hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > قم| فوت 73 نفر براثر استنشاق مونوکسید کربن در قم

قم| فوت 73 نفر براثر استنشاق مونوکسید کربن در قم

سخنگوی مرکز مدیریت حوادث وفوریت‌های پزشکی قم گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون، ۷۳ نفر براثر استنشاق گاز منوکسیدکربن در این استان دچار مسمومیت شده‌اند.

مهدي فراهاني در گفت‌وگو با خبرنگار رویداد ایران با هشدار به شهروندان قمی جهت رعایت ایمنی در فصل سرما و استفاده از وسایل گرمایشی اظهار کرد: سال ۹۷شمار 95 نفر و درسال ۹۶ شمار 144 نفر براثر استنشاق گاز منوکسیدکربن دچار مسمومیت شدند.
وی با بیان اینکه براثر حوادث مسمومیت براثر گاز مونوکسید کربن در دوسال اخیر 13 نفر جان خود را از دست دادند، بیان کرد:استفاده نامتعارف از وسایل گرمایشی مانند گاز پیک‌نیک، گاز خوراک‌پزی، زغال چوب و آبگرمکن به‌ویژه در فضاهای بسته و نیز عدم کنترل لوله‌ها و اتصالات بخاری در داخل منزل و بالای پشت‌بام از مهمترین عوامل بروز مسمومیت با گاز منوکسیدکربن است.
سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم افزود: در مسمومیت با گاز خطرناک منوکسیدکربن، قصور انسانی در استفاده از نوع وسایل برای تولید گرما و دقت در کنترل این‌گونه وسایل اهمیت بالایی دارد.
وی اضافه کرد: منوکسیدکربن گازی بدون رنگ و بو است و فردی که دچار مسمومیت می‌شود در ابتدا علایمی ندارد، ولی با گذشت زمان و افزایش استنشاق گاز، علایم در فرد ظاهر می‌شود.
فراهانی دامه داد: علائم این مسمومیت ابتدا سردرد، تهوع و استفراغ است که به‌تدریج افزایش می‌یابد و حالت خواب‌آلودگی، اختلال و در موارد شدید با کما، تشنج و مرگ همراه خواهد بود.
 وی بابیان این‌که اگر فرد هنگام مسمومیت در خواب باشد عوارض شدیدی برای وی به وجود می‌آید، گفت: به‌طور حتم اگر مدت‌زمانی که فرد در معرض گاز است طولانی شود، ممکن است بعد از احیا آسیب‌ها و عوارضی برای فرد در سیستم عصبی، قلب و عروق بروز کند.
سخنگوی مرکز اورژانس ۱۱۵ قم افزود: در برخی موارد شدت مسمومیت به‌اندازه‌ای است که امکان ارائه خدمات وجود ندارد و فرد دچار آسیب‌های شدید و غیرقابل‌جبران می‌شود.
وی تاکید کرد: نخستین و مهم‌ترین اقدام در صورت مشاهده موارد گازگرفتگی، رساندن اکسیژن(هوای تازه) به مصدوم و تماس با اورژانس ۱۱۵ است که باز کردن پنجره اتاق یا خارج کردن فرد از آن محیط موثرترین اقدام جهت بهبود حال فرد مسموم است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد