hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > بایدن سند پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را به سنا فرستاد

بایدن سند پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را به سنا فرستاد

ایسنا نوشت: براساس گزارش‌ها، رئیس جمهوری آمریکا اسناد پروتکل‌های مربوط به پیوستن فنلاند و سوئد به ائتلاف ناتو را به سنا ارسال کرده و از این مجلس کنگره کشورش خواسته آنها را تصویب کند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در پیامی که روز دوشنبه برای مجلس سنای کشورش فرستاد، نوشت:‌ من به موجب این سند پروتکل‌های پیمان ۱۹۴۹ آتلانتیک شمالی با موضوعیت الحاق جمهوری فنلاند و پادشاهی سوئد به آنها را نزد مجلس سنا به جهت کسب توصیه و رضایت این مجلس از بابت تصویبشان می‌فرستم.

وی تاکید کرد: من از مجلس سنا تقاضا می‌کنم که همکاری با دولت را ادامه داده تا به پیشبرد یک اروپای قدرتمند و آزاد با ارائه توصیه و رضایت فوری‌اش از بابت تصویب این پروتکل‌ها بپردازد.

بایدن همچنین اظهار کرد، آمریکا همه متحدان ما را تشویق می‌کند به سرعت برای تصویب الحاق فنلاند و سوئد به ائتلاف نظامی ناتو اقدام کنند.

در ماه مه، فنلاند و سوئد رسما درخواست‌هایشان را برای عضویت در ناتو ارسال کردند و به این ترتیب موضع بی‌طرفی چند دهه‌ای خود در قبال این ائتلاف را به بهانه تغییر در محیط امنیتی اروپا که به گفته آنها ناشی از حمله روسیه به اوکراین بوده، کنار گذاشتند.

درخواستهای عضویت آنها در ابتدا توسط ترکیه به دلیل حمایت طولانی مدت این کشورها از "حزب کارگران کردستان" ترکیه (پ.ک.ک) که آنکارا آن را یک سازمان تروریستی و تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند، بلوکه شد.

با این حال، این سه کشور بعدا و در ماه گذشته میلادی یک یادداشت امنیتی امضا کردند و روند الحاق آنها در ماه گذشته میلادی قبل از برگزاری نشست سران ناتو در مادرید، از بن‌بست خارج شد. آنها توافق کردند که همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم، از جمله علیه پ.ک.ک را تقویت کنند.

311311

کد خبر 1650424

منبع: khabaronline-1650424

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد