hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > تندرستی > همه چیز درباره جراحی تغییر جنسیت و عوارض آن

همه چیز درباره جراحی تغییر جنسیت و عوارض آن

1401/04/25 , 17:48
عمل تغییر جنسیت جراحی است که با تغییر در ظاهر افراد هویت جنسی و جسمی فرد را با هم مطابق می کند. در ادامه اطلاعات کاملی از روش تغییر جنسیت و مراحل آن را آورده ایم

افرادی تراجنسیتی(transgender) و  ترنس سکشوال (transsexual)که خواستار تغییر جنسیت هستند پس از طی کردن مراحل قانونی آن نامه ای از دادگاه مبنی بر انجام عمل جراحی تغییر جنسیت دریافت میکنند. اما جراحی تغییر جنسیت چیست؟ جراحی تغییر جنسیت زن به مرد چگونه انجام میشود؟ جراحی تغییر جنسیت مرد به زن چگونه است؟ مراحل تغییر جنسیت چیست؟ با ما همراه باشید تا به تمامی این سوالات پاسخ دهیم.

تغییر جنسیت 

جراحی تغییر جنسیت زن به مرد چگونه انجام میشود؟

مراحل جراحی تغییر جنسیت زن به مرد

افراد ترنس که تمایل دارند جراحی تغییر جنسیت انجام دهند و مرد شوند این است که باید مراحی را طی کنند که عبارت است از:

1-استفاده از هورمون ها

برای تغییر جنسیت زن به مرد در اولین مرحله باید از هورمون ها استفاده شود زیرا به رشد موهای مردانه و تغییر صدا کمک می‌کند.

2-تخلیه سینه ها

دومین مرحله برای تغییر جنسیت از زن به مرد تخلیه سینه ها است که با 2 روش(روش دور هاله- روش برش زیر) انجام می‌پذیرد.  انتخاب تخلیه بسته به سایز، کیفیت پوست سینه متفاوت است.

تخلیه سینه ها از طریق برش نوک سینه زمانی انجام می‌شود که سینه کوچک یا کمی بزرگ باشد ولی کیفیت پوست مناسب است.در روند این جراحی اسکار برش باقی نمی‌ماند و ممکن است تا مدتی در پوست اطراف هاله سینه چین و چروک های ایجاد شود که معمولا پس از یک سال برطرف خواهد شد.

اما در سینه های که بسیار بزرگ و آویزان  یا کیفیت پوست مناسب نیست یا ترک های پوستی روی هاله سینه وجود دارد از جراحی خط زیر سینه استفاده می‌شود زیرا در این روش کل بافت سینه خارج می‌شود و نوک سینه در جای مناسب و به صورت گرافت تعبیه می‌شود.در واقع پس از جداسازی بافت اصلی، آن بافت در جای مناسب قرار داده می‌شود. به همین خاطر فرد تنها حس لامسه داشته و حس نوک سینه و جنسی آن از بین خواهد رفت

3-تخلیه رحم و تخمدان ها

یکی دیگر از اعمال جراحی تغییر جنسیت زن به مرد تخلیه رحم و تخمدان ها است.

4-جراحی ساخت آلت تناسلی مردان

برای جراحی تغییر جنسیت زن به مرد باید آلت تناسلی ساخت که برای درست کردن ناحیه تناسلی دو روش اصلی وجود دارد.

1-روش متویدیوپلاستی

در روش جراحی متویدیوپلاستی ناحیه کلیتوریس را جراحی کرده و با افزایش طول به آلت تناسلی مردان تبدیل نماییم.روش جراحی متویدیوپلاستی بدین صورت است که از قسمت های دیگر بدن نیازی به برداشتن بافت نخواهد بود و حس جنسی کاملا حفظ می‌شود. اما پس از این جراحی می‌بایست فرد به مدت یکسال از وسایلی جهت افزایش کشش استفاده نماید.با انجام جراحی متویدیوپلاستی طول آلت تناسلی بین ۶ تا ۸ سانتی متر باشد که این اندازه برای برقراری رابطه جنسی مناسب نخواهد بود بدین معنا که این اندازه در حدی نیست که فرد بتواند رابطه جنسی برقرار نماید. در طول انجام جراحی متویدیوپلاستی می‌توانیم مجرای ادراری را جا به جا کرد و به نوک آلت متصل کرد که این عمل سنگین تر شده و حدود سه تا چهار ساعت به طول خواهد انجام میدید.

2-روش فالوپلاستی

یکی دیگر از اعمال جراحی تغییر جنسیت مرد به زن تکنیک جراحی فالوپلاستی است. این روش جراحی فالوپلاستی بدین صورت است که با استفاده از بافت های دیگر بدن برای درست کردن آلت تناسلی مردانه استفاده می‌شود. به طور معمول از قسمت های مختلف بدن می‌توان برای انجام جراحی فالوپلاستی استفاده کرد که شایعترین آن قسمت ها ساعد است اما نواحی دیگر بدن مانند: ران، ساق پا، زیر بغل و کشاله ی ران برای انجام این جراحی می‌توان استفاده کرد.

ایمپلنت فالوپلاستی

یکی از مراحل در عمل فالوپلاستی انجام ایمپلنت است. در صورتی که بافت فالوپلاستی از چربی و پوست تشکیل شده باشد، نعوظ در چنین حالتی رخ نخواهد داد. مگر آنکه از ساق پا استفاده شود در واقع در درون استخوان ساق پا استخوان نازک نی وجود دارد، به همین خاطر برای آنکه فرد بتواند توانایی برقراری رابطه جنسی را داشته باشد و نعوظ اتفاق افتد استفاده از ایمپلنت و استفاده از بافت های دیگر بدن همچون نازک نی مناسب خواهد بود.

انواع ایمپلنت

ایمپلنت فنری

ایمپلنت فنری با کمک دست خم و راست می‌شود اما هیچ وقت حالت نرمی پیدا نمی‌کند. این نوع ایمپلنت ها در روند جراحی تغییر جنسیت با استخوان لگن فیکس می‌شود و نسبت به پروتز عمل راحت تری بوده و هزینه کمتری دارد.

ایمپلنت فلیبل

ایمپلنت فلیبل در داخل یکی از کیسه های بیضه قرار داده می‌شود و سبب می‌گردد تا آن مایع یا سرم با زدن چند پمپ به داخل آن شَفت یا قسمت پلاستیک سفت وارد نماید.در واقع طبیعی تر بوده و فرد در صورت نیاز در هر زمان می‌تواند به راحتی آن را باد کرده و در اتمام کار خود آن را خالی کند اما در حالت طبیعی نعوذ نخواد داشت.هزینه این نوع ایمپلنت ها به نسبت ایمپلنت فنری به دلیل آنکه جنس آن ها از سیلیکون است و با بدن سازگاری بیشتری دارد بیشتر خواهد بود و مشکلی را برای فرد به وجود نخواهد آورد.

فلپ ساعد

شایع ترین قسمت مورد استفاده در تکنیک فالوپلاستی ساعد است. ساعد پوست مناسبی داشته و میزان رشد مو بسیار کمی دارد، همچنین به دلیل اعصاب خوبی که در آن وجود دارد می‌تواند با پیوند به اعصاب ناحیه تناسلی سبب حفظ اعصاب حسی ناحیه تناسلی از لحاظ جنسی و لامسه باشد. علاوه بر این، مهمترین دلیل استفاده از ساعد انعطاف پذیری و نازکی پوست آن است که می‌تواند برای بازسازی مجرای ادرار مناسب باشد.

از معایب این روش جراحی این است که اسکار جراحی باقی خواهد ماند و در معرض دید خواهد بود. در صورت آنکه فردی اصرار به جا به جایی مجراری ادراری داشته باشد توصیه می‌شود از فلپ ساعد استفاده شود زیرا برای سر آلت تناسلی استفاده از فلپ ساعد بسیار مناسب خواهد بود اما بایستی اسکار آن را بپذیرد.

فلپ ران

یکی دیگر از فلپ های مورد استفاده در جراحی فالوپلاستی، فلپ ران است. در این روش جراحی با استفاده از چربی، پوست به همراه هر دو عصب از ناحیه وسط ران به عمل بازسازی ناحیه تناسلی می‌پردازیم.

مزیت استفاده از فلپ ران به نسبت فلپ ساعد این است که اسکار ناشی از جراحی بسیار کمتر مشخص می‌شود و با پوشیدن لباس در معرض دید نخواهد بود. اندازه این نوع فلپ به نسبت ساعد بزرگ تر بوده و از لحاظ حسی بستگی به تعداد عصب خواهد بود، در صورتی که جراح پلاستیک بتواند هر دو عصب را پیدا کنید عصب حسی ایجاد می‌شود.

فلپ ساق

یکی دیگر از فلپ های مناسب برای تکنیک فالوپلاستی استفاده از فلپ ساق است. استخوان ساق دارای نازک نی است. مزیت منحصر به فرد استفاده از فلپ ساق این است که فرد در آینده نیازی به تعبیه ایمپلنت نخواهد داشت و در واقع آن حالت نعوظ را در خود خواهد داشت. همچنین این فلپ به دلیل بافتی که دارد نیازی به تعویض و ترمیم نخواهد داشت.

اما معایب استفاده از فلپ ساق این است که فرد برای مدتی نمی‌تواند به راحتی راه برود که این عارضه موقتی ظرف مدت زمان مشخصی باز می‌گردد و دومین معایب استفاده از فلپ ساق داشتن حس کمتر به نسبت فلپ ران و ساعد است.

فلپ زیر بغل

فلپ زیر بغل دارای عضله است که این عمل با وجود اینکه حجم عضله کم است به یک سایز و اندازه خیلی بزرگ تبدیل می‌شود که این امر بسیار مناسب نخواهد بود.

فلپ کشاله ران

گاها پیش می‌آید که از فلپ کشاله ران برای افرادی که سابقه جراحی میکروسکوپی را نداشته باشند استفاده می‌شود که این روش جراحی حس لامسه خوبی نداشته و از لحاظ ظاهری نیز ممکن است زیبا نشود.

تغییر جنسیت جراحی تغییر جنسیت مرد به زن چگونه است؟

جراحی تغییر جنسیت مرد به زن برای مردانی انجام می‌گیرد که تمایل دارند جنسیت شان را تغییر دهند و آلت تناسلی مردانه تبدیل به آلت تناسلی زنانه شود. سه نوع روش جراحی تغییر جنسیت مرد به زن وجود دارد که به بیماران کمک می‌کند که آلت تناسلی زنانه داشته باشند:

  • واژینوپلاستی
  • ولوپلاستی
  • ارکیکتومی

مراحل جراحی تغییر جنسیت مرد به زن

افرادی که تمایل دارند جراحی تغییر جنسیت مرد به زن را انجام دهند بایستی مراحل زنانه سازی چهره را طی نمایند. این گونه افراد چهره های مردانه دارند بدین صورت که پیشانی برجسته، چانه های بلند که این ها ممکن است برای فرد ناخوشایند باشد که در چنین شرایطی فرد می‌تواند جراحی های زیبایی برای اصلاح آن ها انجام دهد.

1-جراحی های زیبایی صورت

افرادی که از مرد به زن تغییر جنسیت می‌دهند باید جراحی زیبایی صورت از جمله جراحی روی استخوان،لیفت ابرو، جراحی بینی، جراحی فک، جراحی پروتز، لیزر بر روی تارهای صوتی

 انجام دهند.

در طول جراحی پوست صورت برداشته و استخوان برجسته پیشانی تراشیده می‌شود و گاها پیش می‌آید که قسمت های گود با سیمان پر می‌گردد که در چنین جراحی همزمان جراحی لیفت ابرو نیز انجام می‌شود.

به طور معمول در این دسته از افراد جراحی بینی و جراحی فک در صورت آنکه فک ابعادش بزرگ و یا جلو باشد نیاز خواهد بود. همچنین از دیگر اعمال زیبایی که برای زیبا سازی چهره در این افراد انجام می‌شود، انجام جراحی پروتز گونه است.

تراشیدن قسمت برجسته گلو و اصلاح کلفتی صدا با استفاده از اعمال لیزری بر روی تارهای صوتی از دیگر اعمال در جراحی تغییر جنسیت مرد به زن است و گاها پیش می‌آید که اعمال جراحی دیگری برای زنانه تر ساختن چهره انجام گردد.

2-هورمون درمانی

مردانی که تمایل به زن شدن دارند باید با مراجعه به جراح پلاستیک تحت درمان با هورمون های زنان قرار گیرند. این هورمون ها توسط متخصص غدد یا متخصص داخلی تجویز شود و توصیه به این افراد این است که یک ماه قبل از عل جراحی داروهای هورونی قطع گردد. این داروهای هورمونی حاوی استروژن هستند و استروژن باعث لخته شدن در اندام های وریدی در زمان عمل می‌شود.

3-لیزر موهای زائد

یکی دیگر از اقداماتی که باید انجام دهند لیزر موهای زائد است. همچنین لیزر ناحیه کیسه بیضه لازم خواهد بود زیرا در آینده کیسه های بیضه به عنوان واژن مورد استفاده قرار می‌گیرند، لذا تا جای ممکن بایستی عاری از مو باشند. یکی از دلایل لیزر کیسه های بیضه بازگرداندن پوست به داخل است و همین امر سبب می‌گردد تا موهای زائد برطرف شود.

4-پروتز سینه

یکی دیگر از اعمال زیبایی که برای افراد در روند جراحی تغییر جنسیت مرد به زن انجام می‌گردد، پروتز سینه است. در صورتی که مصرف هورمون ها در بزرگ شدن سینه ها موثر نباشد فرد می‌تواند تحت جراحی پروتز سینه قرار بگیرد.

5-جراحی ایمپلنت های فالوپلاستی

عمل ایمپلنت فالوپلاستی زمانی ضرورت پیدا می‌کند که فرد نیاز داشته باشد ارتباط جنسی برقرار نماید. معمولا انجام این جراحی برای افراد مجرد و افرادی که تمایل به ارتباط جنسی ندارند توصیه نمی‌گردد زیرا انجام این جراحی پس از چند سال نیاز به تعویض خواهد داشت و این می‌تواند برای فرد سخت باشد.

بعد از عمل فالوپلاستی

بعد از اینکه عمل فالوپلاستی انجام شد و بیمار بهبود پیدا کرد، بعد از سه ماه تا شش ماه برای مرحله دوم جراحی اقدام می‌شود که شامل بازسازی کلاهک و کیسه بیضه است. البته کلاهک را حتی می‌توان در فاصله ۱۰ روز بعد از فالوپلاستی انجام داد.برای انجام بازسازی کلاهک معمولاً مقداری از پوست از ناحیه ران برداشته می‌شود تا برای بازسازی استفاده شود. برای بازسازی کیسه بیضه از همان بافت ناحیه استفاده می‌شود و کیسه بیضه ساخته می‌شود. معمولاً از پروتزهای بیضه استفاده نمی‌شود و در مرحله سوم جراحی برای تعبیه ایمپلنت اقدام می‌شود.

جراحی آلت تناسلی زنان

افرادی که تمایل دارند جراحی تغییر جنسیت مرد به زن را انجام دهند؛ در اکثر موارد این جراحی به صورت پوستی انجام می‌شود. در هنگام عمل از عناصری که در آلت تناسلی مرد هست، به عنوان بازسازی آلت تناسلی زن استفاده می‌کنیم. در این موارد بیضه ها خارج می‌شود. پوست کیسه بیضه را به عنوان بازسازی واژن استفاده می‌کنیم. قسمتی از ناحیه سر آلت یا کلاهک پنیس را به عنوان بازسازی کلیتوریس استفاده می‌کنیم تا فرد بتواند حس جنسی خوبی داشته باشد. و از پوست های اضافه ناحیه برای بازسازی ولو یا ظاهر آلت تناسلی استفاده می‌کنیم.

جراحی واژینوپلاستی

در طول جراحی واژینوپلاستی لایه های داخلی و و بیرونی واژن ساخته می‌شود و از بافت و پوست خود آلت تناسلی استفاده می‌شود.

  • جراح از پوست آلت تناسلی و بیضه استفاده می‌کند و لایه داخلی و بیرونی لابیا و واژن ساخته می‌شود.
  • جراح دهانه خروجی ادرار را می‌سازد تا فرد بتواند ادرار کند.
  • جراح از بافت جلویی برای ساخت دهانه ورودی واژن کمک می‌گیرد. به این عمل اینترویتوس گفته می‌شود.

تغییر جنسیت مزایا جراحی تغییر جنسیت

  • بیمارانی که تحت این روش جراحی قرار می‌گیرند، می‌توانند در آینده لذت بیشتری از تغییرات جنسی خود داشته باشند و از میزان استرس های روانی شان کاسته خواهد شد.
  • یافتن جراح پلاستیک با تجربه در این زمینه، می‌تواند رضایت روانی بیشتری را برای بیمار به همراه داشته باشد.
  • بعد از انجام جراحی، از آشفتگی جنسی افراد کاسته می‌شود و بهبودی در میزان استرس و افسردگی شان مشاهده خواهد شد.

معایب جراحی تغییر جنسیت

  • افرادی که تحت جراحی تغییر جنسیت قرار می‌گیرند، چه مرد به زن و چه زن به مرد، قادر به تولید مثل نخواهند بود.
  • ممکن است پذیرش تغییرات فیزیکی و روانی برای افراد کمی سخت باشد. اما مشاوره می‌تواند به تسریع روند بهبودی افراد کمک کند.
  • احتمال بروز هماتوم بعد از جراحی وجود دارد.

عوارضی مانند نکروز نوک سینه نیز ممکن است مشاهده شود، که در چنین مواردی، امکان انجام بازسازی نوک سینه وجود دارد.

جراحی تغییر جنسیت در چه مواردی توصیه نمی‌شود؟

  • افراد زیر هجده سال و بالای شست سال
  • افرادی که استرس ذهنی دارند و یا نمی‌توانند به خوبی تصمیم بگیرند
  • اجازه جراحی از طرف پزشک داده نشده است

اقدامات و مراقبت های بعد از جراحی تغییر جنسیت

مراقبت های جراحی مرد به زن

  • بیمار سه روز در بیمارستان بستری می‌ماند تا دوره نقاهت طی شود.
  • امکان انجام کارهای سبک، چهار تا شش هفته بعد از جراحی وجود دارد. از انجام فعالیت های شدید بدنی به مدت شش تا هشت هفته باید خودداری شود.
  • در ابتدا، دیلاتور (گشاد کننده دهانه واژن) داخل واژن قرار می‌گیرد.
  • بیمار باید طبق دستور پزشک، دوش واژینال بگیرد.
  • داروهای مسکن باید طبق تجویز پزشک مصرف شوند.

مراقبت های جراحی زن به مرد

  • نیاز است بیمار دو روز در بیمارستان بستری بماند.
  • بیمار می‌تواند دو هفته بعد کارهای سبک را انجام بدهد، اما از ورزش و کارهای سنگین بدنی بابد چهار تا شش هفته خودداری شود.
  • گن مخصوص باید به مدت شش هفته و در طول سپری شدن دوره نقاهت پوشیده شود. که البته زمان پوشیدن گن از سوی پزشک مشخص خواهد شد.
  • به مرور از میزان درد کاسته می‌شود و بیمار می‌تواند از داروهای مسکن تجویز شده از سوی پزشک مصرف کند.
  • بخیه ها حدود یک هفته بعد کشیده خواهند شد.

رژیم غذایی بعد از جراحی تغییر جنسیت

  • توصیه می‌شود بیمار روز بعد از جراحی، رژیم غذایی مایعات داشته باشد.
  • رژیم غذایی باید سرشار از میوه و سبزیجات و فیبر باشد، به خصوص تا چند هفته اول بعد از جراحی.
  • گوشت می‌توان مصرف شود. اما از خوردن پنیر باید خودداری شود.
  • از استعمال سیگار و دخانیات باید خودداری شود.
  • رژیم غذایی باید حاوی سدیم پایین باشد. چرا که سدیم باعث احتباس آب و مایعات می‌شود.
  • تا چند هفته اول بعد از جراحی، نوشیدن الکل باید به حداقل برسد. البته که بهتر است این ماده به هیچ عنوان مصرف نشود.

بارداری پس از تغییر جنسیت 

 افراد ترنس پس از جراحی تغییر جنسیت قابلیت اینکه بتواند بچه دار شوند را نخواهند داشت.در صورت آنکه فرد اصرار داشته باشد که حتما بچه داشته باشد، باید قبل از شروع پروسه های جراحی برای ذخیره اسپرم یا تخمک اقدام نماید. نکته ای جالب که بایستی بدانید این است که ذخیره تخمک یا اسپرم در بانک های اسپرم تا سالها امکان پذیر است.

در حقیقت این افراد برای آنکه بتوانند بچه ی خود را داشته باشند در صورت آنکه می‌خواهد جراحی تغییر جنسیت مرد به زن را انجام دهد می‌تواند قبل از جراحی اقدام به ذخیره اسپرم کرده تا پس از جراحی در هر زمان که تمایل داشت با رحم اجاره ای اقدام به بارداری نماید و در نهایت بگوییم که انجام این روند برای تغییر جنسیت زن به مرد هم نیز امکان پذیر خواهد بود.

هزینه جراحی تغییر جنسیت

جراحی تغییر جنسیت به دو صورت جراحی تغییر جنسیت مرد به زن و جراحی تغییر جنسیت زن به مرد است. این دو جراحی به دو شیوه کاملاً متفاوت انجام می‌شوند و بنابراین هزینه هر کدام متفاوت است. هزینه این جراحی وابستگی زیادی به ترجیح بیمار دارد. برخی بیماران شاید بخواهند بعضی از جراحی ها یا روش های تراپی را انجام ندهند که در این صورت بر هزینه تمام شده جراحی تغییر جنسیت تاثیر می‌گذارد. 

منبع:dr-akhoondinasab.com

امتیاز: 1 (از 1 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد