hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اردوغان سوئد و فنلاند را تهدید کرد

اردوغان سوئد و فنلاند را تهدید کرد

فارس نوشت: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به فنلاند و سوئد گفته آنکارا هنوز می‌تواند از عضویت این دو کشور در ناتو جلوگیری کند.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، اردوغان هشدارهای خودش را روز پنجشنبه در پایان نشست ائتلاف ناتو مطرح کرد. در این نشست که به رهبری آمریکا تشکیل شده بود اعضای ناتو رسماً از سوئد و فنلاند برای پیوستن به ائتلاف دعوت به عمل آوردند.

رئیس‌جمهور ترکیه در ماه مه با متهم کردن سوئد و فنلاند به پناه دادن به شبه‌نظامیان کرد و حمایت از «تروریسم» با پیوستن آنها به ناتو مخالفت کرد.

اردوغان علاوه بر این از سوئد و فنلاند خواست ممنوعیت‌های تسلیحاتی اعمال‌شده علیه آنکار پس از اقدام نظامی ترکیه درسوریه در سال ۲۰۱۹ را لغو کند.

با وجود این، سه کشور روز سه‌شنبه در حاشیه اجلاس ناتو تفاهم‌نامه‌ای در ۱۰ بند امضا کردند. بعد از آن گزارش شد ترکیه با پیوستن دو کشور به ناتو موافقت کرده است.

اما اردوغان در یک کنفرانس خبری پنجشنبه گفت امضای این تفاهم‌نامه به معنای آن نیست که ترکیه به صورت اتوماتیک پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را پذیرفته است.

پیوستن کشورهای جدید به ناتو مستلزم این است که درخواست عضویت آنها به تأیید همه اعضای ائتلاف رسیده و سپس در پارلمان هر یک از آن کشورها هم به تصویب برسد.

رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد رفتارهای دو کشور در آینده است که مشخص خواهند کرد که آیا او درخواست عضویتشان را برای تصویب به پارلمان ترکیه خواهد فرستاد یا خیر.

اردوغان گفت: «اگر آنها به وظایفشان عمل کنند ما درخواست آنها را به پارلمان ارسال خواهیم کرد. اگر این اتفاق نیفتد مسئله منتفی خواهد شد.»

311311

کد خبر 1646742

منبع: khabaronline-1646742

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد