hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > تولید محصولات مختلف از گیاه بومی «رازک»

تولید محصولات مختلف از گیاه بومی «رازک»

یک شرکت دانش بنیان موفق شده محصولات مختلفی را با گیاه رازک به تولید برساند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت‌های دانش‌بنیان تولید گیاهان دارویی با فرآوری مواد خام و عصاره‌گیری توانسته‌اند محصولات دارویی متنوعی را به بازار داخلی و بین‌المللی عرضه کنند.

گیاه رازک یکی از گیاهانی به شمار می‌رود که خواص دارویی آن، برای شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق شناخته شده است. فرآورده دارویی رازک تولید شده توسط یک شرکت دانش بنیان به کارخانه‌های تولید ماءالشعیر و تولید دارو عرضه می‌شود. از این گیاه برای طعم بخشی به نوشیدنی ماءالشعیر استفاده می‌شود. همچنین از آن در تولید داروهای آرام‌بخش خواب‌آور و داروهای هورمونی بهره برده می‌شود.

گونه های جنگلی و بومی رازک در کشور توسط شرکت، جمع آوری و طی یک فرآیند تحقیقاتی ۱۵ ساله به گیاه اهلی و تولیدی در مقیاس بالا تبدیل شد. یکی دیگر از محصولات این مجموعه دانش‌بنیان، تولید یک پماد مورد استفاده در سوختگی و التهابات پوستی موضعی است. این دارو در بخش سوختگی بیمارستان سینا به صورت بالینی به کار گرفته شد و نتایج رضایت بخش آن، راه را برای اخذ مجوز و تولید انبوه آن هموار کرد.

پماد گیاهی آنتی هموروئید، دیگر قلم موجود در سبد محصولات گیاهی شرکت است که مسیر آن از مرحله تولید آزمایشی و محدود به سمت تولید در مقیاس وسیع، هموار شد. این شرکت دانش‌بنیان همچنین طی قرارادی با جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی، بذر و نهال گیاهان دارویی مانند آویشن ، رزماری، لاوان و سنبل‌الطیب را تولید و جهت کاشت در مزارع استان به کشاورزان تحویل می‌دهد.

در حال حاضر شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان ، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، در حوزه صنعت گیاهان دارویی و فرآورده‌های سنتی مشغول به فعالیت هستند. کشور ما یکی از صادرکنندگان گیاه دارویی در جهان است.

با توجه به این که ایران، از منابع طبیعی و گیاهان دارویی قابل توجهی برخوردار است، تکمیل زنجیره ارزش در این حوزه می‌تواند، به ثروت آفرینی قابل توجهی منتهی شود. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با ایجاد ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، یک تلاش ملی را در این حوزه سازمان‌دهی کرد.

منبع: mehrnews-5588060

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد