hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > خیام ایرانی درمدار زمین

خیام ایرانی درمدار زمین

ماهواره ایرانی خیام ساعت 10 و 22 دقیقه روز گذشته از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان پرتاب شد. این ماهواره با همکاری کشور روسیه و توسط ماهواره‌بر سایوز به فضا پرتاب شد.

رویداد امروز: ماهواره ایرانی خیام ساعت 10 و 22 دقیقه روز گذشته از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان پرتاب شد. این ماهواره با همکاری کشور روسیه و توسط ماهواره‌بر سایوز به فضا پرتاب شد. ایران در سال گذشته با پرتاب ماهواره کاملا ایرانی «نور 2» با ماهواره‌بر بومی قاصد، در تزریق ماهواره‌های زیر پنجاه کیلوگرم به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین موفق عمل کرد و سپس در گام بعدی تزریق ماهواره‌های تا ۱۰۰ کیلوگرم به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین تا انتهای سال جاری هدف‌گذاری شد تا در ادامه کار، به امکان تزریق ماهواره‌های چند صد کیلوگرمی به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین تا پایان دولت سیزدهم برسیم؛ بنابراین تجربه موفق ایران دراین‌باره در زمینه ماهواره‌های زیر پنجاه کیلوگرم به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین بوده است و اکنون ماهواره خیام بیش از ۵۰۰ کیلوگرم وزن دارد. همچنین بنابر اعلام سازمان فضایی ایرانی به دلیل درصد بسیار بالای موفقیت پرتابگر سایوز، پرتاب ماهواره خیام به کشور روسیه واگذارشده است. حسین نجاران مدیر روابط عمومی سازمان فضایی ایران اعلام کرد: بر اساس موقعیت این ماهواره، داده‌های تله‌متری آن از یکی از ایستگاه‌های این سازمان دریافت می‌شود و در حال حاضر نیز اولین داده‌های تله‌متری ماهواره خیام از ایستگاه فضایی ماهدشت سازمان فضایی دریافت شده است. مدیرکل بهره‌برداری و عملیات فضایی سازمان فضایی ایران نیز گفت: در طول شبانه‌روز دو بار در حوالی ظهر و دو بار در شب می‌توانیم با ماهواره خیام ارتباط داشته باشیم. علی‌رضا نعیمی گفت: ماهواره در مدار دایروی ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دارد و به‌طورکلی بعد از یک ساعت و نیم از زمان پرتاب اولین سیگنال داده تله‌متری ماهواره را در مرکز فضایی ماهدشت دریافت کردیم.
 نعیمی افزود: هم‌اکنون وضعیت ماهواره بسیار خوب و رضایت‌بخش است و ماهواره در وضعیت مناسبی قرار دارد.
مدیرکل بهره‌برداری و عملیات فضایی سازمان فضایی ایران گفت: ماهواره هنوز در شرایط کاربردی قرار ندارد و فعلا در مدار قرارگرفته است و چهار ماه طول می‌کشد تا فرایند کامل شود و تصاویر را می‌توانیم در اختیار مردم قرار دهیم. ماهواره خیام یک ماهواره 600کیلوگرمی است که در مدار 500کیلومتری قرار می‌گیرد تا به‌مدت 5 سال از داده‌ها و تصاویر ارسالی آن در حوزه‌های کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرزها و مدیریت حوادث غیرمترقبه استفاده شود. ماهواره خیام یک ماهواره سنجش از دور است و تمامی فرامین مربوط به کنترل و بهره‌برداری از این ماهواره از روز اول و بلافاصله پس از پرتاب توسط کارشناسان ایرانی مستقر در پایگاه‌های فضایی متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خاک جمهوری اسلامی ایران انجام و صادر خواهد شد.

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد