hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > گروسی هشدار داد

گروسی هشدار داد

ایرنا نوشت: رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر لزوم ارزیابی شرایط نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در اوکراین، گفت اکنون زمان احتضار این بزرگترین تاسیسات هسته‌ای اروپا است.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست مجازی دیروز پنجشنبه نسبت به فعالیت نظامی "بسیار هشداردهنده" در بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا در جنوب شرق اوکراین ابراز نگرانی و تاکید کرد ادامه این وضعیت می تواند به بروز پیامدهای خطرناک منطقه ای منجر شود.

گروسی از روسیه و اوکراین که یکدیگر را مسئول حملات به "زاپروژیا" می‌دانند، خواست تا به سرعت این امکان برای کارشناسان هسته‌ای فراهم شود که آسیب وارده و امنیت این بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا که تحت کنترل نیروهای روسیه است را ارزیابی کنند. وی وضعیت این تاسیسات را به سرعت رو به وخامت توصیف کرد.

رئیس این نهاد تحت نظارت سازمان ملل گفت: این یک زمان جدی است و دقایق مرگ برای زاپروژیا بشمار می رود. آژانس باید این اجازه را داشته باشد تا در اسرع وقت ماموریت خود را انجام دهد.

وی با اشاره به گلوله باران و چندین انفجار هفته گذشته در زاپروژیا گفت که وضعیت در این نیروگاه کاملا از کنترل خارج شده است. گروسی در ادامه خواستار توقف هرگونه اقدام نظامی در اطراف این نیروگاه شد.

اظهارات مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پی ابراز نگرانی روز گذشته «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد برای پایان تمامی اقدامات نظامی اطراف نیروگاه زاپروژیا صورت می گیرد. گوترش دیروز پنجشنبه هشدار داد که هرگونه آسیب به این تاسیسات می تواند منجر به پیامدهای فاجعه بار منطقه ای و فرامنطقه ای شود.

نیروگاه زاپروژیا در استانی با همین نام در شهر "انرهودار" در جنوب شرق اوکراین واقع شده که در اوایل ماه مارس (اوایل اسفند) بلافاصله پس از حمله به اوکراین توسط نیروهای روسیه به تصرف درآمد.

311311

کد خبر 1661228

منبع: khabaronline-1661228

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد