hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > پشتیبانی از دانش‌آموختگان برتر برای ایجاد کسب‌وکارهای دانش‌بنیان

پشتیبانی از دانش‌آموختگان برتر برای ایجاد کسب‌وکارهای دانش‌بنیان

بنیاد ملی نخبگان در راستای پشتیبانی از دانش‌آموختگان برتر برای ایجاد کسب‌وکارهای دانش‌بنیان طرح شهید رضوی را اجرا می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مأموریت‌ بنیاد ملی نخبگان ذیل سند راهبری کشور ، شناسایی ایستگاه های مسیر نخبگی با کمک نهادهای مرتبط برای پشتیبانی از مشمولان هر ایستگاه است.  

هدف بنیاد، طراحی مسیر کامل نخبگانی، تمهید و تجهیز ایستگاه‌های نخبگانی به منظور بهره‌مندی از آنان است.

علاوه بر اینها «شناسایی آحاد وگروه‌های نخبگانی»، «طراحی مسیر هدایت در پرتو تعالیم و آداب اسلامی ـ ایرانی»، «تمهید شرایط بکارگیری نخبگان در جهت اثرگذاری» و «الگوسازی از نخبگان» جز اهداف بنیاد نخبگان محسوب می شوند.

به همین دلیل بنیاد فرایند شناسایی نخبگان را از دوران آموزش ابتدایی تا دوران سرآمدی طراحی کرده و شناسایی، توانمندسازی و حمایت از اجتماعات نخبگانی در حوزه‌های مختلف علمی، فنّاوری، ادبی، هنری، حوزوی، قرآنی و... را در قالب ضوابط و مقررات مصوب، اجرایی ساخته است؛ ضمن اینکه تلاش شده تا ارتباط معناداری میان طرح‌های مختلف شناسایی و توانمندسازی ایجاد کند.

از سوی دیگر  زمینه‌سازی برای جذب و اثرگذاری مستعدین برتر با کمک دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط، از جمله برنامه‌های راهبردی بنیاد محسوب می‌شود. یکی از این طرح ها در راستای حمایت از نخبگان، پشتیبانی از دانش‌آموختگان برتر برای ایجاد کسب‌وکارهای دانش‌بنیان (طرح شهید رضوی) است.

این طرح، برای پشتیبانی از دانش‌آموختگان برتر برای ایجاد کسب‌وکارهای دانش‌بنیان برنامه‌ریزی شده است. هر یک از نخبگان در راستای ایجاد کسب و کار گام بردارند ذیل این طرح مورد حمایت قرار می گیرند.

بنیاد با هدف حمایت از اشتغال و اثرگذاری دانش‌آموختگان برتر در زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور، مقرراتی را در قالب «طرح شهید رضوی» در سال ۱۳۹۹ تصویب و اجرایی ساخته است.

بر اساس سند راهبردی کشور در امور نخبگان، این طرح با هدف  حمایت از اشتغال و اثرگذاری دانش اموختگان برتر در زیست بوم دانش بنیان کشور که به گرامیداشت  یاد شهید سید محمد تقی رضوی نامگذاری شده ، به تدوین رسیده است.

نحوه انتخاب برگزیدگان این طرح بر عهده معاونت آینده سازان بنیاد ملی نخبگان است.

بر این اساس، هر ساله بنیاد از میان متقاضیان واجد شرایط، تعدادی از نخبگان را برای بهره‌مندی از پشتیبانی‌های این بخش انتخاب می‌کند. 

هر یک از برگزیدگان از اعتبار توانمندسازی یا ارتقای توانمندی راه‌اندازی کسب‌وکار (معادل ۷۵ درصد از هزینه‌های یادگیری مهارت‌های موردنیاز برای راه‌اندازی کسب‌وکار دانش‌بنیان)، وام خرید/ ساخت مسکن و هدیۀ ازدواج  و هر یک از هسته های فناور برگزیده از تسهیلاتی مشتمل بر حمایت مالی اولیه بلاعوض، امکانات دفتری (مکان استقرار، به مدت یک سال) و حمایت مالی بلاعوض به صورت پلکانی در دو نوبت (در صورت تأسیس شرکت و جذب سرمایه ظرف مدت سه سال پس از تاریخ پذیرش پیشنهاده و تأییدکارگزار ناظر) بهره‌مند می‌شوند. 

منبع: mehrnews-5598515

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد