hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > هنر و ادبیات > گفتگو با مینا دهقانی ناژوانی: جایی برای هنر در صنعت

گفتگو با مینا دهقانی ناژوانی: جایی برای هنر در صنعت

مینا دهقانی ناژوانی متولد 1365 اصفهان و دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی مالی مهمان این شماره رویداد امروز است.

مینا دهقانی ناژوانی متولد 1365 اصفهان و دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی مالی مهمان این شماره رویداد امروز است. او فعالیت هنری را از سال 1386 شروع کرده است و در کنار کار و آموزش برای همه اقشار برای کودکان به طور ویژه فعالیت داشته است. شرکت در نمایشگاه گروهی به نفع کودکان بیمار پروانه‌ای (EB) 2017 و پذیرفته شدن در نمایشگاه بین‌المللی ازمیر ترکیه ۲۰۲۰ از جمله نمایشگاه‌های متعدد داخلی و خارجی او محسوب می‌شود. دهقانی مؤسس و مدیر و مدرس گالری نقاشی رویای رهایی و  عضو انجمن بین‌المللی آبرنگ ایران و عضو رسمی گروه IWS ایران  و عضو جامعه بین‌المللی آبرنگ جهانی و عضو جامعه بین‌المللی نقاشان آبرنگ شعبه ایران را نیز در کارنامه کاری خود دارد. او تلاش می‌کند تا با همکاری با گالری‌های، فروش  آثار هنری تسهیل شود. پاسخ‌های دهقانی را با هم می‌خوانیم:
چه شد با وجود این که تحصیلات شما در حوزه صنعتی و مالی هست و الان هم گویا دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی مالی هستید، سراغ هنر رفتید؟ این دو را با هم چگونه جمع کردید؟
همان‌طور که مستحضر هستید هنر هم نوعی صنعت به شمار می‌آید؛ مانند صنعت سینما ولی  در این برهه زمانی کمتر به هنر نقاشی به‌عنوان یک صنعت اشاره شده است. علاقه بنده از کودکی رشته‌های هنری بخصوص نقاشی بوده است؛ ولی زمینه تحصیلی‌ام جدای از آن بود که مرا بر آن داشت که این دو را در یک‌جا جمع کنم و اکنون در حال بررسی زمینه تأمین مالی جمعی در پروژه‌های هنری هستم و امید آن دارم که بتوانم جایگاه مناسبی برای هنر در زمینه صنعت باز کنم.
چه آموزش‌های هنری را پشت سر گذاشته‌اید و چه کسانی استادان شما بوده‌اند؟ 
از سن ۱۳ سالگی شروع به آموزش حرفه‌ای در زمینه طراحی و مدادرنگی نمودم بعد از ۴ سال شروع جدی فعالیت در زمینه رنگ‌وروغن و آموزش تخصصی کودکان کرده و تا کنون این روند ادامه دارد و حدودا ۵ سال است که فعالیت خود را به‌صورت حرفه‌ای در زمینه آبرنگ شروع کرده و نزد اساتید بزرگواری از جمله استاد نادر مهذب نیا رنگ‌روغن،  آبرنگ و اکریلیک را گذرانده‌ام.
تعریف شما از نقاشی چیست و چه چیزی نقاشی را از غیر آن جدا می‌کند؟
نقاشی را نه‌تنها به‌عنوان یک هنر می‌بینم؛ بلکه به‌عنوان یک‌دنیای بی‌انتها که هرآنچه بایدونباید در ذهن من می‌گذرد؛ ولی نمی‌توانم بیان کنم با قلم به تصویر می‌کشم.
ویژگی اصلی تکنیک آبرنگ چه بود که شما سراغ آن رفتید؟
تکنیک آبرنگ تکنیکی رها سرعتی است که انسان می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان اثری زیبا و پرانرژی خلق کند.
کار هنری و آموزش هنر برای کودکان چه تفاوت‌هایی با کار برای دیگر اقشار دارد؟
آموزش برای کودکان و کار با آنها علاوه بر اینکه شیرینی و قشنگی زیادی که در بر دارد از مشقت‌های خاصی برخوردار است باید به طریقی حرکت کرد که کودکان علاوه بر دیدن آموزش صحیح و بالابردن دقت زمینه‌های خلاقیت و علاقه آن‌ها به رشد باشد و بتوانند دنیای شیرین کودکی خود را با تلفیق خط و رنگ به تصویر بکشند باتوجه‌به تجربیان ۱۰ساله در زمینه آموزش و بازخورد کودکان و والدین محترمشان به این گمان رسیدم که تا حد زیادی در این زمینه موفق بودم.

 
آینده مسیر شغلی و زندگی شما بیشتر با دنیای صنعت و امور مالی در ارتباط هست یا جای بیشتر را هنر پر خواهد کرد؟ چه هدفی را در مسیر هنر برای خودتان متصور هستید؟
آینده و مسیر شغلی بنده به طور مستقیم با دنیای صنعت و امور مالی در ارتباط هستند و همان‌طور که در بالا ذکر شد تمام تلاش بنده برای اثبات رابطه این دو موضوع با هم است نه فقط در ایران بلکه در سراسر جهان باید ارتباطی مستقیم برقرار کرد و این یکی از بزرگ‌ترین اهداف بنده در این زمینه است باشد که خالق هنر توفیق این را تا رسیدن به هدف نهایی که دنیای سراسر عشق، هنر و خلاقیت است یاری کند.
زادبوم شما چقدر در کارهای شما بازتاب دارد؟
قطعا که زادبوم هر انسانی بی‌تأثیر در روند و ذهن هر فرد نیست؛ اما به تصور بنده هنر جزئی از وجود هر فرد است که به‌صورت غریزی در وجود وی قرار گرفته است.
دوست دارید شما را با یک پژوهشگر مدیریت صنعتی مالی بشناسند یا هنرمند و یا گالری دار؟
برای نامیدن نام بزرگ هنرمند به عقیده من بر هر انسانی راهی بزرگ در پیش است و هنرمند نامی است که اگر بر هر انسانی نهاده شود نه‌تنها از لحاظ هنر بلکه در رفتار و منش آن فرد باید تأثیر مستقیم داشته باشد و خوی و خصلت آن فرد، مبادی آداب و هنرمندانه باشد. با توجه که بنده بارها ذکر کردم که هنر و صنعت! و تمام تلاشم این است که بتوانم در هر دو زمینه انسانی باشم که حقی را که از اساتید بزرگوارم و عزیزانی که به بنده محبت داشتند به نحو احسنت ادا کنم.

امتیاز: 5 (از 1 رأی )
نویسنده
سعید آقایی جشوقانی
سعید آقایی جشوقانی
سعید آقایی، بیش از همه یک "دوست کتاب" به حساب می‌آید.
او کارشناسی ارشد هنر دارد، ۴ مجموعه شعر و ۱ مجموعه داستان و ۲ کتاب نثر ادبی منتشر کرده. ۱۲ نمایشگاه انفرادی نقاشی داشته و نوشتن را در گونه های مختلف تجربه کرده است.

برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد