hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > حضور ۵۴ شرکت دانش‌بنیان در بازار سرمایه

پنج شرکت دانش بنیان آماده عرضه در فرابورس هستند

حضور ۵۴ شرکت دانش‌بنیان در بازار سرمایه

مدیرعامل فرابورس ایران در نشست خبری همایش فرصت‌های تأمین مالی شرکت‌های دانش بنیان، با اشاره به اینکه استان اصفهان به لحاظ تعداد فعالان و شرکت‌های حاضر در فرابورس جز یکی از استان‌های فعال در بازار سرمایه است،

 رویداد ایران- محمد منزه

مدیرعامل فرابورس ایران در نشست خبری همایش فرصت‌های تأمین مالی شرکت‌های دانش بنیان، با اشاره به اینکه استان اصفهان به لحاظ تعداد فعالان و شرکت‌های حاضر در فرابورس جز یکی از استان‌های فعال در بازار سرمایه است، گفت: سازمان فرابورس در سال جاری با یک رویکرد جدید، تنها فعالیت خود را در بازار سرمایه محدود به استان تهران نکرده است؛ بلکه معتقد است بازار سرمایه بازاری به وسعت ایران است و به همین جهت پذیرش شرکت‌های دانش بنیان را در دیگر استان‌ها را از محورهای اصلی خود قرار داده است. 
میثم فدایی واحد با بیان اینکه امید است تا از استان اصفهان شرکت‌های مختلفی را در فرابورس جذب کنیم، اظهار کرد: در‌حال‌حاضر ظرفیت توسعه فعالیت‌ها برای شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه فراهم شده است. ما سعی داریم با بازدید از شرکت‌های دانش بنیان و حضور در پارک علم و فناوری استان، شرکت‌هایی را که ظرفیت و توانایی حضور در بازار سرمایه داشته باشند را شناسایی و با استفاده از ابزارهای مناسب برای آن‌ها تأمین مالی داشته باشیم. 
او ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان مراحل مختلفی را از ایده تا مرحله رشد و توسعه یافتگی خود طی می‌کنند. در حوزه تأمین مالی ایده‌ها صندوق‌های جسورانه در فرا بورس فعال هستند. در حال حاضر ۱۴ صندوق جسورانه فعالیت می‌کنند و این صندوق‌ها منابع مالی خود را پس از جمع آوری در جهت سرمایه‌گذاری بر استارتاپ‌های مختلف به کار می‌گیرند. طی سال‌های اخیر استارت‌آپ‌های مختلفی از این طریق تأمین مالی شده‌اند. اکنون بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان منابع در این صندوق‌ها وجود دارد که آماده تزریق به شرکت‌های دانش بنیان است.او با اشاره به اینکه یکی دیگر از روش‌های تأمین مالی شرکت‌های دانش بنیان، صندوق‌های تأمین مالی جمعی است، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۴ سکوی تأمین مالی جمعی داریم که آماده سرویس دهی به مراکز دانش بنیان در سراسر کشور و به ویژه در استان اصفهان هستند. در سال گذشته، نزدیک به ۱۰۲ میلیارد تومان تأمین مالی جمعی برای دانش بنیان‌ها انجام گرفت و از ابتدای سال تاکنون نیز  ۷۵ میلیارد تومان منبع مالی برای آن‌ها جمع آوری شده است.مدیرعامل فرابورس ایران خاطر‌نشان کرد: یک شرکت دانش بنیان از اصفهان در صندوق تأمین مالی جمعی به میزان 8 میلیارد تومان سرمایه جذب کرد و در این زمینه درآمد خوبی را به دست آورد.  به گفته فدایی واحد، در حال حاضر چهار صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی در بازار برای شرکت‌های که نیاز به تجدید ساختار مالی دارند در اختیار داریم. 
او در خصوص نحوه پذیرش شرکت‌های دانش بنیان در بازار سرمایه گفت:  تاکنون ۵۴ شرکت دانش‌بنیان در بازار سرمایه پذیرش شده‌اند که ۱۹ شرکت در سازمان فرابورس و پنج شرکت در شرف عرضه در بازار هستند و استان اصفهان از این آمار سهم خوبی را به خود اختصاص داده است. در سال جاری برای شرکت‌های دانش بنیان یک مسیر ثبتی را تعیین کردیم که پذیرش این مراکز  با سرعت خوبی در فرابورس پیش برود. در حوزه پذیرش استارتاپ‌ها نیز استارتاپ تپسی در سامانه پذیرش شد. ما برای شرکت‌های دانش بنیان مسیر سبز را درنظر گرفته‌ایم تا آن‌ها بتوانند برای توسعه خود وارد بازار سرمایه شوند. مدیرعامل فرابورس ایران در ارتباط با اینکه از ظرفیت «شرکت پروژه» نیز می‌توان در مورد شرکت‌های دانش بنیان استفاده کرد، یادآور شد: شرکت تجلی به عنوان اولین شرکت پروژه شرکت در بازار سرمایه پذیره نویسی شد و تاکنون بازدهی خوبی را برای سرمایه گذاران داشته است. یکی از اهداف ما این است که مراکز شرکت‌ پروژه را در استان اصفهان شناسایی کنیم و آن را به فرابورس ارائه دهیم. اکنون در استان اصفهان به دنبال شناسایی ظرفیت‌های دانش‌بنیان‌ها قابل ارائه در فرابورس هستیم.
او با بیان اینکه فرآیند پذیرش شرکت در بازار پایه انجام نمی‌شود و تمام پذیرش‌ها بازار اصلی اتفاق می‌افتد، گفت: فرابورس به عنوان یک نهاد نظارتی و حاکمیتی نحوه نظارت بر طرح‌های سرمایه‌گذاری را بررسی می‌کند و آن‌ها را به مراکز بر پایه دانش بنیان معرفی می‌کند. در حال حاضر روش مبتنی بر بدهی یکی از روش‌های تأمین مالی در بازار سرمایه است که نرخ سود آن در در طرح تأمین مالی جمعی بسیار بالا است و فرصت مناسبی برای سرمایه گذاران فراهم آورده است. 
فدایی واحد اظهار داشت: استان اصفهان جزو سه استان برتر کشور در میزان شرکت‌های دانش بنیان است. اما باید دید تاکنون چند همایش برای تأمین مالی مراکز دانش بنیان برگزار شده است؟ ما سعی کرده‌ایم با مجوز دهی منطقه‌ای مشکلات مالی این مراکز در استان‌ها برطرف کنیم. هم‌چنین سعی داریم تا نهادهای مالی که فعال هستند را به سمت استان‌ها سوق بدهیم تا با شرکت‌های دانش بنیان فعال در استان ها آشنا شوند. وی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه «رویداد امروز» مبنی بر اینکه رویکرد سازمان فرابورس بر حمایت از ایده‌های خلاق چگونه بوده است، اظهار کرد: حمایت‌هایی در این مورد انجام گرفته اما مقدار آن قابل توجه نبوده است. بازار دارای فکری که در سال‌های اخیر در همین راستا فعالیت می‌کرد اما نتوانست موفقیت خوبی را به دست آورد و طرح‌های آن برای جذب نهادهای مالی جذاب نبود. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد