hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ارزیابی مقام آمریکایی از فضای مذاکرات وین

ارزیابی مقام آمریکایی از فضای مذاکرات وین

ایرنا نوشت: دستیار وزیر خارجه آمریکا درباره مذاکرات جاری در وین که در انتظار تصمیم گیری سیاسی دولت جو بایدن است، با ادعای اینکه ما همچنان در نقطه مشابه چند ماه گذشته خود هستیم، گفت: ظرف یکی دو روز آینده درک بهتری از مذاکرات بدست خواهیم آورد.

باربارا لیف دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک این مطلب را در نشست استماع سنای آمریکا درخصوص نقش فزاینده چین در غرب آسیا بیان کرد و به تشریح مواضع دولت جو بایدن درباره موضوع نشست پرداخت.

در این نشست سنای آمریکا، سناتورآمریکایی تد یانگ از دستیار وزیر خارجه آمریکا پرسید: نقش چین در مذاکرات برای بازگشت به برجام چیست؟ آیا روابط چین با ایران مانعی در برابر دولت بایدن برای رسیدن به یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر خواهد بود؟

باربارا لیف دستیار وزیر امور خارجه در امور خاور نزدیک پاسخ داد: چین آشکارا بیان کرده است که مایل است ایران و آمریکا به برجام بازگردند یا حداقل در میز مذاکره درباره برجام حاضر شوند.

وی ادعا کرد آنچه برای من نگران کننده است عدم اقدام چین در تحت فشار قرار دادن ایران در بخش هایی است که شواهد ارائه کمک های تسلیحاتی، منابع لازم و غیره از سوی تهران به نیروهای وابسته به خود در منطقه است که فوق العاده مخرب هستند.

وی اضافه کرد: اما در حوزه گروه ۱+۵ چینی ها نسبتا سازنده عمل کرده اند.

سناتور آمریکایی ادامه داد که چین و ایران، اخیرا تفاهم نامه همکاری 25 ساله را اعلام کردند که برای تعمیق روابط راهبردی دو کشور طراحی شده است. وضعیت این تفاهم نامه چیست؟ آیا از نظر ما افزایش همکاری بین چین و ایران تهدیدی فزاینده برای سربازان آمریکایی یا متحدان آمریکایی در خاورمیانه است؟

مقام وزارت خارجه آمریکا در پاسخ ادعا کرد: فکر می‌کنم بسیاری از عناصر این تفاهم نامه به دلیل محدودیت‌های تحریم‌ها قابل اجرا نیستند. اما این تفاهم نامه مطمئنا ایران را درمیان پنج کشوری قرار می دهد که برای نفوذ چین در منطقه کلیدی هستند.

وی مدعی شد: درحال حاضر این تفاهم نامه هیچ تهدید مستقیمی برای نیروهای آمریکا ندارد، اما قطعاً این همکاری برای منطقه خوب نیست.

311311

کد خبر 1659006

منبع: khabaronline-1659006

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد