hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > یادداشت > رویدادی به وسعت ایران

رویدادی به وسعت ایران

در تعریف رسانه باید گفت که رسانه یک واسطه عینی و عملی در فرآیند برقراری ارتباط است. با توجه به وجود دو نوع کارکرد آشکار و نهان برای پرداختن به رسانه‌ها، کارکرد رسانه‌ها را بدین گونه می‌توان مطرح کرد: کارکرد آشکار: رسانه محل برخورد یا تقاطع پیام و گیرنده پیام یا محل برخورد محرک و مخاطب است.


در تعریف رسانه باید گفت که رسانه یک واسطه عینی و عملی در فرآیند برقراری ارتباط است. با توجه به وجود دو نوع کارکرد آشکار و نهان برای پرداختن به رسانه‌ها، کارکرد رسانه‌ها را بدین گونه می‌توان مطرح کرد:
کارکرد آشکار: رسانه محل برخورد یا تقاطع پیام و گیرنده پیام یا محل برخورد محرک و مخاطب است.
کارکرد نهانی: رسانه برقرارکننده جریان ارتباط و تأمین‌کننده یک بخش یا تمامی بخش‌های فرایند پیام، احساس، ادراک، انگیزش و در نهایت رفتار است.
امروزه برخلاف عصر گذشته، رسانه‌ها در تمامی زوایای زندگی انسان حضور چشمگیر و مؤثری دارند، به‌گونه‌ای که بدون بهره‌گیری از آن‌ها، زندگی مختل می‌شود. ازآنجاکه رسانه‌ها به‌عنوان فرد یا گروه، از گسترده‌ترین و مهم‌ترین مبادی معرفتی بشر هستند، از مؤثرترین عوامل فرهنگ‌ساز به شمار می‌روند و در «اصلاح و افساد جامعه» نقش بسزایی دارند. امروزه علیرغم پیشرفت‌های فراوان علوم ارتباطی و اطلاع‌رسانی، هنوز در بین رسانه‌های گروهی، جراید به‌ویژه روزنامه‌ها، سودمندترین وسیله برای بالا بردن سطح آگاهی افراد جامعه و مبارزه با جهل و بی‌خبری به شمار می‌آیند. در بین جوامع توسعه‌یافته و درحال‌توسعه هنوز نشر و مطالعه روزنامه مبین روشنفكری، درك عمیق و بالا بودن شعور سیاسی و اجتماعی است.
روزنامه‌ها از بدو پیدایش، نقش مهم و مؤثری در وقوع تحولات عمده و عمومی داشته‌اند. برای اثبات این مدعا از تاریخ سایر کشورها چون فرانسه و روسیه و آلمان و... شواهد فراوانی می‌توان یافت ولی در این‌جا به ذكر سه شاهد از تاریخ كشورمان ایران، اکتفا می‌كنیم. با نگاهی به تاریخ ایران از زمان انتشار نخستین روزنامه فارسی تا به امروز، سه تحول اجتماعی ـ سیاسی عمده و عمومی در كشور صورت پذیرفته است. انقلاب مشروطیت، نهضت ملی نفت و انقلاب اسلامی؛ در زمان وقوع این سه رویداد بی‌مانند كه با حضور آگاهانه و گسترده آحاد ملت تحقق یافته است، جراید خصوصاً روزنامه‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در جهت دادن به خواست و اراده ملی، روشن كردن اذهان ملت و انسجام مبارزات مردم داشته‌اند.
یك مزیت مستقیم دیگر روزنامه‌ها عبارت است از ایجاد عادت به مطالعه در افرادی كه به‌طور مستمر به مطالعه روزنامه می‌پردازند، این امر در درازمدت، خوانندگان روزنامه را به‌سوی مطالعه كتاب كه فایده‌ای عظیم‌تر دارد، سوق می‌دهد و ارزش آن وقتی آشكار می‌شود كه می‌بینیم با پیشرفت و فراگیر شدن رسانه‌های صوتی و تصویری رفته‌رفته عادت به مطالعه در بین مردم كاهش یافته است؛ زیرا به‌طور طبیعی انسان به كارهایی روی می‌آورد كه برای انجام آن به صرف انرژی و فعالیت ذهنی كمتری نیاز باشد.
با این تفاسیر روزنامه «رویداد امروز» در حالی ششمین سالگرد انتشار خود را آغاز می‌کند که در این سال‌ها تلاش خود را در راستای توسعه فرهنگی و اجتماعی کشور انجام داده و با مطالبه‌گری صحیح و نگاه ویژه به تمام نقاط کشور در تلاش است به رفع مشکلات و محرومیت‌ها کمک کند، در کنار این فعالیت‌ها، حضور چشمگیر محتوای این روزنامه در فضای مجازی و بهره‌گیری از فرصت‌ شبکه‌های اجتماعی به توسعه نفوذ این رسانه کمک کرده است.
مخاطب‌شناسی در طی سال‌های اخیر در این روزنامه تا حدود زیادی انجام شده و تلاش بر تولید محتوای تخصصی برای بخش‌های مختلف شکل گرفته است، هرچند ممکن است در طول مسیر مشکلاتی وجود داشته باشد و ایراداتی نیز بر روند فعالیت وارد باشد اما یک تیم حرفه‌ای و مجرب به‌صورت شبانه‌روزی در تلاش است تا «روزنامه رویداد امروز» بتواند رضایت مخاطبان خود در سراسر کشور را فراهم آورد و افزایش دهد.
امید است با تلاش مجموعه و همراهی مردم، رویداد امروز روزبه‌روز با سرعت بیشتری به سمت کمک به کشور قدم بردارد و نقش خود به‌عنوان عنوان یک رسانه اثرگذار را به خوبی ایفا کند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
احمدرضا منزه
احمدرضا منزه
خبرنگار اقتصادی

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد