hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > چهارمین حراج تخصصی خط و خوشنویسی با ارایه 94 اثر

چهارمین حراج تخصصی خط و خوشنویسی با ارایه 94 اثر

بنیان‌گذار و مدیر حراج باران گفت: چهارمین حراج تخصصی خط و خوشنویسی، هنر‌های ایرانی و اسلامی، با ارائه ۹۴ اثر هنری و اشیاء کاربردی عصر جمعه ۲۴ آبان در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن برگزار می‌شود.




به گزارش صدا و سیما به نقل از روابط عمومی حراج باران، خانم محبوبه کاظمی دولابی افزود: بنا به رسم هر ساله، این رویداد به یکی از بزرگان هنر والای خوشنویسی ایران تقدیم می‌شود که چهارمین دوره به جایگاه یگانه استاد محمدحسین عماد الکتاب قزوینی ادای احترام می‌کند.
وی ادامه داد: بخش نمایشگاهی حراج که مجوز‌های آن از دو وزارتخانه صنایع‌دستی، میراث فرهنگی و گردشگری و فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ شده است عصر سه‌شنبه ۲۱ آبان در مکان یاد شده آغاز به کار می‌کند و تا پنجشنبه در دید علاقه‌مندان خواهد بود.
در این دوره ۷۱ اثر کهن متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی از سده دوم هجری قمری تا دوره‌های تیموری، صفوی، افشاریه، زندیه و قاجار را در بر می‌گیرد و هر یک زوایای پنهان از بزرگی هنر ایرانی اسلامی را بازتاب می‌دهند و در کنار آن ۲۳ اثر از کار‌های استادان مبرز و جوان به دوستداران هنر پیشنهاد می‌شود.
چهارمین حراج باران با مجموعه‌ای (کلکسیونی) کم‌نظیر از خوشنویسی‌های آیات قرآن مجید آغاز می‌شود که پیاپی روی میز حراجی می‌روند و شکوه ارادت هنرمندان ایرانی به دین مبین اسلام را به نمایش می‌گذارند.
خانم کاظمی دولابی خاطر نشان کرد: مرور بخش کهن این دوره حراج باران نشان می‌دهد نمونه‌هایی منحصر به فرد از نخبگان خط ایران از دوره‌های درخشان تمدن ایرانی اسلامی مانند میرزا غلامرضا اصفهانی، درویش عبدالمجید طالقانی، محمدحسین عماد الکتاب، میرزا احمد نیریزی، میرحسین تبریزی، میر سید حسین، صدر الکتاب، علی شیر، واله اصفهانی، علی‌اکبر گلستانه و... را از مجموعه‌های معتبر خصوصی گرد هم آورده است.
وی افزود: دو اثر در این حراجی بالاترین برآورد قیمت را به خود اختصاص داده‌اند: یک نقاشی مینیاتور و خط که چهره نواب اکبری بیگم (زوجه پادشاه هندوستان) را منقش کرده و توسط هنرمند هندی در دوره زندیه خلق شده که ۵ تا ۶ میلیارد تومان تخمین زده شده است و اثر بسیار خاص خوشنویسی منشور حقوق بشر کوروش اثر حسین نیک طلب که حاصل ۸ سال کار این هنرمند است و با خوشنویسی و هنر فیروزه کوبی روی عقیق تابلویی ۶۵ کیلویی خلق شده که ۸ کیلو و ۳۰۰ گرم فیروزه و ۱۸ و نیم کیلو عقیق در آن به کار رفته و ۲ تا ۲ و نیم میلیارد تومان برآورد قیمت خورده است.
در کنار این آثار هنری یازده شیء کاربردی که منقش به زیباترین خط نوشته‌های ایرانی اسلامی است نیز عرضه می‌شود، از بازوبند قرآنی تا مهر، کلاه، ادوات جنگی، عصا، ظروف و... و ۳ انگشتری که گران‌بهاترین آن‌ها انگشتری آیه‌الکرسی اثر حسین یساول است که ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان برآورد قیمت شده است.
چهارمین حراج باران همچنین ۲۳ اثر از نمونه‌هایی شاخص از هنر معاصر خط و هنر‌های ایرانی اسلامی را عرضه کرده است که نام‌های پرآوازه از هنرمندان کشورمان در آن حضور دارند.
حراج تخصصی خط و خوشنویسی، هنر‌های ایرانی و اسلامی در حالی عصر جمعه ۲۴ آبان به چهارمین دوره خود پای می‌گذارد که اسفند گذشته با فروش ۱۱ میلیارد و ۷۶۹ میلیون تومان رکورد خود را ارتقا داد و با فروش یک جلد مصحف شریف قرآن کریم به قیمت ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رکورد گران‌ترین اثر به فروش رسیده در یک حراجی هنری در ایران را به ثبت رساند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد