hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > مالیات‌ و قوانین مالیاتی در ایران؛ انواع مالیات، محاسبه 1401

مالیات‌ و قوانین مالیاتی در ایران؛ انواع مالیات، محاسبه 1401

مالیات به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود. در ادامه به انواع مالیات‌ و قوانین مالیاتی ایران و محاسبه آنها طبق آخرین قوانین و مصوبات 1401 پرداخته ایم.

رویداد ایران-هاجر خانی

مالیات در مفهوم کلی به دو دسته مالیات های مستقیم و مالیات های غیر مستقیم تقسیم بندی می شود .در ادامه به توضیحات کاملی در خصوص تعریف و تفاوت های مالیات مستقیم و غیر مستقیم می پردازیم .

مالیات

 مالیات (tax) یک هزینه اجتماعی به شمار می رود که شهروندان یک جامعه برای بهره برداری و استفاده از امکانات موجود و فراهم آوردن امکان جایگزینی این امکانات آن را می پردازند . 

 مالیات بر حسب تعریف سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) پرداختی است لازم، اجباری و بلاعوض. مالیات ممکن است به شخص، موسسه، دارایی و... تعلق گیرد. مالیات در واقع انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به دولت یا بخشی از سود فعالیت های اقتصادی است که نصیب دولت می شود، زیرا ابزار و امکانات دست یابی به درآمد و سودها را دولت فراهم ساخته است.

مالیات یک هزینه مالی اجباری یا نوعی خراج است که توسط یک سازمان دولتی به منظور تأمین هزینه‌های مختلف عمومی یا هزینه‌های دولت، به مالیات دهنده (یک شخص حقیقی یا شخص حقوقی) تحمیل می‌شود

 

تعریف مالیات مستقیم

مالیات مستقیم (Direct tax) به مالیاتی اطلاق می شود که بی واسطه و مستقیما از درآمد یا دارایی مودیان مالیاتی اخذ می شود . این مالیات به وسیله مامورین مالیاتی و به طور مستقیم اخذ می شود ، به طور کلی تمام کسانی که در ایران درآمد دارند حتی اگر خارج از ایران زندگی کنند ، مشمول مالیات بر درآمد هستند . حتی کسانی که به کسب و کار اینترنتی مشغول هستند ، باید ، مالیات کسب و کارهای اینترنتی خود را بپردازند.

انواع مالیات مستقیم خود به دو دسته‌ی زیر تقسیم می‌شود:

  • مالیات بر دارایی(Property tax)
  • مالیات بر درآمد(income tax)

1-مالیات بر دارایی

مالیات بر دارایی شامل مالیات بر ارث و حق تمبر می‌شود.

مالیات بر ارث (Inheritance tax) به این معناست که درصورت فوت فرد، دارایی به جای مانده از وی که به وراث تعلق می‌گیرد، مشمول پرداخت مالیات می‌شود.

در برخی موارد برای رسمیت بخشیدن به اسناد، بر روی آن‌ها تمبر درج شده و تمبر ابطال می‌گردد. از طریق درج این تمبر از مودی، مالیاتی دریافت می‌شود. مواردی که شامل این مالیات می‌شوند عبارتند از:

  • هر برگ چک که از طرف بانک صادر می‌شود در هنگام صدور، حق تمبر اخذ می‌شود.
  • انواع برات و سفته و نظایر آن‌ها
  • کلیه اسناد تجاری قابل انتقال که در ایران صادر، معامله و استفاده می‌شوند.
  • اسناد مالکیت نسبت به مال التجاره شامل بارنامه، بیمه نامه و صورت وضعیت مسافری
  • کلیه قراردادها و اسنادی که بین بانک و مشتریان مبادله می‌شوند.
  • سهام و سهم الشرکه کلیه شرکت‌های ایرانی

درصورت تخلف و عدم پرداخت مالیات تمبر، دوبرابر آن اخذ می‌شود.

 2-مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد (income tax) متداول‌ترین نوع مالیات بوده که یکی از انواع مالیات مستقیم به شمار می‌آید و افراد شاغل و صاحب کسب و کار با آن سر و کار دارند.

افراد برای کلیه درآمدهای خود باید به طور مستقیم به دولت مالیات بپردازند و نرخ و میزان آن، به سطح درآمدی فرد یا سازمان بستگی دارد.

در قانون مالیاتی کشور، مالیات بر درآمد شامل چند بخش می‌شود:

  1. مالیات بر درآمد املاک(Property income tax)
  2. مالیات بر درآمد مشاغل(Business income tax)
  3. مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی (Income tax of legal entities)
  4. مالیات بر درآمد اتفاقی

مالیات بر درآمد املاک از انواع مالیات مستقیم است که به موجب این قانون، درآمد اشخاص حقیقی یا حقوقی از راه واگذاری املاک خود به دیگران یا املاکی که به اجاره واگذار می‌گردد، شامل مالیات می‌شود. همچنین نقل و انتقالات املاک نیز مشمول پرداخت مالیات می‌شود.

مالیات بر درآمد مشاغل

بر اساس این ماده قانون، درآمد حاصل از کل فروش کالا وخدمات و سایر درآمدها پس از کسر هزینه‌ها و استهلاکات مربوطه، مشمول مالیات می‌گردد. بدین منظور صاحبان مشاغل باید دفاتر و اسناد و مدارک خود را بر اساس و اصول و قوانین تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین گشته، تنظیم نموده و برای اعلام آن اظهارنامه مالیاتی تنظیم کنند. فعالیت‌های تجاری از جمله قراردادهای پیمانکاری، مضاربه و قراردادهای وکالت نیز مشمول این مالیات می‌شوند.

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

جمع درآمدهای شرکت‌ها از منابع داخل و خارج از کشور مشمول این مالیات می‌شود. به موجب این ماده قانون، اشخاص حقوقی موظفند اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان متکی به دفاتر و اسناد و مدارک خود را حداکثر تا چهار ماه پس از سال مالیاتی خود همراه با کلیه اطلاعات حقوقی خود به سازمان امور مالیاتی تحویل داده و مالیات آن را پرداخت نمایند.

مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی

یکی دیگر از انواع مالیات مستقیم، مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی است که نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی برای درآمد تا میزان پانصد میلیون ریال درآمد مشمول مالیات سالیانه، 15% و نسبت به مازاد پانصد میلیون تا میزان یک میلیارد ریال مشمول مالیات سالیانه به نرخ 20% است. نسبت به مازاد یک میلیارد ریال، نرخ مالیات مشمول به سالیانه 25% افزایش می‌یابد.

مالیات بر درآمد اتفاقی

درآمد اتفاقی هر گونه کسب مال نقدی و غیر نقدی است که به‌صورت بلاعوض یا از طریق معاملات محاباتی یا به عنوان جایزه صورت گرفته است. اگر این مال به‌صورت مقرر و مادام العمر دریافت شود، مالیات آن باید به‌صورت سالیانه پرداخت گردد.

مالیات بر حقوق

کلیه افراد شاغل در سازمان‌های دولتی و خصوصی که در ازای فعالیت‌های خود در مدت زمان مشخص، مقرری به‌صورت نقدی یا غیر نقدی دریافت می‌کنند، مشمول پرداخت مالیات هستند. نرخ مالیت بر حقوق کارکنان دولتی و غیر دولتی مازاد برمبلغ مصوب در ماده 84 این قانون و تا هفت برابر آن 10% سالیانه است و نسبت مازاد مصوب آن مشمول 20% مالیات خواهد شد. پرداخت کنندگان حقوق در هنگام پرداخت یا تخصیص، این مبلغ را کسر نموده و به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌کنند

 چه افرادی مشمول پرداخت مالیات مستقیم می‌شوند؟

کلیه‌ی افراد حقیقی ایرانی مقیم ایران برای هرگونه درآمدی که در ایران یا خارج از ایران کسب می‌کنند، مشمول پرداخت مالیات می‌شوند. همچنین اشخاص حقیقی ایرانی مقیم خارج از ایران نیز نسبت به درآمدهای خود از داخل ایران مشمول پرداخت مالیات هستند.

وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی، دستگاه‌هایی که بودجه‌ی آن‌ها به وسیله دولت تامین می‌شود، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از پرداخت این مالیات معافند.

روش اخذ مالیات مستقیم چیست

همانگونه که از نام این مالیات پیداست، به صورت مستقیم از مودی گرفته می‌شود، به این معنی که مودی با پر کردن اظهارنامه مالیاتی و ارائه آن به سازمان امور مالیاتی و همچنین ارائه دفاتر مالی و غیره، منابع درآمدی خود را اظهار کرده و به این ترتیب سازمان مربوطه، اقدام به محاسبه مالیات می‌کند.

این مالیات بعد از صدور برگ تشخیص و برگ قطعی مالیات، به مودی اعلام شده و در زمان مقرر باید پرداخت گردد.

تعریف مالیات غیر مستقیم

مالیات غیر مستقیم (indirect tax) در واقع به مالیاتی می گویند که از تمام شهروندان اخذ شده اما این امر محسوس نیست . در واقع بر روی اکثر کالا ها و خدمات مبلغی به عنوان مالیات از مصرف کننده دریافت شده که به این نوع از مالیات ، مالیات غیر مستقیم گفته می شود . از جمله مالیات های غیر مستقیم می توان به مالیات بر واردات (Import tax) و مالیات بر معاملات(Transaction tax) اشاره کرد .

1. مالیات بر واردات: این نوع مالیات، با عنوان حقوق و عوارض گمرکی، از تولیدکنندگان خارجی یا تجار وارد کننده گرفته می‌شود، در واقع دولت این مالیات را وضع می‌کند تا کالای خارجی به هنگام ورود به کشور متحمل هزینه بیشتری شود و در نتیجه این استراتژی، تولیدکنندگان کالای خارجی مجبور‌ می‌شوند تا برای رسیدن به سودآوری، اقدام به افزایش قیمت کالای وارداتی کنند. افزایش قیمت کالای وارداتی باعث می‌شود این کالا در رقابت با کالای داخلی راه سختی در پیش داشته باشد و همین طور که می‌بینید این نوع مالیات برای حمایت از کالاها و خدمات داخلی اعمال می‌شود.

2. مالیات بر ارزش افزوده: مالیات بر ارزش افزود، به جز در موارد خیلی خاص، به تمام کالاها و خدمات تحمیل می‌شود. هر کالایی برای اینکه از مرحله ابتدایی تولید خود به مرحله نهایی برسد، دچار افزایش قیمت می‌شود برای مثال یک لباس در مرحله اول فقط یک پارچه است اما وقتی مراحل مختلف تولید و توزیع را سپری کرد، این پارچه به یک لباس با برند خاص و قیمت بالاتر تبدیل می‌شود، اقتصاددان‌ها این تفاوت قیمت موجود بین پارچه خام و لباس برند شده را ارزش افزوده می‌نامند. حال مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که روی این افزایش قیمت وضع می‌شود و تقریبا هر نوع کالا و خدماتی را در بر‌ می‌گیرد، به همین دلیل مالیات بر ارزش افزوده را یک نوع مالیات عام‌ می‌دانند. مالیات بر ارزش افزوده به قیمت کالای خریداری شده اضافه می‌شود و تمام خریداران به هنگام دریافت کالا، مالیات آن را به فروشنده و تولیدکننده کالا‌ می‌پردازند و بدین ترتیب تولیدکننده تمام این مالیات‌های دریافتی از مصرف کنندگان را جمع آوری کرده و تحویل اداره دارایی کشور می‌دهد.

3. مالیات بر مصرف: اگر مصرف کننده برخی کالاهای خاص مثل الکل و یا سیگار هستید، باید این نوع مالیات غیرمستقیم را بپردازید. در واقع طبق اصول مالیاتی، پرداخت مالیات بر مصرف وظیفه تولیدکننده کالای مربوطه است اما تولیدکنندگان این مالیات را با افزودن بر قیمت کالا، از خریداران‌ می‌گیرند. کالاهایی که مشمول مالیات بر مصرف می‌شوند عبارتند از:

  • دخانیات
  • الکل طبی و صنعتی
  • انواع نوشابه‌های غیرالکلی
  • اتومبیل
  • خاویار
  • فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی

 انواع قوانین مالیات های مستقیم

ماده 2 قانون مالیات های مستقیم

در متن قانون برای ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم، چنین آمده است:

اشخاص زیر مشمول پرداخت مالیات های موضوع این قانون نیستند:

  1. وزارتخانه ها و موسسات دولتی
  2. دستگاه هایی که بودجه آنها به وسیله دولت تامین می‌شود.
  3. شهرداری ها
  4. بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی دارای مجوز معافیت از طرف امام خمینی یا مقام معظم رهبری

ماده 86 قانون مالیات های مستقیم

پرداخت کنندگان حقوق زمان انجام هر پرداخت یا اختصاص دادن آن، موظف هستند مالیات متعلق را بر اساس ماده 85 قانون مالیات های مستقیم، محاسبه نموده و پس از کسر آن تا پایان ماه بعد، ضمن تسلیم فهرست متضمن نام و آدرس دریافت کنندگان حقوق و میزان آن، به اداره امور مالیاتی پرداخت کنند و در ماه های بعد، فقط تغییرات را صورت دهند.

ماده 95 قانون مالیات های مستقیم

صاحبان مشاغل موظف هستند، دفاتر و یا اسناد و مدارک حسب مورد را که با رعایت اصول و ضوابط مربوط از جمله اصول و ضوابط مربوط به تنظیم دفاتر تجاری موضوع قانون تجارت در خصوص تجار تنظیم می‌گردد. برای تشخیص درآمد مشمول مالیات، نگهداری و اظهارنامه مالیاتی خود را بر اساس آنها تنظیم نمایند.

ماده 100 قانون مالیات های مستقیم

مودیان موضوع قانون مالیاتهای مستقیم موظف هستند، اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت های شغلی خود را در یک سال مالیاتی، برای هر واحد شغلی یا برای هر محل جداگانه طبق نمونه ای که وسیله سازمان امور مالیاتی کشور تهیه خواهد شد، تنظیم و تا آخر خرداد ماه سال بعد، به اداره امور مالیاتی محل شغل خود تسلیم و مالیات متعلق را، به نرخ مذکور در ماده 131 قانون مالیات های مستقیم پرداخت نمایند.

ماده 103 قانون مالیات های مستقیم

وکلای دادگستری و کسانی که در محاکم اختصاصی وکالت می‌کنند، مکلف هستند در وکالت نامه های خود رقم حق الوکاله ها را قید نمایند و معادل 5 درصد آن، بابت علی الحساب مالیاتی روی وکالتنامه تمبر الصاق و ابطال نمایند. که در هر حال مبلغ تمبر حسب مورد نباید کمتر از میزان مقرر باشد.

ماده 104 قانون مالیات های مستقیم

 وزارت خانه ها، موسسات دولتی، شهرداری ها، موسسات وابسته به دولت و شهرداری ها و کلیه اشخاص حقوقی اعم از انتفاعی و غیرانتفاعی و اشخاص موضوع بند الف ماده 95 قانون مالیات های مستقیم مکلف هستند که:

در هر مورد که بابت حق الزحمه پزشکی، هزینه های بیمارستانی و آزمایشگاهی و رادیولوژی، داوری، مشاوره، کارشناسی، حسابرسی، خدمات مالی و اداری، نویسندگی، تالیف و تصنیف، آهنگ سازی، نوازندگی و هنرپیشگی و خوانندگی، نقاشی و دلالی و حق العمل کاری، هر گونه حق الزحمه یا کارمزد ارائه خدمات به استثنای کارمزد پرداختی به بورس ها، بازارهای خارج از بورس و کارمزد معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا در بورس ها و بازارهای خارج از بورس بانک ها، صندوق تعاون و موسسات اعتباری غیربانکی مجاز، امور مربوط به نظافت اماکن و ابنیه و … پولی پرداخت می‌کنند، 5 درصد آن را به عنوان علی الحساب مالیات مودی کسر و ظرف 30 روز به حساب تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور واریز و رسید آن را به مودی مالیاتی تسلیم نمایند.

ماده 105 قانون مالیات های مستقیم

در ماده 105 قانون مالیات های مستقیم، عنوان شده است که، جمع درآمد شرکت ها و درآمد ناشی از فعالیت های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی، از منابع مختلف ایران یا خارج از ایران تحصیل می‌شود، پس از وضع زیان های حاصل از منابع غیر معاف و کسر معافیت های مقرر، به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون، دارای نرخ جداگانه ای می‌باشد، مشمول مالیات به نرخ 25 درصد خواهند بود.

ماده 169 قانون مالیات های مستقیم

اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع قانون مالیات های مستقیم، که حسب اعلام سازمان امور مالیاتی کشور موظف به ثبت نام در نظام مالیاتی می شوند، مکلف هستند برای انجام معاملات خود صورتحساب صادر و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورت حساب ها، قراردادها و سایر اسناد مشابه درج و فهرست معاملات خود را به سازمان مذکور ارائه کنند

ماده 197قانون مالیات های مستقیم

نسبت به اشخاصی که به شرح مقررات قانون مالیاتهای مستقیم مکلف به تسلیم صورت یا فهرست یا قرارداد یا مشخصات راجع به مودی می باشند، در صورتی که از تسلیم آن ها در موعد مقرر خودداری و یا برخلاف واقع تسلیم نمایند، جریمه متعلق در مورد حقوق عبارت خواهد بود از 2 درصد حقوق پرداختی و در خصوص پیمانکاری 1 درصد کل مبلغ قرارداد و در هر حال با مودی متضامنا مسئول جبران زیان وارده به دولت خواهند بود.


 

انواع قوانین مالیات های غیر مستقیم

قوانین مالیات غیر مستقیم به دو دسته تجمیع عوارض و ارزش افزوده تقسیم می شوند. که هر یک به شرح زیر می باشند.

1-تجمیع عوارض در قوانین مالیات غیر مستقیم

قانون تجمیع عوارض در قوانین مالیات غیر مستقیم دارای 10 ماده می باشد، که هر یک از ماده ها نیز دارای تبصره های خاص خود می باشند. قانون تجمیع عوارض قوانین مالیات غیر مستقیم به بررسی و قوانین مربوط به عوارض و حقوق ورودی کالا ها و خدمات پرداخته است.

در ماده 2 قانون تجمیع عوارض، ذکر شده است که حق ثبت سفارش کالا، انواع عوارض و سایر وجوه دریافتی از کالا های وارد شده جمع شده و 4 درصد از مبلغ آن به عنوان ارزش گمرکی کالا تعیین می شود. حال به مجموع دریافتی به عنوان حقوق گمرکی و سود بازرگانی حقوق ورودی گفته می شود. سود بازرگانی با توجه به قوانین مالیات غیرمستقیم توسط هیأت وزیران تعیین می شود

2- ارزش افزوده در قوانین مالیات غیر مستقیم

مالیات بر ارزش افزوده یکی از انواع مالیات بر معاملات در مالیات های غیر مستقیم می باشد. قانون مالیات بر ارزش افزوده در مالیات های غیر مستقیم ، دارای 51 ماده می باشد، که هر یک از این ماده ها نیز دارای تبصره هایی هستند.

مزایای مالیات غیر مستقیم چیست؟

مالیات غیرمستقیم، به عنوان یکی از انواع مالیات‌های دریافتی توسط دولت، دارای مزایا و معایبی، هم برای خریداران و هم برای دولت است که در ادامه به شماری از این موارد اشاره می‌شود:

  1. سهولت: مالیات غیر مستقیم به طور اتوماتیک با خرید کالا توسط خریداران پرداخت می‌شود و دولت هیچ هزینه‌ای برای وصول کردن این نوع مالیات نمی‌پردازد.
  2. عادلانه: در صورتی که این نوع مالیات برای کالاهای لوکس اعمال شود، می‌تواند تاثیر موثری در اجرای عدالت اقتصادی داشته باشد.
  3. فرار از مالیات به صفر‌ می‌رسد: مالیات غیرمستقیم همراه با قیمت کالا پرداخته می‌شود، بنابراین هیچگونه فرار از مالیاتی در این مورد رخ نخواهد داد.
  4. تاثیر اجتماعی مثبت: مالیات غیر مستقیم با مشمول کردن شماری از کالاها مثل الکل، میزان خرید و فروش این کالاهای مضر را به حداقل رسانده و از سوی دیگر خرید کالاهای مفید را افزایش می‌دهد؛ بدین ترتیب فعالیتی سودمند در راستای سلامت جامعه رخ می‌دهد.

معایب مالیات غیر مستقیم چیست؟

  1. دارای تشکیلات اداری نبوده و ممکن است دچار ناکارآمدی‌های اقتصادی شود.
  2. از آنجایی که بر طیف گسترده‌ای از مردم اعمال می‌شود، می‌تواند به کاهش رفاه عمومی منجر شود.
  3. تفاوتی بین قشر ضعیف و غنی وجود ندارد و هر خریداری با هر نوع درآمدی باید مالیات کالای خریداری شده را بپردازد و این ضعف مالیات غیر مستقیم نوعی بی عدالتی تلقی می‌شود.

مشمولین قوانین مالیاتی غیر مستقیم

  • تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای ملک و املاک در ایران، مشمول قانون پرداخت مالیات بر درآمد املاک در مالیات غیر مستقیم هستند.
  • اشخاص ساکن در کشور ایران که به هر طریقی دارای درآمد باشند.
  • اشخاص حقیقی، شرکت ها و بنگاه های اقتصادی که در خارج از کشور ایران فعالیت می نمایند، اما در داخل کشور ایران هم کسب درآمد می نمایند.
  • تمام اشخاص حقیقی دارای تابعیت ایران، باید از تمام درآمد های کسب کرده خود از داخل یا خارج از کشور ایران مالیات پرداخت نمایند.
  • تمام اشخاصی غیرایرانی که از هر روش در داخل کشور ایران کسب درآمد نمایند ، یا امتیاز کسب و کار خود را به یک غیر ایرانی یا ایرانی واگذار نمایند و از طریق آن کسب درآمد نمایند، یا از طریق آموزش و فروش فیلم به ایرانیان کسب درآمد نمایند.

 

تفاوت مالیات غیر مستقیم و مالیات مستقیم

تفاوت در مؤدی پرداخت مالیات

 مالیات مستقیم از درآمد شرکت و املاک یک فرد دریافت می شود، در حالی که مالیات غیر مستقیم از مصرف کننده محصول دریافت می شود و تولید کننده به عنوان واسطه مالیات را وصول نموده و آن را به دولت تحویل می دهد.

تفاوت در فرار مالیاتی

تفاوت بعدی این است، که فرد می تواند از پرداخت مالیات مستقیم فرار نماید و قوانین مالیاتی را دور بزند، بدین طریق فرار مالیاتی صورت می گیرد.

تفاوت در انتقال

در مالیات مستقیم نمی توان بار مالیاتی را از یک شخص به شخص دیگر منتقل نمود و خود فرد مؤدی باید مالیات خود را پرداخت نمایداما در مالیات غیر مستقیم، به راحتی بار مالیاتی از یک شخص به شخص دیگری منتقل می شود.

تفاوت در تورم

 مالیات مستقیم سبب کاهش تورم در اقتصاد کشور می شود، چراکه با پایین آوردن قدرت خرید مردم، بخشی از درآمد آن ها را کسب می نماید.اما انواع مالیات غیرمستقیم سبب افزایش تورم می شود، زیرا با افزایش تعداد خریداران مبلغ مالیات قابل پرداخت کمتر می شود، بدین طریق میزان تقاضای کل افزایش یافته و در صورتی که کالا ها با خدمات درخواستی تناسب نداشته باشند، تورم ایجاد می شود.

تفاوت در نحوه جمع آوری مالیات

برای جمع آوری انواع مالیات غیر مستقیم هزینه کمتری صرف می شود، زیرا برای جمع آوری انواع مالیات غیرمستقیم، نقاط جمع آوری مشخصی وجود داشته و درصدی از مبلغ مالیات توسط شخصی که کالا را خریداری می نماید، پرداخت می شود.

اما مالیات های مستقیم را نمی توان از همه به صورت یکسان دریافت نمود، زیرا مالیات مستقیم دارای کسور زیادی بوده و گاهی اوقات سبب هزینه بر و وقت گیر شدن می شود. به همین دلیل مسئولین جمع آوری مالیات، برای انواع مالیات غیر مستقیم اولویت بیشتری در مقایسه با مالیات های مستقیم می گذارند.

تفاوت در پوشش مجموعه

مالیات غیرمستقیم تعداد افراد زیادی را تحت پوشش خود قرار می دهد و هر فردی که یک کالا و یا خدماتی را دریافت می نماید، که مشمول مالیات باشد، مالیات آن محصول را که به قیمت نهایی افزوده شده است، پرداخت می نماید. اما در مالیات مستقیم فقط بخشی از افراد تحت پوشش قرار می گیرند. چرا که مالیات مستقیم با توجه به درآمد فرد دریافت می شود.

تفاوت در طبیعت

مبلغ مالیات مستقیم با افزایش مبلغ درآمد افزایش پیدا می نماید. در حالی که با افزایش تعداد خرید مبلغ انواع مالیات غیر مستقیم برای خریداران کاهش پیدا می نماید.

قوانین مالیاتی چیست؟

قوانین مالیاتی (Tax Laws) به آن دسته از قوانین گفته می‌شود ، که پیرامون مسائل زیر می باشند :

  1. گرفتن مالیات به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از مودی یا مودیان مالیاتی
  2. سقف درآمد معاف از مالیات
  3. نرخ مالیات برای هر سطح از درآمد یا ثروت
  4. قوانین مالیاتی شرکت ها و اشخاص حقیقی

سوالات متداول انواع مالیات‌


 مالیات مستقیم به چه مالیاتی گفته می شود ؟
 مالیات مستقیم اصطلاحا به مالیاتی اطلاق می شود که بی واسطه و مستقیما از درآمد یا دارایی مودیان مالیاتی اخذ می شود



  مالیات بر درآمد از کدام نوع از مالیات است و به چه نحوی وصول می شود ؟

 مالیات بر درآمد از جمله مالیات های مستقیم بوده و از طریق خود اظهاری میزان آن مشخص شده و از مودیان مالیاتی اخذ می شود



 مالیات غیر مستقیم به چه معناست ؟
 مالیات غیر مستقیم مالیاتی است که به طور نامحسوس بر روی کالاها یا خدمات از شهروندان اخذ شده 



منابع: 

nuracashflow.ir

sepidarsystem

farhangetafahom.ir

maliatha.com

fardadgroup.com

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد