hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > یادداشت > بیکاری، امنیت و فیلترینگ

بیکاری، امنیت و فیلترینگ

رئیس سازمان پدافند غیرعامل درباره فیلترینگ شبکه اجتماعی اینستاگرام و پیام‌رسان واتس‌اپ گفته: «یکی از شروط رفع فیلتر این است که این دو پلتفرم باید در داخل ایران نماینده داشته باشند و مقررات و قوانین کشور را بپذیرند. این دو پلتفرم مخل امنیت مردم هستند.



رئیس سازمان پدافند غیرعامل درباره فیلترینگ شبکه اجتماعی اینستاگرام و پیام‌رسان واتس‌اپ گفته: «یکی از شروط رفع فیلتر این است که این دو پلتفرم باید در داخل ایران نماینده داشته باشند و مقررات و قوانین کشور را بپذیرند. این دو پلتفرم مخل امنیت مردم هستند. امنیت برای همه حوزه‌ها نقش زیرساختی دارد و در نبود امنیت، اقتصاد و فرهنگ و فضای سیاسی و اجتماعی هم خالی از معنا است. این دو پلتفرم در گذشته هم نشان داده‌اند که تابع قوانین جمهوری اسلامی نیستند و حاضر نشدند شرایطی را که وزارت ارتباطات برای آنها تعریف کرده است را بپذیرند. در حوادث اخیر هم نقش فعال آنها دیده‌شده است. این دو پلتفرم در حوادث اخیر، نوعی هماهنگی با دشمن در خارج از کشور و با منافقین و رژیم صهیونیستی داشتند و این اثبات‌شده است. شاهد مهاجرت نرمی در شبکه‌های داخلی هستیم که توسط مردم به‌صورت ارادی انجام می‌شود. تلاش زیادی شده است که مشاغل مستقر در این حوزه‌ها، جانمایی شود و ابزارهای کمکی برایش پیش‌بینی شود که مشاغل مردم آسیب نبیند.» از سی‌ام شهریورماه اینستاگرام و واتس‌اپ فیلتر شده‌اند و 10 میلیون کسب‌وکار خرد درخطر نابودی هستند و معیشت میلیون‌ها نفر به‌واسطه عملکرد غلط تصمیم‌گیرندگان آسیب‌دیده است. نکته عجیب اینجاست که شورای‌عالی فضای مجازی در حالی اینستاگرام و واتس‌اپ را مخل امنیت عمومی می‌داند که فقر و بیکاری ناشی از تعطیلی کسب‌وکارهای آنلاین، امنیت عموم مردم را نشانه گرفته و به خطر انداخته است. فقر و بیکاری دو موضوع و چالش مهمی هستند که در همه جای دنیا چالش امنیتی محسوب می‌شوند و جامعه‌ای که در آن درآمدزایی به مشکل بخورد و بیکاری افزایش یابد مستعد ناامنی است و سیاست‌گذارانی که تصور می‌کنند با فیلترینگ می‌توانند امنیت جامعه را تأمین کنند شناخت درستی از شرایط روز کشور ندارند. اینستاگرام به‌مثابه بازار بین‌المللی و پرطرفداری است که سال‌هاست میزبان کسب‌وکارهای مختلف و محل درآمدزایی افراد زیادی از سراسر کشور از مرزی‌ترین نقطه ایران تا پایتخت است و واتس‌اپ نیز تنها پیام‌رسان غیرایرانی و بین‌المللی فیلتر نشده است که به لطف و درایت شورای‌عالی فضای مجازی فیلتر شده است. رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفته است که شاهد مهاجرت نرمی به شبکه‌های داخلی هستیم که توسط مردم به‌صورت ارادی انجام می‌شود؛ اما این نکته را مطرح نکرده که چطور وقتی رقبای خارجی فیلتر شده‌اند و برخی مردم به همین دلیل مجبور به استفاده از پلتفرم‌های داخلی هستند لفظ ارادی چه معنایی دارد!
با تمام این تفاسیر آنچه شورای‌عالی فضای مجازی و تصمیم‌گیران فیلترینگ در ایران به آن توجه ندارند این است که علی‌رغم فیلترینگ و کاهش پهنای باند اینترنت اما این پلتفرم‌های فیلتر شده همچنان محبوب هستند و تجربه شکست‌خورده فیلترینگ تلگرام و تصور هدایت مردم به سمت پیام‌رسان‌های ایرانی خیالی واهی است که درباره اینستاگرام و واتس‌اپ نیز تکرار می‌شود و هیچ نتیجه مثبتی برای پلتفرم‌های ایرانی نخواهد داشت.  

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
راضیه چنگیز نائین
راضیه چنگیز نائین
حوالی فرهنگ و هنر
دانش و فناوری و محیط زیست

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد