hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > سرگرمی > تاریخ دقیق روز بیمه در تقویم سال 1402چه روزی است؟

تاریخ دقیق روز بیمه در تقویم سال 1402چه روزی است؟

تاریخ دقیق روز بیمه در تقویم سال 1402 به شمسی، قمری و میلادی را به همراه  مطالبی درباره انواع بیمه و تاریخچه آن در ایران و جهان را در ادامه برایتان آورده ایم.

روز بیمه 13 آذر در تقویم ایران، در نظر گرفته شده است. بیمه، باعث اطمینان خاطر افراد در مواجهه با سختی ها و مشکلات است و امروزه استفاده از آن به یکی از مسائل مهم جامعه تبدیل شده است. بیمه ای که افراد حداقل یکی دو مورد از آن را استفاده می کنند انواع متنوعی دارد که دریافت میزان خسارت بستگی به نوع بیمه و حق بیمه ای که پرداخت می کنند دارد. در ادامه تاریخ دقیق روز بیمه در تقویم سال1402 ارائه داده ایم و اطلاعاتی مختصری از بیمه چیست را در اختیار شما قرار می دهیم.


تاریخ دقیق روز بیمه در تقویم 1402کی و چه روزی است؟

دوشنبه 13 آذر ،20 جمادی الاول سال 1445 تاریخ دقیق روز بیمه در سال 1402 است.

تاریخ دقیق روز بیمه در تقویم شمسی برابر است با : روز دوشنبه 13 آذر سل 1402

تاریخ دقیق روز بیمه در تقویم قمری برابر است با :روز دوشنبه 20 جمادی الاول سال1445

تاریخ دقیق روز بیمه در تقویم میلادی برابر است با :روز دوشنبه ۴ دسامبر سال 2023

بیمه

 بیمه، در لغت به اطمینان، ضمانت، حفظ و نگهداری در برابر حوادث و خطرات معنا شده و در اصطلاح، ضمانت مخصوصی است از جان یا مال که در تمدن جدید رواج یافته است.

بیمه چیست؟

بیمه (به انگلیسی:Insurance) سازوکاری است که طی آن یک بیمه‌گر، بنا به ملاحظاتی تعهد می‌کند که زیان احتمالی یک بیمه‌گذار را در صورت وقوع یک حادثه در یک دوره زمانی خاص، جبران نماید و یا خدمات مشخصی را به وی ارائه دهد. بنابراین، بیمه یکی از روشهای مقابله با ریسک است.

به موجب قانون بیمه ایران، بیمه عبارت است از قراردادی که به موجب آن یک طرف (بیمه‌گر) تعهد می‌کند در ازای پرداخت وجه یا وجوهی از طرف دیگر (بیمه‌گذار) در صورت وقوع یا بروز حادثه خسارت وارده بر او را جبران نموده یا وجه معینی را بپردازد. متعهد را بیمه‌گر، طرف تعهد را بیمه‌گذار و وجهی را که بیمه‌گذار به بیمه‌گر می‌پردازد حق بیمه و آنچه را که بیمه می‌شود موضوع بیمه می نامند.

تاریخچه بیمه در جهان

تاریخچه بیمه در جهان به استفاده دریانوردان و بازرگانان دریایی بر می گردد که متوجه شده بودند که احتمال غرق یا دزدی همه قایق ها و کشتی ها در یک روز، بسیار کم است . بنابراین برای جلوگیری از خطر نابودی همه سرمایه، بار و کالایشان را در چند کشتی و قایق مختلف بارگیری می‌کردند. اما صورت پیشرفته تر بیمه را بازرگانان فنیقی و بابلی یاد گرفته بودند که برای تامین هزینه کالا و کشتی، وام دریافت می‌کردند. در صورتی که کشتی بازرگان در دریا دچار طوفان یا دستبرد دزدان دریایی واقع می‌شد، وام دریافتی بازرگان بخشیده می‌شد و به عبارت دیگر ریسک بروز حوادث غیرمترقبه برای کشتی را وام‌دهنده قبول می کرد. اما قدیمی‌ترین گزارش مکتوبی که از قراردادهای بیمه دریایی وجود دارد مربوط به کشتی ایتالیایی در سال 1348 میلادی است.

 تاریخچه بیمه در ایران

بیمه در ایران در سال 1289 با فعالیت دو موسسه روسی با نامهای نادژدا و قفقازمرکوری شروع شد و بعد از این دو موسسه، 13 شرکت خارجی تا سال 1314 خورشیدی در بازار بیمه کشور فعالیت می کردند که از آن جمله می‌توان به شرکت‌های آلیانس انگلیس،‌ یورکشایر انگلیس و اینگستراخ روسیه اشاره نمود.

اما در سال 1310 ایده تشکیل یک شرکت بیمه ایرانی توسط الکساندر آقایان (که سابقه فعالیت در شرکت بیمه روسی نادژدا را داشت) به علی اکبر داور، وزیر مالیه وقت مطرح شد و در15 آبان سال 1314، شرکت سهامی بیمه ایران با سرمایه دو میلیون تومان به عنوان اولین شرکت ایرانی بیمه تاسیس شد. داور در این روز، پس از سخنرانی کوتاهی که در افتتاحیه این شرکت داشت، منزل مسکونی خود را تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی درآورد و اولین بیمه‌نامه صادره ایرانی، در همین روز به نام وی ثبت شد.

 

 انواع بیمه

 انواع مختلفی بیمه وجود دارد که افراد با با توجه به شرایط و نیاز خود از یکی از آن ها را استفاده می کنند. اما بیمه نامه ها، به چند دسته کلی، تقسیم می شوند که عبارتند از : بیمه نامه های اجتماعی، بازرگانی، مسئولیت و اشیا.

 بیمه نامه های اجتماعی

در این دسته از بیمه، بیمه نامه های اجباری یا همان بیمه های ناشی از قانون، قرار می گیرند که مختص به کارگران، کارمندان و دیگر اقشار جامعه که مشمول دریافت آن، می شوند، بوده و دولت، در جهت حمایت از این اقشار، به موجب قوانین مربوط به کار و رفاه اجتماعی، آن ها را تحت حمایت بیمه نامه های اجتماعی، قرار می دهد.

 بیمه نامه های بازرگانی 

در این دسته از بیمه، بیمه نامه های اختیاری، قرار گرفته است و اشخاص بیمه گذار، می توانند با توجه به کاربرد بیمه و نیاز و خواست شخصی خود، از پوشش های متنوع این نوع از بیمه نامه ها، بهره مند شوند. افراد متقاضی دریافت بیمه نامه های اختیاری، می توانند با پرداخت حق بیمه برای بیمه نامه مد نظر خود، به شرکت های بیمه گر، به راحتی از خدمات بیمه ای، استفاده کنند. این بیمه نامه ها، خود شامل بیمه اشیا، مسئولیت و اشخاص می گردد.

 بیمه نامه های مسئولیت

در این دسته از بیمه، بیمه نامه هایی قرار می گیرند که با توجه به روابط افراد بیمه گذار، در جامعه، در برابر اشخاص ثالث، خدمات ارائه می کنند. بنابراین، با توجه به اینکه هر شخصی، در قبال زیان و خسارتی که به جان و مال اشخاص دیگر، وارد می کند، مسئول است، این نوع از بیمه نامه ها نیز، پوشش های مناسبی در این خصوص، ارائه داده اند. لازم به ذکر است بیمه نامه های مسئولیت، جزو بیمه های بازرگانی نیز، محسوب می شوند.

 بیمه نامه های اشخاص 

در این درسته از بیمه، بیمه نامه هایی قرار می گیرند که به منظور جبران زیان های وارد شده به بیمه گذاران، بر اثر وقوع حوادثی همچون، از کار افتادگی، پوشش های زیادی را در نظر گرفته اند و با توجه به اینکه انواع مختلفی دارد، خدمات متنوعی را برای پاسخ به نیاز های اقشار مختلف جامعه ارائه می کنند.افراد متقاضی، می توانند برای دریافت استعلام سوابق کلی بیمه خودرو، به صورت غیر حضوری، از طریق سایت centinsur.ir، اقدام نمایند.

 بیمه نامه های اشیا 

در این دسته از بیمه نیز، بیمه نامه هایی قرار می گیرند که در آن، شرکت بیمه، در خصوص یک شی ء که می توان، آن را به وجه نقد، تبدیل کرد، متعهد خواهد شد. این بیمه نامه ها، جهت جبران خسارات و زیان های وارد شده به اشیا، غرامت پرداخت می کنند. همچنین، از مزایای بارز این بیمه نامه ها، این است که بیمه گر، تا میزان سقف خسارت وارد شده به بیمه گذاران، متعهد خواهد بود. لازم به ذکر است بیمه نامه های اشیا نیز، از شاخه بیمه نامه های بازرگانی است. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد