افخمی در ابتدا در پاسخ به اینکه آیا دستمزد بازیگران شرایط نامعقولی در سینمای ایران دارد، گفت: بله همینطور است و همیشه استثنائاتی هم وجود دارد. یکی دو نفر از بازیگران کسانی هستند که صاحب فیلم به حساب میآیند و حتی اگر فیلم را کارگردانی نکرده، تاثیر آنها در فیلم بیشتر از کارگردان است.
بازیگرانی در اندازه فردین و بهروز وثوقی نداریموی افزود: قبل از انقلاب فردین و بهروز وثوقی همین حالت را داشتهاند. البته فردین خودش کارگردانی هم میکرده است. وثوقی هم تهیهکننده خلاق بود و در تمام کار موثر بود. حالا چنین بازیگرانی در این اندازه نداریم، اگر داشتیم اینکه دستمزدشان اندازه بودجه کل فیلم باشد میارزید.
این کارگردان یادآور شد: مرحوم خسرو شکیبایی چنین حالتی داشت. او نه پول داشت، نه کارگردانی به آن معنا میکرد اما وقتی در فیلمی حضور داشت، حضور او حتی بیشتر از کارگردان حس میشد و سایه میانداخت. بازیگرانی بودند که چنین حالتی داشتند اما حالا بازیگری که به این اندازه هوش و خلاقیت از خود نشان داده باشد که ما فیلم را به خاطر حس و حالی که او ایجاد کرده ببینیم نداریم.
حق نوید محمدزاده است که دستمزد بالا بگیرد
وی اضافه کرد: بازیگران خوب داریم که دستمزدشان بالا و حقشان است دستمزد خوبی بگیرند. مثلا نوید محمدزاده خوب است.
افخمی تاکید کرد: همه جای دنیا دستمزد بالا طوری کلک است تا به بازیگر مسلط شوند. مثلا اگر درآمریکا نمیتوانید با بازیگران مشهور کار کنید مگر اینکه فرض کنید ۲۰ میلیون دلار یا چه میدانم ۱۰ برابر بودجهای که میشود یک فیلم را ساخت داشته باشی تا بتوانی دستمزد او را بدهی.
وی افزود: این یک کلک است و بازیگران را به برند تبدیل کردهاند. آنها یک علامت تجاری هستند و دستمزدشان آنقدر بالا رفته که کسی نتواند با آنها کار کند. در نتیجه پخش سه تا ۵ هزار سینما فقط با آن بازیگران مشهور ممکن میشود و این درست کردن نوعی انحصار است. عرصه پخش وعرضه فیلم و مسلط شدن به بازار از راههایی که غیرقانونی نیست و غیرقابل تعقیب است.
این کارگردان تصریح کرد: در ایران هم در حال انجام همین کار هستند و اغلب بازیگران دستمزدشان بالا است اما کسانی نیستند که مردم بخواهند در آن سطح وسیع آنها را ببینند. مثلا فکر کنید فیلمی یک میلیون مخاطب یا نهایتا دو میلیون تماشاچی داشته است، اما هیچ کدام از این بازیگران نمیتوانند تضمین کنند که مخاطب به دیدن هر فیلمی که در آن حضور دارند بیایند.
افخمی در بخش دیگری از صحبتهایش درباره پروژه «سن پطرزبورگ» که گفته بود با توجه به گران شدن فیلمنامه نویس و بازیگر آن احتمال ساخت قسمت دو آن وجود ندارد، توضیح داد: فقط این نیست. من اساسا یک قائده برای خودم دارم و هیچوقت حاضر نشدم فیلمی بسازم که دستمزد بازیگرش از دستمزد خودم بیشتر باشد. بازیگرانی که خود من باعث موفقیتشان شدهام، شده در فیلمی دستمزدی پیشنهاد کردهاند که با دستمزد من برابر یا از آن بالاتر بوده و همان جا اخراج شدهاند. کارگردانی که برای خودش شخصیت داشته باشد اینگونه است.
بگذارید افسانهای که ناصر تقوایی درباره کوچک جنگلی تعریف میکند در تاریخ بماند
وی درباره سریال «کوچک جنگلی» که داریوش ارجمند اخیرا در «سلام صبح بخیر» در خصوص جدایی ناصر تقوایی و جایگزینی افخمی به او حمله کرده بود، گفت: من همیشه گفتم بگذارید افسانهای که ناصر تقوایی تعریف میکند در تاریخ بماند. برای من و کسانی که سریال را دیدهاند، این موضوع خیلی اهمیتی ندارد. برای مخاطبان نباید مهم باشد چه کسی این سریال را ساخته، مگر مردم محضردار هستند که این فیلم را به نام من یا تقوایی بزنند؟ درباره ارجمند هم باید گفت باید بگذاریم نقل شما در تاریخ بماند. عیبی ندارد مردم سریال «کوچگ جنگلی» و بازی علیرضا مجلل را به عنوان کوچک جنگلی دیدهاند، ایشان را هم به عنوان مالک اشتر دیدهاند و اهمیتی ندارد ایشان چه می گوید.
افخمی تاکید کرد: من نمیخواهم جزئیات را تعریف کنم، چون اگر تعریف کنم مسلما به نفع آقای ارجمند نیست. دلیلی ندارد بگویم.
در ادامه افخمی در پاسخ به خواست مجری برای توضیحات بیشتر اظهار داشت: یک زمانی آقای ارجمند در جلسهای همین غر را میزد و من با او شوخی کردم و گفتم ما در حال کودتا بودیم و داشتیم کارگردانی مثل تقوایی را که یک سال و نیم با تو کار میکرد و عوامل داشت کنار میگذاشتیم و معلوم است که بازیگران جانشین را با خودم آورده بودم، چون نمیتوانستم به تو اعتماد کنیم.
حمله بهروز افخمی به داریوش ارجمند
وی تصریح کرد: داریوش ارجمند ضعیف کش است و به محض اینکه در موقعیت غیرقابل جانشین کردن قرار بگیرد و بفهمد نمیشود عوضش کرد، کارهایی میکند که من تحملش را ندارم، اما شنیدهام در فیلمهای دیگران این کارها را انجام داده است. بازیگران دیگر را تحقیر و اذیت میکند و اخلاق خوشی ندارد. چیزهایی که درباره او شنیدهام و آن زمان باعث شد نتوانم اعتماد کنم که به او نقش اول را بدهم. او خیلی هم اصرار داشت و نگران بود که سالها درباره این نقش کار کرده و از او انتظار دارند و در مشهد با این ریش و موی بلند گشته است. ولی من به شوخی به او گفتم ما داشتیم کودتا میکردیم و نمیتوانستیم به تو که رابطهای قدیمی با ناصر تقوایی داشتی اعتماد کنیم و اگر برای ما گربه رقصانی میکردی نمیدانستم چه کار کنم. یعنی اگر این یک کودتای جدی بود و من هم استالین بودم، تو را تیرباران کرده بودم و الان هر هفته سر قبرت میرفتم و میگفتم مرد خوبی بود و گناهکار نبود و ما مجبور شدیم!
زن فرهاد فکر میکند صاحب حقوق معنوی آهنگهای فرهاد است
افخمی درباره نسخه جدید «فرزند صبح» و مشکل برای استفاده از صدای فرهاد نیز گفت: هیچ مشکلی به وجود نیامده است. به خاطر بی اطلاعی از قانون مسئلهای به شکل خنده داری ادامه پیدا میکند، آن هم این است که خانم پوران گلفام زن فرهاد فکر میکند صاحب حقوق معنوی آهنگهای فرهاد است، در حالی که اگر یک بار قانون مولف و مصنف را بخواند میفهمد حقوق معنوی قابل انتقال نیست، او میتواند ادعا کند برای فیلمی که مابه ازای مادی داشته و فروش کرده، درصدی سهیم باشد اما ایشان این کار را نمیکند. او میکوشد که مثل آدمی با ژست اپوزیسیون روی میراث معنوی فرهاد چنبره بزند. او فکر میکند آن جایی که او صلاح میداند باید از صدای فرهاد استفاده کرد.
وی تاکید کرد: لازم نیست با قانون جدید اجازهای از او گرفته شود. او شکایتی هم از تلویزیون کرد و باعث شد صدای فرهاد از تلویزیون پخش نشود. این شکایت غیرقانونی بود و گفته بود تلویزیون از صدای فرهاد استفاده ابزاری میکند، در حالی که میراث معنوی فرهاد به او منتقل نشده است. من قانون را تعریف میکنم اما گلفام و وکیلش قانون را نخواندهاند. شکایت او هم باعث شد صدای فرهاد از تلویزیون پخش نشود و گفتند سری را که درد نمیکند، دستمال نمیبندیم و بخش حقوقی تلویزیون خیلی جدی نبوده است. به هر حال براساس قانون جدید از زمانی که میشود از یک آهنگ استفاده کرد گذشته است.
این کارگردان درباره سرنوشت اکران «فرزند صبح» گفت: من «فرزند صبح» را با پول خودم برای از بین بردن آن آبرو ریزی که نسخه قبلی به وجود آورده بود درست کردم. واقعیت این است که در فضای سینمای فعلی اصلا برایم اهمیت ندارد این فیلم را در یک نمایش عمومی وسیع شرکت بدهیم، فقط این برایم مهم است کسانی که نسخه قبلی فیلم را دیده بودند، ببینند که این فیلم خوبی است.
روایت افخمی از بلایی که بر سر «فرزند صبح» آمد
افخمی یادآور شد: بلایی که سر ما آوردند معلوم نیست بر اساس چه انگیزههایی سر ما آمد. برای فیلم «فرزند صبح» تا زمانی که من فیلمبرداری را تمام کردم و تا دو سال بعد که سیفالله داد تدوین آن را تمام کرد، هیچ دستمزدی به ما پرداخت نشد. ضمن اینکه پولهایی لازم بود برای چاپ کار. اما به محض اینکه من به کانادا رفتم، به سلیقه خودشان فیلم را مثله کردند و به شکل خجالتآوری آن را با تدوین ۱۴۰ دقیقهای سرهم کردند و ۵۰ دقیقه آب به آن بستند. چاپ وحشتناک، دوبله و موسیقی و... آن یک چیز افتضاحی بود و با اصرار در جشنواره در مسابقه شرکت دادند. در حالی که فیلم امام که در مسابقه نباید شرکت کند، چون اگر برنده شود میگویند چون فیلم امام بوده برده و فیلمسازان جوان آه میکشند که ما فیلم خوبی ساخته بودیم که به خاطر این اثر دیده نشد، اگر هم فیلم جایزه نبرد که میگویند ببین چقدر بد بوده که جایزه نگرفته. اما فیلم امام نباید مورد رقابت قرار بگیرد.
وی تاکید کرد: لطفا تدوین سیف الله داد را ملاحظه کنید. امیدوارم اکران عمومی در شان امام و تدریجی و درازمدت در تعداد کمی سینما برای کسانی که دوست دارند فیلم را ببینند باشد. نمی خواهم در معرض اکران ۱۵۰ سینمایی قرار بگیرد که بگویند پشتشان گرم است و سینمای ایران را مصادره کردهاند.
سریال «رعد و برق» درباره سیل نوروزی است و رمضان ۹۹ پخش میشود
این کارگردان در پایان درباره سریال «رعد و برق» که مشغول ساخت آن هست نیز توضیح داد: فکر میکنم این سریال برای ماه رمضان نمایش داده میشود و یک چیزی در مایههای فیلم حادثهای اکشن و قدری کمدی با لحظاتی تاثر آور و ترسناک است، درست مثل خود سیل که اول به نظر میرسید فاجعه بزرگی باشد اما یادآور انقلاب بود.