hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > مد و زیبایی > سولار کردن بدن چیست و چگونه انجام می شود؟

سولار کردن بدن چیست و چگونه انجام می شود؟

18,240
سولار کردن بدن یا برنزه کردن پوست با دستگاه سولاریوم محبوبیت بسیاری میان زیبایی دوستان دارد. در ادامه عوارض و فواید سولاریوم و زمان ماندگاری آن را شرح داده ایم.
 برنزه کردن پوست از قدیم تا امروز میان زیبایی دوستان محبوبیت ویژه و بسیاری داشته است. شاید کمتر چیزی لذت آسودن با بدن برهنه زیر تابش نور خورشید را داشته باشد. علاوه بر گذران اوقات خوش با آفتاب گرفتن، پوست بدن نیز رنگی برنزه و جذاب به خود خواهد گرفت. اما برنزه کردن پوست با در معرض نور خورشید قرار دادن بدن برهنه محدودیت های بسیاری دارد. محدودیت های زمانی، جغرافیایی و فرهنگی کار را برای دوستداران این روش، سخت و گاهی غیرممکن می کند. سولاریوم یکی از روش های جدید برای تغییر رنگ پوست است که در چند سال اخیر فراگیر شده است. در این مطلب با ما همراه باشید تا با طور کامل با برنزه شدن با سولاریوم و عوارض آن آشنا شوید.
اختصاص زمان برای آفتاب گرفتن با زندگی امروزه و محدودیت های زمانی ناشی از دغدغه ها و مسئولیت های فردی آن هم به مدت طولانی و چندین ساعت نشدنی است. از طرفی ممکن است به دلایل جغرافیایی و آب و هوایی یافتن روزی تعطیل و آفتابی در سال که در آن از ابر در آسمان خبری نباشد سخت به نظر برسد. در نهایت محدودیت های فرهنگی و اجتماعی هم مزید بر علت می شوند تا مثلا در همین ایران عزیزمان نتوانید جایی را برای آسودن طولانی مدت با بدن برهنه و زیر نور خورشید بیابید. از این رو  در عمل برنزه کردن ممکن است سخت و طاقت فرسا به نظر برسد. علم و تکنولوژی اما امروز برای خواسته های انسان شرایط دلپذیری را مهیا کرده است. با دستگاه سولاریوم می توان هر زمان و هرجا در مدت زمانی کوتاه رنگ پوست بدن را برنزه و جذاب کرد.
مرد خندان با موهای بلوند در دستگاه سولاریوم 
سولاریوم چیست؟

سولاریوم(solarium) محفظه ای شبیه به تخت خواب (افقی) یا کابین (عمودی) دارد که می توان برهنه در آن خوابید یا ایستاد و با تنظیم میزان تابش نور فرابنفش بر پوست پوست بدن رنگ آن را برنزه کرد. این دستگاه با لامپ های ویژه قادر به تولید پرتوهای نور فرابنفش (UV) است و استفاده از آن محدودیت های آفتاب گرفتن جهت برنزه کرده پوست ندارد. سولاریوم با انتشار پرتوی فرابنفش باعث تیره و برنزه شدن پوست بدن می شود. اتاقک سولاریم یا همان دستگاه سولاریوم از یک تشک خورشیدی تشکیل شده است که در آن لامپ‌های اشعه ماورای بنفش از نوع UVA و UVB قرار داده شده‌اند و از بالا و پایین، اشعه به بدن تابیده می‌شود، هنگام برنزه کردن پوست در دستگاه بسته می شود تا کیفیت تابش نور به همه بدن به بالاترین حد ممکن خود برسد. 

دستگاه افقی سولارویم 

سولاریوم وسیله‌ای است که با استفاده از لامپ‌های مخصوص، اشعه فرابنفش ساطع کرده و نقشی مشابه خورشید ایفا می‌کند.

دستگاه افقی سولارویم 

اشعه سولاریوم چیست؟

اشعه سولاریوم uv است که به عمقی ترین لایه های پوست نفوذ می کند.

دستگاه افقی سولارویم 

  

نحوه استفاده از سولاریوم

نحوه استفاده از سولاریوم کار دشواری نیست اما بسته به نوع پوست، درجه تیرگی پوست و تعداد جلسات سولاریوم، زمان متفاوت است. برای استفاده از دستگاه سولاریوم باید بدون هیچ پوششی روی تخت سولار دراز بکشید، عینک مخصوص رو به چشم بزنید. بعد از آماده شدن فرد، دستگاه سولار بسته میشه و لامپ های درون آن روشن خواهند شد و از بالا و پایین به بدن اشعه تابیده می شود .

 روش کار دستگاه سولاریوم

روش کار دستگاه سولاریوم به مدت زمان آن بستگی دارد. برای استفاده از دستگاه سولاریوم در جلسات اول بهتر است 3 تا 5 دقیقه داخل دستگاه قرار بگیرید و در جلسات بعدی برنزده شدن پوست این زمان را تا 20 دقیقه افزایش دهید.

 اقدامات قبل از سولاریوم

سولاریوم

  • شناخت نوع پوست

شناخت نوع پوست قبل از سولاریوم، برای محافظت از پوست و سلامت جسمی فرد مهم است. در واقع افراد به دلیل تفاوت میزان ملانین در بدن، تحمل متفاوتی در برابر نور خورشید و اشعه فرابنفش دارند. ملانین رنگدانه ای پوستی است که تحت تاثیر اشعه فرابنفش قرار می گیرد و پوست را تیره تر می کند.

به طور کلی، 6 نوع پوست وجود دارد و شما باید تشخیص دهید که ویژگی‌های کدام یک به پوست شما نزدیک‌تر است.

  • نوع اول: پوست نوع اول، رنگ بسیار روشنی دارد و همیشه با قرار گرفتن در معرض نور خورشید دچار آفتاب سوختگی می‌شود.
  • نوع دوم: این نوع پوست می‌تواند برنزه شود، اما معمولا قبل از برنزه شدن آفتاب سوخته می‌شود.
  • نوع سوم: افرادی که پوست نوع سه دارند به راحتی برنزه می‌شوند.
  • نوع چهارم: افراد با پوست نوع چهار می‌توانند به راحتی برنزه شوند و به ندرت با آفتاب می‌سوزند.
  • نوع پنجم: افرادی که دارای پوست نوع پنج هستند، رنگ طبیعی پوستشان متمایل به برنزه است .
  • نوع ششم: افراد با پوست نوع ششم، به طور طبیعی قهوه‌ای یا سیاه هستند و تقریبا هرگز دچار آفتاب سوختگی نمی‌شود.


  • آماده سازی پوست

آماده سازی پوست را قبل از سولار کردن بدن انجام دهید یعنی دوش بگیرید و پوستتان را از هر نوع آرایش، لوسیون، عطر و … پاک کنید. در صورت خشک یا کثیف بودن پوست، اشعه فرابنفش نمی‌تواند به خوبی پوست را تیره کند. 

  • تداخل دارویی با سولاریوم

قبل از سولاریوم کردن مطمئن شوید که داروهایی که مصرف می کنید به نور واکنش نشان نمی دهد برای مثال، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) نظیر موترین و آدویل می توانند در صورت تداخل با تشعشعات سولاریوم مشکلاتی ایجاد کنند.

  • عدم استفاده از مواد آرایشی

از مواد آرایشی و دئودرانت استفاده نکنید. عطرها و مواد آرایشی از ترکیباتی تشکیل شده اند که باعث حساسیت بیشتر پوست و در نهایت آفتاب سوختگی می شود پس بهتر است آن ها را از صورت پاک کنید. دئودرانت(ضد تعریق) حاوی SPF است که با برنزه شدن تداخل پیدا می کند.

  • مراقبت از موها

قبل از ورود به دستگاه سولاریوم بهتر است که اگر موهایتان بلند است به صورت کامل با کش آن را ببندید که هیچ تار مویی بر روی صورت و کمرتان نباشد تا موها داخل  سولاریوم و فن دستگاه نرود و آسیب نبیند.


سولاریوم  

حین سولاریوم

  • پوشیدن لباس مناسب

پوشیدن لباس در حین سولاریوم یکی از مواردی است که سلیقه ای برخورد می شود. اگر دوست دارید تمام بدنتان یک رنگ شود نباید روی تخت سولار مایو شنا یا لباس زیر بپوشید اگر مایو شنا بپوشید برخی از نواحی بدن برنزه نخواهد شد.  اما باید مناطق حساس بدن را بپوشانید تا دچار سوختگی و آسیب نشوند

  • محافظت از اندام های حساس

محافظت از اندام های حساس مثل ناحیه بیکینی، سینه، چشم، لب و ناخن در برابر اشعه فرابنفش لازم است. از آن جایی که اشعه فرابنفش می تواند به بینایی آسیب و موجب سوختگی پوست لب شود حتما از عینک محافظ چشم و بالم لب SPF دار استفاده کنید. اگر کاور، ژلیش یا کاشت ناخن انجام داده‌اید باید از محافظ ناخن نیز استفاده کنید تا ناخن‌ها خراب نشوند.

  • استفاده از لوسیون های مخصوص سولار بدن

استفاده از لوسیون مخصوص سولار بدن مهم است زیرا لوسیون یک لایه محافظ بر روی پوست ایجاد می کند تا از پوست در برابر اشعه های دستگاه سولار محافظت کند و همچنین از مشکلاتی مثل آفتاب سوختگی، ایجاد چین و چروک و پیری پوست جلوگیری می کند. در واقع لوسیون مرطوب کننده است ولی پوست را سریع تر برنزه می کند و رنگ تیره پوست را برای مدت طولانی‌تری حفظ می کند. لوسیون سولاریوم دارای SPF نباشد زیرا از تأثیر اشعه UV جلوگیری می‌کند.

مرد ایستاده در دستگاه سولاریوم عمودی 

لوسیون چیست؟

لوسیون در واقع نوعی پماد موضعی و ترکیبی از  آب و روغن است.

بهترین لوسیون برای سولاریوم

  • لوسیون سولاریوم تنی مکس (Tannymaxx Bronzing Lotion)

  • لوسیون سولاریوم نیوآ (Nivea Sun Protector Milk Carotene Spf6 Lotion)

  • لوسیون سولاریوم پارامونت مدل Black & Gold
  • لوسیون سولاریوم دیوتد مدل Golden Glow 

  • لوسیون سولاریوم ایسونس مدل So Hot

  • اسپری روغن آفتاب سی گل (Seagull Sun Oil SPF6 Spray)
  • روغن آفتاب دکترژیلا مدل SPF10


  • رعایت مدت زمان اصولی سولاریوم

دستگاه های سولار محدودیت زمانی خودکار دارند زیرا برای برنزه کردن بدن از اشعه فرابنفش استفاده می‌کند و اگر برای مدت طولانی در معرض اشعه فرابنفش قرار دهید ممکن است به سلامت پوست آسیب برساند و دچار آفتاب سوختگی شوید. پس بهتر است دکمه ی خاموشی اضطراری دستگاه را حتما چک کنید، و آموزش های لازم را از پرسنل یاد بگیرید.

  • حفظ حالت صحیح بدن

حفظ حالت صحیح بدن در موقع برنزه کردن در دستگاه سولار مهم است و برای این کار باید همه بخش‌های بدن (به جز اندام‌های حساس) به طور مساوی در معرض اشعه فرابنفش قرار بگیرند. هنگامی که روی تخت سولار دراز کشیده اید به پشت بخوابید و زانوها را کمی خم کنید.(اگر پاهایتان را صاف نگه دارید، ممکن است بخش‌های عقبی ران و ساق پا به خوبی برنزه نشوند). در حالتی که به پشت خوابید سعی کنید بازوها به پهلوها برخورد نکنند و دستان خود را روی شکم نگذارید. هر چند دقیقه دستان خود را بالای سر قرار دهید و روی هر پهلو به نوبت یک یا دو دقیقه بخوابید تا بدن به طور یکنواخت برنزه شود.

سولاریوم  

بعد از سولاریوم

بعد از سولاریوم باید یک سری مراقبت که توسط متخصصی که نزد او سولار بدن را انجام داداه اید به شما گفته می شود که باید انجام دهید. از جمله:

  • مراقبت از پوست

بعد از سولاریوم باید مراقبت های پوستی مثل مرطوب کردن بدن و نوشیدن آب زیاد را انجام دهید تا خشکی بدن کاهش پیدا کند .

  • تمیز کردن تخت سولاریوم

تمیز کرن تخت سولاریوم را حتما باید انجام دهید حتی اگر قبل از خوابیدن روی تخت سولاریوم حمام کرده و تمیز باشید، محیط گرم باعث جذب باکتری ها می شود و آن ها با گذشت زمان منجر به جوش، خارش و عفونت پوستی می شود.

نکات پایانی نحوه استفاده از دستگاه سولاریوم 

  • از دستگاه سولاریوم در طول یک روز بیش از یک بار استفاده نکنید.
  • استفاده از دستگاه سولاریوم و گرفتن حمام آفتاب به طور همزمان خودداری کنید.
  • اگر نوبت اولی هستید و از دستگاه سولاریوم استفاده کردید تا 48 ساعت بعد از مراجعه بعد خودداری کنید.
  •  اگر زیر ۱۸ سال سن دارید استفاده از دستگاه سولاریوم برای شما ممنوع است.
  1. حساسیت به خورشید 
  2. بارداری
  3. آفتاب سوختگی 
  4. مشکلات پوستی
  5.  مشکلات عضلانی 
  6. رگ‌های واریسی 

سولاریوم  

مدت زمان ماندگاری سولاریوم

قیمت سولاریوم

لیست قیمت سولاریوم بر اساس مدل دستگاه سولاریم، تعداد جلسات و مدت زمان هر جلسه و همچنین و لوسین قبل از سولاریم و لوسیون بعد از سولاریوم که استفاده می‌کنید. متغیر خواهد بود. به همین دلیل نمی‌توان برای آن قیمت ثابتی در نظر گرفت.

قیمت دستگاه سولاریم

قیمت دستگاه سولاریم بستگی به سولاریم ایستاده یا خوابیده متفاوت است اما آخرین قیمت ثبت شده برای دستگاه سولاریم ایستاده 120,000,000 تومان بوده است.

مزایا سولاریوم

مزایا برنزده شدن با سولاریوم زیاد نیست. برنزده شدن با سولاریوم در مقایسه با نور خورشید خیلی سریع تر است و به دلیل نفوذ گرما به بدن، در کاهش دردهای خفیف عضلانی و اسکلتی موثر است.

عوارض سولاریوم

عوارض سولاریم مورد بحث است عده ای سولاریم را روشی ایمن می دانند و برخی متخصصان پوست معتقدند که روش سرطان زا و مضر است.با این حال با برخی از عوارض سولاریوم آشنا شوید:

  1.  آفتاب سوختگی/ پرتو اشعه فرابنفش به سلول‌های لایه اپیدرم پوست آسیب می رساند و سیستم ایمنی بدن جریان خون را در مناطق آسیب‌دیده افزایش می‌دهد. به همین دلیل پس از آفتاب سوختگی پوست قرمز شده و فرد در آن ناحیه احساس گرما می‌کند. 
  2. بروز لک و تیرگی پوست/  افزایش بیش از حد رنگدانه‌های پوستی (ملانین) باعث تیرگی و بروز لک می شود.

  3. پیری پوست/ قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش دو پروتئین مهم پوست (کلاژن و الاستین) را تخریب کرده و باعث ایجاد چین و چروک و در نهایت پیری رودرس پوست ختم می شود.
  4. سرطان پوست/  قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش (UVA و UVB) می‌تواند باعث سرطان پوست شود.
  5. آسیب دیدن چشم‌ها (در صورتی که به خوبی محافظت نشوند)
  6. آسیب دیدن رگهای خونی
  7. اختلال در سیستم ایمنی بدن / قرار گرفتن در معرض تابش فرابنفش باعث اختلال در عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن می شود و حساسیت در برابر نور خورشید را افزایش و باعث واکنش برخی داروها می شود.
  8. پوسته پوسته شدن و خشکی پوست

سولاریوم 

سولاریوم سفید کننده

روش سولاریوم سفید کننده مختلف هستند که برای از بین بردن رنگ تیره بر اثر برنزه‌شدن استفاده می شود. برخی از مهم ترین روش های سفید کردن پوست برنزه را در ادامه بیان می کنیم.

لایه‌برداری تخصصی

در لایه‌برداری تخصصی، درواقع پوست صورت یا بدن طی چند مرحله و با کمک دستگاه لایه‌برداری می‌شود و علاوه بر از بین‌بردن جای لکه و جوش، می‌تواند رنگ تیره ناشی از برنزه‌شدن بخش‌های مختلف صورت و بدن را نیز از بین ببرد.

لیزردرمانی

لیزردرمانی یکی از موثرترین و بهترین راه‌ها برای سفید کردن پوست برنزه است. لیزر با از بین بردن لایه مرده پوست و حذف سلول‌ها مرده،  فرآیند جوان‌سازی خود را آغاز خواهد کرد. 

آب رسانی به پوست

آب رسانی به پوست، سرعت جوان سازی پوست را افزایش می دهد. بنابراین برای بازگشت رنگ پوست ، آبرسانی را جدی بگیرید. 

برنزه کردن پوست در خانه به 4 روش طبیعی و ساده:

نیمی از تصویر صورت زن برنزه شده و نیمی به صورت عادی مقایسه شده

برنزه کردن پوست زیر نور آفتاب یا در دستگاه سولاریوم محدودیت ها و هزینه های ویژه خود را دارد. اما برای برنزه کردن یا دقیق تر بگوییم تغییر رنگ پوست بدن شبیه به برنزه شدن آن روش های بسیار ساده و بسیار کم هزینه تری هم هست. این روش ها بسیار راحت و در خانه انجام می شوند، در زیر چهار شیوه برای برنزه کردن پوست در خانه را برایتان آورده ایم:

برنزه کردن با ماسک زرده تخم مرغ و هویج:

برنزه کردن طبیعی پوست بدن در خانه با استفاده از مخلوط تخم مرغ و هویج نتیجه مطلوبی دارد. برای این کار ابتدا یک زرده تخم مرغ را با 5 قاشق غذاخوری روغن هویج و 5 قطره اسانس هویج مخلوط کنید و آن را به مدت 20 دقیق بر روی پوست خود بگذارید. پس از این زمان پوست را بشویید و از نتیجه حیرت کنید. شباهت این روش با برنزه شدن زیر نور خورشید اعجاب آور است.

برنزه کردن با ماسک حنا و قهوه:

ماسک حنا و قهوه هم روشی ایده آل برای رسیدن به پوستی با حالت برنزه شده است. در این روش ابتداسه قاشق غذاخوری حنا را با یک قاشق غذاخوری قهوه ترکیب کنید. با افزودن مقدار کمی آب با ترکیب مخلوطی خمیری بسازید و آن را روی پوست خود قرار دهید. سه دقیقه بعد با شستن قسمت کوچکی از پوست رنگ پذیری آن را چک کنید و اگر به رنگ پوست دلخواهتان رسیده اید کل ماسک را از پوست تان بشویید. اگر پوست تان بعد از 3 دقیقه هنوز به آن رنگ دلخواه نرسیده بود 3 دقیقه دیگر به آن مهلت دهید و پس از آن ماسک را از بدن خود بشویید.

برنزه کردن طبیعی پوست بدن با قهوه:

قهوه به تنهایی دارای رنگ دانه هایی است که می توان از آن برای نمود رنگ پوست شبیه به برنزه شدن استفاده کرد. در این روش 2 قاشق غذاخوری قهوه را با یک لیوان آب بر اجاق بجوشانید. سپس اجازه دهید تا محلول سرد شود و پس از خنک شدن آن را روی پوست بدنتان بمالید.در این روش هم هر سه دقیقه رنگ پوست را منترل کنید و با رسیدن آن به حالت دلخواه ماسک را از پوست بشویید.

برنزه کردن بدن با روغن بچه:

روغن بچه می تواند در به نظر رسیدن پوستا به حالت برنزه شدن کمک زیادی کند. با این روش شما می توانید هر دو روز یک بار روغن بچه را به همه جای بدنتان اسپری کنید تا پس از گذشت حدود یک هفته پوست تان حالتی برنزه به خود بگیرد.   

3 روش طبیعی برنزه کردن پوست در خانه 

پرسش های متداول درباره سولار کردن:

برنزه کردن پوست چیست؟
قرار دادن سطح پوست در معرض نور خورشید یا به طور کلی پرتو فرابنفش باعث تغییر رنگ آن یا اصطلاحا برنزه شدن پوست می شود. این روند برای زیبا و جذاب کردن رنگ پوست کاربرد دارد. 

برنزه کردن چگونه انجام می شود؟
برنزه کردن پوست بدن با آرمیدن بدون لباس و برهنه در مدت زمان زیاد زیر نور خورشید یا قرار گرفتن در دستگاه سولاریوم انجام می شود. 

آیا برنزه کردن پوست فوایدی غیر از زیبایی و مد برای بدن دارد؟
برنزه کردن پوست در درمان جوش و آکنه پوستی هم کاربرد دارد. در حقیقت برنزه کردن می تواند غیر از مقاصدی چون زیباتر کردن رنگ پوست دلایل درمانی هم داشته باشد.

سولار کردن یعنی چه؟
سولار کردن به برنزه کردن پوست در دستگاه سولاریوم گفته می شود.

سولاریوم چیست؟
سولاریوم دستگاهی است که در دو شکل ایستا (عمودی) و خوابیده (افقی) وجود دارد و برای برنزه کردن پوست به کار گرفته می شود. سولاریوم لامپ های ویژه ای دارد که وظیفه تابش نور فرابنفش (UV) را به عهده دارند. با ایستادن یا دراز کشیدن در دستگاه سولاریوم می توان در زمان بسیاری محدودی پوست را برنزه کرد. 





امتیاز: 5 (از 1 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد