hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > تندرستی > خیارشور؛ خواص، مضرات، طبع و نگهداری آن

خیارشور؛ خواص، مضرات، طبع و نگهداری آن

1401/05/4 , 10:44
خیارشور چاشنی بسیار محبوبی است. اطلاعاتی از خواص خیارشور، مضرات خیارشور، طبع خیارشور و و مصلح آن، ارزش غذایی و تاریخچه خیارشور را در ادامه برایتان آورده ایم.

خیار شور یکی از دورچین های مورد علاقه ایرانیان است که همراه غذا استفاده می شود. در این مطلب به تمامی سوالات درباره این خوراکی شور ازجمله خیارشور چیست؟ خواص و مضرات خیارشور چیست ؟ طبع خیارشور گرم یا سرده ؟ پاسخ خواهیم داد. با ما باشید.

خیارشور

خیارشور (به انگلیسیpickled cucumber) از جمله خوراکی‌های حاوی مواد مغذی بوده و یک منبع عالی از باکتری‌های خوب است که در شکم ما زندگی می‌کنند که به باکتری‌های پروبیوتیک معروفند.برای تهیه خیارشور، خیار‌های کوچک را مدتی داخل آب نمک قرار می‌دهند تا تخمیر شود، بعد از ترد شدن خیار‌ها این ترشی یا شوری آماده استفاده است.

خیارشور یک خوراکی از نوع شور است. برای تهیه خیار شور، خیار قلمی را در یک بازه زمانی مشخص در آب شور و سرکه یا محلول‌های مشابه مانند لاکتیک اسید قرار می‌دهند.

خیارشور 

کالری خیار شور

کالری خیار شور در حالت طبیعی 11 کیلو کالری در 100 گرم می باشد.

جدول ارزش غذایی خیار شور

تشکیل دهنده اصلی مقدار در100 گرم
انرژی (کالری) 11 کیلوکالری
کربوهیدرات 2.26 گرم
پروتئین 0.33 گرم
چربی 0.20 گرم
آب 94.08 گرم
فیبر 1.20 گرم
قند 1.06 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم


ویتامین های خیار شور

نام ویتامین مقدار در 100 گرم
ویتامین A 10.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین D 0.09 میلی گرم
ویتامین K 47.00 میکروگرم
ویتامین C 1.00 میلی گرم
تیامین (B1) 0.00 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.01 میلی گرم
نیاسین (B3) 0.00 میلی گرم
کولین (B4) 3.60میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.04 میلی گرم
ویتامین B6 0.01 میلی گرم
فولات (B9) 1.00میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم

مواد معدنی خیار شور

نام ماده معدنی مقدار در 100 گرم
کلسیم 0.00 میلی گرم
آهن 0.40 میلی گرم
منیزیم 4.00 میلی گرم
فسفر 14.00 میلی گرم
پتاسیم 23.00 میلی گرم
سدیم 1208.00 میلی گرم
روی 0.02 میلی گرم
مس 0.09 میلی گرم
منگنز 0.01 میلی گرم
سلنیم 0.00 میکروگرم

خیارشور  

15 خاصیت خیارشور

  1. منبع عالی برای آنتی‌اکسیدان/ مصرف آنتی‌اکسیدان به میزان کافی باعث کاهش آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود و به حفظ تندرستی‌تان کمک می‌کند.
  2.  بهبود وضعیت گوارش /همه‌ی ما می‌توانیم از داشتن دستگاه گوارشی قوی و سالم بهره‌مند باشیم؛ با این حال، گاهی اوقات بسیاری از ما به دلیل عدم تعادل در رشد باکتری‌ها یا مصرف ناکافی فیبر دچار اختلالات معده و روده می‌شویم. خوشبختانه، خیار شور می‌تواند به حل هر دوی این مشکلات کمک کند. 
  3. کمک به کنترل دیابت /خیار شور طبیعتا ماده‌ی غذایی کم کالری و کم کربوهیدراتی است؛ به همین دلیل به عنوان ماده‌ی غذایی خوبی برای بیماران مبتلا به دیابت به شمار می‌رود.
  4. بهبود وضعیت سلامت کبد / بسیاری از انواع شورها می‌توانند با بهبود عملکرد کبد به دفع سموم از خون کمک کنند.
  5. بهبود وضعیت سلامت معده /  سرکه به جلوگیری از تولید بیش از حد اسید، و حفظ دیواره‌های معده در برابر آسیب‌های ناشی از اسید کمک کند. به این ترتیب، مصرف خیار شور می‌تواند به پیشگیری از زخم معده‌ی دردناک‌، و کاهش احتمال ابتلا به سرطان معده کمک کند.
  6.  مفید برای کاهش وزن/خیار شور حاوی کالری اندک و غنی از آب است و می‌تواند باعث رفع گرسنگی شود؛ به همین خاطر این ماده‌ی غذایی به یکی از بهترین تنقلات یا گزینه‌های غذایی در هنگام احساس گرسنگی شدید تبدیل شده است. 
  7. درمان تهوع حاملگی / خیار شور به کاهش حالت تهوع و استفراغ ناشی از تهوع صبحگاهی در دوران بارداری کمک می‌کند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند،‌ غذاهای ترش باعث فرو خواباندن احساس استفراغ و تسکین حالت تهوعی می‌شوند که ریشه در غریزه‌ای اولیه برای درمان مشکلات بدن دارد. 
  8.  کاهش خطر ابتلا به سرطان طحال /خیار شور منبع خوبی برای فیبر پریبیوتیک و باکتری‌های پروبیوتیک است که به حفظ سلامت طحال کمک می‌کنند.
  9. کمک به کاهش خطر ایجاد عفونت‌های مخمری /خیار شور به حفظ سطوح بهینه‌ی باکتری‌های پروبیوتیک مفید، کنترل مخمرها، و کاهش قابل توجه احتمال خطر ابتلا به عفونت‌های مخمری کمک می‌کند.
  10.  کمک به تسکین استرس و بهبود وضعیت سلامت روان
  11.  کمک به پیشگیری از یبوست/ خیار شور سرشار از فیبر، آب، و باکتری‌های پروبیوتیک است که همگی به حفظ کارکرد و سلامت روده‌ها و مجاری گوارشی کمک می‌کنند. این مسئله به حرکت بدون وقفه‌ی مواد غذایی در روده‌ها، و متعاقبا دفع مواد زائد از بدن، به موثرترین شکل ممکن، و هم‌چنین، کاهش احتمال ابتلا به یبوست و قرار گرفتن سلول‌های سالم بدن در معرض سموم کمک می‌کند.
  12. تسکین گرفتگی‌های ماهیچه/ گرفتگی ماهیچه‌ی افرادی که آب بدن‌شان را از دست داده‌اند، بعد از مصرف آب خیار شور، سریع‌تر بر طرف می‌شود. 
  13. حفظ آب رسانی به بدن / آب خیار شور که سرشار از سدیم و غنی از پتاسیم است در مقایسه با آب معمولی، می‌تواند به شکل مناسب‌تر و موثرتری در بازیابی سطوح الکترولیت‌ها به میزان طبیعی به بدن کمک کند. 
  14.  رفع بوی بد دهان /باکتری‌های موجود در دهان باعث ایجاد بوی بد می‌شوند. خواص ضد باکتری قدرتمند آب خیار شور می‌توانند این باکتری‌های نامطبوع را از بین ببرند و باعث رفع بوی بد دهان شوند.
  15.  افزایش متابولیسم (سوخت و ساز) بدن / سیر، فلفل، و سایر ادویه و چاشنی‌های موجود در آب خیار شور، همگی به عنوان عواملی برای افزایش متابولیسم (سوخت و ساز) و تقویت دستگاه ایمنی بدن شناخته می‌شوند. نوشیدن مقدار اندکی آب خیار شور می‌تواند به بهبود جریان خون کمک کند، و حتی باعث کمک به کاهش وزن نیز بشود.

خیارشور 

مضرات و منع مصرف خیارشور

  • کسانی که ضعف دید دارند و یا رماتیسم و یا زخم روده و اثنی‎عشر، ورم کلیه، سنگ کلیه، کمر درد از خوردن خیارشور خودداری کنند.
  • مراقب سدیم اضافه خیار شور باشید؛ زیرا  می‌تواند تاثیر مخربی بر فشار خون داشته باشد.
  • در صورتی که مصرف بیش از حد نمک و موادی مانند خیارشور یا در سرکه خواباندن مواد غذایی عاملی برای افزایش سرطان معده است
  • خیارشور یک خوراکی همراه نمک بسیار زیادی است و مهم ترین عارضه ای که نمک برای بدن انسان ایجاد می کند فشار خون است که می تواند با بیماری های قلبی مرتبط باشد.
  • یکی از باکتری‌هایی که ممکن است با مصرف خیار شما را دچار مشکل کند، سالمونلاست بنابراین لازم است در شست‌وشوی خیار دقت کافی به‌عمل آید .

علائم مسمومیت با خیارشور

برخی علائم مرتبط با مسمومیت با خیارشور عبارتند از: درد شکم (یک تا پنج ساعت پس از مصرف خیارشور)، حالت تهوع و استفراغ، اسهال (گاهی اوقات)، سردرد، سرگیجه، افت فشار، عرق سرد، رنگ پریدگی، خشکی دهان، ضعف شدید و افزایش دمای بدن.

طبع خیارشور

طبع خیارشور سرد و‌ تر بوده و زیاده‌روی در مصرف آن برای افراد بلغمی، دموی مزاج و سوداوی مضر است.

مصلحات خیارشور

در طب سنتی عسل به عنوان مصلح عام غذا‌های سرد معرفی می‌شود.

چند نکته برای خرید و نگهداری خیارشور

  • خیارشور‌های بسته بندی شده نسبت به فله‌ای سالم‌ترند و دیرتر فاسد می‌شوند.
  • این شوری خوشمزه را در مدت استفاده داخل یخچال نگهداری کنید، گرمی هوا باعث می‌شود حالت لهیدگی پیدا کرده و زودتر فاسد شود.
  • در زمان استفاده همواره توجه داشته باشید که روی خیار‌ها با آب نمک پوشیده شده باشد تا خیار‌ها خشک نشوند و تردی خود را از دست ندهند.
  • نگهداری خیارشور در ظروف دربسته مانع ورود میکروب‌ها به داخل آن می‌شود.

نحوه و میزان مصرف خیار

مقدار استاندارد نمکی که برای تهیه خیارشور توصیه می‌شود، ۱۰ درصد است، اما معمولا برای تهیه این شوری به ویژه در نوع فله‌ای از مقدار زیادی نمک استفاده می‌کنند. از این رو مصرف روزانه این ترشی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و زیاده‌روی در مصرف آن باعث افزایش فشارخون خواهد شد. 

خیارشور 

تاریخچه خیارشور

تاریخچه خیارشور مربوط می شود به کشور هند, در واقع هزاران سال پیش خیار ها تبدیل به خیار شور می شدند. اما نامگذاری خیار شور مربوط به کشور هلنداست, در کشور هلند کلمه Pekel نام گرفت که در این زبان به معنای آب و نمک بود.

این غذای خوشمزه را ملوانانی که برای دریا نوردی و شکار محصولات به دریا میرفتند با خود آن را میبردند, تا در صورتی که سفر آنها طولانی شد چیزی برای خوردن داشته باشند. اینگونه بود که ملوانان هندی خیار شور را به مرور زمان به کل دنیا معرفی کردند.

جالب است بدانید که یهودیان در اروپای شرقی خیار شور را به عنوان یک غذای رژیمی در غذاهای خود جای داده اند. با گذشت زمان و در قرن هفدهم و هجدهم در کشور آمریکا کشاورزان محصولات و سبزیجات خود را ترشی میکرند تا محصولاتشان خراب نشود. در واقع محصولاتی مثل کلم, خیار و بقیه سبزیجات را ترشی می کردند تا بتوانند در فصل های سرد کمبود غذایی خود را اینگونه برطرف نمایند.

در گذشته کار تبدیل خیار به خیارشور بسیار سخت و زمانگیر بود ولی به مرور زمان تکنولوژی و علم به کمک انسانها رسید. در قرن نوزدهم میلادی جیمز یانگ اولین اختراع به روش موم کردن به وسیله پارافین را اختراع نمود. این موم به شکل یک پوشاننده غذا استفاده میگردید و از ظرف های شیشه ای در این کار استفاده میشد.

دومین اختراع به وسیله فردی به نام جان میسون انجام گرفت و اسم روش خود را شیشه میسون نام گذاری کرد. این شیشه ها بسیار سنگین بودند و تحمل دریافت حرارت بالا برای میکروب زدایی را دارا بودند.

اما اولین بار در اوایل قرن بیستم بود که یهودیان خیارشور را به همراه خود به شهر نیویورک بردند و اینگونه خیار شور در آمریکا معرفی گردید

سوالات متدوال درباره خیارشور


خیارشور به انگلیسی؟
Cucumber


خیارشور چیست؟
خیارشور یک خوراکی از نوع شور است. برای تهیه خیار شور، خیار قلمی را در یک بازه زمانی مشخص در آب شور و سرکه یا محلول‌های مشابه مانند لاکتیک اسید قرار می‌دهند.


کالری خیار شور چقدره؟
کالری خیار شور در حالت حالت طبیعی 11 کیلو کالری در 100 گرم می باشد.


برای تهیه خیارشور از چه موادی استفاده می شود؟

برای تهیه خیارشور این چاشنی کم کالری از ترکیب نمک، فلفل و سرکه استفاده می‌شود.


خوردن خیار شور در بارداری مضر است؟

. اگر چه مصرف خیار شورهایی که با نمک تهیه شده‌اند برای زنان باردار جای نگرانی ندارد، اما فرد باید مراقب میزان و اندازه‌ی مصرف باشد تا در دوران بارداری سدیم بیش از حد مصرف نشود.


خیارشور برای پسرزایی؟

خیارشور حاوی نمک بسیار زیاد است، که به تدریج ترکیب مایعات بدن را تغییر می دهد و محیط را برای حرکت اسپرم حامل کروموزوم Y برای لقاح با تخمک مساعدتر و شرایط را آسان تر می کند. پس اگر قصد دارید پسر دار شوید، حتما خیارشور را در رژیم غذایی خود قرار دهید.


خیارشور برای نوزاد؟
خیارشور حاوی مقدار زیادی سدیم و مواد نگهدارنده دارند که برای نوزاد خیلی مضر هستند.


خیارشور برای سرماخوردگی مفیده؟
خیر.مواد غذایی‌ای مثل خیارشور که در آب نمک به عمل آمده باشند حاوی سرکه و نمک هستند به همین دلیل می‌توانند التهاب گلوی دردناک تان را بیشتر کنند.


خیارشور برای کاهش وزن مفیده؟
 نوشیدن مقادیر کمی سرکه می‌تواند سوخت‌وساز بدن را افزایش دهد و به کاهش وزن کمک کند.


خیار شور برای دیابت ها مفیده؟
دیابت نوع ۲ از بیماری های قندی شایع بوده و مصرف خیارشور در تنظیم قند خون موثر بوده و از ابتلا به دیابت جلوگیری می کند. همچنین مصرف سرکه، که یکی از اجزای اصلی آب خیارشور است، قند خون را پایین می‌آورد


 آب خیارشور برای درمان آفتاب‌سوختگی؟
خیلی‌ها از آب خیارشور برای درمان آفتاب‌سوختگی استفاده می‌کنند. گفته می‌شود با ریختن مستقیم آب خیارشور بر روی قسمت‌های آفتاب‌سوخته می‌توان از دست این مشکل راحت شد.


مصرف خیارشور درکاهش کلسترول مفیده؟
مصرف آب ترشی خیار می‌تواند میزان کلسترول خون را پایین بیاورد.


خیارشور چه تاثیری در رفع بوی دهان دارد؟
سرکه خواص ضدباکتریایی دارد و باکتری‌هایی را که موجب بدبوشدن نفس می‌شوند از بین می‌برد. ترکیب سرکه و شوید در طب‌های سنتی برای رفع بوی دهان مصرف می‌شده است.


 خیارشور و درمان گلودرد؟
در طب‌های سنتی، از آب خیارشور برای درمان گلودرد استفاده می‌شود. برای رفع گلودرد باید آن را بنوشید یا با آن قرقره کنید. نمک و سرکه‌ موجود در آب خیارشور معجزه می‌کند.

 

روز ملی خیارشور و ترشی چه تاریخی است؟
روز ۱۴ نوامبر به عنوان «روز ملی خیارشور و ترشی» در ایالات متحده آمریکا تعطیل رسمی است



امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد