد و به همین دلیل باید هوشمندانه عمل کرد چون در یک نقطه عطف قرار داریم.

گفت‌وگوی نخبگانی؛ کلید حل مشکلات کشور

سخنگوی دولت بیان داشت: کلید حل مشکلات کشور، گفت‌وگوی نخبگانی، استدلال، مباحثه و در نهایت جمع‌بندی برای رسیدن به نظر نهایی است. اقتضای نظم اجتماعی و اداره امور مبتنی بر نظر اکثریت و عقل جمعی اینست که به نظر نهایی احترام گذاشته شود گرچه اگر نقد کارشناسی نیز وارد باشد باید با کار کارشناسی بیشتر و مباحثه مجدد، روند اصلاح شود. علاوه بر آن، باید نقاط ضعف با کار کارشناسی دقیق پیدا شود و بعد برای تبدیل آنها به نقاط قوت و یا رفع کاستی ها اقدام علمی انجام شود.

وی در ادامه گفت: قانون باید برای همه به صورت یکسان و عادلانه اجرا شود. مطالبه از مسئولین، حق همه مردم به ویژه جامعه نخبگانی است. این مطالبه باید در چارچوب قانون به صورت فراگیر در کشور نهادینه شود؛ البته قانون زمانی یکسان خواهد بود که همه مردم در برابر آن برابر باشند. در واقع نباید در جامعه بخشی از افراد احساس برتری نسبت به دیگران داشته باشند و یا حصاری در اطراف آنان وجود داشته باشد.

بهادری جهرمی با اشاره به اینکه کشور باید خود را برای جهش در گام دوم انقلاب آماده کند؛ موضوعی که به گفته مقام معظم رهبری بار اصلی آن را باید جوانان نخبه دوش بکشند، اضافه کرد: خاصیت گفت‌وگو در نزدیک شدن اذهان و ایده‌ها به یکدیگر است؛ هر اندازه جامعه به گفت‌وگو اهمیت بیشتری بدهد، به همان اندازه می‌تواند با هزینه کمتر راه‌حل برون‌رفت از مشکلات را در سایه تعامل پیدا کند. به همین دلیل برگزاری نشست‌های نخبگانی به صورت تخصصی با حضور خود نخبگان و مدیران ارشد کشور در همان حوزه باید در دستورکار قرار بگیرد البته در این بین بنیاد ملی نخبگان می‌تواند نقش‌آفرینی ویژه داشته باشد.

اعلام آمادگی دولت برای دریافت نظرات نخبگان

وی خاطرنشان کرد: دفتر دولت آمادگی دارد با تقسیم‌بندی‌های موجود در کمیسیون‌های تخصصی، نظرات نخبگان را در حوزه‌های مختلف حتی نسبت به دستورات جاری دولت دریافت کند؛ به ویژه اینکه این کمیسیون‌ها با حضور وزرای مربوطه برگزار می‌شود. حتی می‌توان زمینه را برای برگزاری نشست‌های تخصصی در این کمیسیون‌ها با حضور نخبگان فراهم کرد.

بهادری جهرمی با بیان اینکه دولت برای رفع مشکلات خود باید به ظرفیت‌های مختلف داخلی چشم بدوزد، اضافه کرد: این مسیری است که دولت کنونی در پیش گرفته و تجربه یک سال و چند ماه گذشته نیز به خوبی نشان می‌دهد که در صورت سرعت دادن به این روند، نتایج مطلوبی حاصل خواهد شد.

وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه رسالت خطیر برخی حرفه‌ها در مشاغل متعددی به شغل تبدیل شده، تصریح کرد: حرفه‌های تخصصی به کسب و کار تبدیل شده‌اند که این مهم به وضوح در حوزه معلمی، پزشکی و وکالت دیده می‌شود. این مسیر اشتباهی است چراکه هدف اصلی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. بازگشتن به مسیر صحیح در این موضوع خاص هم نیازمند اندیشه و ایده نخبگان است.

ضرروت شایسته‌سالاری و بکارگیری نخبگان در مشاغل مختلف

سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه موضوع شایسته‌سالاری و شیوه‌های مختلف بکارگیری نخبگان در مشاغل مختلف یکی از موضوعات مهم کشور است، گفت: این مهم در سند تحول دولت در دستورکار قرار دارد و مقررات متنوعی برای آن مصوب شده اما کافی نیست. شایسته‌سالاری باید به عنوان یک مسئله مورد توجه نخبگان قرار بگیرد و نخبگان برای رسیدن به این هدف و تحقق امر شایسته‌سالاری در تمام ارکان کشور، راهکار عملیاتی ارائه دهند.

بهادری جهرمی با اشاره به ضرورت حمایت بیشتر از دانشگاهیان، یادآور شد: موضوع مسکن نخبگان یکی از دغدغه‌های اصلی دولت است که شخص رئیس جمهور بارها و بارها پیگیر این مسئله شده، البته تحقق آن نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف به ویژه وزارت عتف است.

منبع: mehrnews-5628537

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد