hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > هنر و ادبیات > بیوگرافی تهمینه میلانی و همسرش با حواشی زندان و مدافعان حرم

بیوگرافی تهمینه میلانی و همسرش با حواشی زندان و مدافعان حرم

1401/06/16 , 11:40
تهمینه میلانی فیلمساز مشهور ایرانی است. در ادامه زندگینامه تهمینه میلانی و همسرش محمد نیک بین و فرزند او و حواشی اش درباره گلشیفته فراهانی با عکس را آورده ایم.
تهمینه میلانی(Tahmina Milani)، کارگردان، فیلم‌نامه نویس، تهیه کننده فیلم و منتقد است.

تهمینه رضایی میلانی

نام تهمینه
نام خانوادگی رضایی میلانی
شهرت کارگردان
ملیت ایران
شغل / پیشه کارگردان_فیلم‌نامه‌نویس_تهیه‌کننده_معمار
تاریخ تولد 15 شهریور 1339
محل تولد تبریز

 

تهمینه میلانی
تهمینه میلانی و الناز شاکردوست

 بیوگرافی تهمینه میلانی

تهمینه میلانی در 15 شهریور 1339 در  در خیابان بهشتی (منصور) شهر تبریز به دنیا آمد. وی هم اکنون 61 سال است. 

اصالت تهمینه میلانی

پدر تهمینه میلانی پزشک و اصالت مشهدی داشت و مادرش خانه دار و ترک بود . تهمینه میلانی اصالتا روستای میلان تبریز ؟؟

خانواده تهمینه میلانی

خانواده تهمینه میلانی پر جمعیت است و 2 برادر و 3 خواهر دارد. مریم میلانی خواهر تهمینه میلانی و السا فیروز آذر خواهرزاده تهمینه میلانی است.

السا فیروز آذر خواهرزاده تهمینه میلانی
السا فیروز آذر خواهرزاده تهمینه میلانی

 تحصیلات تهمینه میلانی

 تهمینه میلانی فارغ التحصیل رشته معماری در مقطع کارشناسی از دانشگاه علم و صنعت است.

ازدواج تهمینه میلانی

  ازدواج تهمینه میلانی در سال 1370 وقتی 31 سال سن داشت اتفاق افتاد و با مهندس محمد نیک بین ازدواج کرد.

 بیوگرافی محمد نیک بین

 محمد نیک بین متولد 1332 در تهران، تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار سینما اهل ایران است. تحصیلات محمد نبیک بین، مدرک لیسانس طراحی محیط زیست و معماری از دانشگاه کلرادو آمریکا و فوق لیسانس معماری از دانشگاه مینه سوتا آمریکا می باشد. وی در سال 1370 به ایران بازگشت و همراه همسرش شرکت آرتا بین را تاسیس کرد. نیک بین فعالیت حرفه ای خود را در سال ۱۳۷۳ با تهیه کنندگی فیلم سینمایی کاکادو آغاز کرد. 

تهمینه میلانی و  محمد نیک بین
تهمینه میلانی و محمد نیک بین

 فرزند تهمینه میلانی

 فرزند تهمینه میلانی، یک دختر به نام ژینا نیک بین است که متولد 1373 می باشد. البته تهمینه میلانی فرزند دوقلویی باردار بود که به دلیل جلوگیری از اکران فيلم‌ كاكادو و فشار عصبی وارده باعث شد شش و نیم ماهگی وضع حمل کند که فرزندانش بعد از 10 روز فوت کردند.

تهمینه میلانی و دخترش
تهمینه میلانی و دخترش

 شروع فعالیت 

 شروع فعالیت تهمینه میلانی، به عنوان منشی صحنه در فیلم خط قرمز بود و در کنار آن در کارگاه های آزاد فیلم سازی حضور داشت و بعد ها شروع به نوشتن فیلمنامه کرد.

آثار تهمینه میلانی

بچه‌های طلاق 

اولین فیلم تهمینه میلانی، در سال 1368 به نام بچه های طلاق اتفاق افتاد که کارگردانی و نویسندگی کار را بر عهده داشت. فیلم بچه های طلاق تهمینه میلانی در هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلم را دریافت کرده‌است.

دو زن

فیلم سینمایی دو زن تهمینه میلانی محصول سال 1377 است که وی در این فیلم به عنوان کارگردان و نویسنده حضور داشت. تهمینه میلانی برای فلیم سینمایی دو زن برنده جایزه بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی فیلم لس آنجلس در سال 1380 شد.

نیمه پنهان

 تهمینه میلانی ، فیلم سینمایی نیمه پنهان را در سال 1379 کارگردانی کرد که داستان فیلم، بر اساس رمانی با عنوان بعد از عشق نوشته فریده گلبو بود. فیلم سینمایی نیمه پنهان در سال 1380 در ایران اکران شد که باث به زندان افتادن تهمینه میلانی شد.  تهمینه میلانی برای فیلم سینمایی نیمه پنهان، جایزه بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی فیلم آرپا و جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک به خود اختصاص داد.

واکنش پنجم

فیلم سینمایی واکنش پنجم به کارگردانی و نویسندگی تهمینه میلانی بود که محصول سال 1381 است. تهمینه میلانی برای کارگردانی فیلم واکنش پنجم  در چهارمین دوره جشنواره فیلم اجتماعی آبادان نخل طلایی و لوح تقدیر مسابقات را دریافت کرده‌است. همچنین این فیلم در بیست و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم قاهره (۱۳۸۲) جایزه بهترین فیلم‌نامه (تهمینه میلانی) را دریافت کرده‌است.

 وقتی «واکنش پنجم» را می ساختم یک سوال جدی در ذهن داشتم که چرا حق مادری برای قانونگذاران اهمیتی ندارد. خیلی ها هم برای من گارد گرفتند.در حالی که منطق قوی پشت حرف من بود. می گفتم: حق حضانت بچه بعد از مرگ شوهردر صدر اسلام که جنگ زیاد بود منطقی و بجا بود ولی حالا که شرایط عوض شده، چرا باید در مورداین قوانین بازنگری نکنیم آن هم در شرایطی که به جامعه صدمه می‌زند. قبول، در زمانی که مردها در جنگ می‌مردند و زن های بیوه قادر به کار کردن نبودند، پدر شوهر یا برادر شوهر مسئولیت فرزندان آن خانواده را قبول می کردند. اما در حال حاضر بسیاری از زنان حتی سرپرست خانوار هستند و شرایط عوض شده و این قوانین دیگر کارایی ندارد و باید بروز شود.

آتش بس

اتش بس، فیلم سینمایی به کارگردانی و نویسندگی تهمینه میلانی در سال 1384 بود که  پر فروش‌ترین فیلم در سال ۱۳۸۵ شد.

تهمینه میلانی
تهمینه میلانی، مهناز افشار و گلزار در آتش بس

 تسویه‌حساب

تسویه حساب تهمینه میلانی در سال 1386 ساخته شد که کارگردانی و نویسندگی کار را برعهده داشت.

حسن معظمی سخنگوی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران می‌گوید که «این فیلم مانیفست ناتمام دنیای زنانه تهمینه میلانی علیه دنیای مردانه است.» به‌طور کلی این فیلم از جهت افراط در فمینیسم مورد انتقادهای شدید است. تقلید کردن زنان از حرکات مردها و این که مردها با تمام قدرت پس از اصابت ضربهٔ زنان به آن‌ها فریاد می‌کشند، از ضعیف‌ترین نقاط این فیلم یه شمار می‌آید. همچنین، طوری‌که مردها موجوداتی عیاش و خوش‌گذران و زن‌ها موجوداتی قوی و خشن که به مردها رحم می‌کنند، نشان داده شده‌اند، نمونه‌ای بارز از افراط کارگردان در فمینیسم را نشان می‌دهد که همه ما به خوبی می‌دانیم انتقاداتش کاملاً اشتباه و غیر منطقی و مردسالارانه است.

سوپر استار

سوپر استار تهمینه میلانی، محصول سال 1387 به کارگردانی و نویسندگی وی است. تهمینه میلانی برای فیلم سینمایی سوپر استار در جشنواره بین‌المللی فیلم
فجر ۱۳۸۷نامزد بهترین کارگردانی شد.

ملی و راه‌های نرفته‌اش

مَلی و راه‌های نرفته‌اش فیلمی به کارگردانی و نویسندگی تهمینه میلانی در سال ۱۳۹۵ است. فیلم سینمایی ملی و راه های نرفته اش آخرین فیلم تهمینه میلانی می باشد.

تهمینه میلانی و رهبر انقلاب، تهمینه میلانی زندان، دستگیری تهمینه میلانی یکی از محبوب ترین جست و جو ها در بیوگرافی تهمنیه میلانی است. اما ماجرای چیست؟

تهمینه میلانی درحالی‌که فیلم در سینماهای کشور در حال اکران بود، از سوی قوه قضاییه به جرم «اقدام علیه امنیت ملی، محاربه با خدا، همکاری با گروه‌های معاند و تشویش اذهان عمومی از طریق آثار هنری» بازداشت شد. او خود در مصاحبه‌ای گفته است:

 تهمینه میلانی در دوران محمد خاتمی بعد از نمایش فیلم نیمه پنهان بازداشت شد و  روزنامه های جرم او را افدام علیه امنیت ملی و تشویش اذهان عمومی و همکاری با گروه های معاند اعلام کردند. تهمینه میلانی بعد از 4 روز در انفرادی و 4 روز در بند عمومی زندان اوین بود. سپس میلانی پس از 8 روز به دستور رهبر جمهوری اسلامی و رئیس جمهور وقت محمد خاتمی آزاد شد  و به 5 سال تبعید محکوم شد.

جالب اینجا بود که وزیر ارشاد وقت (احمد مسجدجامعی) و دولت آقای خاتمی فیلم را بدون اشکال می‌دانست و از موضع خود کوتاه نمی‌آمد؛ اما قوه قضاییه به خاطر همین فیلم بنده را به زندان برده بود.

تهمینه میلانی فمینیست

تهمینه میلانی در گفت و گو با یکی از سایت های داخلی درباره پاسخ به سوال خبرنگار اطلاق واژه فیلمساز فمینیستی اذیت تان نمی کند؟ می گوید:

بله؛ معلوم است که اذیت می شوم، چون با لحن تحقیر آمیز و مثل گناه کبیره مطرح می شود. اولین بار یکی از روزنامه های عصر این واژه را در مورد من به کار برد و متأسفانه از آنجا که جامعه منتقدان ما گاهاً  کم سواد هستند و معنی و مفهوم «فمینیسم» را نمی دانند،  آنها هم طوطی وار آن را تکرار کردند و به نوعی سنگ انداز راه من شدند. بنده بارها از این دوستان  سوأل کرده ام که «فمینیسم» چیست و از کجا شکل گرفته و تقریباً اغلب، جواب درستی  نداشته اند!
جامعه ای که متعادل است و زن و مرد در کنار هم به خوبی زندگی کنند. حقیقتاً کجای این نگرش غلط است که  که برخی افراد، مقابل  آن جبهه گرفته و می گیرند؟ ما باید یادمان باشد که همه «ایسم» ها در موقعیت مکانی و جغرافیایی و تاریخی و زمانی شان ممکن است تغییر معنی بدهند. اگر من فمینیست افراطی بودم که ازدواج نمی کردم. فرزند به دنیا نمی آوردم.  اما من شوهر و فرزند دارم و به خانواده ام عشق می ورزم و تصوری از  جامعه بدون مرد ندارم. نگرش من و همسرم به نفع جامعه و سلامت روانی آن است.

تهمینه میلانی مدافعان حرم

تهمینه میلانی و مدافعان حر یکی ازحواشی وی محسوب می شود. ماجرا این است که لیلا حاتمی در جشنواره فیلم برلین از عاملان اغتشاشات در ایران حمایت کرد که اعتراض مادر شهید مدافع حرم شهید حسن قاسمی دانا به صورت ویدئو را در پی داشت.تهمینه میلانی ذیل ویدئوی منتشره نوشت در اینستاگرامش نوشت:

 این ویدئو را چند نفر در تلگرام با کلمات تمسخرآمیز برایم فرستاده‌اند. البته اگر این بانو فرزندی از دست داده جای تاسف است اما چه ربطی به لیلای سینمای ما دارد! شهید حرم مورد نظر ایشان که علت شهادت ایشان، مورد بحث و اعتراض بسیاری از ایرانیان است. کجای صحبت‌های لیلا خانم در برلین بود. ایشان به کشته شدن ۲۵ انسان در اعتراض عمومی مردم اعتراض داشتند که حتما پدر و مادری داشتند که این روزها عزادارند و ربطی به  مورد اشاره ایشان ندارد.
تهمینه میلانی
 تهمینه میلانی و مدافع حرم

 تهمینه میلانی و گلشیفته فراهانی

شایعات و مطالبی مبنی بر این که تهمینه میلانی با عنوان «نامه‌يی به دخترم گلشيفته فراهانی» منتشر شد.

نگارش اين نامه از طرف من به هيچ عنوان صحت ندارد. اين مطلب و مطالب مشابه آن براي ترور شخصيت فرهنگی و هنری من منتشر میشود و كاملا مشخص است كه عده‌يی دنبال خراب كردن من هستند.كسانی كه من را میشناسند متوجه میشوند كه اين نامه لحن و ادبيات من را ندارد. من هرگز در هيچ نوشته‌يی با لحن دستوری و تحكمی با كسی حرف نمیزنم». او سپس افزود: «قضاوت كردن كار هر كسی نيست و من به خودم اجازه نمیدهم درباره رفتار و زندگی كسی داوری كنم.»

سخنرانی تکان دهنده تهمینه میلانی

 متنی به شکل گسترده در شبکه‌های مجازی همانند تلگرام و اینستاگرام با تیتر سخنان تکان‌دهنده تهمینه میلانی در انتقاد از کمک دولت روحانی به عتبات عالیات در حال انتشار است. تهمینه میلانی این مطلب را به شدت تکذیب کرد و گفت:

«این مطلب را خیلی‌ها برای من فرستاده‌اند و از من درباره صحت آن پرسیده‌اند. باید بگویم  این مطلب را من را ننوشته‌ام.»

سایر حواشی تهمینه میلانی

  • حضور تهمینه میلانی در مراسم تجلیل بهروز وثوقی در تاریخ شنبه ۹ مردادماه ۸۹  در سالن گیبسون آمفی‌تئاتر شهر لس‌آنجلس مورد اعتراض قرار گرفت.
  • تهمینه میلانی به علت  تبلیغ علیه نظام در متن فیلمنامهٔ شهرزاد زن هزار و یک شب در دی‌ماه ۱۳۹۳ به دادسرای فرهنگ و رسانه در تهران احضار شد. به گفتهٔ میلانی، کتاب فیلمنامهٔ شهرزاد زن هزار و یک شب با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تابستان ۱۳۹۳ منتشر شده بوده‌است.
  • تهمینه میلانی به اتهام سرقت ادبی از مهرنوش خرسند در اسفند 1384 در دادگاه محکوم شد
  •  نمایشگاه نقاشی میلانی، در شهریور ۱۳۹۷ با عنوان «فیلم‌هایی که نساختم» به دلیل تشابه با آثار هنرمندی به نام جنی میلیهوف مقیم کشور اسرائیل، حاشیه ساز شد. این نمایشگاه در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ به‌طور موقت متوقف شد. 
  • نمایشگاه نقاشی میلانی در اردیبهشت 1398 به دلیل تشابه بیش از شش نقاشی او با آثار هنرمندان خارجی توسط وزارت ارشاد تعطیل شد.
تهمینه میلانی و بهروز وثوقی
تهمینه میلانی و بهروز وثوقی

 تهمینه میلانی اینستا

صفحه تهمینه میلانی در اینستا به آدرس tahminehmilani است که بیش از 2 میلیون فالور  و بیش از 800 نفر را دنبال می کند. تهمینه میلانی در اینستاگرام بیش از 3840 پست بارگذاری کرده است. تهمینه میلانی فعالیت خود در اینستاگرام را از تاریخ 1393/06/23 شروع کرد.

فیلم‌ های تهمینه میلانی

سال نام فیلم کارگردان فیلم‌نامه‌نویس تهیه‌کننده
۱۳۹۵ ملی و راه‌های نرفته‌اش آری آری
۱۳۹۲ آتش‌بس ۲ آری آری
۱۳۸۹ یکی از ما دو نفر آری آری
۱۳۸۷ سوپر استار آری آری
۱۳۸۶ تسویه حساب آری آری
۱۳۸۴ آتش‌بس آری آری
۱۳۸۳ زن زیادی آری آری
۱۳۸۱ واکنش پنجم آری
۱۳۸۰ بمانی داریوش مهرجویی آری
۱۳۷۹ خاکستری مهرداد میرفلاح آری
۱۳۷۹ شب‌های تهران داریوش فرهنگ آری
۱۳۷۹ نیمه پنهان آری آری آری
۱۳۷۷ دو زن آری آری
۱۳۷۳ کاکادو آری آری
۱۳۷۰ دیگه چه خبر؟! آری آری آری
۱۳۶۹ عشق و مرگ محمدرضا اعلامی آری
۱۳۶۹ افسانه آه آری آری آری
۱۳۶۸ بچه‌های طلاق آری آری
طراح صحنه و لباس
  1. ۱۳۷۳ کاکادو
  2. ۱۳۶۸ بچه‌های طلاق
منشی صحنه
  1. ۱۳۶۱ پیک جنگل (حسن هدایت)
  2. ۱۳۵۸ خط قرمز (مسعود کیمیایی)

جوایز و افتخارات تهمینه میلانی

جشنواره‌های داخلی

  • ۱۳۸۷ - نامزد دریافت جوایز سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه از بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر برای کارگردانی و نویسندگی سوپر استار
  • ۱۳۸۱ - نخل طلایی بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم آبادان برای واکنش پنجم
  • ۱۳۸۰ - جایزه بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی از جشنواره بین‌المللی فیلم آرپا برای نیمه پنهان
  • ۱۳۷۷ - سیمرغ بلورین بهترین فیلم از هفدهمین جشنواره فیلم فجر برای کارگردانی دو زن
  • ۱۳۷۷ - سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه از هفدهمین جشنواره فیلم فجر برای نویسندگی دو زن
  • ۱۳۶۸ - سیمرغ بلورین بهترین فیلم از هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر برای کارگردانی بچه‌های طلاق

جشنواره‌های خارجی

  • ۲۰۰۹ - جایزه فیلم منتخب تماشاگران از جشنواره بین‌المللی فیلم داکا برای سوپر استار
  • ۲۰۰۶ - برنده ۳ جایزه بهترین کارگردان، بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه از جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک برای کارگردانی و نویسندگی زن زیادی
  • ۲۰۰۵ - بهترین فیلم جشنواره فیلم لس آنجلس برای کارگردانی زن زیادی
  • ۲۰۰۳ - جایزه بزرگ جشنواره بین‌المللی فیلم ژنو برای کارگردانی واکنش پنجم
  • ۲۰۰۳ - جایزه بهترین فیلمنامه از بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم قاهره برای نویسندگی واکنش پنجم
  • ۲۰۰۱ - جایزه بهترین دستاورد هنری از جشنواره بین‌المللی فیلم قاهره برای نیمه پنهان
  • ۲۰۰۱ - جایزه بهترین فیلمنامه از جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک برای نویسندگی نیمه پنهان
  • ۱۹۹۹ - جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره بین‌المللی فیلم لس آنجلس برای دو زن

 عکس تهمینه میلانی


 عکس تهمینه میلانی
 عکس تهمینه میلانی
 عکس تهمینه میلانی
نمایشگاه تهمینه میلانی
 عکس تهمینه میلانی
نمایشگاه تهمینه میلانی
 عکس تهمینه میلانی
 تهمینه میلانی
 عکس تهمینه میلانی
عکس قدیمی تهمینه میلانی

 

تهمینه میلانی در کنار یک مرد و یک زن ایستاده است  

امتیاز: 2.5 (از 2 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد