hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > سه فرض مترتب بر شرایط موجود

سه فرض مترتب بر شرایط موجود

سه فرض مترتب بر شرایط موجود

ابوالفضل نجیب، روزنامه‌نگار در یادداشتی که اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

واکنش مسئولان کشور در قبال وضع موجود بر سه فرض مترتب است؛

۱- ناآگاهی نسبت به اهمیت و حساسیت شرایط موجود.
۲- تجاهل به اهمیت وضع موجود.
۳- ناتوانی در ارزیابی شرایط و به‌طور مضاعف فقدان اراده برای اتخاذ راهکار.

آنچه در فرض نخست به ناآگاهی تعبیر می شود ناظر بر اظهاراتی است که دلایل و ریشه های وضع موجود را یکسره و بی کمترین مسامحه به بیرون مرزها ارجاع می‌دهد. برایند و راهکار مواجهه با این شرایط چنانچه در واقعیت امر ملاحظه می شود انسداد هر چه بیشتر فضای اجتماعی، سیاسی، رسانه ای و … به‌طور مضاعف تهدید معترضین به برخوردهای امنیتی و خشونت بار است. به این راهکار اضافه کنید تشدید برخوردها و تهدیدها و محدودیت ها و بعضن دستگیری اهالی رسانه و سلبریتی ها را.

فرض دوم می تواند هم ناظر بر ساده انگاری وضع موجود و همزمان تجاهل نسبت به حساسیت و اهمیت آن باشد. آنچه در اظهارات شماری تحلیل گران حاکمیتی و ایضن مسئولین استنباط می شود همزمان بر تنزل دادن و تحریف مطالبات معترضین دلالت و تاکید دارد. این اظهارات برایندی است از نازل ترین قرائت ممکن که با ادبیاتی سخیف و به‌طور روزانه در صداوسیما و بطور موازی در فضای مجازی منتشر می شود. این اظهارات را همزمان می توان به نادیده انگاری و تعمد نسبت به درک واقعی مطالبات معترضین تلقی کرد. همچنانکه می شود برخی و بخشی از آن را ناشی از ساده انگاری تعبیر کرد. آنچه از برایند این اظهارات می توان نتیجه گیری کرد، بیشتر به تجاهل نسبت به وضع موجود و دلایل و ریشه های آن دلالت دارد.

فرض سوم که بر رویکرد تحکم گرایانه و از موضع قدرت با معترضین و همزمان تشدید فضای امنیتی تاکید دارد، می تواند دلالتی باشد بر ناتوانی در ارزیابی و اهمیت وضع موجود و همچنین فقدان اراده برای اتخاذ راهکارهای عقلانی.

وضع موجود هم می تواند قائم به یکی از این سه فرض و هم برایند و تلفیقی از هر سه فرض موجود باشد. آنچه در اظهارات برخی عقلای حاکمیت و حاشیه نشین های قدرت استنباط می شود، هم بر اراده و هم راهکارهای عقلانی برای برون رفت از وضع موجود حکایت دارد. هر چند این بخش عقلائی نیز تحت تاثیر فضای حاکم اغلب تحت تاثیر گفتمان غالب و حداقل در تنزل دادن مطالبات معترضین و ریشه یابی واقعی آن هستند.

انتهای پیام

برچسب هاابوالفضل نجیب اعتراضات ۱۴۰۱

منبع: ensafnews-375177

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد