hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > دانش و مهارت >  قرص سیپروفلوکساسین چیست؟ موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

 قرص سیپروفلوکساسین چیست؟ موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

سیپروفلوکساسین آنتی‌بیوتیک است که برای درمان عفونت باکتری تجویز می‌شود. به معرفی، اشکال دارو، قیمت، هشدار مصرف، عوارض و تداخل دارویی سیپروفلوکساسین می‌پردازیم.


معرفی داروی سیپروفلوکساسین

نام علمی(ژنریک)

سیپروفلوکساسین Ciprofloxacin

نام تجاری

سیپروفلوکساسین، سیپروکینول، سیپروتد، اینفولوکزاسین، سیپروکس، سیپروفکت، سیپروکسیم

نوع

ضد عفونت، ضد باکتری

اشکال

قرص، شربت، قطره، آمپول

کاربرد

درمان عفونت

مورد استفاده

عفونت تنفسی، ادراری، پروستات، گوارشی، مفصلی و استخوانی و تناسلی

گروه سنی

بزرگسالان

دسترسی

با نسخه

تداخل دارویی

ب.ث.ژ، واکسن وبا، لومیتاپید، مپتازینول، نادیفلوکساسین، پیموزاید، استرانسیوم رانلات، تیزانیدین

عوارض مصرف

احساس خستگی، تهوع ،استفراغ و گلو درد

سیپروفلوکساسین
قرص سیپروفلوکساسین

 

سیپروفلوکساسین چیست؟

سیپروفلوکساسین (Ciprofloxacin) داروی آنتی‌بیوتیکی است که برای درمان تعدادی از عفونت‌های باکتریایی ازجمله عفونت‌های مفصلی، استخوانی، داخل شکمی، اسهال عفونی، دستگاه تنفسی، پوستی، تب حصبه و عفونت‌های دستگاه ادراری و... استفاده می‌شود.

عملکرد سیپروفلوکساسین

عملکردسیپروفلوکساسین از طریق متوقف کردن رشد میکروب‌ها می‌باشد و این کار را با مسدود کردن آنزیم‌های موردنیاز برای زنده ماندن باکتری‌ها انجام می‌دهد.

سیپروفلوکساسین فقط با نسخه پزشک برای بزرگ‌سالان با دوز و اشکال مختلف قرص، شربت، پماد چشم، قطره چشم، قطره گوش و و یال تزریقی تجویز می‌شود. قرص سیپروفلوکساین با دوز های 250،500 و 750 میلی‌گرم بیش‌ترین مصرف را در بزرگ‌سالان دارد و شربت سیپروفلوکساسین 100 میلی‌گرم معمولاً برای کودکان تجویز می‌شود. اما قطره چشمی سیپروفلوکساسین 0.3%، پماد چشم سیپروفلوکساسین و قطره گوش سیپلکس 0.3% یا همان سیپروفلوکساسین هم در داروخانه‌ها موجود است. همچنین و یال تزریقی سیپروفلوکساسین 200 میلی‌گرم توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود که تزریق داخل وریدی این دارو معمولاً در بیمارستان انجام می‌شود.

هشدار مصرف سیپروفلوکساسین

  • حساسیت: اگر به سیپروفلوکساسین حساسیت دارید یا در صورت سابقه ی هرگونه حساسیت دارویی خصوصا به آنتی بیوتک هایی مانند افلوکساسین، نورفلوکساسین، لووفلوکساسین، موکسی فلوکساسین و نالیدیکسیک اسید ،حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
  • بارداری: مصرف سیپروفلوکساسین در بارداری در گروه c می باشد و به دلیل عبور دارو از جفت و ایجاد عوارض جانبی، مصرف آن در دوران بارداری توصیه نمی شود. پس اگر باردار هستید با قصد بارداری دارید به پزشک اطلاع دهید.
  • شیردهی:سیپروفلوکساسین در شیردهی می‌تواند به شیر مادر وارد و باعث ایجاد عوارض در کودک که از شیر مادر تغذیه می‌کند، شود. در زمان مصرف این دارو و به مدت ۲ روز پس از آخرین دوز، نباید شیردهید.
  • کودکان:سیپروفلوکساسین در کودکان ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به عوارض پس از مصرف مخصوصاً مشکلات مفصلی و تاندونی نشان دهند.
  • سالمندان:سیپروفلوکساسین در سالمندان علی‌رغم شیوع بیشتر برخی عوارض جانبی در این گروه و نیاز به تعدیل دوز به دلیل کاهش عملکرد کلیوی، دارای محدودیت نمی‌باشد.
  • فاویسم:مصرف سیپروفلوکساسین برای شما مناسب نیست اگر به فاویسم مبتلا باشید.
  • افراد زیر18سال: مصرف سیپروفلوکساسین در افراد زیر ۱۸ سال تنها در شرایط خاص و با تجویز پزشک متخصص توصیه می‌شود.
  • قلب:سیپروفلوکساسین ممکن است بر ریتم قلب اثر بگذارد و به‌ندرت موجب تپش قلب و علائمی دیگر مانند سرگیجه و غش کردن شود که سریعاً نیاز به مراجعه به پزشک عفونی دارد. قبل از مصرف سیپروفلوکساسین در مورد داروهای مصرفی خود با پزشک قلب و عروق مشورت کنید.
  • قند خون:سیپروفلوکساسین ممکن است باعث تغییرات شدید قند خون به‌ویژه برای بیماران دیابتی شود. در طول مصرف این دارو به‌طور منظم قند خون خود را بررسی کنید و نتایج آن را با پزشک خود در میان بگذارید.
  • لبنیات:سیپروفلوکساسین را با محصولات لبنی مانند شیر، ماست و پنیر مصرف نکنید. ممکن است این محصولات را در وعده‌های غذایی خودمصرف کنید، اما هنگام مصرف این دارو از آن‌ها به‌تنهایی استفاده نکنید.
  • سابقه بیماری:قبل از مصرف سیپروفلوکساسین سوابق پزشکی خود را با پزشک خود در میان بگذارد به‌ویژه اگر بیماری‌های: آرتروز، مشکلات تاندونی، بیماری‌های استخوانی یا مفصلی (به‌ویژه در کودکان)، دیابت، قند خون پایین، مشکلات عصبی، آنوریسم، مشکلات گردش خون، مشکلات قلبی یا حمله‌ی قلبی، ضعف عضلانی، میاستنی گراویس، بیماری کبدی، بیماری کلیوی، تشنج، آسیب به سر، تومور مغزی، مشکل در بلعیدن قرص‌ها، سندرم QT طولانی (در خود بیمار یا یکی از اعضای خانواده) و سطح پایین پتاسیم در خون
  • آفتاب‌سوختگی: سیپروفلوکساسین می‌تواند باعث شود دچار آفتاب‌سوختگی شوید زیرا باعث افزایش حساسیت پوست به اشعه‌ی ماورا بنفش (UV) می‌شود. در مدت‌زمان مصرف این دارو، از قرارگیری طولانی در معرض نور خورشید یا استفاده از دستگاه‌های برنزه کننده خودداری کنید.
  • الکل:مصرف سیپروفلوکساسین با الکل باعث کاهش اثر آنتی‌بیوتیک نخواهد شد، اما این ترکیب ممکن است خطر برخی عوارض جانبی مانند حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه، ناراحتی معده و مشکلات کبدی را افزایش دهد یا بدتر کند.
  • گیجی:داروی سیپروفلوکساسین ممکن است موجب گیجی، نا هوشیاری، تاری دید شما بشود. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانی که در هوشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید.
  • واکسیناسیون:مصرف سیپروفلوکساسین ممکن است موجب مشکلات در واکسن‌های باکتریایی مانند واکسن تیفوئید شود. در هنگام مصرف این دارو واکسیناسیون را به‌جز مواردی که پزشک توصیه کرده است را انجام ندهید.
  • جراحی: قبل ازهرگونه جراحی همه‌ی داروهایی که مصرف می‌کنید را با پزشک یا دندان‌پزشک خود در میان بگذارید.
  • ساکاروز:سیپروفلوکساسین حاوی ساکاروز است و درصورتی‌که بیماری متابولیکی نادر (مانند عدم تحمل فروکتوز،‌ عدم توانایی هضم ساکاروز یا عدم جذب گلوکز) دارید، از مصرف آن پرهیز کنید.
  • اسهال:داروهای آنتی‌بیوتیکی می‌توانند باعث اسهال شوند که ممکن است نشانه‌ای از عفونت جدید باشد. اگر اسهال آبکی یا خونی دارید، قبل از استفاده از داروی ضد اسهال با پزشک خود تماس بگیرید.
  • از مصرف آنتی‌اسیدها، دیدان وزین و سوکرالفیت ۲ ساعت قبل و تا ۲ ساعت پس از مصرف سیپروفلوکساسین خودداری کنید.
  • آزمایش‌های پزشکی یا آزمایشگاهی مانند عملکرد کلیه و آزمایش خون باید انجام شود تا وضعیت بهبود یا عوارض جانبی دارو بررسی شود. برای اطلاعات بیشتر با پزشکتان مشورت کنید.
  • بیماری میاستنی گراویس : قبل از مصرف سیپروفلوکساسین ، اگر به بیماری میاستنی گراویس (بیماری ضعف عضلانی) مبتلا هستید به پزشک اطلاع دهید.
  • در صورت بروز درد، التهاب یا پارگی تاندون، علائم نوروپاتی محیطی مانند درد، سوزش، گزگز شدن و خواب‌رفتگی اندام‌ها و نشانه‌های افت قند، دارو را قطع نموده و به پزشک خود اطلاع دهید.
  • ازآنجاکهاین دارو می‌تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه‌ی داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.

کاربردهای سیپروفلوکساسین

  • قرص سیپروفلوکساسین برای درمان عفونت گوش تجویز می شود.
  • قرص سیپروفلوکساسین برای عفونت روده یا اسهال عفونی ، تجویز و مصرف دارد.
  • داروی سیپروفلوکساسین برای عفونت کلیه استفاده می‌شود.
  • برای درمان عفونت ادراری می‌توان از سیپروفلوکساسین استفاده کرد.
  • قرص سپیروفلوکساسین برای درمان عفونت دندان تجویز می شود.
  • قرص سیپروفلوکساسین برای درمان عفونت واژن کاربرد دارد.

داروی سیپروفلوکساسین برای درمان چه بیماری‌هایی استفاده می‌شود؟

بیماری‌های قابل‌درمان با سیپروفلوکساسین عبارت‌اند از:

عفونت های شکمی

دیورتیکولیت

عفونت کیسه‌ی صفرا

مسمومیت غذایی

پریتونیت

آبسه‌ی داخل شکم

عفونت های تنفسی

برونشیت

ذات الریه

عفونت سینوس

عفونت چشم

ورم ملتحمه

عفونت استخوان و مفصل

بیماری‌های مقاربتی مانند سوزاک

عفونت‌های پوستی

سیاه زخم

طاعون

تب حصبه

زخم پای دیابتی

شانکرونید

تب تيفوئيد

التهاب عفونی پروستات

عفونت قفسه سینه

عفونت‌های منتقله جنسی

عفونت دستگاه ادراری

پنومونی بیمارستانی

پنومونی

التهاب پروستات

سل فعال


سیپروفلوکساسین
آمپول سیپروفلوکساسین

 

12 نکته درباره نحوه استفاده از سیپروفلوکساسین

  1. بروشور داروییسیپروفلوکساسین، قبل از شروع درمان با دقت مطالعه کنید تا اطلاعات کاملی راجع به دارو به‌دست آورید و از عوارض جانبی این دارو آگاه شوید.
  2. سیپروفلوکساسینرا مطابق دستور پزشک مصرف کنید و دوره‌ی درمان را حتی اگر احساس بهبودی می‌کنید و علائمتان برطرف شده است کامل کنید زیرا در این زمان ممکن است هنوز باکتری به‌صورت کامل ریشه‌کن نشده باشد.
  3. دوز و مقدار سیپروفلوکساسین، از فردی به فرد دیگر متفاوت است و دارو را همان‌طور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید.
  4. قرص سیپروفلوکساسین ببلعید و از خرد کردن یا جویدن بپرهیزید. از آنجایی که این قرص دارای طعم نامطبوعی می‌باشد می‌توانید آن را همراه با یک لیوان آب میل نمایید.
  5. از خوردن شیر، شربت ضد اسید معده و یا داروهای حاوی روی و آهن (مانند مولتی‌ویتامین) دو ساعت قبل و بعد از مصرف سیپروفلوکساسین اجتناب نمایید زیرا این‌ها در جذب سیپروفلوکساسین تداخل ایجاد می‌کنند.
  6. نحوه مصرف قرصسیپروفلوکساسین 500 به این صورت است که این قرص را باید روزی دو بار در نوبت‌های صبح و شب مصرف کرد تا غلظت مناسب خون در بدن ایجاد شود.
  7. قرص سیپروفلوکساسین ۲۵۰ برای افرادی که وزن آن‌ها کمتر از ۵۰ کیلوگرم و سنشان بالای ۱۷ سال است، تجویز می‌شود.
  8. اگر قرص سیپروفلوکساسین به‌صورت دو نوبت در روز تجویز گردد، بهتر است فاصله‌ی بین دو نوبت ۱۲ ساعت باشد.
  9. اگر یک دوز قرص سیپروفلوکساسین را فراموش کردید، همزمان دو دوز مصرف نکنید.
  10. شربت سیپروفلوکساسین را به مدت ۱۵ ثانیه قبل از مصرف تکان دهید و دوز مصرفی را با دقت اندازه‌گیری کنید. از قاشق غذاخوری برای مصرف شربت استفاده نکنید، زیرا ممکن است دوز صحیحی را مصرف نکنید.
  11. در برخی افراد با مصرفآنتیبیوتیک ها ضایعات قرمز همراه با خارش دردهان یا واژن ایجاد می‌شود. در صورت بروز این علائم به پزشک خود مراجعه نمایید.
  12. سیپروفلوکساسینبرای بیماری شماتجویزشده است، لذا از مصرف آن در موارد مشابه و یا توصیه آن به دیگران جدا خودداری نمایید.

اشکال دارویی سیپروفلوکساسین

شکل دارو

دوز دارو

قرص

250،500 و 750 میلی گرم

شربت

100 میلی گرم

قطره چشمی

0.3%

پماد چشمی

0.3%

قطره گوش

0.3%

ویال تزریق

200 میلی گرم


قرص سیپروفلوکساسین

قرص سیپروفلوکساسین برای درمان بیماری‌های عفونی در بزرگ‌سالان تجویز می‌شود که می‌توان آن را با دوز های 250، 500 و 750 میلی‌گرم با نسخه پزشک از داروخانه‌ها تهیه کرد.

مقدار و نحوه مصرف قرص سیپروفلوکساسین 250 و 500 میلی گرم

  • برای درمان عفونت گوش از قرص سیپروفلوکساسین ۵۰۰ می توان هر ۱۲ ساعت یک عدد به مدت ده روز مصرف شود.
  • جهت درمان عفونت روده و یا اسهال خونی، تجویز و مصرف سیپروفلوکساسین ۵۰۰، هر دوازده ساعت یک عدد به مدت ۵ تا ۷ روز است.
  • درمان عفونت کلیه با قرص سیپروفلوکساسین ۵۰۰ هر دوازده ساعت یک عدد به مدت ۳ تا ۲۰ روز تجویز می شود.
  • برای درمان عفونت واژن از قرص سیپروفلوکساسین ۵۰۰ و یا قرص سیپروفلوکساسین 250 برای ۷ تا ۱۰ روز مصرف شود.

مقدار مصرف قرص سیپروفلوکساسین بزرگسالان

  • ۱۰۰ تا ۷۵۰ میلی‌گرم هر ۱۲ ساعت به مدت ۳ تا ۲۸ روز متناسب با نوع بیماری.

شربت سیپروفلوکساسین

شربت سیپروفلوکساسین یا سوسپانسیون خوراکی برای درمان عفونت کودکان استفاده می‌شود که به صورت شربت سیپروفلوکساسین با دوز 100 میلی‌گرم در داروخانه‌ها موجود است و مقدار مصرف آن توسط پزشک بر اساس نوع بیماری و وزن کودک تجویز می‌شود.

قطره چشم سیپروفلوکساسین

قطره چشم سیپروفلوکساسین یا همان قطره سیپلکس برای درمان عفونت های سطحی چشم، بويژه در زخم های قرنيه مصرف مي شود و استفاده از آن در كودكان با سن كمتر از 12 سال توصيه نمی شود.

روش مصرف قطره چشم سیپروفلوکساسین

  • قبل از استفاده از قطره چشم سیپروفلوکساسین ، دست‌های خود را خوب بشویید.
  • درب بطری را باز کنید.
  • سر را قدری به سمت عقب خم کنید پلک پایین را با انگشتان گرفته و قدری به سمت جلو بکشید.
  • یک قطره از محلول را داخل حفره پلک پایین بچکانیدو در حالیکه به سمت پایین نگاه می کنید چشم را به آرامی ببندید.
  • به مدت ۳ تا ۵ دقیقه به کمک انگشت دست گوشه چشم را به آرامی فشار دهید.
  • چشم را بسته نگه دارید و در این فرصت داروی اضافی خارج شده از چشم را با دستمال پاک کنید.
  • اگر طبق پزشک بایستی دو قطره از دارو در چشم چکانده شود قطره دوم را در ۵ دقیقه بعد بچکانید.

پماد چشمی سیپروفلوکساسین

پماد چشمی سیپروفلوکساسین که با نام پماد چشمی سیپلکس شناخته می شود برای درمان ورم ملتحمه باکتریایی چشم مورد استفاده قرار می گیرد.

روش مصرف پماد چشم سیپروفلوکساسین

  • قبل از استفاده از پماد چشمسیپروفلوکساسین ، دست‌های خود را خوب بشویید.
  • درب پماد را باز کنید و تیوب را به اندازه‌ای فشار دهید که حدودیک سانتی متر از دارو وارد چشمتان شود، سپس پلک‌هایتان را ببندید و چندین مرتبه پلک زده و چشمتان را ماساژ دهید تا دارو وارد چشمتان شود.
  • برای جلوگیری از گسترش آلودگی، سعی کنید سر تیوب را به سطح چشمتان نزنید و پس از اتمام مصرف داروی اضافی و سر تیوب پماد را با دستمال تمیزی پاک کنید.
  • اگر به شما گفته شده است که پماد را برای در هر دو چشم استفاده کنید، فرآیند را برای چشم دیگر نیز تکرار کنید.

قطره گوش سیپروفلوکساسین

قطره گوش سیپروفلوکساسین برای درمان عفونت گوش در موارد حاد استفاده می شود. درواقع قطره سیپروفلوکساسین یا همان قطره سیپلکس برای گوش و چشم تجویز می شود.

نحوه مصرف قطره گوش سیپروفلوکساسین

نحوه مصرف قطره گوش سیپروفلوکساسین به این صورت است که فرد باید دراز بکشد و سر خود را خم کند. نرمی گوش باید به عقب کشیده شود به طوری که مجرای گوش برای ورود قطره ی گوش آماده باشد. در این حالت می توانید قطره را داخل گوش بچکانید (تعداد قطرات با توجه به نظر پزشک و نوع دارو متفاوت می باشد اما معمولا قطره هایی که برای شستشوی گوش استفاده می شوند روزی 3 بار ، 3 قطره و به مدت 3 روز می باشند.) پس از ریختن قطره باید چند لحظه صبر کنید و در همان حالت باقی بمانید که قطره از گوش بیرون نریزد.

ویال سیپروفلوکساسین

ویال سیپروفلوکساسین که به صورت تزریقی در بیمارستان انجام می شود برای درمان عفونت های ناشی از باکتری های گرم منفی ( شامل سالمونلا، شیگلا ، کمپیلوباکتر، نیستریا و پسودوموناس ) مصرف می شود .

  • مقدار 400-200 میلی گرم دو بار، در طول 60-30 دقیقه ( عفونت پسودومونایی مجاری تنفسی تحتانی 400 میلی گرم دو بار در روز ) انفوزیون وریدی می شود.
  • این مقدار در درمان عفونت های مجاری ادرار 100میلی گرم دو بار در روز در درمان سوزاک 100 میلی گرم یک بار در روز می باشد.
سیپروفلوکساسین
سیپروفلوکساسین

  دستور مصرف سیپروفلوکساسین

دستور مصرف سیپروفلوکساسین بستگی سن، بیماری،وضعیت تحت درمان، سابقه پزشکی و تعداد دفعات مصرف روزانه دارو دارد . اما در کل مقدار و نحوه صحیح مصرف سپیروفلوکساسین به این صورت است:

در بزرگسالان؛ ۵۰۰ میلی گرم هر ۱۲ ساعت

  • سیاه زخم تنفسی: ۶۰ روز.
  • عفونت های استخوان و مفاصل: ۴ تا ۶ هفته.
  • اسهال: ۵تا۷ روز.
  • عفونت های داخل شکمی: ۷ تا ۱۴ روز همراه با مترونیدازول.
  • عفونت های مجاری تنفسی تحتانی و پوست :۷ تا ۱۴ روز.
  • التهاب پروستات: ۲۸ روز.
  • سینوزیت و تب تیفوئید: ۱۰ روز.
  • عفونت های مجاری ادراری: شديد: ۷ تا ۱۴ روز.
  • عفونت های ادراری: ۷ تا ۱۴ روز.
  • سوزاک: ۲۵۰ میلی گرم تک دوز.

کودکان: با تجویز پزشک معالج

جدول نحوه مصرف آزیترومایسین بر اساس نوع بیماری

بیماری

بزرگسال

کودک

عفونت آنراکس

500 میلی گرم 2 بار در روز

هر 12 ساعت به مدت 60 روز

به ازای هر کیلوگرم وزن 15 میلی گرم،

حداکثر 500 میلی گرم در روز. 

سوزاک

250 میلی گرم به صورت تک دوز 

توسط پزشک تعیین شود.

عفونت معمولی

250 تا 750 میلی گرم،

2 بار در روز هر 12 ساعت

توسط پزشک تعیین شود.

طاعون

25تا 750 میلی گرم، 2 بار در روز

به مدت 14 روز

به ازای هرکیلوگرم وزن 15 میلی گرم،

هر 8 تا 12 ساعت به مدت 10 تا 21 روز؛ حداکثر 500 میلی گرم در روز.

عفونت حاد 

مجاری ادراری  و کلیوی

250 تا 500 میلی گرم 2 بار در روز

به مدت 7 تا 14 روز

به ازای هرکیلوگرم وزن 10 تا 20 میلی گرم،

هر 12 ساعت به مدت 10 تا 21 روز؛ حداکثر 750 میلی گرم در روز.


عوارض سیپروفلوکساسین

عوارض سیپروفلوکساسین، اجتناب ناپذیر است و لازم است بدانید اکثر افرادی که این دارو را مصرف می کنند عوارض جدی آن را تجربه نکرده اند.

عوارض شایع سیپروفلوکساسین

عوارض شایع سیپروفلوکساسین در بیش تر از 10 درصد افرادی که این دارو را مصرف می کنند تجربه شده است و اگر این عوارض ادامه داشت، برطرف نشد یا تشدید پیدا کرد با داروساز یا پزشک خود مشورت کنید.

عوراض جانبی سیپروفلوکساسین

عوراض جانبی سیپروفلوکساسین در کمتر از 10 درصدی افرادی که استفاده می کنند تجربه می شود و چنانچه با عوارضی نظیر موارد زیر برخورد کردید، سریعا با پزشکتان تماس بگیرید.

  • خونریزی
  • علائم عفونت جدید (مانند تب، گلودرد مداوم)
  • علائم ناراحتی کلیه (مانند تغییر در مقدار ادرار، تغییر رنگ ادرار)
  • علائم مشکلات کبدی (مانند خستگی غیرمعمول، درد معده و شکم، تهوع، استفراغ مداوم، زرد شدن چشم یا پوست و ادرار تیره).
  • سرگیجه شدید
  • غش کردن
  • تپش قلب

عوارض جانبی نادر سیپروفلوکساسین

عوارض جانبی نادر سیپروفلوکساسین،بسیار نادر است و کم تر از 1 درصد افرادی که مصرف می کنند تجربه شده است.

  • بیماری شدید روده (کلوستریدیوم دیفیسیل با نشانه اسهال شدید)
  • اسهال مداوم
  • دردهای غیرطبیعی شکم یا معده
  • مدفوع مخاطی یا خونی

درصورت بروز این عوارض داروهای ضد اسهال یا ضد افسردگی مصرف نکنید، زیرا ممکن است باعث وخیم شدن این عوارض شوند.

ترشحات دهانی و ترشحات غیرطبیعی واژن :

استفاده مکرر سیپروفلوکساسین در دوره‌های طولانی ممکن است موجب ترشحات دهانی و ترشحات غیرطبیعی واژن شود. در صورت ایجاد این عوارض یا عوارضی دیگر با پزشک عفونی مشاوره کنید.

آسیب به آئورت:

سیپروفلوکساسین ممکن است به آئورت که شریان اصلی خون رسانی به بدن است، آسیب برساند. این موضوع می‌تواند منجر به خونریزی خطرناک یا مرگ شود. اگر درد شدید و مداومی در قفسه‌ي سینه، معده یا کمر دارید، فورا به مراکز درمانی مراجعه کنید.

تغییرات خلقی یا رفتاری:

عصبی بودن، گیجی، تحریک پذیری، پارانویا یا بدبینی، توهم، بروز مشکلات در حافظه، مشکل در تمرکز و افکار خودکشی.

این لیست عوارض سیپروفلوکساسین کامل نیست در صورت مشاهده و احساس هر نوع عارضه حتما با پزشک مشورت کنید.

سیپروفلوکساسین
برشور دارویی سیپروفلوکساسین

 منع مصرف سیپروفلوکساسین

  • مصرف سیپروفلوکساسین در کودکان و نوجوانان به دلیل خطر بروز آرتروپاتی توصیه نمی شود.
  • در صورتی که مبتلا به فاویسم هستید (حساسیت به باقالی) از مصرف سیپروفلوکساسین خودداری کنید یا آن را با احتیاط مصرف کنید.
  • برای کودکان زیر ۱۸ سال توصیه نمی‌شود (مگر در صورت تجویز پزشک).
  • در بیماران کلیوی مصرف نشود.
  • حساسیت دارویی به آنتی بیوتیک.
  • مصرف همزمان با تیزانیدین ممنوع است

اگر شرایط یا بیماری های زیر را دارید، قبل از تجویز آزیترومایسین پزشک را مطلع کنید:

  • بارداری یا قصد بارداری
  • شیردهی
  • بیماری کلیوی
  • دیابت
  • مشکلات قلبی (مانند حمله قلبی)
  • مشکلات مفصلی و تاندون (مانند تاندونیت یا بورسیت)
  • بیماری های کلیوی
  • اختلالات روانی (مانند افسردگی)
  • تشنج

تداخل دارویی سیپروفلوکساسین

مکمل‌های ویتامین کلسیم، آهن، منیزیم و روی

سیکلوسپورین

پروبنسید

روپینیرول

سیلدنافیل

تئوفیلین

آمینوفیلین

تیزانیدین

کومارین

کومارین

مکمل‌های آهن

آمیودارون

هالوپریدول

کوئتیاپین

آمی تریپتیلین

دزیپرامین

ایمی پرامین

کلوزاپین

پردنیزولون

اریترومایسین

آزیترومایسین

آسپرین

ایبوپروفن

ناپروکسن

سلکوکسیب

دیکلوفناک

ایندومتاسین

ملوکسیکام

ب.ث.ژ (داخل مثانه‌ای)

واکسن وبا

لومیتاپید

مپتازینول

نادیفلوکساسین

پیموزاید

استرانسیوم رانلات

تیزانیدین

دیدانوزین

فوس فنی‌توئین

لاکتوباسیلوس

مایکوفنولات

نادیفلوکساسین

سدیم پیکوسولفات

آگوملاتین

آلوسترون

آمینولوولینیک اسید

آسناپین

بنداموستین

برومازپام

کاربامازپین

کلومیپرامین

کلوزاپین

دلامانید

دوفتیلید

دولوکستین

ارلوتینیب

فلیبانسرین

هالوپریدول

اسپیرونولاکتون

تری‌فلونوماید

تولواپتان


این جدول شامل همه تداخل دارویی سیپروفلوکساسین نیست و اگر دارویی مصرف می کنید حتما با پزشک مشورت کنید. همچنین مصرف این دارو ممکن روی نتایج برخی آزمایش های پزشکی تأثیر گذار باشد.

مصرف بیش از حد (اوردوز) سیپروفلوکساسین

اگربا مصرف داروی سیپروفلوکساسین دچار عوارض جدی ای نظیر مشکل تنفسی یا بیهوشی شدید با اورژانس تماس بگیرید.

فراموش کردن مصرف یک نوبت سیپروفلوکساسین

اگر مصرف یک نوبت سیپروفلوکساسین را فراموش کردید، در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی، به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دو برابر داروی سایپروفلوکساسین نیست، و فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

نگهداری از دارو سیپروفلوکساسین

  • سیپروفلوکساسین را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • داروی سیپروفلوکساسین را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.
  • اگر پزشک داروی سیپروفلوکساسین مایع (سوسپانسیون) برای شما تجویز کرده است، این دارو باید توسط داروخانه ساخته شود و تاریخ انقضای آن ۱۴ روز بعد از تولیدش است، به یاد داشته باشید که تاریخ انقضای روی در بطری را بررسی کنید و بعد از این تاریخ از آن استفاده نکنید.
  • پس از اتمام دوره‌ی درمان باقی‌مانده دارو را دور بریزید.
سیپروفلوکساسین
قرص سیپروفلوکساسین

اطلاعات تخصصی درباره سیپروفلوکساسین

مکانیسم اثر سیپروفلوکساسین

سپروفلوکساسین از مشتقات فلوروکینولون ها، یک ترکیب باکتریسید است که از طریق مهار آنزیم DNA ژیراز، دوباره سازی ، ترجمه و ترمیم DNA باکتری را مهار می کند.

فارماکوکینتیک سیپروفلوکساسین

این دارو از راه خوراکی به خوبی جذب میشود، اما جذب آن در حضور غذا به تاخیر می افتد. اوج غلظت سرمی دارو 1-2 ساعت پس از جذب خوراکی به دست می آید. نیمه عمر پلاسمایی دارو 5/4- 5/3 ساعت است . پس از جذب به طور گسترده در اغلب بافت ها و مایعات بدن منتشر می شود. دفع این دارو عمدتاً کلیوی است.

اسامی تجاری سیپروفلوکساسین موجود در ایران

نام تجاری

تولید کننده

قیمت به ریال

تاریخ

قرص رازوسیپروفلوکساسین 250 

رازک

147,940

12/08/1401

قرص سیپروفلوکساسین پورسینا 500

پورسینا

262,620

12/08/1401

قرص سیپروکینول 250 میلی گرم

تولید دارو

-

-

قرص سیپروتد 250 

تهران دارو

-

-

ویال سیپروفلوکساسین ثامن 0.2% 100 

ثامن

-

-

سیپروفلوکساسین تزریقی 10 mg/1mL 20mL

دانا

203,044

12/08/1401

ویال اینفو-لوگزاسین 200 میلی گرم/100 

شهید قاضی

267,611

12/08/1401

قرص سیپروفلوگساسین البرزدارو 500 

البرز دارو

262,620

12/08/1401

سیپروفلوکساسین قرص خوراکی 500 mg

سها

262,620

12/08/1401

قرص سیپروفکت 500 

امین

262,620

12/08/1401

قرص سیپروفلوکساسین دی پی 500 

داروپخش 

393,930

12/08/1401

قرص سیپروفلوكساسین فارابی 500 

فارابی

262,620

12/08/1401

قرص سیپروفلوکساسین روزدارو 500 

روز دارو

262,620

12/08/1401

قرص سیپروفلوکساسین-آریا 500 

آریا

-

-

قرص سیپروفلوکساسین-اکسیر 500 

اکسیر

262,620

12/08/1401

قرص سیپروکیم 500 

حکیم

262,620

12/08/1401

قرص سیپروفلوکساسین-خوارزمی 500 

خوارزمی

262,620

12/08/1401

قرص سیپروتد 500 

تهران دارو

-

-

قرص سیپروکینول 500 

تولید دارو

-

-

قرص رازوسیپروفلوکساسین 500 

رازک

262,620

12/08/1401

سیپروفلوکساسین قرص خوراکی 750 

داروپخش

373,160

12/08/1401

قرص سیپروفلوکساسین دی پی 250 

داروپخش

-

-

قرص سیپروفلوکساسین فارابی 250 

فارابی

147,940

12/08/1401

قرص سیپروفلوکساسین روزدارو 250 

روز دارو

147,940

12/08/1401

قرص سیپروفلوکساسین-آریا 250 

آریا

147,940

12/08/1401

قرص سیپروفلوکساسین-اکسیر 250 

اکسیر

147,940

12/08/1401

قرص سیپروکیم 250 

حکیم

-

-

ویال سیپروکس 200میلی گرم /20میلی لیتر

روناک دارو

-

-

انفوزیون سیپروفلوکساسین 200 /100 میلی لیتر

ثامن

-

-

قرص سیپروفلوکساسین شفا 500 

شفا

262,620

12/08/1401

قرص سیپروفلوکساسین ثنامد 250 

ثنامد

147,940

12/08/1401

قرص سیپروفلوکساسین ثنامد 500 

ثنامد

787,860

12/08/1401

تزریقی سیپروفلوکساسین 200 /20 میلی لیتر

پژوهان پردیس

203,044

12/08/1401

تزریقی سیپروفلوکساسین نانو دارو 10

پژوهان پردیس

226,695

12/08/1401

محلول تزریقی سیپروکسیر 200 /20 میلی لیتر

اکسیر

-

-

محلول تزریقی سیپروکس 200 /20 میلی لیتر

روناک دارو

267,611

12/08/1401

سیپروفلوکساسین دکستروز تزریقی 2 /1 /100 میلی لیتر

ثامن

: 267,611

12/08/1401

قرص سیپروفلوکساسین زاگرس دارو 500 

زاگرس دارو پارسیان

262,620

12/08/1401

قرص سیپروفلوکساسین آنی درمان 500

آنی درمان

262,620

12/08/1401

قرص سیپروفلوکساسین آنی درمان 250

آنی درمان

147,940

12/08/1401

قرص سیپروفلوکساسین کیهان 500 

کیهان دارو

262,620

12/08/1401

قرص سیپروفلوکساسین کیهان 250 

کیهان دارو

147,940

12/08/1401

قرص سیپروکسیر 500 

اکسیر

1,313,100

12/08/1401

قرص پوریک سیدال 500 

خوارزمی

787,860

12/08/1401

ویال سیپرینول 200/100

KRKAاسلوون

239,000

12/08/1401

قطره سیپروفلوکساسین

سینا دارو

79,028

12/08/1401

سیپلکس محلول، قطره چشمی 0.3 % 5mL

سینا دارو

51,360

12/08/1401

سیپروزونیت سوسپانسیون، قطره گوشی 0.3 %/0.1 % 

سینا دارو

39,681

12/08/1401


توجهات پزشکی - پرستاری:

  • در صورت لزوم استفاده از آنتی اسید ها در دوره درمان با داروی سیپروفلوکساسین، باید بین مصرف دو دارو حداقل 4 ساعت فاصله وجود داشته باشد.
  • در بیماران دچار اختلال عملکرد کلیه، دوز دارو باید براساس کلیرانس کراتینین تنظیم شود.
  • مصرف این دارو همراه با مشتقات تئوفیلین و یا کافئین ممکن است منجر به تحریک سیستم عصبی مرکزی شود.
  • برای تهیه محلول جهت تزریق وریدی، سیپروفلوکساسین وریدی با نرمال سالین یا سرم قندی 5 درصد رقیق می شود.
  • برای جلوگیری از واکنش های موضعی بهتر است محلول آماده شده جهت انفوزیون وریدی را به آرامی و طی 60 دقیقه به بیمار داد.
  • در طی مدتی که به بیمار انفوزیون وریدی سیپروفلوکساسین داده می شود، نباید همزمان از طریق این رگ داروی دیگری هم داده شود و در صورتی که بیمار به تزریق وریدی داروی دیگری نیاز دارد باید از طریق رگ جداگانه ای این کار انجام شود.
  • محلولی که جهت تزریق وریدی آماده شده است در صورت نگهداری در یخچال تا 14 روز قابل استفاده است.

توجهات بیمار - خانواده:

  • توصیه می شود در طول درمان، مایعات فراوان بنوشید.
  • مصرف این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی یا گیجی شود. توصیه می شود تا مشخص نشدن اثر دارو از رانندگی و سایر اموری که نیاز به هوشیاری دارند، پرهیز نمایید.
  • توصیه می شود در طول درمان با این دارو، از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری نمایید.
  • در صورت ایجاد واکنش های آلرژیک، دارو باید بلافاصله قطع شود و به پزشک خود اطلاع دهید.

سیپروفلوکساسین برای عفونت ادراری

سیپروفلوکساسین برای عفونت ادراری کودکان و زنان داروی بسیار کارایی است. اگرچه این آنتی بیوتیک به طور کل در درمان عفونت های مجاری ادراری موفق ظاهر شده است اما فارغ از سن و جنسیت بیمار در شرایط خاصی توصیه نمی شود. در ویدیو زیر کارشناس دارویی 4 داروی موثر در درمان عفونت ادراری را معرفی می کند و به ویژگی ها، عوارض، و محدودیت های هرکدام از آنها می پردازد.

 

پرسش های متداول

سیپروفلوکساسین به انگلیسی ؟

سیپروفلوکساسین Ciprofloxacin

داروی سیپروفلوکساسین چیست؟
داروی سیپروفلوکساسین نوعی آنتی‌بیوتیک است که در درمان عفونت‌های مختلف میکروبی مؤثر است.
سیپروفلوکساسین چه عفونت هایی را درمان می کند؟
  • سلولیت
  • سوزاک
  • پنومونی
  • برونشیت
  • سینوزیت
  • عفونت گوش
  • عفونت چشم
  • گاستروانتریت
  • مسمومیت غذایی
  • عفونت کیسه صفرا
  • یا عفونت مجاری ادراری
  • عفونت استخوان و مفاصل
سیپروفلوکساسین در بارداری مجاز به استفاده است؟

سیپروفلوکساسین در بارداری باید با نظر پزشک مصرف شود.

سیپروفلوکساسین در شیردهی منع مصرف دارد؟

سیپروفلوکساسین در شیردهی، منع مصرف دارد و باعث ایجاد عوارض جانبی در کودکی که از شیر مادر تغذیه می‌کند، شود. در زمان مصرف این دارو و به مدت ۲ روز پس از آخرین دوز، نباید شیر دهید.

بهترین زمان مصرف سیپروفلوکساسین چه موقع است؟

بهترین زمان مصرف سیپروفلوکساسین 2 ساعت پس از غذا است.

روش قطع مصرف سیپروفلوکساسین چیست؟

روش قطع مصرف سیپروفلوکساسین باید تدریجی و به صورت ناگهانی نباشد.

کاربرد داروی سیپروفلوکساسین چه است؟

درمان عفونت

چه مدت طول می کشد تا سیپروفلوکساسین اثر کند؟

سیپروفلوکساسین در عرض یک ساعت پس از مصرف خوراکی، دارو شروع به کار می کند. اما، ممکن است چند روز طول بکشد تا عفونت کاهش یابد و شاهد بهبود باشید.

سیپروفلوکساسین برای سرماخوردگی مفید است؟

سیپروفلوکساسین بر روی عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی ، آنفولانزاو کرونا تأثیری ندارد.

دارو های جایگزین سیپروفلوکساسین چه هستند؟
  • جمی فلوکساسین
  • لووفلوگزاسین
  • موکسی فلوکساسین
  • نورفلوکساسین
  • افلوکساسین
سیپروفلوکساسین با نسخه است یا بدون نسخه؟

سیپروفلوکساسین فقط با نسخه‌ی پزشک در دسترس است.

عملکرد داروی سیپروفلوکساسین چیست؟

عملکرد داروی سیپرو فلوکساسین از طریق متوقف کردن رشد میکروب‌ها است.

سیپروفلوکساسین برای عفونت ادراری کودکان مؤثر است؟
بله، داروی سیپروفلوکساسین برای عفونت ادراری بسیار مؤثر است و در درمان آن کاربرد زیادی دارد.
نام رایج دارو سیپروفلوکساسین؟
  • سیپروفلوکساسین
  • سیپروکینول
  • سیپروتد
  • ویال اینفو-لوکزاسین
  • سیپروکس
  • سیپروفکت
  • سیپروکسیم

اسامی رایج سیپروفلوکساسین در ایران؟

  • قرص رازوسیپروفلوکساسین ۲۵۰ میلی گرم
  • قرص سیپروکینول ۲۵۰ و ۵۰۰ میلی گرم
  • قرص سیپروتد ۲۵۰ و ۵۰۰ میلی گرم
  • ویال سیپروفلوکساسین ثامن ۲.۰٪ ۱۰۰ میلی لیتر
  • ویال اینفو-لوکزاسین ۲۰۰ میلی گرم/ ۱۰۰ میلی لیتر
  • محلول تزریقی سیپروکس
  • قرص سیپروفکت ۵۰۰ میلی گرم
  • قرص سیپروکسیم ۲۵۰ و ۵۰۰ میلی گرم
قرص سیپروفلوکساسین برای عفونت گوش؟

قرص سیپروفلوکساسین برای عفونت گوش به این شکل نسخه می‌شود که هر ۱۲ ساعت ۱ عدد سیپروفلوکساسین ۵۰۰ باید تا ۱۰ روز خورده شود.

قرص سیپروفلوکساسین برای عفونت روده؟

قرص سیپروفلوکساسین برای عفونت روده و یا اسهال عفونی، تجویز و مصرف سیپروفلوکساسین ۵۰۰ در هر ۱۲ ساعت به مدت ۵ تا ۷ روز است.

قرص سیپروفلوکساسین برای عفونت کلیه ؟

قرص سیپروفلوکساسین برای عفونت کلیه استفاده می‌شود و برای درمان می‌توان از قرص سیپروفلوکساسین ۵۰۰ هر ۱۲ ساعت به مدت ۳ تا ۲۰ روز، متناسب با بیماری که وجود دارد، نسخه تجویز کرد.

قرص سیپروفلوکساسین برای عفونت ادراری زنان؟

از قرص سیپروفلوکساسین می توان برای درمان عفونت های ادراری به طور کلی و عفونت ادراری و واژن در خانم ها استفاده کرد.

قرص سیپروفلوکساسین ۵۰۰ برای عفونت دندان؟

قرص سیپروفلوکساسین ۵۰۰ برای عفونت دندان تجویز می شود و معمولا برای درمان این عفونت از قرص سیپروفلوکساسین ۵۰۰ هر ۱۲ ساعت استفاده می‌شود. اما می‌توان از دوزهای ۲۵۰ و ۷۵۰ هم کمک گرفت.

سیپروفلوکساسین و عفونت واژن؟

از قرص سیپروفلوکساسین ۵۰۰ و یا قرص سیپروفلوکساسین ۲۵۰ می‌توان برای درمان عفونت واژن برای 7 تا 10 روز استفاده کرد.

تاثیر قرص سیپروفلوکساسین بر پریود؟

قرص سیپروفلوکساسین بر پریود اثر ندارد و هیچ دلیل علمی مبتنی بر این که سیپروفلوکساسین باعث تاخیر در پریود می‌شود، وجود ندارد.

آیا سیپروفلوکساسین یک آنتی بیوتیک قوی است؟

سیپروفلوکساسین داروی آنتی بیوتیک قوی است که برای درمان طیف وسیعی از عفونت های باکتریایی استفاده می شود .

هنگام مصرف سیپروفلوکساسین از چه غذاهایی باید اجتناب کرد؟

سیپروفلوکساسین اگر همراه با شیر و فرآورده های شیری یا غذاهای غنی از کلسیم مصرف شود، تأثیر کمتری دارد. می توانید آنها را ۲ ساعت قبل از مصرف یا ۶ ساعت پس از آن استفاده کنید.

آیا می توانید در حین مصرف سیپروفلوکساسین قهوه بنوشید؟

نوشیدن قهوه یا سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار همراه با سیپروفلوکساسین تأثیر کافئین مانند بی‌خوابی، بی‌قراری، اضطراب، تپش قلب و غیره را افزایش می‌دهد. بنابراین زمانی که این دارو را مصرف می‌کنید از نوشیدن قهوه خودداری کنید.

مقدار مصرف قرص سیپروفلوکساسین؟

مقدار مصرف قرص سیپروفلوکساسین در بزرگسالان، ۱۰۰ تا ۷۵۰ میلی‌گرم هر ۱۲ ساعت به مدت ۳ تا ۲۸ روز متناسب با نوع بیماری می باشد.

موارد منع مصرف قرص سیپروفلوکساسین؟
  • در افراد زیر هجده سال مطلقاً نباید مصرف شود. (مصرف این دارو در افراد زیر ۱۸ سال تنها در شرایط خاص و با تجویز پزشک متخصص توصیه می شود).
  • بیماران کلیوی (مصرف سیپروفلوکساسین موجب تشدید آسیب و مشکلات کلیوی می گردد)
  • در صورتی که مبتلا به فاویسم می باشید مصرف این دارو برای شما مناسب نیست.
  • در صورت سابقه ی هرگونه حساسیت دارویی خصوصا حساسیت به آنتی بیوتک هایی مانند افلوکساسین، نورفلوکساسین، لووفلوکساسین، موکسی فلوکساسین و نالیدیکسیک اسید ،حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
نحوه مصرف سیپروفلوکساسین ۵۰۰؟
قرص سیپروفلوکساسین ۵۰۰ را معمولا هر ۱۲ ساعت تجویز می‌کنند تا غلظت مناسب در خون ایجاد شود.
قرص سیپروفلوکساسین ۲۵۰ برای چیست؟
قرص سیپروفلوکساسین ۲۵۰ توی افرادی که وزنشان زیر ۵۰ است و سنشان بالای ۱۷ سال است تجویز می شود.
در چه صورتی باید مصرف قرص سیپروفلوکساسین را قطع کنیم؟
  • سرگیجه‌ی ناگهانی
  • کاهش ادرار یا قطع ادرار
  • زردی پوست یا چشم
  • اسهال آبکی یا خونی
  • تپش قلب
  • درد شدید معده
  • تنگی نفس
تاثیر داروی سیپروفلوکساسین بر قلب؟

تاثیر داروی سیپروفلوکساسین بر قلب ممکن است موجب تاثیراتی بر ریتم قلب (افزایشQT) شود. در صورتی که مشکلاتی مانند مشکلات قلبی (نارسایی قلبی، ضربان کند قلب، افزایش QT در تست EKG)، سابقه ژنتیکی مشکلات قلبی خاص (مانند افزایش QT در تست EKG و مرگ ناگهانی بر اثر ایست قلبی) دارید حتما قبل از مصرف این دارو با پزشک خود صحبت کنید.

تاثیر داروی سیپروفلوکساسین بر قندخون؟

داروی سیپروفلوکساسین، ممکن است باعث تغییرات شدید قند خون به ویژه برای بیماران دیابتی شود. در طول مصرف این دارو به طور منظم قند خون خود را بررسی کنید و نتایج آن را با پزشک خود درمیان بگذارید.

سیپروفلوکساسین و لبنیات؟
سیپروفلوکساسین و لبنیات نباید همزمان مصرف کنید.
سیپروفلوکساسین و بیماریهای زمینهای؟

قبل از مصرف سیپروفلوکساسین اگر بیماری های زمینه ای دارید به پزشک اطلاع دهید:

آرتروز، مشکلات قلبی یا حمله‌ی قلبی، دیابت، قند خون پایین، مشکلات تاندونی، بیماری‌های استخوانی یا مفصلی (به ویژه در کودکان) مشکلات عصبی، آنوریسم، مشکلات گردش خون، ، ضعف عضلانی، میاستنی گراویس، بیماری کبدی، بیماری کلیوی، تشنج، آسیب به سر، تومور مغزی، مشکل در بلعیدن قرص‌ و سطح پایین پتاسیم در خون

تاثیر سیپروفلوکساسین بر رانندگی و کار با ماشین آلات؟

سیپروفلوکساسین ممکن است شما را بی حال یا خواب آلود کند، قبل از رانندگی و کار با ماشین آلات از هوشیاری خود مطمئن شوید.

سیپروفلوکساسین و آفتاب سوختگی؟

سیپروفلوکساسین می‌تواند باعث شود دچار آفتاب سوختگی شوید زیرا باعث افزایش حساسیت پوست به اشعه‌ی ماورا بنفش می‌شود. از ضد آفتاب (با SPF بالاتر از ۳۰) استفاده کنید. اگر پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب سوزش شدید، قرمزی، خارش، بثورات یا تورم پوستی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.
سیپروفلوکساسین و الکل؟

مصرف سیپروفلوکساسین با الکل باعث کاهش اثر آنتی بیوتیک نخواهد شد، اما خطر عوارض جانبی مانند حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه، ناراحتی معده و مشکلات کبدی را افزایش می دهد.

برای عفونت خفیف ادراری افلوکساسین خوبه یا سیپروفلوکساسین؟

برای عفونت خفیف ادارای از سیپروفلوکساسین استفاده کنید.

آیا سیپروفلوکساسین برای کلیه ضرر داره؟

کارکرد کلیه نرمال باشه مشکلی نیست.

سیپروفلوکساسین برای درمان کرونا ؟

سیپروفلوکساسین برای درمان کرونا تاثیری نداردچون ویروس کرونا هیچ گونه آنتی بیوتیکی بر روی آن تاثیر ندارد.

قرص سیپروفلوکساسین برای گوش درد؟

قرص یا قطره سیپروفلوکساسین برای درمان عفونت گوش به کار می‌رود ولی در درمان عفونت‌ گوش میانی هیچ اثری ندارد. در نوعی از عفونت گوش که به عفونت گوش شناگران مشهور است، استفاده از این قرص موثر خواهد بود. همچنین در عفونت‌های گوش خارجی نیز استفاده از قرص سیپروفلوکساسین متداول است.

مصرف سیپروفلوکساسین برای افراد زیر 18 سال؟

مصرف سیپروفلوکساسین به‌دلیل ایجاد عوارض تاندونی برای افراد زیر 18سال توصیه نمی‌شود.

آیا سیپروفلوکساسین در درمان عفونت واژن موثر است؟

سیپروفلوکساسین در درمان عفونت واژن هیچ تاثیری ندارد.

قرص سیپروفلوکساسین ۵۰۰ برای هلیکوبکتری خوب است؟

خیر

نیمه عمر داروی سیپروفوکساسین ؟

نیمه عمر دارو 4 ساعت است.

روش دفع سیپروفلوکساسین؟

سیپروفلوکساسین از راه کلیه و ادرار دفع می شود.

سیپروفلوکساسین ۲۵۰ رازک؟

سیپروفلوکساسین ۲۵۰ رازک به قیمت 14794 تومان است.

قیمت قرص سیپروفلوکساسین ۲۵۰؟
قیمت قرص سیپروفلوکساسین ۲۵۰ از برند البرز دارو، فارابی و حکیم 14794 تومان در تاریخ آبان ماه1401 می باشد.
قیمت قرص سیپروفلوکساسین 500؟
قیمت قرص سیپروفلوکساسین 500، از برند پورسینا،امین، فارابی و .. 26262 تومان در تاریخ آبان 1401 می باشد.
قیمت قطره سیپروفلوکساسین؟
قیمت قطره سیپروفلوکساسین 7900تومان به تاریخ آبان 1401 می باشد.
شربت سیپروفلوکساسین ۲۵۰؟
شربت سیپروفلوکساسین ۲۵۰ معمولا برای کودکان تجویز می شود.


سخن آخر

سیپروفلوکساسین ، داروی آنتی‌بیوتیک است که برای درمان عفونت های تنفسی، ادراری، پروستات، گوارشی، مفصلی و استخوانی و برخی از عفونت های تناسلی تجویز می‌شود و با عوارضی مانند حالت تهوع، ، اسهال، سرگیجه و سر دردهمراه است. همچنین این دارو معمولاً با داروهای افسردگی و واکسیناسیون تداخل دارویی دارد. کاربرد سیپروفلوکساسین با داروهای آزیترومایسین و اریترومایسین یکسان است. ما قرص آزیترومایسین چیست؟ موارد مصرف و عوارضو همچنیناریترومایسین؛ روش مصرف، عوارض و تدخلات دارویی را در مطالبی معرفی کرده ایم.اگر درباره سیپروفلوکساسین ، نحوه مصرف، عوارض و تداخل دارویی آن سوالی دارید در قسمت نظرات سؤال خود را مطرح کنید و یا تجربه خود را از مصرف این دارو با سایرین به اشتراک بگذارید.


امتیاز: 5 (از 2 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد