hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > مبارزه با آفات با استفاده از پرتودهی/کشاورزی متحول می شود

مبارزه با آفات با استفاده از پرتودهی/کشاورزی متحول می شود

کرمان - رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به فعالیت‌های دانش بنیان فن آوری هسته‌ای در بخش های مختلف گفت: در کرمان با استفاده از پرتودهی آفات محصول پسته و خرما مهار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسلامی، شامگاه پنجشنبه در دیدار با امام جمعه کرمان با اشاره به اینکه از انرژی هسته‌ای در بخش‌های مختلف علمی می‌توان استفاده کرد اما غرب با تبلیغات گسترده سعی در انحراف افکار عمومی دارد گفت: دشمن اینگونه نشان می‌دهد که انرژی هسته‌ای تنها مربوط به غنی سازی می‌شود در حالی که از فن آوری هسته‌ای در بخش تولید نیرو و پرتو دهی استفاده‌های گسترده‌ای می‌شود و بسیاری از معضلات دنیای کنونی با استفاده از روش‌های دانش بنیان هسته‌ای رفع می‌شود.

وی عنوان کرد: هم اکنون با تلاش دانشمندان ایرانی و تولید کیت‌های رادیو دارویی بیماران در ۲۰۵ مرکز پزشکی درمان می‌شوند اما غرب سعی دارد این علم را در سیطره خود نگاه دارد و دنیا را در این زمینه به خود وابسته کند.

اسلامی افزود: در سازمان انرژی اتمی برنامه ریزی بر مبنای سند راهبردی و افق ۲۰ ساله تنظیم شده است و ظرفیت‌های زیادی در این زمینه در سر فصل‌های گوناگون تعریف شده است.

وی با اشاره به تولید ۲ محصول استراتژیک خرما و پسته در استان کرمان گفت: یکی از هدف گذاری‌های استفاده از روش‌های دانش بنیان هسته‌ای برای ماندگاری بیشتر محصول و همچنین مبارزه با آفات برای افزایش تولید است که می‌تواند در زمینه بهبود معیشت مردم و رفع مشکلات اقتصادی کشاورزان تأثیر گذار باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: برنامه ریزی گسترده‌ای در این زمینه برای بهبود زندگی مردم و رفع مشکلات در بخش‌های دانش بنیان صورت گرفته است، افزایش ظرفیت توسعه رادیو داروها در دستور کار قرار دارد و برای درمان بیماران سرطانی بسیار مؤثر است.

وی بیان کرد: در زمینه کشاورزی نیز گام‌های بسیار مهمی برداشته شده است و در بخش پلاسما و سم زدایی و پلاسماتراپی تحقیقات گسترده‌ای انجام شده است که کارکرد بسیار مطلوبی دارد برای مثال در بخش سم زدایی آفلاتوکسین در صنعت پسته کاربرد فراوانی دارد در زمینه سم زدایی از محصولات کشاورزی نیز توفیقات زیادی به دست آمده است در رفسنجان نیز با استفاده از فن آوری سم زدایی یک مرکز راه اندازی شده است که سامانه سم زدایی راه اندازی و فعالیت خود را شروع می‌کند.

اسلامی افزود: در بخش تولید خرما نیز می‌توان از فن آوری فوق استفاده کرد و سعی داریم با پرتو دهی آفت پذیری این محصول را کاهش دهیم و موجب افزایش کیفیت تولید محصول شویم. ضمن اینکه این اقدام می‌توان به ماندگاری بیشتر محصول خرما منجر شود.

منبع: mehrnews-5599451

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد