hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > اجرای 5 نمایش تعزیه با موضوع امام حسین (ع ) در ترکیه

به کارگردانی مرتضی عقیقی

اجرای 5 نمایش تعزیه با موضوع امام حسین (ع ) در ترکیه

عضو هیات مدیره انجمن نمایش استان قم از اجرای 5 نمایش تعزیه به مناسبت دهه اول محرم با هدف ترویج شعائر دینی در ترکیه خبر داد.

 

مرتضی عقیقی از فعالان تئاتر استان قم در گفت و گو با خبرنگار رویداد ایران _قم،از آماده سازی 5 نمایش تعزیه در ترکیه خبر داد و اظهار کرد: این نمایش ها در دهه نخست محرم در مدت زمان 15 دقیقه ای در ده روز نخست محرم در منطقه اِسَن‌یورت استانبول برای عزاداران حسینی اجرا شد.

وی که کارگردانی و نویسندگی این نمایش ها را برعهده دارد، بیان کرد: این نمایش ها توسط نابازیگران ترکیه ای و به زبان ترکی استانبولی  با موضوعات امام حسین (ع)، حضرت عباس (ع)، حضرت علی اکبر(ع) و حضرت علی اصغر به اجرا رسید.

عضو هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان قم اضافه کرد: در روزهای نهم و دهم محرم مصادف با تاسوعا و عاشورای حسینی هم نمایشی با موضوع وقایع ظهر عاشورا در میدان جمهوریت استانبول تهیه شده است که به اجرا می رسد.

عقیقی با تاکید براینکه تهیه کنندگی این نمایش‌ها بر عهده انجمن محمد مصطفی(ص) در استانبول است، بیان کرد: از 29 تیرماه سال جاری به همراه محمد امینی به عنوان دستیار کارگردان در ترکیه حضور یافته و این تیم را سرپرستی می کنند.

لازم به ذکر است که اجرای این نمایش تعزیه ها در ترکیه برگ زرین دیگری به تاریخچه تئاتر قم می افزاید و این نمایش ها که با ذوق ایرانی و عشق اهل بیت (ع) در هم آمیخته است را می توان صدور فرهنگ عاشورایی با  زبان هنر توسط جوانان قمی ذکر کرد.

 


 مصاحبه: سمانه سادات فقیه سبزواری

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد