hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خبر داد: وجود 320 ساختمان نا ایمن در اصفهان

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خبر داد: وجود 320 ساختمان نا ایمن در اصفهان

 شهادت عده‌ای از آتش‌نشانان جان‌برکف ایران در سال 1359 در پی حمله هوایی به پالایشگاهی در آبادان که مربوط به جنگ ایران و عراق بود، باعث شد تا امروز را به نام و خاطره ایشان به‌روز آتش‌نشانی و ایمنی در کشور نام‌گذاری کنند و این بهانه‌ای بود که روز گذشته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی نسبت به عملکرد این اداره در یک سال گذشته توضیحاتی ارائه داده و پاسخگوی خبرنگاران باشد.




 شهادت عده‌ای از آتش‌نشانان جان‌برکف ایران در سال 1359 در پی حمله هوایی به پالایشگاهی در آبادان که مربوط به جنگ ایران و عراق بود، باعث شد تا امروز را به نام و خاطره ایشان به‌روز آتش‌نشانی و ایمنی در کشور نام‌گذاری کنند و این بهانه‌ای بود که روز گذشته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی نسبت به عملکرد این اداره در یک سال گذشته توضیحاتی ارائه داده و پاسخگوی خبرنگاران باشد.
ابراهیم مطلبی در لابه‌لای توضیحاتی و آمار و ارقامی که ارائه کرد از وجود 691 تعداد در آتش‌نشانی اصفهان سخن گفت که درواقع 50 درصد نیاز این سازمان را برطرف می‌کند اما او در پاسخ به رویداد امروز بیان داشت: اگرچه بارها درباره حضور بانوان آتش‌نشان در عملیات سخن گفته‌شده است و در برخی عملیات امداد آتش‌نشانی نیاز به بانوان آتش‌نشان به‌شدت احساس می‌شود، اما تجربه ناموفق در کرج و تهران باعث شد تا این امر به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های لازم در اصفهان دست‌کم در حال حاضر میسر نبوده و شاید چند سال آینده به وقوع بپیوندد.
مطلبی با اعلام اینکه در حال حاضر میانگین زمان رسیدن نیروهای آتش‌نشانی بر سر صحنه در اصفهان 3 دقیقه و 52 ثانیه است گفت: در شرایطی که ثانیه‌ها نقش مهمی در زنده ماندن افراد حادثه‌دیده ایفا می‌کنند تلاش به کاهش این زمان تا جای ممکن و حتی یک ثانیه کمتر داریم. او تصریح کرد: اینکه اصفهان معین استان تهران یا دیگر استان‌ها در زمان حوادث خواهد بود تنها در حد یک حرف است و درواقع به هنگام بروز هر حادثه‌ای آتش‌نشانان اصفهان نخستین کسانی هستند که خود را به صحنه رسانده و به حادثه دیدگان کمک می‌کنند، همان‌طور در هنگام بروز حادثه متروپل یک اکیپ 17 نفره از آتش‌نشانان اصفهان با تجهیزات کامل خود را به آبادان رساندند.
آتشپاد مطلبی از تهیه و تکمیل نقشه پهنه‌بندی خطر اصفهان سخن گفت و بیان داشت: در این نقشه که با همکاری معاونت برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان انجام شد شرایط مناطق مختلف شهر و اینکه در هر جای شهر تا چه میزان احتمال وقوع حوادث یا حد بارگذاری مشخص شرایطی خطرآفرین تعیین‌شده است.
بیش از 551 هزار تماس با آتش‌نشانی اصفهان
او اعلام کرد در سال گذشته 551 هزار و 583 تماس با شماره 125 آتش‌نشانی اصفهان گرفته شد که از این میزان 12 هزار 512 تماس منجر به عملیات شده است از جمله اینکه 5 هزار و 44 مورد به حریق، 4 هزار 966 حادثه و 2 هزار 149 هزار خدمات ایمنی بوده است. ضمن اینکه بیشترین حریق و حوادث اصفهان در بازه زمانی خرداد، تیر و مرداد بوده است اما به دلیل اینکه امسال برقی قطع نداشته‌ایم حادثه گیر افتادن در آسانسور را شاهد نبوده‌ایم. او همچنین اشاره داشت: در این مدت با کاهش 25 درصدی حوادث کوه مواجه بوده‌ایم که علت آن ایمن‌سازی کوه صفه و استقرار اکیپ‌های امداد آتش‌نشانی در این منطقه بوده‌ایم. مطلبی همچنین اشاره داشت: در مدت‌زمان یادشده 8 درصد شاهد رویت مار را داشته‌ایم که معمولا از اوایل اردیبهشت تا اواخر خرداد رخ می‌دهد اما حادثه‌ای برای مردم ایجاد نکرده است همچنین مارها معمولا در منازل هم‌جوار مادی‌ها، زمین‌های کشاورزی یا کوهستانی خود را نشان می‌دهند.
این در حالی است که در مدت یک سال گذشته 4 هزار و 658 مورد نجات‌یافته داشته‌ایم و گفتنی است بیشترین حریق‌های اصفهان در منطقه 8 به دلیل جمعیت بالای شهری رخ داد و بیشتری حوادث نیز در منطقه 5 و به دلیل وجود کوه صفه است.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان تصریح کرد: دو چیز در اصفهان از درجه ایمنی و اهمیت بالایی برای ما برخوردار است؛ نخست وضعیت بازار اصفهان که با توجه به وضعیتی که دارد نیاز است بروزترین تجهیزات خودمان را به آن ارسال کنیم تا شاهد بروز حادثه‌ای مانند بازار تبریز نباشیم؛ و دوم ساختمان‌های بلندمرتبه که باید در خود تجهیزات ایمنی و ضد حریق کاملی تعبیه کنند تا در مواقع بروز حادثه از انتقال حریق به طبقات دیگر ممانعت به عمل آید.
رونمایی از پلاک‌های ایمنی
آتشپاد مطلبی از رونمایی پلاک‌های ایمنی سخن گفت که بر سردر ساختمان‌هایی که ایمنی کامل در آن رعایت شده باشد نصب می‌شود. نحوه دریافت این پلاک‌ها نیز ثبت‌نام در سامانه اصفهان من و درخواست بازرسی ایمنی آتش‌نشانی از سوی مالکان ساختمان‌هاست که البته دارندگان این پلاک به‌نوعی بر ارزش‌افزوده ساختمان و ملک خود اضافه خواهند کرد.
او از حضور 691 نفر در مجموعه آتنش نشانی اصفهان سخن گفت که تنها 50 درصد از نیاز این سازمان را برآورده می‌کنند و در حال پیگیری و دیدار با رئیس‌جمهور به‌منظور افزایش ظرفیت استخدامی کشور هستیم. او اشاره داشت: به‌طور میانگین برای هر 50 هزار نفر یک ایستگاه آتش‌نشانی تعبیه‌شده و در اصفهان 40 ایستگاه آتش‌نشانی وجود دارد این در حالی است که نسبت به تجهیز و بازسازی ایستگاه‌هایی که نیاز داشته باشند در حال اقدام هستیم. ضمن اینکه عمر ناوگان آتش‌نشانی اصفهان 15 سال بوده و با توجه به خریدهای جدیدی که در دست اقدام داریم این عدد کاهش خواهد یافت و این در حالی است که استاندارد جهانی عمر ناوگان آتش‌نشانی 8 سال است.
درنهایت اشاره شد که تعداد ساختمان‌های ناایمن اصفهان بیش از 320 مورد است که البته به‌پای وضعیت ساختمان متروپل نمی‌رسد؛ و اصفهان یکی از استان‌های برتر در استفاده از سامانه موقعیت‌یاب بی تی اس است که در تشخیص به‌موقع منطقه حادثه‌دیده کمک فراوانی می‌کند و البته تجهیز به این امکان به‌سختی و با پیگیری‌های مستمر سازمان آتش‌نشانی اصفهان میسر شده است. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
مینا عباسپور
مینا عباسپور
خبرنگار

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد