hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

حال مستمر

مقام کبابی گفتند درست مانند یکی از پادشاهان یکی از همین سلسله‌هایی که دوست ندارید نامشان را بشنوید و من شنیدم درست مانند یکی از وزیران نامدار شاهان تاریخ این سرزمین و باز مقام کبابی گفتند

مقام کبابی گفتند درست مانند یکی از پادشاهان یکی از همین سلسله‌هایی که دوست ندارید نامشان را بشنوید و من شنیدم درست مانند یکی از وزیران نامدار شاهان تاریخ این سرزمین و باز مقام کبابی گفتند و این دفعه مانند مردم رعیتی در یکی از زمان‌های دور یا نزدیک و من شنیدم؛ مانند کاتبی که دلش گرفته و قصد مهاجرت دارد و در روزهای آخر می‌خواهد از هم‌زبان‌هایش یادگاری داشت باشد و باز گفتند و این دفعه مانند یک دشمن که تا نزدیکی مرکز حکومت آمده‌اند و برای نبرد نهایی آماده‌شده‌اند و من گوش کردم درست مانند آن پادشاهی که راهی جز فرار و تسلیم ندارد. ایشان گفتند و من شنیدم. ایشان مانند تاریخ بودند و من مانند مردم آینده!  ایشان مانند گذشته بعید بودند و من مانند حال مستمر! یاد کتاب گستره تاریخ  یا همان گفتگوهای مسعود رضوی با تاریخ‌نگاران ایران افتادم. می‌خواهید بدانید این چه کتابی است؟ کتاب سخت جالبی است! چرا سخت؟ اصولا تاریخ  و واقعیت‌های آن آسان نیستند و دانستن و خواندن آن‌ها هم آسانی ندارد! اما جالب است همه این اطلاعات و هم تلاش این نویسنده و هم اطلاعات افرادی که پاسخ گفته‌اند. اگر قبول ندارید کافی است به‌عنوان فصل‌ها و همچنین نام افراد نگاهی بیندازید. این اثر در سه فصل هنر آدمیزاد با عنوان‌های روزنه‌ای به تاریخ، تاریخ معاصر ایران و افق‌های تاریخ اسلام در قالب ۲۱ گفتگو تهیه و تدوین‌شده است. تاریخ‌نگارانی که در این مجموعه با آن‌ها گفتگو شده عبارت‌اند از:  «محمدابراهیم باستانی پاریزی، عبدالحسین نوایی، عباس زریاب خویی، عبدالحسین حائری، مرتضی فرهادی، ناصر تکمیل همایون، عبدالله شهبازی، عبدالهادی حائری، محمدجواد شیخ‌الاسلامی، احمد احرار، سهراب یزدانی، ایرج ذوقی، علی مدرسی، محمد ترکمان، سید جعفر شهیدی، سید محمد ثقفی، حسین قره چانلو، محمدجواد مشکور، عبدالله نورانی، هادی عالم‌زاده، سعید رضوی فقیه، عبدالمجید معادیخواه، محمود مهدوی دامغانی». عنوان موضوعاتی که در این گفتگوها دنبال شده‌اند عبارت‌اند از: «همزاد آدمیزاد، تاریخ‌نگاری در دنیای معاصر، تاریخ‌نگاری و فلسفه تاریخ در ایران، در جستجوی حلقه‌های مفقوده فرهنگ، موزه‌هایی در باد، سپیده‌دم تاریخ‌نگاری در ایران، نظریه‌های عمده در تاریخ‌نگاری معاصر ایران، رویارویی اندیشه‌ها در انقلاب مشروطیت، «مشروطیت، قانون، آزادی، عدالت»، نقطه‌های آغاز در تحولات جدید ایران، علل پیدایش مشروطیت در ایران، اندیشه‌ها و مبارزات مدرس، نقش پنهان انگلیس در دو کودتا، زمینه‌های تاریخی و اجتماعی بعثت، تاریخ‌نگاری اسلام، جامعه‌شناسی عصر نزول وحی، شهر پیامبر (ص)، عناصر بنیادی فرهنگ و تمدن اسلامی در پیامبر (ص)، ریشه‌های تحولات در عصر خلافت امام علی علیه‌السلام، زمینه‌های درک و نگارش تاریخ اسلام، نهج‌البلاغه و تاریخ به روایت ابن ابی‌الحدید». راستی مقام کبابی صحبت خاصی نمی‌کردند حکایت گردش کبابی بود که هر روز تکرار می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
سعید آقایی جشوقانی
سعید آقایی جشوقانی
سعید آقایی، بیش از همه یک "دوست کتاب" به حساب می‌آید.
او کارشناسی ارشد هنر دارد، ۴ مجموعه شعر و ۱ مجموعه داستان و ۲ کتاب نثر ادبی منتشر کرده. ۱۲ نمایشگاه انفرادی نقاشی داشته و نوشتن را در گونه های مختلف تجربه کرده است.

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد