hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > تولید کتانی با کمک کربن جذب شده از هوا!

تولید کتانی با کمک کربن جذب شده از هوا!

یک شرکت سوئیسی قصد دارد کفشی تولید کند که بخشی از کفی آن از کربن جذب شده از هوا ساخته می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، هر چند تاکنون چند سیستم برای جذب گازهای گلخانه ای و دی اکسید کربن ابداع شده اما بسیاری از مردم هنوز نمی دانند از کربن جذب شده چه استفاده ای می شود. در همین راستا شرکت سوئیسی «آن»(On) این کربن را به کتانی تبدیل می کند.

به طور خاص این شرکت از فوم EVA مشتق شده از کربن در تولید لایه میانی کفی کتانی های Cloudprime استفاده می کند. به طور معمول این بخش از کفش باید از فوم مشتق شده از نفت ساخته شود.

شرکت آمریکایی «لانزاتک» فعال در حوزه جذب کربن، «بورالیس» (تولید کننده اتریشی پلاستیک) و شرکت مهندسی فرانسوی « تکنیپ انرژیز»  در این زمینه با  «آن» همکاری می کنند. 

تولید فوم های مذکور  در مرحله نخست با جذب گاز مونوکسید کربن توسط سیستم «لانزاتک» از منابعی مانند کارخانه های فولادسازی شروع می شود. طی یک فرایند تخمیر گاز به اتانول مایع تبدیل می شود. در مرحله بعد شرکت تکنیپ اتانول را خشک می کند و پس از آن شرکت بورالیس ماده مذکور را به شکل پالت های پلاستیکی کوچکی پلیمریزه می کند. پس از مرحله مذکور «آن» از پالت ها برای ساخت فوم کفی میانی کفش استفاده می کند.

هر چند لایه میانی کفی تنها بخشی از کفش است که در آن از کربن جذب شده استفاده می شود، اما برنامه هایی برای تولید بخش های دیگر  کفش از مواد حافظ محیط زیست وجود دارد.

بخش خارجی لایی از TPU ساخته می شود که یک ماده شیمیایی بازیافتی از پلاستیک های دورریز است. این ماده در استارت آپ کالیفرنیایی Novoloop ساخته می شود اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، بخش رویی کفش «آن» نیز از یک پارچه پلیستری مشتق شده از کربن منتشر شده در هوا  تولید می شود که کارخانه فرانسویFairbrics آن را می سازد.

هنوز مشخص نیست کتانی های این شرکت چه زمانی به طور تجاری عرضه می شوند.

منبع: mehrnews-5597359

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد