hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > در نقد مسابقه تهوع‌آوری که سوداگران فوتبال به راه انداخته‌اند؛ برهوت عشق

در نقد مسابقه تهوع‌آوری که سوداگران فوتبال به راه انداخته‌اند؛ برهوت عشق

همان‌گونه که مسابقه‌ی تهوع‌آوری که سوداگران فوتبال با نمایش تجملات و پول به راه انداخته‌اند عاقبتی به‌جز نابودی ورزش حرفه‌ای فوتبال نخواهد داشت

 رویداد ایران-شروین شلایی

1-اوایل دهه هفتاد به‌اتفاق جمعی از دوستان دانشجو به‌قصد سفری زیارتی سیاحتی عازم شمال و شمال شرق شدیم، سفری که مثل فیلم‌های جاده‌ای مملو از خاطرات و خطرات به‌یادماندنی شد، کل مسیر را با اتوبوس طی کردیم ودرمیانه راه به پیشنهاد دوستان سری هم به سوادکوه و برخی دیگر شهرهای آن خطه زدیم به‌جرئت میگویم که در تمام مدتی که در دیار مازندران بودیم از شکوه خیره‌کننده آن طبیعت بکر و سرسبز که یادآور سرزمین جادویی پهلوانان و قهرمانان شاهنامه بود انگشت تحسین و حیرت به دهان گرفتیم. جنگل‌های متراکم و درختان ستبر و خزه گرفته رودهای خروشان و روستاهای بکر و مردمان باصفایی که هنوز به ریاکاری شهرنشینان آلوده نشده بودند.
2-سرزمین سرسبز فوتبال این آب‌وخاک هم روزگاری سرزمین جادویی کشف و رشد استعدادهای نابی بود که از کوچه‌های خاکی و آموزشگاه‌های مدارس و دبیرستان‌ها سربر می‌آوردند و در مسیر تیم های استانی و لیگ‌های برتر و درنهایت تیم ملی قد می‌کشیدند و جنگل سبز وزندگی ساز ورزش کشورمان را بسط می‌دادند، روزگاری ورزش به عشق ورزش انجام می‌شد بازیکنان حتی در تیم های لیگ برتری بعضا پول کفش ولباسشان را نیز از جیب می‌دادند تنها به عشق فوتبال و ورزش؛ در اواخر دهه پنجاه پرداخت‌هایی از سوی باشگاه‌ها برای بازیکنان حرفه‌ای صورت می‌گرفت ولیگ ایران می‌رفت تا مسیری حرفه‌ای را طی کند اما با وقع انقلاب اسلامی و جنگ همه‌چیز تقریبا متوقف شد. پس از پایان جنگ فوتبال از محاق درآمد و باشگاه‌های حرفه‌ای در قالب لیگ‌های قدس و آزادگان و سپس لیگ برتر فوتبال را رونقی دوباره بخشیدند تا اواخر دهه هفتاد و اوایل هشتاد همچنان عرق به پیراهن و عشق به هوادار و جوانمردی در فوتبال هنوز رنگ وبویی داشت اما رفته‌رفته پای دلالان و سوداگران به این عرصه باز شد و بورس بازیکن همچون بورس ماشین وآپارتمان و ویلا یکی از مشاغل پر سود شد. شغلی که در آن می‌شد بدون هیچ زحمتی و با چند تلفن و نشست و برخواست میلیاردها تومان به جیب زد، دلالی فوتبالی کاسبی پر سودی گردید که در آن نه‌تنها می‌توان قورباغه را به‌جای قناری قالب کرد بلکه عمل شخص سوادگر که چیزی به‌جز واسطه‌گری نیست به‌عنوان زرنگی و خلاقیت و هنر رندانه به چنگ آوردن پول بادآورده بدون هیچ تخصص و زحمتی تقدیس و تقدیر می‌شود.
3-چندی پیش وقتی پس از سال‌ها سفری به مازندران داشتم دیگر اثری از آن جنگل‌های سر به فلک کشیده وبیشه های متراکم و نهرهای خروشان نبود. بانوی سبز جنگ دامنش را تا اعماق کوهستان عقب کشیده بود و شالی‌زارها و بیشه‌زارها جای خودرا به بنگاه‌های املاک و ساختمان‌ها و ویلاهای کوچک و بزرگ و سیمان وبتون داده بودند. به‌جای هیاهوی پرندگان و آوای سحرآمیز جنگل نعره‌ی سمی و سیاه ترافیک انواع و اقسام خودروهای لوکس ازمابهتران به گوش می‌رسید، مسابقه‌ای عجیب و جنون‌آمیزی در تبدیل و فروش زمین و جنگل و دشت و دمن و روستاها به ویلا که عاقبتی به‌جز نابودی کشاورزی و دامداری و آینده و گذشته مردمان آن دیار نخواهد داشت. همان‌گونه که مسابقه‌ی تهوع‌آوری که سوداگران فوتبال با نمایش تجملات و پول به راه انداخته‌اند عاقبتی به‌جز نابودی ورزش حرفه‌ای فوتبال نخواهد داشت کَله ی پرباد قراردادهای میلیاردی سرانجام روزی به سقف نحیف و نازک فوتبال این کشور بر خواهد خورد و استخوان‌های رنجور نهادهای فوتبالی دیگر توان جابه‌جایی کالبد فربه این فوتبال سودازده را نخواهند داشت.
4-در دنیای ورزش؛ ارزش و اعتبار هر رشته‌ای به میزان مهارت و شرافت گردانندگان آن رشته بستگی دارد و علاوه بر پول و سرمایه به نیروی واجد تخصص و بازیکن صاحب تکنیک و بااخلاق نیاز دارد، سراشیبی تند بازیکن‌سالاری و دلال‌بازی و قراردادهای نجومی که فوتبال حرفه‌ای کشورمان در ورطه اش افتاده جاده‌ای است خطرناک که انتهایش برهوت امیدها و آرزوهای چندین نسل خواهد بود.
 *عنوان رمانی نوشتۀ «فرانسوا موریاک» نویسنده مشهور فرانسوی و برندۀ نوبل ادبیات

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد