hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > هنر و ادبیات > زندگینامه امیر جدیدی؛ از بازی در فیلم روز صفر تا بازیکنی تنیس

زندگینامه امیر جدیدی؛ از بازی در فیلم روز صفر تا بازیکنی تنیس

1401/04/30 , 13:35
بیوگرافی امیر جدیدی و اطلاعاتی از زندگی شخصی و هنری او از تنیس، ازدواج تا جوایز و افتخاراتش دی سینمای ایران به همراه عکس و فیلم مربوط به او را برایتان آورده ایم

بیوگرافی امیرجدیدی بازیگر و بازیکن تنیس ایران از شروع کار هنری تا حواشی همکاری با فیلم تختی و فیلمشناسی او را همراه با عکس و فیلم می‌خوانید.

امیرجدیدی

امیرجدیدی Amir Jadidi
پیشه بازیگر_بازیکن تنیس
تحصیلات

کارشناسی مهندسی صنایعی، کارشناسی ارشد MBA

سیمرغ

 در سال 1396 برای بازی در فیلم های «عرق سرد» و «تنگه ابوقریب» 

ملیت

ایرانی

ازدواج

مجرد

سال‌های فعالیت ۱۳۸۹ تا اکنون


بیوگرافیامیر جدیدی  امیرجدیدی

امیر جدیدی (Amir Jadidi) بازیگر و بازیکن تنیس ایران در ۳۱ خرداد ۱۳۶۳ در تهران به دنیا آمد اما اصالتا وی ترک است.وی فارغ التحصیل لیسانس مهندسی صنایع و فوق لیسانس مدیریت کسب و کار MBA از دانشگاه آزاد است.

امیرجدید از مربی تنیس تا دعوت به تیم ملی

امیر جدیدی بزرگ شده محل اکباتان تهران است که فعالیت ورزشی خود را با تنیس شروع کرد.

نه اینکه به خواندن علاقه نداشته باشم ولی به اندازه علاقه ورزشی ام نبوده، اخبار مربوط به تنیس را خیلی دنبال می‌کنم و مربی حرفه ای این رشته هستم
کلا زندگی من اگر سر کار نباشم، تنیس است، تنیس بازی می‌کنم، می‌دوم و بدنسازی می‌کنم تقریبا جنازه ام را به خانه می‌برم

اکبر طاهری سرمربی تیم ملی تنیس ایران در تاریخ 16 فروردین 1400  برای مسابقات دیویس کاپ از امیر جدیدی دعوت کرد اما دبیر فدراسیون تنیس پس از مدتی اعلام کرد دعوت جدیدی جنبه تشریفاتی داشت تا توجه ها را به این رشته جلب کنیم.با این حال امیر جدیدی با حواشی ایجاد شده ترجیح داد انصراف بدهد.

امیر جدیدی و تنیس
امیر جدیدی و تنیس

 بازیگری امیر جدیدی 

 امیر جدیدی به عنوان مربی تنیس با هومن سیدی آشنا شد و در نهایت سال 1389 به پیشنهاد ایشان ابتدا در تئاتر بروی صحنه رفت، سپس در فیلم «آفریقا» اولین بار بازی در جلوی دوربین را تجربه کرد.

مدلی که من در سینما کار می‌کنم آن طور نیست که زندگی ام را بچرخاند، اگر بخواهم خرجم را از سینما دربیاورم باید در هر فیلمی که پیشنهاد می‌شود بازی کنم به همین دلیل خیلی گزیده بازی می‌کنم، برای همین آن طور که باید خرجم را تامین نمی‌کند. پس کار خودم را هم دارم.
اصولا وقتی یک نقشی را قبول می‌کنم در خانه هم همان طور هستم مثلا یک وقت هایی که در خانه آرام هستم مامانم می‌گوید مثل اینکه نقش آدم حسابی بهت داده اند

 

امیرجدیدی و هومن سیدی
امیرجدیدی و هومن سیدی

 ازدواج امیر جدیدی

امیر جدیدی هنوز ازدواج نکرده و مجرد است.

امیر جدیدی و دخترش حنا

عکس از امیرجدیدی و حنا دختر ترانه علیدوستی در فضای مجازی منتشر شد که برای کاربران این شک را ایجاد کرد که دارای فرزند است درحالی که وی مجرد است.

فیلم های امیر جدیدی

امیر جدیدی در آفریقا

امیر جدیدی توسط هومن سیدی برای اولین بار در سال 89 در فیلم آفریقا بازی کرد اما این فیلم به جای اکران در سینما در نمایش خانگی توزیع شد. جدیدی در فیلم آفریقا که روایتگر داستان پرفراز و نشیب سه خرده فروش مواد مخدر بود در نقش کسری جلوی دوربین رفت و با شهاب حسینی، آزاده صمدی، جواد عزتی و مینا ساداتی همبازی شد.

امیر جدیدی در آفریقا

امیر جدیدی در آفریقا

 امیر جدیدی در پایان خدمت

امیر جدیدی در فیلم پایان خدمت به کارگردانی حمید زرگرنژاد و نویسندگی بهروز افخمی در سال 1392 بازی کرد و برای بازی در این فیلم دیپلم افتخار سی و سومین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند.امیر جدیدی در فیلم پایان خدمت با بازیگرانی، چون سعید راد، هدی زین العابدین، فرهاد بشارتی و علی اوسیوند همبازی بود. 

بعد از بازی در فیلم آفریقا، سال 92 فیلم «پایان خدمت» پیشنهاد شد که نقش یک سرباز ترک ماکویی بود و با اینکه خودم هم ترک نبودم خیلی با این نقش حال کردم.
خیلی هم برایش وقت گذاشتم رفتم، تبریز و روزها با ترک ها زندگی کردم و روی نشستن، برخاستن، حرف زدن و … آنها دقت کردم.
در این حد که از آن موقع به بعد یک نفر را ببینم که هیچ لهجه ای هم نداشته باشد، می‌فهمم ترک است.
امیر جدیدی در پایان خدمت

امیر جدیدی در پایان خدمت

 امیر جدیدی در سیزده

امیر جدیدی با کسب دیپلم افتخار بهترین بازیگر از جشنواره فجر برای فیلم سیزده ساخته هومن سیدی جواب اعتماد او را داد.

امیر جدیدی در فیلم سیزده در نقش آرش جوانی خلافکار و بزهکار که دلبسته دختری است و تلاش می‌کند توجه او را جلب کندبا امیر جعفری، ویشکا آسایش، نوید محمدزاده، مهران احمدی و آزاده صمدی همبازی بود.

امیر جدیدی در پایان خدمت

امیر جدیدی در سیزده

 امیر جدیدی در رخ دیوانه

امیر جدیدی با بازی در فیلم رخ دیوانه در سال 1393 به کارگردانی ابوالحسن داوودی و نویسندگی محمدرضا گوهری به عنوان یکی از بازیگران اصلی چهره ای متفاوت از خود را به سینما ایران شناساند.

امیر جدیدی و ساعد سهیلی در رخ دیوانه
امیر جدیدی و ساعد سهیلی در رخ دیوانه

 امیر جدیدی در فیلم من

امیر جدیدی برای بازی در فیلم من، نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره فیلم فجر شد و با بازیگرانی، چون لیلا حاتمی، مانی حقیقی، بهنوش بختیاری، علی منصور و علیرضا استادی همبازی بود.

امیر جدیدی و لیلا حاتمی در فیلم من
امیر جدیدی و لیلا حاتمی در فیلم من

 مصاحبه امیر جدیدی درباره نقشش در فیلم من

امیر جدیدی در اژدها وارد می‌شود

 فیلم اژدها وارد می‌شود! به‌کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی مانی حقیقی در سال 1394 است که امیر جدیدی، نقش یک پلیس باهوش و جسور را بازی کرد.

امیر جدیدی در اژدها وارد می‌شود

امیر جدیدی در اژدها وارد می‌شود

 امیر جدیدی در قاتل اهلی

امیر جدیدی در سال 1395 در  فیلم قاتل اهلی به کارگردانی مسعود کیمیایی ایفاگر نقش سیاوش مطلق است، جوانی از طبقه پایین جامعه که تلاش می‌کند در مناسبات عجیب و غریب اجتماعی سهم خود را پیدا کند. او در این فیلم با بازیگرانی، چون پرویز پرستویی، پولاد کیمیایی، پگاه آهنگرانی و پرویز پورحسینی همبازی بود.

مسعود کیمیایی و امیر جدیدی در فیلم قاتل اهلی
مسعود کیمیایی و امیر جدیدی در فیلم قاتل اهلی

 امیر جدیدی در عرق سرد

عرق سرد فیلمی به کارگردانی و نویسندگی سهیل بیرقی در سال 1396 بود که بیرقی از امیر جدیدی برای نقش یاسر به عنوان مجری حیله گر، خشن، ضد زن و ریاکار تلویزیون دعوت کرد. امیر جدیدی با حضور در این فیلم سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر را کسب کرد. او در این فیلم با بازیگرانی، چون باران کوثری، لیلی رشیدی، سحر دولتشاهی و هدی زین العابدین همبازی بود.

امیر جدیدی و سحر دولتشاهی  در عرق سرد
امیر جدیدی و سحر دولتشاهی در عرق سرد

 امیر جدیدی در تنگه ابوقریب

امیر جدیدی با بازی در «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر را در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر برای او به ارمغان آورد.

امیر جدیدی در فیلم تنگه ابوقریب ایفاگر نقش حسن یک جنگجوی میهن پرست بود که می‌خواهد از مرزهای کشورش دفاع کند. او در این فیلم با بازیگرانی، چون مهدی پاکدل، جواد عزتی، حمیدرضا آذرنگ و علی سلیمانی همبازی بود. 

امیر جدیدی در تنگه ابوقریب

امیر جدیدی در تنگه ابوقریب

 امیر جدیدی در روز صفر 

امیر جدیدی در فیلم «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان در نقش یک مامور امنیتی که طراحی و اجرای عملیات دستگیری عبدالمالک ریگی را در سال 1388 به عهده دارد را بازی کرد.

امیر جدیدی در روز صفر 

امیر جدیدی در روز صفر 

 امیر جدیدی در قانون مورفی

فیلم قانون مورفی در ژانر کمدی و اکشن به کارگردانی رامبد جوان  است که امیر جدیدی در نقش فرخ از اداره پلیس اخراج می‌شود و مجبور است با مشکلاتی همانند جهیزیه خواهرش و مهریه زنش دست و پنجه نرم کند. در همین کشمکش‌های زندگی دوستش بهمن (امیر جعفری) که قبلاً همکارش بوده و فردی پول‌دار است دخترش ربوده می‌شود...

امیر جدیدی در قانون مورفی امیر جدیدی در قهرمان

امیرجدیدی به تازگی در فیلمی از اصغر فرهادی با نام قهرمان بازی کرده است که هنوز اکران نشده و در مرحله پایانی ساخت است. این فیلم برای نمایش در جشنواره کن آماده می‌شود.

امیر جدیدی در فیلم قهرمان اصغر فرهادی نقش رحیم را بازی می‌کند که وی خطاط و نقاشی مطلّقه است که به علت عدم پرداخت بدهی‌اش به بهرام به زندان افتاده‌است. رحیم به مرخصی دو روزه‌ای می‌آید. او پسری دارد که لکنت زبان دارد و با منشی کلینیک گفتاردرمانی او فرخنده در رابطه است.

فرخنده به رحیم می‌گوید که کیفی حاوی چند سکهٔ طلا پیدا کرده‌است و با فروش آن‌ها می‌تواند بدهی خود را به بهرام بدهد، اما رحیم می‌فهمد که پول سکه‌ها کافی نیست و بهرام تمام طلبش را می‌خواهد، زیرا آن پول برای جهیزیهٔ دخترش بوده‌است.او پشیمان می‌شود و تصمیم میگیرد پول را به صاحبش برگرداند.پس رحیم در سطح شهر اعلامیه پخش می‌کند تا صاحب کیف را پیدا کند. این کار رحیم، توجه تلویزیون و رسانه‌های مجازی را جلب می‌کند و مردم به رحیم لقب قهرمان را می‌دهند.

امیر جدیدی در قهرمان

امیر جدیدی در قهرمان

 

مصاحبه امیرجدیدی درباره فیلم قهرمان

امیر جدیدی: بازیگر جلوی دوربین فرهادی خیالش از همه چیز راحت است

کنسرت نمایش سی صد

امیر جدیدی اولین کنسرت‌نمایش خود را در مقام کارگردان با نام کنسرت نمایش سی صد را به روی صحنه برده است. نمایش سی‌صد از 31 خرداد 1401 در کاخ سعدآباد به روی صحنه رفت. در این نمایش بازیگرانی همچون جواد عزتی، طناز طباطبایی، مهران غفوریان، ماهور الوند و دلنیا آرام حضور دارند. این عنوان به موضوع کتاب‌سوزی و نسل‌کشی مغول‌ها در نیشابور می‌پردازد.

 امیر جدیدی و حواشی فیلم سینمایی تختی

امیر جدیدی که قرار بود در فیلم سینمایی تختی به کارگردانی بهرام توکلی نقش  غلامرضا تختی را داشته باشد از این کار جدا شد 

امیر جدیدی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش به طور رسمی به همه این حاشیه‌ها واکنش نشان داد. او با انتشار عکسی از خودش در لباس کشتی نوشت: «هربلایی شد سرم آوردی ای دنیا ولی/ میرسد روزی که کارت گیر باشد پیش ما.» این پست او به زعم بسیاری کنایه‌ای بود به سازندگان «تختی».

امیر جدیدی در فیلم تختی
امیر جدیدی در فیلم تختی

فیلم روز صفر

روز صفر نام فیلمی از سعید ملکان است که امیر جدیدی در آن به عنوان نقش اول ایفای نقش می کند. 

فیلم روز صفر که در سال 1389 تولید و منتشر شد در جشنواره فیلم فجر با حواشی زیادی همراه بود. عوامل روز صفر ترجیح دادند این فیلم را از جشنواره بیرون بکشند و انصراف شان از پدیرفتن جایره را عنوان کردند.  

کسب سیمرغ امیر جدیدی

امیر جدیدی در سال 1396 برای بازی در فیلم های «عرق سرد» و «تنگه ابوقریب» برنده سیمرغ بلورین بهترین نقش اول مرد شد.

صحبتهای امیر جدیدی برای بهترین بازیگر نقش اول مرد

امیر جدیدی عضو آکادمی اسکار

امیر جدیدی بازیگر ایرانی به عنوان عضو جدید آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار در شاخه بازیگری انتخاب شد.

آدرس اینستاگرام امیر جدیدی

پیچ شخصی امیر جدیدی در اینستاگرام به آدرس https://www.instagram.com/amirjadidi/ است که نزدیک 800 هزار فالورر دارد.

مصاحبه خندوانه با امیر جدیدی

فیلم‌شناسی

سینما

سال ساخت نام فیلم کارگردان توضیحات
۱۳۸۹ آفریقا هومن سیدی اولین حضور سینمایی
۱۳۹۲ سیزده هومن سیدی
۱۳۹۲ پایان خدمت حمید زرگر نژاد
۱۳۹۳ رخ دیوانه ابوالحسن داوودی از فیلم‌های پر فروش سال ۱۳۹۴
۱۳۹۳ خنده‌های آتوسا علیرضا فرید
۱۳۹۴ من سهیل بیرقی
۱۳۹۴ اژدها وارد می‌شود! مانی حقیقی
۱۳۹۵ قاتل اهلی مسعود کیمیایی
۱۳۹۵ پدیده علی احمدزاده توقیف شد.
۱۳۹۵ هت‌تریک رامتین لوافی
۱۳۹۶ عرق سرد سهیل بیرقی
۱۳۹۶ تنگه ابوقریب بهرام توکلی
۱۳۹۶ قانون مورفی رامبد جوان اولین فیلم کمدی
۱۳۹۷ لتیان علی تیموری به دلیل شرایط کرونا، فیلم اکران آنلاین شد
۱۳۹۸ روز صفر[۶][۷] سعید ملکان
۱۳۹۹ قهرمان اصغر فرهادی

فیلم کوتاه

  • پیش از طلوع (۱۳۹۱)
  • کوشک (اکران نشد)

تله فیلم

  • انگشتر (۱۳۹۱) کارگردان سیدجمال سیدحاتمی

تئاتر

  • روایت ناتمام یک فصل معلق (بازیگر) - ۱۳۹۱
  • کالیگولا (بازیگر) - ۱۳۹۴
  • آوازه خوان (بازیگر) - ۱۳۹۵
  • شاه ماهی (بازیگر و تهیه‌کننده) - برندهٔ تندیس بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر ۱۳۹۸
  • کنسرت نمایش سی‌صد (بازیگر و کارگردان) - ۱۴۰۱

موزیک ویدیو

  • چرا رفتی - همایون شجریان

جوایز و نامزدی‌ها

  • برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای دو فیلم سینمایی سیزده و پایان خدمت در سی و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در بخش فیلم‌های اول،۱۳۹۲
  • نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از سی و چهارمین جشنوارهٔ فیلم فجر برای فیلم من،۱۳۹۴
  • نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در دهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای فیلم من،۱۳۹۵
  • نامزد دریافت تندیس حافظ بهترین بازیگر مرد از هفدهمین جشن دنیای تصویر برای فیلم من، ۱۳۹۶
  • نامزد دریافت جایزهٔ گلدن گلوبال مالزی برای فیلم هت تریک،۱۳۹۸
  • نامزد دریافت تندیس حافظ بهترین بازیگر مرد از هجدهمین جشن دنیای تصویر برای فیلم قاتل اهلی،۱۳۹۷
  • برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در سی و ششمین دورهٔ جشنوارهٔ فیلم فجر برای فیلم‌های تنگهٔ ابوقریب و عرق سرد،۱۳۹۶
  • نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد از دوازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای فیلم عرق سرد،۱۳۹۷
  • نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از دوازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای فیلم تنگهٔ ابوقریب،۱۳۹۷
  • نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم عرق سرد از نوزدهمین جشن دنیای تصویر، ۱۳۹۸
  • نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم عرق سرد از بیست و یکمین جشن خانهٔ سینما، ۱۳۹۸
  • نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در سی و هشتمین جشنوارهٔ فیلم فجر برای فیلم روز صفر، ۱۳۹۸
  • برندهٔ تندیس و لوح تقدیر بهترین بازیگر نقش اول مرد از سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر برای نمایش شاه ماهی،۱۳۹۸
  • نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد از چهاردهمین دوره جوایز آسیا پاسیفیک برای فیلم قهرمان،(۲۰۲۱،۱۴۰۰)
  • برنده تندیس حافظ بهترین بازیگر مرد برای فیلم قهرمان از بیست و یکمین دوره جشن دنیای تصویر،۱۴۰۰


 عکس های از امیر جدیدی

امیر جدیدی

امیر جدیدی

امیر جدیدی

امیر جدیدی

امیر جدیدی

امیر جدیدی

امیر جدیدی

 

امتیاز: 5 (از 1 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد