hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > پیکره بزرگ متنی حوزه پردازش زبان طبیعی در فارسی تهیه شد

پیکره بزرگ متنی حوزه پردازش زبان طبیعی در فارسی تهیه شد

محققان کشور موفق به تهیه مجموعه پاک‌سازی شده پیکره بزرگ متنی و قابل استفاده ای در حوزه پردازش زبان طبیعی فارسی شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا حسینیان مدیرعامل مرکز نوآوری یک شرکت دانش بنیان با بیان اینکه «پیکره‌ متنی بزرگ» یکی از مهم‌ترین نیازهای آموزش مدل‌های شبکه عصبی عمیق به خصوص شبکه‌های بر پایه ترنسفورمر است، گفت: استفاده از پیکره متنی برای زبان‌های با منابع کمتر مانند فارسی بیشتر احساس می‌شود.

وی افزود: بدین منظور تیمی از آزمایشگاه پردازش زبان طبیعی و گفتار دانشگاه صنعتی شریف به همراه محققان مرکز نوآوری یک شرکت دانش‌بنیان برای این مساله راه‌حل پیکره ناب را معرفی کردند. این پیکره، مجموعه پاک‌سازی شده و قابل استفاده مستقیم برای محققان حوزه پردازش زبان طبیعی در فارسی است.

حسینیان با بیان اینکه این مجموعه شامل حدود ۱۳۰ گیگابایت دیتا متنی شامل ۲۵۰ میلیون پاراگراف و ۱۵ میلیارد کلمه است، گفت: نسخه خام پیکره ناب به همراه اسکریپت پیش پردازش (استفاده شده برای تمیزسازی داده) در اختیار عموم قرار گرفته تا به کمک آن بتوانند نسخه تمیز شده‌ پیکره خود را بسازند.

وی افزود: مرکز نوآوری این شرکت دانش‌بنیان واقع در دانشگاه صنعتی شریف آماده است تا با کمک این پیکره و تامین بستر مناسب، ایده‌های پژوهشی محققان را به عرصه واقعیت پرورش دهد.

در ادامه حسین صامتی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف و سرپرست آزمایشگاه پردازش زبان طبیعی و گفتار این دانشگاه گفت: از این پیکره می‌توان برای روان کردن مدل‌های زبانی، که در اصل برای زبان انگلیسی تهیه شده‌اند نیز استفاده کرد. از جمله این مدل‌های زبانی می‌توان به BERT, BART, T۵ و ... اشاره کرد.

منبع: mehrnews-5585977

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد