hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ملکه الیزابت دوم درگذشت

ملکه الیزابت دوم درگذشت

کاخ باکینگهام اعلام کرد الیزابت دوم ملکه انگلستان در سن ۹۶ سالگی درگذشت. پس از آن فرزند ارشد ملکه؛ چارلز و سپس نخست وزیر بریتانیا بیانیه های خود را اعلام کردند.

پل لندن از کار افتاد 

«پل لندن از کار افتاد»!

این پیام رمزی بود که  ظهر 17 شهریور 1401 برابر با 8 سپتامبر 2022 از طرف منشی مخصوص ملکه انگلستان به نخست وزیر تازه بریتانیا رسید و به معنای درگذشت ملکه بود.

«ادوارد یانگ»؛ منشی مخصوص ملکه الیزابت دوم که 7 دهه بر بالاترین کرسی سلطنت انگلستان نشسته بود، خبر درگذشت او را به «لیز تراس» که تازه کار خود را به عنوان نخست وزیر شروع کرده است مخابره کرد تا برنامه های از پیش تعیین شده اعلام پادشاهی جدید انگلستان و فوت ملکه آغاز شود.

با درگذشت ملکه الیزابت دوم که بیشترین طول عمر و دوره سلطنت در میان فرمانروایان انگلستان در هزاره پیشین برعهده داشت فرزند ارشد او، چارلز سوم به پادشاهی انگلستان رسیده است.

بیانیه کاخ باکینگهام در فوت ملکه انگلستان

کاخ باکینگهام که طبق قوانین نوشته شده از پیش وظیفه اعلام خبر درگذشت فرمانروای انگلستان را به عهده دارد عصر 17 شهریور 1401 در بیانیه کوتاهی اعلام کرد:

«ملکه بعدازظهر امروز در آرامش در بالمورال درگذشت. پادشاه و همسر ملکه امروز عصر در بالمورال خواهند ماند و فردا به لندن بازخواهند گشت.»

سایت باکینگهام پس از مدتی بیانیه پسر ارشد ملکه چارلز سوم را که پادشاهی انگلستان را بر عهده خواهد گرفت منتشر کرد.

بیانیه چارلز سوم در درگذشت ملکه بریتانیا

«درگذشت مادر عزیزم، اعلی حضرت ملکه، برای من و همه اعضای خانواده ام بزرگترین اندوه را دارد.

ما عمیقاً در سوگ درگذشت یک فرمانروای گرامی و یک مادر بسیار عزیز سوگواری می کنیم. من می دانم که از دست دادن او عمیقاً در سراسر کشور، قلمروها و کشورهای مشترک المنافع و افراد بی شماری در سراسر جهان احساس خواهد شد.

در طول این دوره سوگواری و تغییر، من و خانواده ام با آگاهی از احترام و محبت عمیقی که مردم به ملکه می گذارند، تسلی و تسکین خواهیم یافت.»

پادشاه چارلز سوم 

سخنرانی خانم نخست وزیر با درگذشت الیزابت دوم

نخست وزیر انگلستان همچنین در سخنرانی بعد از اعلام فوت ملکه او را روح بریتانیای کبیر توصیف کرد. لیز تراس که به تازگی بر مقام نخست وزیری تکیه زده است در سخنرانی خود پیرامون درگذشت الیزابت دوم گفت: «ملکه با فراهم کردن قدرت و ثباتی که به آن نیاز داشتیم، سنگ بنایی شد که بریتانیای مدرن روی آن ساخته شود. کشور ما تحت سلطنت او رشد کرده و شکوفا شده است. بریتانیا به خاطر او امروز کشور بزرگی است ما اکنون یک کشور مدرن، پر رونق و پویا هستیم.»

خانم نخست وزیر خطاب به چارلز سوم، پادشاه جدید هم گفت: «ما به شما وفاداری و التزام خود را اعلام می‌کنیم، همچون مادر شما که برای بسیاری و به مدت مدیدی بی‌دریغ ازخودگذشتگی کرد و همزمان با گفتن زنده باد پادشاه از دوران الیزابت دوم عبور می‌کنیم و آماده عصر جدیدی در تاریخ باشکوه کشور با عظمت‌مان می‌شویم، دقیقا همان طور که ملکه آروزیش را داشت».

 او سخنانش را با «خدا پادشاه را حفظ کند» به پایان برد.

با درگذشت ملکه انگلستان طبق برنامه، پس دو روز اعلامیه وفات او به صورت تشریفاتی در پایتخت های سراسر بریتانیا و ادینبورگ خوانده خواهد شد. پرچم‌های انگلستان در سراسر این کشور نیمه افراشته خواهند بود و تا صبح پس از تشییع ملکه به همین ترتیب باقی می مانند.

لیز تراس خانم نخست وزیر انگلستان 

پس از درگذشت ملکه انگلستان چه خواهد شد؟

پس از اعلام پادشاه جدید، توجه دوباره به مراسم تشییع جنازه باسابقه ترین پادشاه بریتانیا معطوف خواهد شد.

رویه و شکوه در مورد مرگ های سلطنتی و تشییع جنازه در بریتانیا مشهور است. این روند با مرگ پرنسس دایانا، پرنسس مارگارت و ملکه مادر تا حد زیادی بخشی از یک خاطره جمعی ملی انگلیسی هاست. مرگ همسر الیزابت، شاهزاده فیلیپ، در سال 2021 توسط بسیاری به تمرین لباس برای رویداد اصلی اجتناب ناپذیر تشبیه شد.

با این حال انگلستان از زمان درگذشت پدر الیزابت، پادشاه جورج ششم، در گیر وفات فرمانروا و مراسم تشییع و خاکسپاری آن به مدت 70 سال نبوده است.

به گزارش نیویورک تایمز؛ پروفسور مورفی، مورخ، می گوید: «هیچ کس به مدت 70 سال با چنین موضوعی برخورد نکرده است، در این مدت بریتانیا و جایگاه انگلستان در جهان به طور بی حد و حصر و بی سابقه ای تغییر کرده است. انتظار می‌رود تابوت ملکه به مدت چهار روز پس از مرگش در اتاق تخت در کاخ باکینگهام بماند کند و سپس در یک رژه رسمی به تالار وست‌ مینستر منتقل شود، جایی که تا زمان تشییع جنازه در آنجا باقی خواهد ماند. تابوت بر روی یک سکوی برافراشته با رنگ بنفش سلطنتی قرار می‌گیرد و سنت حکم می‌کند که هر گوشه از سکو به صورت شبانه روزی محافظت شود.

پادشاه انگلستان چارلز سوم در کنار تاج پادشاهی 

به احتمال زیاد نمایندگان مردم اجازه خواهند داشت که به او ادای احترام کنند و انتظار می رود مقامات بین المللی در روزهای آینده به لندن بروند. مراسم خاکسپاری ملکه در کلیسای وست مینستر برگزار خواهد شد.

در صبح روز تشییع جنازه الیزابت، در حالی که تابوت او در ورودی کلیسا در ساعت 11 صبح پس از یک راهپیمایی کوتاه مکث می کند، پروتکل از ملت می خواهد که در یک لحظاتی به احترام او سکوت کنند. پس از مراسم خاکسپاری، انتظار می‌رود که تابوت ملکه روی همان کالسکه تفنگ سبز رنگی که تابوت‌های پدرانش را حمل می‌کرد، در آخرین راهپیمایی به سمت مرکز خرید، که بین کاخ باکینگهام و میدان ترافالگار قرار دارد، گذاشته شود.

پیکر ملکه سپس به قلعه ویندزور، که تقریبا همه حاکمان بریتانیا از زمان جورج سوم به خاک سپرده شده اند هدایت می شود. الیزابت در کنار پیشینیان سلطنتی خود در کلیسای سنت جورج به خاک سپرده خواهد شد.

همسر ملکه، شاهزاده فیلیپ، در آوریل 2021 پس از یک مراسم خاکسپاری خاموش به دلیل محدودیت‌ها در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا، در آنجا به خاک سپرده شد. پدر، مادر و خواهرش نیز در آنجا مدفون هستند.

با تاج‌گذاری رسمی چارلز که هنوز چند ماه دیگر باقی مانده است، مردم بریتانیا زمان خواهند داشت تا برای پادشاهی که برای تجسم هویت ملی خود آمده سوگواری کنند و آینده‌ای را بدون او تصور کنند.»

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد