hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > یادداشت > تهدید برخی مشاغل  با نادیده گرفتن  بازاریابی دیجیتال

تهدید برخی مشاغل  با نادیده گرفتن  بازاریابی دیجیتال

در دنیای رقابتی امروز، فعالان اقتصادی برای کسب موفقیت چاره‌ای جز استفاده از علم و امکانات برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی و موفقیت کسب‌وکار خود ندارند، در حقیقت اگر فعال اقتصادی علاقمند به رشد و توسعه فعالیت‌های اقتصادی خود است به طور قطع باید جنبه‌های مختلفی را مدنظر قرار دهد

در دنیای رقابتی امروز، فعالان اقتصادی برای کسب موفقیت چاره‌ای جز استفاده از علم و امکانات برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی و موفقیت کسب‌وکار خود ندارند، در حقیقت اگر فعال اقتصادی علاقمند به رشد و توسعه فعالیت‌های اقتصادی خود است به طور قطع باید جنبه‌های مختلفی را مدنظر قرار دهد. بازایابی یکی از مهم‌ترین موارد در کسب موفقیت یک فعالیت اقتصادی محسوب می‌شود و غفلت از آن می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به فعالان اقتصادی وارد کند، اما بازاریابی نیز طی سال‌های اخیر با تحولاتی روبرو بوده و شکل و شمایل جدیدی به خود گرفته است.
بازایابی دیجیتال یکی از اشکال جدید و مهم دنیای بازاریابی و تبلیغات است که در این روزها و در عصر گسترش بیماری کرونا، با رشد چشمگیری روبرو شد و اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد. بازاریابی دیجیتال به اصطلاح چتری بر روی همه تلاش‌های بازاریابی آنلاین است. شرکت‌ها از کانال‌های دیجیتالی نظیر موتور جستجوی گوگل، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل و وب سایت‌های خود برای ارتباط با مشتریان فعلی و آینده‌شان بهره می‌برند. بسیاری از مردم، امروز خریدهای خود را از موتورهای جستجو آغاز می‌کنند، یعنی قبل از خرید یک کالا آن را در اینترنت می‌یابند و در مورد آن تحقیق می‌کنند. این جدای خریدهایی است که مردم از سایت‌های شناخته شده در زمینه فروش کالا و خدمات انجام می‌دهند. شاید بتوان نتیجه گرفت که روش‌های سنتی و پیشین کسب‌وکار دیگر آنقدرها کارساز نیست.
بازاریابی همیشه درباره ارتباط با مخاطب، در زمان و مکان درست بوده است. پس می‌توان نتیجه گرفت با این وقتی که مردم بخصوص با تلفن همراهشان در اینترنت می‌گذرانند، بازاریان هم در آنجا باید به دنبال مشتری و یا مخاطب خود بگردند. اصطلاح بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ از چند دهه پیش تاکنون به عنوان زیرمجموعه‌ای از مدیریت بازاریابی و نیز مدیریت تبلیغات مورد اشاره قرار می‌گیرد. اما با توجه به توسعه فناوری اطلاعات طی سال‌های اخیر، افزایش متوسط زمان آنلاین بودن کاربران، استفاده گسترده از موبایل و افزایش ضریب نفوذ اینترنت در جهان، امروزه به عنوان یک دانش و تخصص مستقل مورد توجه قرار می‌گیرد. امروزه رشته دیجیتال مارکتینگ در دانشگاه‌ها جای خود را باز کرده و حتی در دانشگاه‌های متعددی در جهان دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی را تدریس می‌کنند.
در مورد معنای دیجیتال مارکتینگ اتفاق‌نظر وجود ندارد. افراد مختلف اصطلاح دیجیتال مارکتینگ را به معانی متفاوتی به کار می‌گیرند .اگر بخواهیم وظایف دیجیتال مارکتر را بشناسیم و بدانیم دیجیتال مارکتینگ شامل چیست، کافی است وظایف یک کارشناس بازاریابی را بررسی کنیم و همان کارها را با استفاده از ابزارهای دیجیتالی انجام دهیم. دیجیتال مارکتینگ یعنی تسلط بر مجموعه‌ای از ابزارها و تکنیک‌ها؛ از سئو و ایمیل مارکتینگ گرفته، تا استراتژی محتوا و استفاده از سوشال مدیا. از تبلیغات کلیکی و بازاریابی موبایلی گرفته، تا تولید محتوا و افیلیت مارکتینگ در فضای دیجیتال.
بازاریابی دیجیتال شامل همه ابزارها و فعالیت‌هایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به شرطی که این فعالیت‌ها در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و …) انجام شوند. بازاریابی دیجیتال سرعت بالایی دارد و می‌تواند سرعت دستیابی به اهداف را افزایش دهد. شما می‌توانید از طریق پلتفرم‌های مختلف به آن دسترسی داشته باشید. همچنین استراتژی‌های پولی نیز وجود دارد که می‌تواند دسترسی شما را افزایش دهد و باعث تعامل بازار با شما گردد. زمانی که صحبت از عملکرد و زیبایی ظاهری در بازاریابی دیجیتال به میان می‌آید، همه چیز تغییر خواهد کرد. افزونه‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند تجربه کاربری را دو چندان کند. همین امر باعث می شود دنیایی از احتمالات بی پایان برای کمپین‌های بازاریابی ایجاد گردد و دیده شدن برند در بازار بیشتر شود.
زمانی که بازاریابی دیجیتال را پیش می‌گیرید، بینش‌های مختلفی را کسب خواهید کرد که می‌توان از آن برای محصولات استفاده کرد. با پرسیدن سوال در رسانه‌های اجتماعی و به کارگیری نظرسنجی آنلاین می‌توان از احساسات و افکار مخاطبان در مورد موضوع مشخص مطلع شد. استفاده از ابزارهای آنالیتیکی یا رسانه‌های اجتماعی نیز قدرت قضاوت در مورد تمایل افراد را افزایش می‌دهد. بازاریابی دیجیتال شما را قادر می‌سازد احساسات بیشتری را به هنگام تعامل با کاربران به کار ببندید تا بتوانید یک پیام جذاب ایجاد کنید. در بازاریابی دیجیتال می‌توانید مخاطب را جلب کنید و با سرعت بیشتری آن را به مشتری تبدیل نمایید. دنیای دیجیتال با سرعت ثابتی در حال پیشرفت و تکامل است.
حال با این محاسن، متاسفانه بسیاری از فعالان اقتصادی همچنان از بازایابی دیجیتالی بی‌بهره هستند و حتی یک صفحه اختصاصی از کسب‌وکار خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی ندارند، این موضوع می‌تواند در آینده برای بسیاری از کسب‌وکارها به قیمت از دست دادن حجم زیادی از مشتریان تمام شود. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
احمدرضا منزه
احمدرضا منزه
خبرنگار اقتصادی

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد