hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > یادداشت > هدیه ما به نسل‌های آینده چیست؟

هدیه ما به نسل‌های آینده چیست؟

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران ایران گفته است مهمان‌سرای عباسی اصفهان به عنوان نگین فرهنگی و نمایشگاه دائمی بزرگ از هنر ایرانی در فهرست خاطرات جمعی یونسکو ثبت می‌شود.

رویداد ایران-امیر اکبری: این هتل که با اصلاح و مرمت کاروان‌سرای مادرشاه در سال 1327 توسط بیمه ایران به هتل تبدیل شده، در سال 2017 به‌عنوان زیباترین هتل خاورمیانه انتخاب شده است. هتل عباسی اصفهان ۲۲5 اتاق و سوئیت اختصاصی دارد که برخی مانند سوئیت قاجار و صفوی تزئیناتی منحصربه‌فرد دارد. در روزهای گذشته هم شگفتی بلاگر روس از حضور در هتل عباسی در شبکه‌های اجتماعی وایرال شده بود. اما این موضوع بهانه‌ای برای پرداختن به دو موضع مهم است که در چند دهه اخیر کمتر موردتوجه قرار گرفته است. 
1.  در این سال‌ها موضوع صنعت گردشگری و نقش ویژه آن در بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور بارها از سوی سیاست‌گذاران مطرح شده است. سایر مسئولان هم به شیوه‌های گوناگون بر این موضوع تاکید می‌کنند. اما در کنار ده‌ها اولویت مهم برای ایجاد زیرساخت اولیه جذب و پذیرش گردشگر ساخت اماکن اقامتی مدرن و استاندارد یکی از مهم‌ترین موارد به شمار می‌رود. گردشگر با خروج از خانه و شهر خود وارد یک ماجراجویی هیجان‌انگیز می‌شود که در صورت فراهم بودن شرایط رفاه و آرامش، سبب لذت از سفر و خاطره‌انگیز شدن رویدادهای آن خواهد شد. در غیر این صورت استرس و نگرانی بخش عمده‌ای از زمان و انرژی او را هدر خواهد داد. کشوری در رقابت سنگین جذب گردشگر و ارتقای سهم گردشگری موفق خواهد بود که باتوجه‌به همه جزئیات، سناریوی کاملی برای تورهای ورودی و سلیقه‌های گوناگون فراهم کند. در این زمینه شاهد اخذ مجوز و ساخت تعداد محدودی هتل بوده‌ایم، اما از نظر پراکندگی در کشور و امکان پوشش همه مسیرهای گردشگری ضعف بسیاری وجود دارد. همچنین توسعه مراکز اقامتی متفاوت مانند خانه‌های تاریخی و بوم‌گردی به‌شرط آنکه از نظر استاندارهای کیفی به‌روز باشند، روش دیگری برای تکمیل این زنجیره خواهد بود. ایجاد و حمایت از گروه هتل‌های زنجیره‌ای خصوصی و شرکت‌های مجری مدیریت هتل‌داری با مشارکت بخش خصوصی و شرکت‌های بزرگ چندملیتی به رشد امکانات و زیرساخت‌های کشور مطابق با شرایط روز دنیا سرعت و کیفیت بیشتری خواهد بخشید. دولت با نقش ناظر و سیاست‌گذار باید از شرایط رکود فعلی در ورود گردشگر فریب نخورده و در همین زمان شرایط رشد امکانات را برای روزهای اوج و فصل رونق فراهم کرده و از بخش خصوصی آسیب‌دیده در دوران کرونا و تنش‌های بین‌المللی حمایت کند. فراموش نکرده‌ایم که در ابتدای توافق برجام، اصفهان در یک ماه به‌اندازه یک سال دوره پیش از آن میزبان گردشگران از سراسر دنیا بود و امکان‌پذیرش بیش از آن تعداد را نداشت.
2. نکته دوم به نوع رابطه ما با نسل‌های آینده باز می‌گردد. اگر امروز در اصفهان بعد از چند قرن به یادگار به‌جامانده از شاه سلطان حسین به‌عنوان ضعیف‌ترین عضو سلسله صفوی می‌بالد، باید هوشیار باشیم که وظیفه ما در ایجاد یادگارهای ارزشمند برای نسل‌های آینده به‌مراتب بیشتر از دوران صفویه است. دانش، امکانات، شرایط اقتصادی و نیروی انسانی اکنون قابل قیاس با آن دوران نیست. از سوی دیگر معماری و بناهای خاص نشانگر ویژگی‌های هر دوره تاریخی و فرهنگی است. دوران حاضر نیز به یادگارهایی درخور و گویا برای ثبت داشته‌های ارزشمند خود نیاز دارد. به همین دلیل اگر به فکر ساخت بناهای ارزشمند و ماندگار نباشیم به تاریخ و فرهنگ ایران خیانت کرده‌ایم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
امیر اکبری
امیر اکبری
مدیر مسئول

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد