hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > البرز > بی‌توجهی به وضعیت گود حصارک، تکرار فاجعه متروپل است

بی‌توجهی به وضعیت گود حصارک، تکرار فاجعه متروپل است

گودبرداری غیراصولی در حصارک کرج و رها شدن آن پس از هشت سال موجب به خطر افتادن جان ۷۲ خانواده شده است و حالا مسئولان در تلاش هستند با انجام هماهنگی لازم، خطر را از بیخ گوش اهالی ساکن در مجاور این گود بگذرانند.

رویداد امروز-مرجان دهقان نصیری: گودبرداری غیراصولی در حصارک کرج و رها شدن آن پس از هشت سال موجب به خطر افتادن جان ۷۲ خانواده شده است و حالا مسئولان در تلاش هستند با انجام هماهنگی لازم، خطر را از بیخ گوش اهالی ساکن در مجاور این گود بگذرانند.
پس از حادثه ناگوار متروپل و از دست دادن تعدادی از هم‌وطنانمان، اخباری در خصوص یک گودبرداری غیراصولی در حصارک کرج و به خطر افتادن جان شهروندان ساکن در مجاورت این گود توسط رسانه‌های داخلی و خارجی به گوش می‌رسد.
ماجرا ازآنجا شروع می‌شود که هشت سال پیش یک باغ به نام «ناصربخت» در حصارک پایین کرج به فردی فروخته شد و به‌صورت غیرمجاز درختان قدیمی آن از بین رفت و گودی غیرقانونی به عمق ۱۰ متر و به مساحت ۶۸۰۰ متر ایجاد شد، اما پس‌ازآن به حال خود رها شد و این شرایط ظرفیت وقوع یک فاجعه انسانی را دارد، زیرا حدود ۷۲ خانواده در مجاورت این گود ساکن هستند و گذر زمان موجب کاهش استحکام بنا و سست شدن دیوارخانه‌هایشان شده است.
 ترس‌ها و نگرانی‌های ساکنان محله
رقیه محمدی از ساکنان خانه‌های آسیب‌دیده حصارک کرج به بیان لحظه‌های ترس و اضطراب در این واحدهای مسکونی پرداخت و گفت: بارش برف و باران برای بسیاری از هموطنان که از خشکسالی به ستوه آمده‌اند اگرچه خوشحال‌کننده است اما با وزش باد و بارانی شدن آسمان، وجود ما را سراسر ترس و هراس فرامی‌گیرد و برای رهایی از این وضعیت لحظه‌شماری می‌کنیم.
این شهروند کرجی به سابقه ۱۰ ساله سکونت خود در کوچه حضرت ابوطالب (ع) حصارک کرج اشاره کرد و افزود: از زمانی که بیل‌های مکانیکی به جان قطعه زمین خالی در همسایگی ساختمان مسکونی ما افتادند، تاکنون خواب راحتی نداریم؛ هر از چند گاهی با صدای ترک خوردن خانه سراسیمه به بیرون از ساختمان فرار می‌کنیم اما به‌ناچار دوباره ریسک خطر را به جان می‌خریم.
محمدی در ادامه با بیان اینکه بارها به مسئولان استانی، قضایی و اجرایی شکایت برده‌ایم، گفت: نمی‌دانم چرا مسئولان برای جان بیش از ۳۰۰ انسان اهمیتی قائل نیستند و مالک گودبرداری را به‌پای میز محاکمه نمی‌کشانند؛ شکاف‌های ساختمان‌های اطراف گودبرداری بیشتر و بیشتر می‌شود و صدای جیرجیر دیوارهای ساختمان به گوش می‌رسد؛ مسئولان نباید منتظر آن باشند تا فاجعه‌ای رخ دهد.
عروج فتحی یکی دیگر از ساکنان ساختمان‌های آسیب‌دیده در توصیف وضعیت موجود، بیان داشت: اینجا گودبرداری به عمق ۱۰ متر انجام‌شده و منزل ما ۵۰ درصد آسیب‌دیده است، خانه قابل سکونت نیست و شکاف‌های بزرگی برداشته است؛ ما در این ساختمان‌ها به‌آرامی زنده‌به‌گور می‌شویم و در مرحله نخست شهرداری منطقه پنج کرج را مقصر به وجود آمدن وضعیت موجود می‌دانیم چراکه دادن مجوز بدون نظارت بر مالک خود اقدامی غیرمسئولانه است.
وی با بیان اینکه خانوارهای آسیب‌دیده از این گودبرداری خسته شده و هر آن در انتظار خانه‌خرابی هستند، گفت: هیچ‌کس حاضر نیست در این وضعیت از این خانه‌ها خریداری کند و برای خلاصی از این خطر لحظه‌شماری می‌کنیم.
 ابعاد این حادثه از نگاه کارشناسان سازمان نظام‌مهندسی ساختمان
ناصر واحدی عضو پایه ارشد سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان البرز در بازدید میدانی از این گودبرداری و خانه‌های اطراف آن اظهار داشت: حضور ما در محل گودبرداری کوچه حضرت ابوطالب (ع) حصارک برای این است که دنبال کشف علت باشیم؛ خسارت وارده به خانه‌های اطراف گودبرداری معلول تمکین نکردن مالک زمین به قانون است؛ امروز رعایت قوانین نظام‌مهندسی می‌تواند از چنین وضعیت خطرناکی جلوگیری کند.
این کارشناس سازمان نظام‌مهندسی بیان داشت: باید مسئولان استان البرز قوانین مربوط به ساخت‌وسازها را اجرا کنند؛ چراکه در سایر استان‌ها اجرا می‌شود اما در البرز این قانون نادیده گرفته‌شده است؛ قانون می‌گوید یک ساختمان نوساز باید مهندس ناظر و مجری داشته باشد؛ در کرج نظارت بر احداث ساختمان‌ها را به کسانی می‌دهند که هیچ‌گونه تخصصی در خصوص ساخت‌وساز ندارند و نتیجه آن گرفتاری مردم است.
 مشکل ساکنان محدوده «گود حصارک» حل می‌شود
مدیر منطقه پنج شهرداری کرج گفت: مدیریت شهری کرج با تمام ظرفیت برای ساماندهی ۷۲ خانوار در معرض خطر گودبرداری پای‌کار آمده است.
حشمت‌ا... عزیزی اظهار داشت: شهرداری کرج از آغاز فعالیت خود نسبت به این موضوع حساس و در خصوص رفع نگرانی مالکان این محدوده اقدامات لازم را انجام خواهد داد.
عزیزی از اجرای طرح ضربتی تعیین تکلیف گودبرداری‌های رهاشده در این منطقه خبر داد و گفت: آخرین وضعیت ساکنین مجاور گود (موصوف به گود ناصر بخت) با بررسی و ارائه نظریه هیئت کارشناسی رسمی دادگستری تعیین تکلیف می‌شود.
وی گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته و برگزاری جلسه‌ای با حضور نمایندگان دستگاه‌های مسئول در محل اداره کل بازرسی، نظارت و ارزیابی عملکرد نهاد ریاست جمهوری به‌منظور بررسی و تعیین و تکلیف وضعیت ساکنین مجاور گودبرداری در اراضی ناصر بخت، تصمیمات لازم در جهت رفع این مشکل گرفته شد.
این مسئول ادامه داد: وفق تصمیمات متخذه در این جلسه، مالک پلاک ثبتی، شهردار کرج و ساکنین مجاور گود نسبت به معرفی کارشناس رسمی دادگستری منتخب خود اقدام کرده که مراتب طی نامه‌ای به هیئت کارشناسی اعلام‌شده است.
مدیر منطقه پنج کرج افزود: نظریه هیئت کارشناسی مشتمل بر تعیین میزان ودیعه مسکن برای تخلیه ساختمان‌های مجاور گود، تعیین ارزش بهاء هر واحد مسکونی و ارزیابی تجهیزات موجود در ساختمان‌ها بوده که به‌محض اخذ نظریه و مشخص شدن میزان ودیعه مسکن، بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر، مبلغ تعیین‌شده به‌حساب ذی‌نفعان واریز و نسبت به تخلیه واحدهای مسکونی اقدام خواهد شد.
عزیزی در مورد انتخاب منازل برای اهالی گود حصارک، گفت: ما به همه اعلام کردیم اگر خودشان جایی را در نظر دارند، برای اجاره اقدام کنیم. توسط عوامل شهرداری هم در حال پیگیری هستیم تا اگر مکان مناسبی پیدا شود، به اهالی معرفی کنیم.
وی به نگرانی اهالی ۷۲ واحد مسکونی اطراف گود حصارک در خصوص امنیت منازل پس از تخلیه اشاره کرد و افزود: ما به اهالی اطمینان دادیم که امنیت منازل را تعهد می‌کنیم به‌طوری‌که وضعیت موجود را صورت‌جلسه می‌کنیم و در پایان کار به همان شکل به مردم تحویل می‌دهیم.
 مدیر منطقه ۵ شهرداری کرج با بیان اینکه تخلیه منازل در مهلت دوهفته‌ای، ‌انجام‌ می‌شود، بیان کرد: این کار باید انجام شود و با توجه به تأکید معاون دادستان که در جلسه حضور داشتند و اعلام کردند، با توجه به بحرانی بودن وضعیت و جلوگیری از وقوع خطر برای اهالی، اگر کسی از تخلیه منازل ممانعت کند، شهرداری موظف است از طریق دادستانی اقدام کند.
 تکرار حوادث نظیر متروپل در کرج
حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان و هشدارهای دستگاه قضایی و مراجع بالادستی کشور این بار سبب شد تا مسئولان اجرایی و مدیران شهری کرج دوباره پرونده گودبرداری حصارک و ناایمن بودن زندگی ۷۲ خانوار را مرور و برای آن تصمیم‌گیری کنند؛ موضوعی که با هشدارهای برخی مسئولان و اعضای شورای شهر کرج و ابراز نگرانی عمیق از تکرار یک حادثه مشابه متروپل همراه شد.
مصطفی سعیدی سیرایی شهردار کرج هم با اشاره به تصمیم‌گیری در خصوص «گودبرداری حصارک» اظهار داشت: همسایگان این گودبرداری ناایمن برای مصون ماندن از هرگونه تهدید احتمالی با دریافت کمک بلاعوض برای رهن مسکن، در اسرع وقت نقل‌مکان خواهند نمود.
وی اظهار داشت: جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان به ریاست فرماندار کرج و با حضور دادستان عمومی و انقلاب کرج، مسئولان انتظامی و مدیران مجموعه فروشگاه رفاه (مالک جدید گودبرداری) باهدف بررسی مشکلات گودبرداری حصارک برگزار شد و طی آن پیرامون دغدغه‌ها و مسائلِ جاری این پروژه بحث و تبادل‌نظر شد.
شهردار کرج افزود: در این جلسه مقرر شد تا زمانِ اعلام مبلغ کارشناسی، مجموعه فروشگاه رفاه ۱۰۰ میلیون تومان و شهرداری کرج مبلغ ۵۰ میلیون تومان به هر یک از همسایگانِ «گودبرداری حصارک» برای اجاره مسکن پرداخت نمایند تا از این وضعیت خارج شوند.
این مسئول ادامه داد: چنانچه مالکین همسایگان مجاور گودبرداری که با نظریه کارشناسان در معرض تهدید و خطری قرار داشته باشند، پس از دریافت مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان برای اجاره مسکن نقل‌مکان ننمایند، انشعابات منازل قطع و اقدامات آتی در دستور کار قرار خواهد گرفت. سعیدی عنوان کرد: حادثه و تراژدی تلخ متروپل تلنگری جدی برای توجه به وضعیت پروژه‌هایی همچون گودبرداری حصارک بود تا اجازه ندهیم که با وقوع حوادثی دشوار، جان و مال شهروندان در معرض خطر قرار گیرد.
 مهلت ۲ هفته‌ای فرماندار کرج
معاون استاندار البرز و فرماندار ویژه کرج از شهرداری کرج و فروشگاه زنجیره‌ای رفاه خواست در مدت‌زمان ۲ هفته نسبت به ساماندهی ساکنان ۷۲ واحد مسکونی آسیب‌دیده از گودبرداری حصارک کرج اقدام کنند.
غفور قاسم پور در نشست ستاد مدیریت بحران کرج با اعلام اخطار نهایی برای تخلیه واحدهای مجتمع مجاور گودبرداری حصارک کرج و با روشن کردن چراغ روزشمار تعیین تکلیف این ملک افزود: شهرداری کرج و فروشگاه زنجیره‌ای رفاه ظرف ۲ هفته فرصت دارند تا مسکن جدید برای ساکنان واحدهای آسیب‌دیده را پیش‌بینی کنند، شهرداری مبلغ ۵۰ میلیون تومان و شرکت رفاه مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان برای اجاره مسکن هر یک از خانوارهای آسیب‌دیده از گودبرداری پرداخت کنند.
 وی اظهار داشت: حفظ جان شهروندان کرج برای ما در اولویت است و اجازه نمی‌دهیم تعلل در اجرای قانون سبب تکرار حوادثی مشابه پلاسکو و متروپل شود؛ بر این اساس، این آخرین جلسه پیگیری و تعیین تکلیف وضعیت ساختمان‌های مجاور گودبرداری حصارک کرج خواهد بود.
 قاسم پور با اشاره به دستور ویژه استاندار البرز در خصوص تعیین تکلیف وضعیت ۷۲ واحد مسکونی آسیب‌دیده حصارک بیان داشت: در چارچوب قانون وظایف مالک و شهرداری مشخص‌شده و با دادستان و رییس کل دادگستری نیز هماهنگی قانونی صورت گرفته است. روز سیزدهم خردادماه سال جاری، ضرب‌الاجل دوم فرماندار کرج برای تخلیه منازل مجاور گود حصارک صادر شد و قرار است خانه‌ها به‌سرعت تخلیه شود، اما نگرانی دیگری برای اهالی مطرح است که آیا مسئولانی که رسیدگی به این مشکل را هشت سال ادامه داده‌اند، آیا با تغییر و تحول احتمالی مدیران شهری و استانی فعلی، مدیران بعدازاین در وعده بازسازی و تحویل ۷۲ واحد متعهد خواهند بود؟ ‌ 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد