hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > حرکت شتابان فولاد مبارکه در مسیر رشد و تعالی

افزایش سرمایه ۸۰/۸۸ درصدی فولاد مبارکه از محل سود انباشته انجام شد

حرکت شتابان فولاد مبارکه در مسیر رشد و تعالی

صنعت فولاد همواره یکی از صنایع مادر اقتصادی محسوب می‌شده که توجه ویژه به آن در نهایت توسعه اقتصادی کشور را به دنبال داشته است. 

رویداد امروز: صنعت فولاد همواره یکی از صنایع مادر اقتصادی محسوب می‌شده که توجه ویژه به آن در نهایت توسعه اقتصادی کشور را به دنبال داشته است. کاربرد گسترده فولاد در صنایع مختلف از جمله صنایع خودروسازی، هواپیماسازی، کشتی‌سازی، ساختمان‌سازی و مواردی از این قبیل باعث شده تا توسعه این صنعت به‌عنوان زیرساختی برای توسعه رشد اقتصادی در بخش غیرنفتی به شمار رود. علاوه بر این لزوم کشف، استخراج و انتقال سنگ‌آهن به‌عنوان ماده اولیه تولید فولاد باعث شده تا توسعه صنعت فولاد نه‌تنها در صنایع پایین‌دستی بلکه در صنایع بالادستی نیز رونق ایجاد کرده و اشتغال‌زایی به همراه داشته باشد.
توجه به همین مهم باعث شده تا با تأسیس شرکت‌ فولاد مبارکه، گام‌های مهمی در زمینه توسعه این صنعت پرسود، مادر و ارزآور در ایران برداشته شود. در واقع می‌توان گفت صنعت فولاد در ایران از جمله صنایعی است که پس از انقلاب ایجاد و بومی‌سازی شده است. مجموع اقدامات انجام شده در این خصوص در نهایت ایران را تا این لحظه در جایگاه مناسب تولید فولاد در جهان قرار داده و سهم قابل‌توجهی را در زمینه اشتغال‌زایی و ارزآوری برای کشور به ارمغان آورده است.
در همین زمینه، شرکت فولاد مبارکه اصفهان به‌عنوان مولود انقلاب اسلامی، عظیم‌ترین مجتمع صنعتی کشور و بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد تخت در خاورمیانه نقش به سزایی در توسعه زنجیره ارزش این صنعت داشته است. این هلدینگ بزرگ صنعتی کشور که در ۷۵ کیلومتری جنوب غرب اصفهان واقع شده و ۳۵ کیلومترمربع وسعت دارد، هم‌اکنون بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان نیز محسوب می‌شود. تنوع محصولات فولاد مبارکه باعث شده نیاز بسیاری از صنایع مهم و بزرگ کشور توسط فولاد مبارکه پاسخ داده شود و زمینه اشتغال جمعیت عظیمی در سراسر کشور فراهم شود.
گروه فولاد مبارکه در ۳ ماهه نخست سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، به‌عنوان سال «تولید، دانش‌بنیان؛ اشتغال‌آفرین» مزیّن شد، توانست به رکوردهای متعدد روزانه و ماهیانه دست یابد برای نمونه در فروردین‌ماه امسال ۳۰ رکورد تولید روزانه در فولاد مبارکه ثبت شده که در نوع خود بی‌سابقه است، این موضوع نشان‌دهنده پیشتازی فولاد مبارکه در جبهه اقتصادی ایران اسلامی است.
در کنار این موفقیت‌های چشمگیر، ۱۸۶ هزار میلیارد تومان پروژه برای فولاد مبارکه طی سه سال آینده در دستور کار قرار گرفته است و در پی کسب این موفقیت‌ها، فولاد مبارکه در اولین همایش تجلیل از برترین‌های بورس کالای کشور نیز به‌عنوان شرکت برتر از لحاظ ارزش در بورس کالا انتخاب شد.

 
مشارکت فولاد مبارکه در آبادی ایران اسلامی
فولاد مبارکه در سال گذشته به‌عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ کارگروه پیشرانان پیشرفت ایران اسلامی برای مشارکت در بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری صنعتی تاریخ اقتصاد ایران، عملیات احداث ۵ پروژه بزرگ با سرمایه‌گذاری ۴۰ هزار میلیارد تومانی را آغاز کرد و در همین راستا در سال جاری نیز با امضای تفاهم‌نامه همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، در مسیر تحقق این طرح‌ها گام نهاد و با پیگیری اهداف تعیین‌شده در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله صنعت کشور، همه توان و تلاش خود را جهت افزایش تولید به کار گرفته تا با تضمین ادامه روند رو به رشد خود و تأمین نیاز بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ شرکت و صنایع استراتژیک ازجمله خودروسازی، لوازم‌خانگی، لوله و پروفیل، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، پیشران اقتصاد غیرنفتی کشور باشد.
از طرفی، آمار و ارقام به‌روشنی گواه این مدعاست که شرکت فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱، با مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق و با بهره‌برداری از پروژه‌های متعدد با قوّت هرچه بیشتر عزم خود را جزم نموده تا علی‌رغم همه محدودیت‌ها، با بهره‌برداری اسمز معکوس ثانویه (RO2) و راه‌اندازی واحد گاززدایی و کربن‌زدایی، ضمن کاهش مصرف آب، امکان تولید فولادهای الکتریکی را فراهم کند که این امر نشان‌دهنده توانایی بالا برای رقابت تنگاتنگ با فولادسازان برتر جهان است. این در حالی است که در سال ۱۴۰۰ برای پاسخگویی بهتر به نیاز بازار داخل ۸ محصول جدید توسط فولاد مبارکه طراحی و تولید شد.
موضوع مهم دیگر این است که موفقیت‌های فولاد مبارکه توانسته کشور را به خودکفایی در بسیاری از صنایع مهم برساند و این موضوع نگرانی دشمنان ایران اسلامی را به دنبال داشته است و از هر راهی برای ضربه زدن به اقتصاد کشور بهره برده‌اند، در این شرایط فولاد مبارکه با آینده‌نگری و نگاه استراتژیک موفق به بومی‌سازی بیش از ۱۰۰ هزار قطعه و تجهیز طی سالیان گذشته با حمایت‌های همه‌جانبه از شرکت‌های دانش‌بنیان و همکاری شرکت‌های سازنده داخلی شده است. همچنین در راستای تحقق تولید محصولات جدید، تختال الکتریکی در سال جاری تولید شد که محصول نهایی آن به بازار عرضه خواهد شد.
 این تنها گوشه‌ای از دستاوردهای فولاد مبارکه برای خودکفایی حداکثری صنعت فولاد کشور است که علی‌رغم وجود مشکلات، با مدیریت بهینه منابع موجود و جدیت کارکنان در بخش‌های مختلف تداوم می‌یابد.
در کنار این دستاوردها فولاد مبارکه در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا در سطح کشور در کنار کادر درمان و مردم شریف ایران بوده است و با تأمین بیش از ۲۵ هزار و ۷۰۰ تن اکسیژن موردنیاز مراکز درمانی کشور، از هیچ تلاشی برای کمک به خدمت‌گزاران این عرصه کوتاهی ننموده است.
ازآنجایی‌که این شرکت، عمل به مسئولیت‌های اجتماعی را یکی از رسالت‌های اصلی خود می‌داند، با فراهم کردن زمینه اشتغال پایدار برای ۳۵۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم و همچنین با حمایت حداکثری از مراکز دانش‌بنیان در رونق اقتصادی و تزریق امید به جامعه با فاصله معنی‌داری نسبت به سایر شرکت‌های داخلی ایفای نقش نموده است.

  
تخصیص ۱۷۰ تومان سود به ازای هر سهم فولاد مبارکه
در این شرایط مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت فولاد مبارکه برای سال منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰، به‌صورت حضوری و آنلاین با حضور 7/74 درصد از سهام‌داران برگزار و با اکثریت آرای سهام‌داران، صورت‌های مالی این شرکت، به‌عنوان دومین شرکت بورسی کشور از نظر ارزش بازار تصویب شد و تخصیص ۱۷۰ تومان سود به ازای هر سهم شرکت فولاد مبارکه مورد موافقت مجمع عمومی عادی سالیانه قرار گرفت؛ همچنین طی مجمع عمومی فوق‌العاده، سرمایه شرکت از مبلغ ۲۹۳۰۰ به ۵۳۰۰۰ میلیارد تومان از محل سود انباشته افزایش یافت؛ این افزایش سرمایه به‌منظور احداث نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی، خرید ۵۰ دستگاه لوکوموتیو و مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر صورت گرفته است؛ همچنین اصلاحات پیشنهادی سازمان بورس در اساسنامه شرکت اعمال گردید.
در این مجمع، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: با افتخار تمام خدمت سهامداران و شرکای کسب‌وکار عرض می‌کنیم که فولاد مبارکه همواره در تلاش است که امانت‌دار واقعی سرمایه آن‌ها باشد؛ از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های شما عزیزان که همواره این مولود افتخارآفرین انقلاب اسلامی را در مسیر تعالی یاری نموده‌اید، قدردانی نموده و امیدواریم در ادامه این مسیر پرافتخار برای شکوفایی اقتصاد ایران اسلامی و ارزش‌آفرینی برای سهامداران، ذینفعان، جامعه و صنعت کشور گام‌های مؤثرتری برداریم.
وی با بیان این‌که درآمد فولاد مبارکه از فروش داخلی ۱۴۷ هزار میلیارد تومان بوده و ۳۲ هزار میلیارد تومان نیز مربوط به صادرات این شرکت بوده که در این زمینه به ترتیب شاهد افزایش ۷۸ و ۶۶ درصدی فروش در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ بوده‌ایم.
عملکرد درخشان فولاد مبارکه در طرح‌های توسعه‌ای
طیب‌نیا تصریح کرد: گروه فولاد مبارکه با تولید بیش از ۹ میلیون و ۳۳۸ هزار تن فولاد خام بیش از 11/43 درصد از بازار فولادسازان بزرگ کشور را در دست دارد و میزان تولید محصولات سرد این شرکت در سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، به میزان ۱۱ هزار تن افزایش یافت.
وی با اشاره به رکورد تولید سالیانه در خطوط اصلی تولید این شرکت در سال ۱۴۰۰ گفت: در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، در این شرکت با همراهی و همکاری تمامی کارکنان شرکت توانستیم به رکوردهای جدیدی دست یابیم؛ به‌طوری‌که رکورد ۹ میلیون و ۳۳۸ هزار تن تختال، رکورد ۴ میلیون و ۱۷ هزار تن گندله، رکورد ۶ میلیون و ۱۵۴ هزار تن کلاف گرم و رکورد یک‌میلیون و ۶۰۲ هزار تن کلاف سرد ثبت شده است.
وی توضیح داد: میزان افزایش فروش محصولات گروه فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن در محصولات گرم ۴ درصد، در محصولات سرد، ۱۰ درصد و در محصولات پوشش‌دار، ۵ درصد افزایش یافت که درنهایت توانستیم به عدد فروش ۹ میلیون و ۳۱۸ هزار تن برسیم که ۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن رشد یافته است.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه به عملکرد طرح‌های توسعه‌ای، زیرساختی و سرمایه‌ای شرکت فولاد مبارکه هم اشاره کرد و افزود: پروژه احداث خط تولید نورد گرم ۲ به‌منظور کسب سودآوری پایدار از طریق تکمیل سبد محصولات کیفی با ظرفیت تولید 2/4 میلیون تن کلاف گرم شامل گریدهای مختلف در ابعاد متفاوت در دستور کار است؛ احداث نیروگاه سیکل ترکیبی با راندمان بالا به ظرفیت اسمی ۹۱۴ مگاوات، افزودن ۵۰ دستگاه لوکوموتیو به ناوگان حمل‌ونقل ریلی گروه فولاد مبارکه، اجرای پروژه‌های آهن‌سازی، فولادسازی، انرژی و سیالات، طرح توسعه سنگان، طرح‌های جنبی و پشتیبانی، پروژه‌های نورد گرم، نورد سرد، فولاد سبا و فولاد سفیددشت ازجمله طرح‌های توسعه‌ای است که در گروه فولاد مبارکه برنامه‌ریزی‌شده است.
فولاد مبارکه پیشتاز سودآوری در بورس
وی بیان کرد: مطالعات و ارزیابی‌های اولیه در خصوص احداث پروژه احداث واحد اسیدشویی و نورد سرد در شرکت فولاد امیرکبیر کاشان، به ظرفیت ۵۰۰ هزار تن در سال انجام‌شده و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال جاری عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد؛ با اعمال محدودیت‌های تخصیص برق به صنایع، بخش عمده‌ای از فولادسازان متضرر شدند. ازاین‌رو، به‌منظور کاهش ضررهای احتمالی، برنامه‌ریزی برای احداث نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی در حال انجام است.
طیب‌نیا به برنامه‌های توسعه‌ای شرکت فولاد مبارکه در حوزه معدن به‌منظور تأمین پایدار اشاره کرد و گفت: همواره تأمین مواد معدنی پایدار یکی از چالش‌های اساسی این شرکت است و شرکت فولاد مبارکه در ارزیابی و اکتشاف محدوده‌های معدنی و توسعه معدن به‌منظور تأمین پایدار با ارزیابی و اکتشاف محدوده‌های معدنی و تأمین و فرآوری سنگ‌آهن اقدامات ارزشمندی را محقق کرده است.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: مجموع بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری‌ها در سهام شرکت‌های بورسی در پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل معادل ۷۱ درصد رشد داشته است. رشد بهای تمام‌شده پرتفوی سرمایه‌گذاری شرکت ناشی از مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر و تحصیل سهام است؛ به علاوه در سال ۱۴۰۰ با وجود شرایط حاکم بر بازار سرمایه مجموع ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های بورسی نسبت به سال قبل از آن به میزان ۹ درصد افزایش داشته است؛ ارزش روز شرکت‌های بورسی در سال ۱۴۰۰ بالغ‌بر ۵ برابر بهای تمام‌شده آن‌هاست.
طیب‌نیا حاشیه سودآوری خالص شرکت در سال ۱۴۰۰ را ۵۸ درصد اعلام کرد و گفت: با توجه به بهبود تقاضای داخلی محصولات و افزایش قیمت‌های جهانی فولاد در سال ۱۴۰۰ و افزایش فروش شرکت در درآمد شرکت از رشد ۸۸ درصدی برخوردار بود و به دنبال اجرای سیاست‌های کاهش هزینه‌ها، نهایتاً نسبت‌های سودآوری از رشد چشم‌گیری نسبت به سال ۱۳۹۹ برخوردار بوده‌اند. همچنین مقایسه این نسبت‌ها با سایر رقبا حاکی از بالاتر بودن این نسبت‌های سودآوری به‌طور قابل‌ملاحظه نسبت به رقبا بوده است.
در مجموع به نظر می‌رسد فولاد مبارکه با برنامه‌ریزی و نگاه استراتژیک مدیرانش در حال طی مسیری مهم و تأثیرگذار است تا نام خود را برای همیشه در تاریخ ایران اسلامی به‌عنوان یکی از پایه‌های رشد و تعالی اقتصادی کشور در شرایط سخت تحریم ماندگار نماید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد