hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > رهاسازی ۱۷ گوزن زرد ایرانی در مناطق حفاظت شده دز و کرخه آغاز شد

رهاسازی ۱۷ گوزن زرد ایرانی در مناطق حفاظت شده دز و کرخه آغاز شد

دزفول- فاز نخست طرح رهاسازی ۱۷ رأس گوزن زرد ایرانی در مناطق حفاظت شده دز و کرخه با رهاسازی ۵ رأس گوزن در پارک ملی و منطقه حفاظت شده دز آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ظهر امروز سه‌شنبه در آئین رهاسازی این گوزن‌ها در محدوده پارک ملی دز، اظهار کرد: این ۱۷ رأس گوزن زرد ایرانی از سایت تکثیر و بازپروری استان ایلام برای رهاسازی در مناطق حفاظت شده دز و کرخه به خوزستان منتقل شدند که امروز در فاز نخست ۵ رأس گوزن در پارک ملی و منطقه حفاظت شده دز رهاسازی شد.

محمدجواد اشرفی افزود: بر این اساس ۱۰ رأس گوزن در پارک ملی و منطقه حفاظت شده دز و ۷ رأس در کرخه رهاسازی خواهد شد.

وی عنوان کرد: در سال‌های گذشته به علت مداخلات جوامع محلی و مردم شاهد آسیب‌های جدی و کاهش قابل توجه این گونه بسیار باارزش جهانی بودیم به‌گونه‌ای که به‌تدریج تعداد این گونه نادر در مناطق حفاظت شده دز و کرخه کاهش یافت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: این برنامه رهاسازی در چارچوب برنامه‌ای که در راستای احیای مناطق حفاظت شده در نظر گرفته شده است، آغاز شد و امیدوار هستیم با کمک جوامع محلی وضعیت تکثیر این گونه همچون گذشته افزایش یابد.

اشرفی تصریح کرد: در این راستا برنامه‌های آموزشی متعددی از ماه‌های گذشته برای جوامع محلی در این مناطق برگزار شده و گروهی که وظیفه آموزش فرهنگ‌سازی را برای حفاظت از گونه گوزن زرد ایرانی بر عهده دارند، توانسته‌اند با مردم محلی ارتباط خوبی برقرار کنند که امیدوار هستیم ماحصل این امر تکثیر گونه گوزن زرد ایرانی در این مناطق باشد.

رهاسازی ۱۷ گوزن زرد ایرانی در مناطق حفاظت شده دز و کرخه آغاز شد

رئیس اداره پارک ملی دز در این مراسم گفت: امیدوار هستیم با رهاسازی این ۱۰ رأس گوزن زرد ایرانی که ۶ رأس نر و ۴ رأس ماده هستند تعداد گوزن‌های پارک ملی دز به میزان قابل قبولی تکثیر شوند.

مجتبی سپهرفر افزود: مرحله بعدی رهاسازی گوزن زرد اواخر آبان ماه سال جاری در پارک ملی دز انجام می‌شود.

وی یادآور شد: آمار گوزن‌های زرد ایرانی در پارک ملی دز در این سال‌ها به علت خشک‌سالی‌های پی‌درپی و بلایای طبیعی کاهش یافت و در حال حاضر حدود ۱۵ رأس گوزن در محدوده پارک ملی دز به‌صورت آزادانه زندگی می‌کنند که تطابق‌پذیری خوبی در منطقه داشته‌اند ولی نیاز است که گونه ژنتیکی گوزن‌ها در این منطقه با جابه‌جایی از سایت‌های تکثیر و بازپروری احیا شوند.

به گزارش مهر، پارک ملی دز از سال ۱۳۴۸ به‌عنوان یک پارک ملی و منطقه حفاظت شده از اراضی ملی جدا شد.

این منطقه عرصه‌ای است که از سردارآباد دزفول شروع و پس از گذشت از شهرستان‌های شوش، شوشتر و کرخه تا عنافچه شهرستان اهواز ادامه می‌یابد؛ طول رودخانه دز در این منطقه ۱۵۰ کیلومتر و وسعت جنگل‌های دز حدود ۲۰ هزار هکتار است.

پوشش درختی منطقه حفاظت شده دز شامل درختان پده، گز، سرین، جغ و استبرا و دیگر گونه‌ها و انواع رستنی‌ها است و انواع کفتار، گراز، گرگ، شغال و روباه در این پارک وجود دارند.

جنگل‌های کرخه و دز زیستگاه اصلی گوزن زرد به شمار می‌آیند. پارک ملی کرخه در حوزه شهرستان شوش و پارک ملی دز در حوزه جغرافیایی دزفول و شوشتر قرار دارد.

منبع: mehrnews-5627806

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد