hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > چهارمحال و بختیاری > سیلاب؛ میهمان ناخوانده چهارمحال و بختیاری

سیلاب؛ میهمان ناخوانده چهارمحال و بختیاری

با ورود سامانه بارشی ناشی از جریانات مانسون به چهارمحال و بختیاری و آغاز بارش‌ها در برخی نقاط استان سیلاب ایجاد شد.

رویداد امروز-گروه استان‌ها:از اواسط خرداد و همزمان با گرما در نیم‌کره شمالی زمین، در شبه‌قاره هند شاهد باران‌های سیل‌آسا هستیم به‌گونه‌ای که این باران‌ها در تابستان چهره شبه‌جزیره را زمستانی می‌کند. با بارش‌های سیل‌آسا طوفان‌های موسمی در این منطقه رخ می‌دهد که به مونسون مشهور است. جریان هوای بلند شده از روی منطقه شبه‌قاره در محیطی کم منبسط‌شده و تبدیل به رطوبت و باران می‌شود، منبع بزرگ گرما در مولکول‌های آب باعث می‌شود تا این چرخه منجر به وقوع پدیده مونسون شود.
با ورود سامانه بارشی ناشی از جریانات مانسون به چهارمحال و بختیاری و آغاز بارش‌ها در برخی نقاط استان سیلاب ایجاد شد.


بیشترین خسارت‌ها در روستای «بارده» رخ‌داده است


مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با اشاره به افزایش بارش‌ها در استان، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها سیلاب مناطق جنوب و جنوب غرب استان را در بر خواهد گرفت. خسرو کیانی اظهار کرد: طی شبانه‌روز گذشته در برخی نقاط استان سیلاب رخ داد که شهرستان‌های «کیار»، «شهرکرد»، «بن» و «کوهرنگ» کانون آن بوده است. او با بیان اینکه بیشترین خسارت‌ها در روستای «بارده» از توابع شهرستان بن رخ‌داده است، عنوان کرد: در این روستا تعدادی از منازل تخریب‌شده‌اند. مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در حال حاضر عملیات امدادرسانی در حال انجام است، گفت: به دلیل ادامه‌دار بودن این بارش‌ها و سیلاب‌ها عملیات ارزیابی از روز دوشنبه آغاز خواهد شد چراکه احتمال افزایش خسارت طی چند روز آینده بالا است. کیانی از آماده‌باش کلیه تیم‌های امدادی و هلال‌احمر در استان خبر داد و افزود: هزار نیروی آموزش‌دیده در حال حاضر در آماده‌باش ۱۰۰ در صدی قرار دارند. او با تأکید برافزایش بارش‌ها طی ۲۴ ساعت آینده، مطرح کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها سیلاب مناطق جنوب و جنوب غرب استان را در بر خواهد گرفت. مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این سیلاب‌ها تاکنون هیچ خسارت جانی نداشته است، اعلام کرد: مردم هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند و از توقف در مسیرهای پرخطر و مسیل رودخانه‌ها پرهیز کنند. کیانی به اسکان خانواده‌های خسارت‌دیده نیز اشاره کرد و گفت: تعدادی از خانواده‌های آسیب‌دیده از سیل در مدارس اسکان داده‌شده‌اند و برخی از این خانوارها به منزل اقوام رفته‌اند.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری گفت: امدادگران و نجات گران این جمعیت تاکنون به ۵۸۰ خانوار آسیب‌دیده از سیل ناشی از بارش‌های فصلی در استان خدمت‌رسانی کرده‌اند.
کیانی گفت: با آغاز بارش‌های مانسونی یا فصلی در چهارمحال و بختیاری، بیش از ۲۰۰ نیروی امدادی جمعیت هلال‌احمر استان به مناطق عشایری و مناطق درگیر سیل اعزام شدند و ۳۳ دستگاه چادر، ۷۵ تخته موکت، ۵۳۴ تخته پتو، سه هزار و ۷۰۰ کیلوگرم نایلون، ۱۴۰ بسته مواد غذایی ۷۲ ساعته و ۴۲ بسته مواد غذایی ۱۰ روزه در این مناطق توزیع کردند. نیرو‌های امدادی از آغاز این سامانه بارشی سیل‌آسا در استان تاکنون ۶۷ نفر را اسکان داده و ۶۵ واحد مسکونی آب‌گرفته را تخلیه کرده‌اند.


گشودن دریچه‌های سد‌های خاکی در چهارمحال و بختیاری


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به وقوع بارش‌های سیل‌آسای فصلی در استان دریچه‌های سد‌های خاکی به‌منظور جلوگیری از سرریز شدن، بازشده است.
احمدی گفت: در حال حاضر سد‌ها و بند‌های خاکی استان در وضعیت مناسبی قرار دارد. بارش‌های شدید موجب آب‌گرفتگی معابر و منازل مسکونی در روستای بارده شد. ظرفیت سد‌های خاکی در مناطقی که شدت بارش بسیار بالابود، پرشده است.
به گفته احمدی، در برخی مناطق نیز هنوز ظرفیت سد‌ها و بند‌های خاکی تکمیل‌نشده است و پیش‌بینی‌های لازم برای جلوگیری از شکسته شدن سد‌ها صورت گرفته.


سیلاب‌های تابستانی خسارت جانی در استان نداشت


استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به وقوع سیلاب در پنجشنبه‌شب گفت: خوشبختانه هیچ‌گونه تلفات جانی ناشی از جاری شدن سیل گزارش نشده است.
غلامعلی حیدری با حضور در روستای بارده شهرستان بن تأکید کرد: خسارت‌های ناشی از جاری شدن سیل در این استان هر چه سریع‌تر برآورد و برای جبران آن اقدام لازم انجام می‌شود. او تصریح کرد: همان‌طور که هواشناسی هشدارهای لازم در خصوص بارندگی شدید و جاری شدن سیلاب را داده بود، ستاد مقابله با بحران روز چهارشنبه تشکیل و دستورات لازم به مسئولان مرتبط داده شد. حیدری افزود: همچنین به فرمانداران و اعضای ستاد مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری آماده‌باش ۱۰۰ درصد داده و تمامی مأموریت‌ها و مرخصی‌ها لغو شد. استاندار چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: تا پایین سطح در بخشداری‌ها، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و تمامی اعضای ستاد مدیریت بحران در استان، بخش‌ها، شهرها و روستاها توجیه شدند، به علت همین آمادگی‌ها علاوه بر بارندگی شدید اما خوشبختانه هیچ‌گونه تلفات جانی ناشی از جاری شدن سیل گزارش نشده است. استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: قبل از شروع بارندگی مسیر تمامی مسیل‌ها و جوی و جدول‌ها باز و مسافران مستقر در اماکن گردشگری تخلیه شدند. او گفت: در این مدت هشدارهای لازم به عشایر چهارمحال و بختیاری داده شد و اکنون در حال بررسی وضعیت عشایر هستیم. حیدری به خسارت‌های ناشی از جاری شدن سیل در بارده شهرستان بن اشاره و تأکید کرد: بارندگی در این منطقه سنگین بوده است و حضور به‌موقع نیروهای امدادی و امدادرسانی از بروز خسارت‌های شدیدتر جلوگیری کرد. او افزود: اعضای ستاد مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری به‌صورت میدانی از خسارت‌ها بازدید کردند و پس‌ازاین بازدید در نشستی تصمیم‌های لازم گرفته و اعلام می‌شود. حیدری تصریح کرد: گروه‌های ارزیاب‌ها در حال ارزیابی و برآورد خسارت‌ها هستند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن خسارت‌ها جبران و مشکلات برطرف شود.
مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اعلام وضعیت سطح قرمز افزود: بارش‌ها همراه با تگرگ، رعدوبرق و باد شدید است از همین رو می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد.
مهران چراغ پور از تشدید بارش‌ها تا اوایل روز شنبه خبر داد و گفت: شهرستان‌های اردل، کوهرنگ، لردگان، فارسان، بروجن، خانمیرزا، کیار، سامان، بن و شهرکرد از این سامانه تأثیر می‌پذیرند. او با هشدار نسبت به وقوع سیلاب و آب‌گرفتگی معابر و مسیل‌ها، خاطرنشان کرد: آب‌گرفتگی منازل در مناطق مستعد، احتمال تخریب پل و رانش زمین و خسارت براثر صاعقه وجود دارد از همین رو باید تمام نکات ایمنی و مراقبتی رعایت شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد