hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اثر مسافرت‌های آخر تابستان در بازار ارز

دینار عراق و لیر ترکیه چند؟

اثر مسافرت‌های آخر تابستان در بازار ارز

مسافرانی که عازم عراق، ترکیه، ارمنستان، گرجستان و آذربایجان هستند به لطف افت قیمت دلار الان دینار، لیر، درام، لاری و منات را در بازار آزاد ارز نسبت به اولین روز تابستان بین پنج تا ۱۰ درصد ارزان‌تر می‌خرند.


قیمت دینار عراق در بازار آزاد ارز به دو هزار و ۵۰ تومان رسید. این رقم قیمت اسکناس ۱۰۰ دینار عراق در روز دوشنبه ۱۴ شهریور محسوب می‌شد و معادل افت هفت درصدی ارزش دینار نسبت به اولین روز تیرماه امسال است. همزمان با سفر زائران ایرانی به عراق، در فاصله دو هفته مانده به پایان تابستان تقاضا برای لیر ترکیه، درام ارمنستان، لاری گرجستان و منات آذربایجان بیشتر شده اما خبر خوب افت پنج تا ۱۰ درصدی نرخ این اسکناس‌ها نسبت به روز اول تیر محسوب می‌شود.

قیمت دینار عراق؛ دو هزار و ۵۰ تومان

به گزارش فرارو، قیمت دینار عراق در بازار آزاد به دو هزار و ۵۰ تومان رسید. دینار عراق به شکل ۱۰۰ تایی فروخته می‌شود حالا قیمت آن نسبت به اولین روز تیرماه امسال که دو هزار و ۲۰۰ تومان ثبت شد، ۱۵۰ تومان پایین آمده و معادل افت هفت درصدی ارزش این اسکناس در بازار آزاد است. آن‌هایی که نیمه شهریور پارسال دینار عراق را از بازار آزاد خریدند، هزار و ۸۵۵ تومان پرداخت کردند که حالا شاهد رشد ۱۰ درصدی قیمت دینار عراق در بازار آزاد هستیم. البته امسال شرایط دریافت سهمیه ارز اربعین برای زائران اعلام شده و امکان خرید دینار عراق از صرافی‌ها با نرخ توافقی وجود دارد. روز دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۰۰ دینار عراق به شکل توافقی حدود هزار و ۹۵۰ تومان در صرافی‌ها خرید و فروش شد.

قیمت لیر ترکیه؛ هزار و ۶۵۵ تومان

قیمت لیر ترکیه در بازار آزاد ارز تهران به هزار و ۶۵۵ تومان رسید و نسبت به اولین روز تابستان تقریبا ۲۰۰ تومان کاهش پیدا کرد. خرید لیر ترکیه اول تیرماه امسال هزار و ۸۵۰ تومان آب می‌خورد و در این مدت نرخ هزار و ۹۵۵ تومان را باید بالاترین سطح لیر ترکیه در بازار آزاد بدانیم. کف قیمت لیر ترکیه نیز در دو ماه و نیم قبلی هزار و ۵۸۵ تومان محسوب می‌شود. به این ترتیب قیمت لیر ترکیه نسبت به روز اول تیر ۱۰.۵ درصد کاهش پیدا کرده و اگر به یک سال قبل برگردیم لیر ترکیه ریزش بزرگتری را تجربه کرده است. چون نیمه شهریور پارسال لیر ترکیه در بازار آزاد ارز تهران سه هزار و ۲۷۵ تومان معامله می‌شد.

قیمت منات آذربایجان؛ ۱۷ هزار و ۷۵۰

قیمت منات آدربایجان در بازار آزاد به ۱۷ هزار و ۶۵۵ تومان رسید. این رقم افت هفت درصدی قیمت منات آذربایجان نسبت به اولین روز تابستان امسال را نشان می‌دهد. قیمت منات آذربایجان اول تیرماه امسال در بازار آزاد دقیقا روی پله ۱۹ هزار تومان قرار داشت و طی این مدت هزار و ۳۴۵ تومان از ارزش این اسکناس کم شده است. رقم ۱۹ هزار و ۵۳۵ تومان به عنوان بیشترین قیمت منات آذربایجان تا اینجای تابستان امسال به ثبت رسیده و عدد ۱۶ هزار و ۸۴۵ تومان را باید کمترین قیمت منات آذربایجان در دو ماه و نیم قبلی بدانیم. با این حال نسبت به پارسال شاهد رشد هزار و ۷۵۰ تومانی قیمت منات آذربایجان هستیم که معادل رشد ۱۱ درصدی ارزش این اسکناس است.

قیمت درام ارمنستان؛ ۷۴۰ تومان

قیمت درام ارمنستان نسبت به اول تیرماه امسال پنج درصد کاهش پیدا کرده است. درام ارمنستان که معمولا به شکل ۱۰ تایی فروخته می‌شود در پایان معاملات روز دوشنبه ۱۴ شهریور در بازار آزاد ۷۴۰ تومان فروخته شد و مسافرانی که در اولین روز تابستان اقدام به خرید درام کردند، ۷۸۰ تومان پرداختند. بیشترین قیمت درام ارمنستان در دو ماه و نیم قبلی ۸۰۰ تومان به‌ثبت رسیده و رقم ۷۱۰ تومان، کمترین نرخ ارمنستان طی این مدت بوده است. اما اگر به یک سال قبل برگردیم، متوجه رشد ۳۴ درصدی قیمت درام ارمنستان می‌شویم. چون اسکناس ۱۰ درام ارمنستان نیمه شهریور پارسال ۵۵۰ تومان معامله می‌شد.

قیمت لاری گرجستان؛ ۱۰ هزار و ۵۴۳ تومان

قیمت لاری گرجستان به ۱۰ هزار و ۵۴۳ تومان رسید؛ حدود ۶۰۰ تومان کمتر از اولین روز تیرماه. لاری گرجستان اول تیرماه امسال در بازار آزاد به مسافرانی که عزام این کشور بودند، ۱۱ هزار و ۱۴۰ تومان فروخته می‌شد و در این مدت شاهد افت پنج درصدی قیمت لاری گرجستان هستیم. بیشترین نرخی که خریداران لاری گرجستان در دو ماه و نیم قبلی بابت این اسکناس پرداخت کردند، ۱۱ هزار و ۸۴۰ تومان بوده و کف قیمت لاری گرجستان در این مدت ۱۰ هزار و ۴۷۰ تومان محسوب می‌شود. نسبت به پارسال اما قیمت لاری گرجستان حدود ۲۰ درصد جهش داشته. چون خرید لاری گرجستان از بازار آزاد در نیمه شهریور پارسال هشت هزار و ۷۳۰ تومان تمام می‌شد.

تغییر قیمت دینار، لیر، درام، منات و لاری

انواع ارز

۱۴ شهریور ۱۴۰۰

اول تیر ۱۴۰۱

۱۴ شهریور ۱۴۰۱

۱۰۰ دینار عراق

هزار و ۸۵۵ تومان

دو هزار و ۲۰۰ تومان

دو هزار و ۵۰ تومان

لیر ترکیه

سه هزار و ۲۷۵ تومان

هزار و ۸۵۰ دلار

هزار و ۶۵۵ تومان

منات آذربایجان

۱۵ هزار و ۹۰۵ تومان

۱۹ هزار تومان

۱۷ هزار و ۶۵۵ تومان

۱۰ درام ارمنستان

۵۵۰ تومان

۷۸۰ تومان

۷۴۰ تومان

لاری گرجستان

هشت هزار و ۷۳۰ تومان

۱۱ هزار و ۱۴۰ تومان

۱۰ هزار و ۵۴۳ دلار

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد