hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > مرکزی| ساخت نخستین سد زیرزمینی استان مرکزی کلید خورد

مرکزی| ساخت نخستین سد زیرزمینی استان مرکزی کلید خورد

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری محلات گفت: عملیات اجرایی نخستین سد زیرزمینی استان مرکزی در شهرستان محلات کلید خورد.
داوود طالبی افزود: این سد در حوزه آبخیز نینه محلات و بر روی یکی از رودخانه فصلی منطقه که در مواقع بارندگی بهاره سیلابی می شود، ساخته خواهد شد.
وی اظهار داشت: برآورد اعتبار برای ساخت این سد 870 میلیون ریال است.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری محلات توضیح داد: ساخت سد زیرزمینی در سه نقطه این شهرستان مطالعه و جانمایی انجام شد که در صورت تخصیص اعتبار هر سه گزینه امسال در مرحله اجرا قرار می گیرد.
طالبی افزود: سد زیرزمینی محلات از نوع سنگ، ملات و شفته آهک است که با حجم 750 متر مکعب ایجاد می شود و با اتمام آن توان ذخیره آب تا 25 هزار متر مکعب در زیر بستر رودخانه فراهم می شود.
وی گفت:ساخت این سد تاثیر مستقیم بر افزایش میزان آبدهی قنوات و چاه های پایین دست منطقه دارد و سدهای زیرزمینی در مقایسه با سدهای معمولی که در عرض رودخانه یا نهر ساخته می شوند و آب سطحی را در مخازن بالادست سد جمع آوری می کنند، جریان آب زیرزمینی را مسدود و این حجم آب را در زیر سطح زمین ذخیره می کند.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری محلات خاطرنشان کرد:تامین آب مصرفی، مدیریت منابع آب، جلوگیری از پیشروی آب شور به آب زیر زمینی، ممانعت از خروج آب های زیر زمینی از حوزه، ایجاد یک منبع ذخیره آب قابل اطمینان و همیشگی و تقویت آبخوان و سفره های زیر زمینی منطقه از اهداف ساخت سد زیر زمینی در این شهرستان است.
طالبی تصریح کرد: افت ناشی از تبخیر در مناطق خشک در سد زیرزمینی بسیار کمتر از سد سطحی است و در این روش نگهداری ذخایر آبی ارزانتر از سدهای سطحی است ضمن اینکه از تولید مثل و تکثیر حشرات و انگل ها نیز در آن کاسته می شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد